"Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo" znalazła się na liście wniosków zakwalifikowanych do II etapu Programu Kolej Plus. Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych i projektów zwiększających dostępności do kolei. Czy to już ostatnia prosta do uzyskania pieniędzy na zadanie? Niekoniecznie.
Polskie Koleje Państwowe poinformowały o zakończeniu oceny formalnej wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Zweryfikowano 96 pozycji złożonych przez samorządy. Aż 79 propozycji (ponad 80%) spełniło wymagania formalne i zostało zakwalifikowanych do II etapu. - Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji. - czytamy w komunikacie PKP PLK S.A.
Na liście zgłoszeń zakwalifikowanych do II etapie znalazły się projekty z Wielkopolski, w tym "Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo". Przypomnijmy, projekt dotyczy rewitalizacji ok. 22,5 km linii jednotorowej, niezelektryfikowanej, która jest obecnie nieczynna w ruchu pasażerskim. W ramach projektu planuje się utrzymanie dotychczasowego charakteru linii oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Szacowany koszty realizacji projektu to 140 mln złotych.
Czy to już ostatnia prosta do tego, by zmodernizować linię? Niestety nie. - W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. - czytamy w komunikacie PKP.
Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki z budżetu państwa, a ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
[ALERT]1606228727195[/ALERT]
Kłótnia o kukurydzę wymknęła się spod kontroli...
Furman fighting
Koszkowianin
20:28, 2025-09-15
Kłótnia o kukurydzę wymknęła się spod kontroli...
Kto to był
Aaakto
18:36, 2025-09-15
Kłótnia o kukurydzę wymknęła się spod kontroli...
KSW Wieśnioki EDT.
Promotor
18:35, 2025-09-15
Kłótnia o kukurydzę wymknęła się spod kontroli...
Rodzice muszą być dumni, dzień bez wstydu to dzień stracony 🤣
Micha
16:44, 2025-09-15
24 0
Nigdy w życiu nie będzie na tej linii 120k/h skąd wy bierzecie te informację chyba z kapelusza, profil linii jak i jego konstrukcja nie pozwala na podniesienie do tak wysokiej prędkości max jaki tu będzie to może między 70-90km/h nic więcej i przestańcie pisać bzdury.
5 1
To nie są bzdury to są wiadomości z pierwszej ręki , czyli od naszego kochanego pisowskiego RZĄDU.
15 8
a kto bedzie korzystal z tej lini? ile km maja mieszkancy wiosek do staji kolejowej? Bankructwo lini bardzo szybko
8 3
Gbybyś wiedzial ile osob do pracy i do szkol dojeżdżało to byś głupot nie pisal A ile fajnych znajomości się zawiazało?
16 11
To się nazywa gospodarność... wydać miliony na linię do nikąd dla garstki chętnych. Chyba jako atrakcja turystyczna dla dzieci. Proponuję lokomotywę.
8 1
Od Kąkolewa linia jest czynna wiec nie do nikad tylko do Leszna Azdajesz sobie sprawe ile młodzieży i studentów dziś do Leszna dojażdza?
11 4
Kolejna dobra zmiana PIS
9 2
Jakby podjeżdżał pod galerię to by ludzi było hiiiiiiiiiiii hiiiiiiiiiiii hiiiiiiiiiiii hiiiiiiiiiiii hiiiiiiiiiiii
4 2
Ludzie odzwyczaili się od kolei są samochody, ewentualnie PKS. Był szynobus i na niego brakło chętnych.
Być może ma być to linia głównie towarowa i ktoś to dokładnie przeliczył, wykarkulował. Może jest dotacja na linię osobową więc trzeba pokombinować. Wtedy jestem za.
5 7
Nic to nie da ludzie na tych trasach po likwidowanych już przyzwyczaili się do samochodów i po sprawie, tak jak walczono o uruchomienie niektórych połączeń autobusowych, mam taki przykład konkretny z Gostynia do jednej wioski przywrócono połączenie walczył o to jeden radny pierwszego dnia około 10 następnie co dzień to mniej aż były dni że już nie jeździł nikt,
4 1
może ktoś się w końcu zajmie tym syfem wokół...nowy budynek postawiony nie wiadomo po co, a wszędzie walają się śmieci, butelki po wódzie, plastik, worki foliowe....smród się unosi. MASAKRA
2 1
A kto ten burdel tam robi ? Na pewno nie krasnoludki tylko ludzie którzy nie mają co że śmieciami zrobić zapewne ....
2 1
To własność PKP i tylko oni mogą się tym zająć niestety...
12 2
Gostyn to najbardziej odizolowane miasto w Wielkopolsce .Nie jezdza Autobusy ani pociagi . Masakra to malo powiedziane . Tak naprawde nie wszyscy posiadaja auta ,lub uprawnienia do ich kierowania . A zasranym obowiazkiem powiatu gmin jest zapewnienie ludzia dojazdu do pracy lekarzy i tym podobnych. Nieznam drugiego takiego syfu w Polsce. Czy to sie oplaca bardzie czy mniej powinlismy miec zapewniony transport publiczy . Przypominam ze place podatki i ze w szystkie powiaty w Polsce wspomagaja transport publiczny to normalne w trosce o dobro mieszkancow ,ale jak widac w gostyniu jest inaczej . Maja w dupie podatnika obywatela, a co tam krzyz najwazniejszy ,lampki swiateczne , lampy do klasztoru pewnie *%#)!& zadzicie sie naszymi pieniedzmi .
0 0
Trzeba być bardzo krótkowzrocznym aby trasa kończyła się na Kąkolewie. Dlaczego nie spojrzeć na sprawę nieco szerzej i nie przywrócić połączenia Jarocin-
Gostyń-Leszno. Nie ma na tej ani autobusów ani pociągu i wielu ludzi bardzo boleśnie odczuwa wykluczenie komunikacyjne,nie wspomnę o swego rodzaju dyskryminacji.
6 1
Maras . Masz rację . Ostatnio nie spodziewanie popsul mi sie samochud , mowie dobra z korzystam z pks MilA . Oczywiscie okazuje sie ,ze autobus nie kursuje pomimo ze w internecie istnieje takie polaczenie oczywiscie rozklad zdarty dzwonie na infolinie o oni ze mamy czasy jakie mamy ,ze pandemia . Ja *%#)!& to pani w biedrze na tez musiala by powiedziec nieprzyjde ,bo pandemia . Ta mila jest *%#)!& niech wypierfalaja i niech powiad gostynski przestanie placic ,bo niema z nich pozytku. Prywatny przewoznik to bylo by cos . A chyba tam jakies uklady.