Dziś mieliśmy okazję przejechać całą obwodnicę drogi krajowej nr 12 - od Kosowa aż po Dąbrówkę. Podczas objazdu, wspólnie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcy, odwiedziliśmy kluczowe punkty inwestycji, w tym także tzw. "skrzynkę”, o której więcej napiszemy w osobnym materiale. A co z terminami zakończenia? Jakie prace jeszcze trwają? I dlaczego inwestycja jest droższa o około 40 mln złotych?
Przejechaliśmy cały, ponad 17-kilometrowy odcinek obwodnicy zatrzymując się przy kluczowych punktach budowy i omawiając to, co już zostało zrobione, oraz to, co wciąż jeszcze przed wykonawcą. Jak wynika z deklaracji przedstawicieli GDDKiA, inwestycja zmierza ku finałowi, a termin oddania jej do ruchu zgodnie z harmonogramem planowany jest na grudzień tego roku, choć konkretnej daty nikt jeszcze nie podaje.
- Zaawansowanie prac to już ponad 80%. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obwodnica zostanie oddana do ruchu jeszcze w tym roku - przyznaje Wojciech Furmaniak, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora ds. inwestycji w poznańskim oddziale GDDKiA. - Mieszkańcy przejadą już nową drogą, mamy nadzieję, że nie będzie żadnych przeszkód, choćby tych związanych z pogodą - dodaje.
Przed wykonawcą jeszcze szereg procedur: audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, odbiory budowlane i formalne decyzje komisji oddziałowej. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie oficjalne otwarcie trasy. Najtrudniejszym i najbardziej widowiskowym obiektem okazała się estakada w Godurowie - najdłuższy i najbardziej skomplikowany technicznie element inwestycji. Choć robi ogromne wrażenie, jeszcze nie została oficjalnie odebrana.
Obecnie do wykonania pozostają głównie prace wykończeniowe: oznakowanie pionowe i poziome, montaż barier energochłonnych, dokończenie oświetlenia oraz ostatnia warstwa nawierzchni (tzw. ścieralna). Końcówka robót obejmuje również wykończenia chodnikowe i umocnienia stożków przy obiektach inżynierskich.
Pierwotnie inwestycja opiewała na około 250 mln zł. Obecnie koszty wzrosły aż o 40 mln złotych, między innymi przez waloryzację kontraktu oraz konieczność realizacji dodatkowych prac, jak usuwanie kolizji infrastrukturalnych, rozszerzenie oznakowania czy zwiększenie liczby barier.
- Sam koszt waloryzacji to około 10% wartości umowy, a reszta to prace dodatkowe - wyjaśnia Wojciech Furmaniak, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora ds. inwestycji w poznańskim oddziale GDDKiA
Po oddaniu obwodnicy, stary przebieg DK12 zostanie przekazany do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Przejazd poprzedziła prezentacja inwestycji. Wkrótce przedstawimy więcej szczegółów dotyczących wspomnianej "skrzynki”, a także pokażemy, jak wygląda przejazd po nowej trasie z perspektywy kierowcy.
[FOTORELACJA]13354[/FOTORELACJA]
[ZT]81517[/ZT]
[ZT]81411[/ZT]
[ZT]81444[/ZT]
[ALERT]1753885193901[/ALERT]
Killer17:17, 30.07.2025
Tylko? Coś słabo ukradli...
Kierowca17:43, 30.07.2025
Ścieżki i chodniki szersze niz pasy drogowe, a tiry na łukach i zakretach niszcza krawężniki opony i wszystko co popadnie. Masakra!!! Ten ktory to projektował chyba tylko cinquecento jeździ. Juz na etapie budowy wystarczy popatrzyc jak to jest niszczone i rozjeżdżane
Janusz 18:59, 30.07.2025
Niech ktoś mądry mi powie w jakim celu został wykonany za pewnie grube pieniądze wiadukt nad torami kolejowymi w kierunku Kościana,trzeba było usypać na dość długim odcinku wysoki nasyp a na końcu rozebrali tory,
Toż to szok 🙄
Dziadek rowerowy21:54, 30.07.2025
Drugi wiadukt z Bogusławek do lasu czy prywatny do fotowoltaiki.
Zen4508:55, 31.07.2025
A pomyśl chwilę, może to podyktowali wojskowi....?
Dżon19:55, 30.07.2025
Droga, jak arcydzieła sztuki nowoczesnej Trzaskowskiego w Warszawie.
Wiech20:25, 30.07.2025
z pisowsko-króliczego nadania
dollar 20:27, 30.07.2025
Kto akceptuje różnice na poziomie 40 baniek ? Łatwo gospodarować nie swoimi
Toja20:40, 30.07.2025
Nareszcie będą unijne standardy do strajków, procesji, biegaczy, prąd równości itd. Sorki Zapomniałem o ostatnim pokoleniu,im też się należy.
Kierowca22:29, 30.07.2025
Rozmawiałem z pracownikami przy budowie na rondach ul poznańskiej. Robią wszystko według projektu. Juz z krawężniki po *%#)!& A gdzie dzalej. Masakra jeszcze granitowe z ostr kantem. I wxzystko za naszą kasę. A projektant ma wyje...... Zero kosztów i konsekwencji
hejka07:35, 31.07.2025
a dlaczego te ronda na poznańskiej są pełne kostki brukowej - dla kogo ta betonoza, może trochę zieleni...
Zen 4508:57, 31.07.2025
Pomyśl chwilę... A jak może pojadą transporty wojskowe z Ambramsami.....
donald07:38, 31.07.2025
obwodnica będzie dopiero ukończona jak stanie tam /to już wiadomo, że stanie/ mcdonald's - wtedy wielu będzie szczęśliwych i wielu nie...
40 MLN08:21, 31.07.2025
ach te pelne kieszenie lewuchy. 40 mln przetarg drozszy, jest ok hahahhaha
Kierowca09:04, 31.07.2025
Kiedy wykonawca uzupełni brakujący fragment warstwy ścieralnej na łącznicy starej DK12 z nowym węzłem od strony Leszna? Od kilku miesięcy nic się tam nie dzieje.
Mikołaj 5509:32, 31.07.2025
Ludzie!!!
Cieszmy się, te obie obwodnice to realizacja marzeń kilku pokoleń. Gdyby nie pomoc Unii Europejskiej, to z naszych (waszych) podatków by tego jeszcze przez 100 lat nie zbudowano.
Podziwiam pracowitość wykonawcy, nawet w soboty...w deszczu i śniegu. Dziękuję...
Xxxxl13:58, 31.07.2025
Ciekawe gdzie mój komentarz.
Widać że redakcja wybiera tylko niektóre komentarze
Miliony "uratowane"... ZOL jednak powstanie!
SOR TO PORAŻKA
KK
14:15, 2025-07-31
Internetowe wpisy zmusiły władzę do reakcji...
Panie starosto żona też się już starzeje ciekawe gdzie będzie miała zabiegi ginekologiczne puki pan jest na stanowisku za chwile bańka pryśnie i nikt nie będzie was znał
Zosia
14:02, 2025-07-31
Internetowe wpisy zmusiły władzę do reakcji...
Hałas robią w komentarzach wciąż te same osoby. Redakcja jak zawsze bardzo stronnicza w tworzeniu artykułów. Może w końcu warto przejrzeć się tym głosom, które są za zamknięciem. Nie zastanawia Was dlaczego ginekolodzy czy inni pracownicy się nie wypowiadają na temat tego zamknięcia ? Bo wszyscy doskonale wiedzieli, że dalsze funkcjonowanie tego oddziału nie miało przyszłości. I tutaj nie ma co się unosić. Coś się tworzy, coś się zamyka.
Hałas
14:00, 2025-07-31
Byliśmy tam, widzieliśmy wszystko. Oto kulisy budowy !
Ciekawe gdzie mój komentarz. Widać że redakcja wybiera tylko niektóre komentarze
Xxxxl
13:58, 2025-07-31
5 0
Projektował ONO z pokolenia Z. Matka pewnie prawnik a ojciec lekarz. .. Zmarnowali nam życie.