Zamknij

Wywożenie obornika na pola nie jest karalne, co więcej to naturalne nawozy przypomina mieszkańcom terenów rolniczych Wielkopolska Izba Rolni

09:35, 19.08.2020 Aktualizacja: 10:24, 19.08.2020
Skomentuj

Co roku, mniej więcej o tej samej porze, do naszej redakcji docierają skargi mieszkańców o intensywnym fetorze, jaki odczuwalny jest w nie tyko w Gostyniu. Smród bywa tak intensywny, że niektórzy mimo upałów, musza zamykać wszystkie okna. Powodem jest obornik i gnojowica wylewana na pola. Ich wywożenie nie jest karalne, co więcej to naturalne nawozy przypomina Wielkopolska Izba Rolnicza, która wystosowała apel do osób mieszkających na terenach rolniczych.

Gnojowica i obornik wywożone na pola potrafią skutecznie popsuć nastroje, a nawet przyprawiają o mdłości. Każdy radzi sobie jak może. - Ludzie zamykają okna i drzwi, rozpylają w mieszkaniach odświeżacze powietrza, inni maseczki nawet zakładają i niestety nic nie pomaga...tego smrodu nie da się wytrzymać, szczególnie jak z wiatrem ten zapach idzie. Czy można coś z tym zrobić? Czemu wylewają te smrody na pola w upalne dni? - żalił się jeden z czytelników.

Sprawa smrodu stała się na tyle poważna, że Wielkopolska izba Rolnicza zaapelowała do mieszkańców, którzy nie są rolnikami. - Obecnie okres żniw, to bardzo krótki czas, ok. dwóch - trzech tygodni. Zbiór plonów odbywa się często w godzinach nocnych, z uwagi na możliwości wystąpienia opadów deszczu czy gradu, który zniszczyłby całoroczną pracę rolników - czytamy w komunikacie który sugeruje też, by nie donosić na rolników, nie wzywać policji, ekologów i nie straszyć mandatami.

- (...) Nieprzyjemny zapach możesz czuć przez kilka dni – obornik, to naturalny nawóz wzbogacający glebę – jego zapach zniknie 2-3 dni po zaoraniu. Nie zgłaszaj tego faktu Policji, która zajmuje się tropieniem prawdziwych przestępstw. Twoje niepotrzebne interwencje tylko zakłócają sprawny przebieg prac polowych oraz potęgują zatargi i wzajemne urazy. Zamiast donosić – zapytaj, czy trzeba pomóc!Mieszkasz na terenie wiejskim – zintegruj się i zrozum specyfikę pracy Twoich sąsiadów rolników!Wtedy będzie się wszystkim łatwiej i zgodniej żyło! - apeluje samorząd rolniczy.

Wielkopolska Izba Rolnicza podkreśla, że praca rolnika jest pracą specyficzną, zależącą w 100% od aury! - Odgłosy zwierząt, hałas maszyn, nieprzyjemna woń obornika, to nieodzowny element produkcji rolniczej, której finalnymi produktami jest to, co zjadasz każdego dnia. Z ziaren zbóż, które zbiera sąsiad rolnik za twoim płotem, będą bułki i chleb, które zjadasz na śniadanie! - czytamy w komunikacie WIR.

Dalej Izba apeluje: "Przeniosłeś się z miasta na wieś – zaakceptuj jej specyfikę. To ty dołączyłeś do wiejskiej społeczności, więc dostosuj się do jej charakteru" – piszą wprost członkowie samorządu rolniczego.

[ALERT]1597822401005[/ALERT]

(J.J)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(30)

Brak slow.Brak slow.

32 4

Brak słów z roku na rok ludzie robią się coraz glupsi, przeprowadziłem się na wieś licząc się z tym że może być nieprzyjemny zapach. Ale ludzie bez przesady!

10:37, 19.08.2020
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

19751975

12 11

Zgadzam się całkowicie,ludzie są nienormalni,a jak żrą kiełbasę to im nieprzeszkadza że jest zrobiona ze świni która przed zabiciem tak samo śmierdziała jak ta gnojowica na polu.

11:00, 19.08.2020

MalaMala

4 3

Do 1975 "żre" to bez watpienia Panska osoba. Wlasnie takie osoby jak Ty nie potrafia postrzatac po sobie jezdni badz zaorać gnoju. Nie psuj opini wsi. Nie pozdrawiam

14:26, 19.08.2020

LabLab

3 5

Może jakiś rolnik geniusz mi powie czy smród to aby nie siarkowodór i co się dzieje z organizmem gdy człowiek go wdycha oraz jaka jest bezpieczne jego stezenie!? Zainteresowanym polecam sprawdzenie tematu.

21:04, 19.08.2020

PaniaPania

35 7

Zaaakceptuj ahaa? Czyli usypywanie kurzego gnoju w place które leżą tygodniami bez zadnych zabezpieczen i splywanie gnojowi y do rowutez jest ok? Zawalone drogi i smierdzacy samochod tez? Prosze sie przejechac bodzewko albo najlepiej Lodz. Tam gnoj kurzy jest magazynowany przez spółkę rolnicza prawdopodobnie agro rydzyna a pobliskie rowy pelne gnojowicy. Potrafia swoja dzialalnoscia zanieczyscic miejsca z najswiezszym powietrzem w regionie. Fajna trasa rowerowa ale ten wieczny smrod i ta amatorska "plyta gnojowa". Śmieszne. 💩

10:47, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ja Ja

1 6

Jak wam się nie podoba smród to wyoier......... Bu...... I tyle w temacie od wieków tak jest i tak będzie. Co za da.....

09:28, 21.08.2020

niby rozumiemniby rozumiem

27 4

Raczej nie jestem mieszkańcem terenów wiejskich ,ale przemysłowe wylewanie gnojowicy i odchodów z fermy drobiowej to drobna przesada. Ilość jest tak duża ,że odór sięga dalej niż obszary wiejskie.Obornik ma to do siebie ,że śmierdzi ale już kilka lat żyję na tym świecie i dawniej takiego smrodu nie było.Jak się ma kilka milionów sztuk drobiu to trzeba coś z odchodami zrobić a nie podrzucać innym.

10:55, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LolLol

2 18

Jaka przesada? Jajka jadasz? Chleb jadasz to i obornik na polach będzie. Nie podoba Ci się to kup sobie odświeżacz powietrza.

11:42, 19.08.2020

polapola

28 9

Gostyń nie jest wsią, a od smrodu wywożonej gnojowicy można zemdleć...to po pierwsze, po drugie rolnicy mogą od razu po wylaniu czy wyrzuceniu gnoju mogą zaorać pole i tyle w temacie....

11:11, 19.08.2020
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

CzytelnikCzytelnik

15 5

Dokładnie. Mogą. Ale często tego nie robią. Co dla mnie również jest absurdem. Po pierwsze mogło by to skrócić czas " smrodu" a po drugie dobry rolnik wie, że jeśli tego się od razu nie zrobi to nawóz traci wszystkie właściwości.

11:32, 19.08.2020

AgagosAgagos

4 0

dokładnie tak- chodzi o to, żeby pole zaraz po rozlaniu gnojowicy zaorać a nie czekać nie wiadomo na co i męczyć innych!

06:03, 21.08.2020

BleBle

27 8

Przyjechali do mnie goście z z innego miasta . Tego dnia upał i ten SMRÓD NIE DO WYTRZYMANIA!!!
Nadszedł czas kolacji iiiiiii........jakoś apetyt odszedł wraz z każdym powiewem wiatru.
Nie dało się jeść z apetytem.
Nie ukrywam, że to była porażka.
To był jeden z tych dni kiedy chciałoby się pooddychać świeżym powietrzem.

11:13, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jaja

7 23

Nie rozpaczaj-nie jedzac kolacji schudniesz troche grubasie-jesli apetyt odszedl znaczy nie byliscie glodni

11:51, 19.08.2020

GienekGienek

17 20

Jak chcecie miec co jesc to zamknac klawiatury.też mieszkam w gostyniu ale wiem ze bez tego nie bedzie jedzenia albo do warszawy wyprowadzcie sie albo wachajcie

11:35, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelObywatel

25 7

Smród jest tak intensywny, że nawet pranie śmierdzi.

11:42, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Znieczulica☺Znieczulica☺

9 18

Może doinformowani może i nie ale rolnicy mają swoje miesiące do wytworzenia gnojowicy i obornika! Do narzekających na kupę obornika zalegającej na poboczu takie powiedzenie jest "nieruszone gówno nie śmierdzi" że wam jajko kupa nie śmierdzi. To jest nawóz naturalny! Wszystko idzie znieść tym bardziej że to przez cały rok nie trwa

11:48, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PortPort

18 15

Wdychanie spalin przez cały rok co naprawdę szkodzą nie przeszkadza, a 2 dni w roku naturalna gnojówa już tak

11:53, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RR

3 4

O 2 dni nie chodzi tylko więcej. Prace na polu o 20-4 rano. Ludzie chodzą do pracy nie każdy może pospać jak rolnik gdy zmęczy się pracą w nocy. Pól nie przybyło raczej ubyło, maszyny też lepsze pozwalające robić szybciej i więcej. W PRL tyle w nocy nie orali, wiec co? Dopoludnia na *%#)!& na TORG do Gostynia a robota leży i na złość tym co się pobudowali będę w nocy po piwku zymzal na polu. Na podwórku swoim nie sprzatam to na drodze będę. Kobiete krótko za mordę trzymam, tak się jeden konus chwali to reszte tez. Żal niedziela po tygodniu złośliwości msza w klasztorze. Komunia ofkoz.

16:10, 19.08.2020

Do jaDo ja

12 6

Jak Ci w takim smrodzie smakuje jedzonko to *%#)!& chudzinko!!
Mnie jakoś to nie kręci.
Smacznego🙂

12:15, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GienejGienej

1 5

Nie narzekam

12:34, 19.08.2020

aaaaaa

15 1

Gostyń jest miastem a nie teren wiejskim a potrafi tak mocno śmierdzieć że wytrzymać się nie da

12:38, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Wiem co piszeWiem co pisze

7 2

Niby miasto a mieszkają w nim wieksze wieśniaki niż na wsiach

13:59, 19.08.2020

Jakie donosy ?Jakie donosy ?

16 11

Rolnicy to większość flejtuchy, zachowują się gorzej niż ich zwierzęta. Całymi dniami chodzą w buciorach i udają, że mają tyle ciężkiej pracy. Przecież dobry rolnik nie narzeka tylko paterak. A jak wywożą obornik na pola to nieraz całe drogi zafajdane i tego po sobie nie sprzątają. Idąc tym tokiem myślenia co WIR też można powiedzieć, że jak zwierzęta wchodzą do miasta musimy zaakceptować. Tylko, że ludzie wycinają lasy i zwierzęta nie mają się gdzie schronić szukając jedzenia. Czyli ludzie też weszli w ich środowisko.

13:07, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RacjaRacja

6 0

Zgadzam się w 100% Przy trójkącie na przyczepie powinni mieć obowiązkowo miotłę na wyposażeniu a nie wiecznie "straż" po nich sprząta. Nie rozpisujcie się zaraz że po każdym wyjeździe z pola musieliby sprzątać, pracowałem w Niemczech w rolnictwie i tam porządek był po każdym wyjeździe z pola. Jak ojciec i wcześniej dziadek nie nauczyli sprzątać po sobie to teraz zdziwienie, czego ludzie chcą. Smród jak smród, proces technologiczny tego się nie zmieni. Zmienić należy mentalność i myślenie rolnika, szanujmy się wzajemnie , jak sprzedawali zięmię na wsi ludziom z miasta to kasa jakoś nie śmierdziała.

12:12, 20.08.2020

JaJa

21 1

Nie znam się a tym jak powinien śmierdzić obornik , wiem i pamiętam trochę dalsze czasy gdy mieszkałem na wsi , gdy jeszcze wozami konnym wożono gnoj na pole i pomagałem wójowi widłami ładować na taki wóz, ten obornik nie miał takiego zapachu , myślę że to chemia tak śmierdzi która dostają zwierzeta ,

13:50, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

..

12 3

"Zamiast donosić – zapytaj, czy trzeba pomóc!" - idź walnąć klocka na pole sąsiada!

13:52, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

4 23

Wy marne mieszczuchy smród wam przeszkadza a jak schabowego lub golonkę wcinacie bułeczkę z masełkiem to już wam nie śmierdzi prostaczki.

14:09, 19.08.2020
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KargulKargul

10 1

No nie śmierdzi bo łapska myjesz na szczęście a pewnie byś nie chciał bo jak przychodzisz gdzieś coś załatwić to często po tym jak robiłeś w oborze. Zmienisz ciuchy ale już się nie wykąpiesz i smierdzisz jak cap. Wróć jak leń ze wsi, bo inni rolnicy potrafią się umyć i jak wchodzą do sklepu, urzędu nie śmierdzą oborą. Tobie to nie przeszkadza, przywykleś i robisz wstyd innym rolnikom. Jak ty śmierdzisz to co dopiero za syf musisz mieć w obejściu i na polu.

16:01, 19.08.2020

? ?

3 1

Mieszkaniec szamba?

17:44, 19.08.2020

..

6 0

W świetle § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U z 2014 r. poz. 393), nawozy naturalne przykrywa się lub miesza z glebą nie później niż następnego dnia po ich zastosowaniu, z wyłączeniem nawozów stosowanych w lasach oraz na użytkach zielonych.

10:40, 20.08.2020

11111111

4 8

Przeciez te wszystkie pajace z wsi pochodza tak jak w sobote pod klasztorem jakas pseudo damusia chodzila i wszystko jej smierdzialo a maz chodzil za nia jak baran

15:54, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KargulKargul

11 3

Jak rolnicy zaczną płacić ZUS i inne podatki, państwo przestanie Bezmyślnie dotować to porozmawiamy. Kupili ciągniki wielkie to w pole o normalnej godzinie, bo ja szefowi nie powiem nie przyjdę do pracy bo szalony farmer oral o 2 w nocy! Szef mnie wykopie a ja muszę się wyspać. Bierz rolniku w dzierżawę tyle i jesteś w stanie obronić do 22-23. A jak to z susza w tym roku w Agrobiznesie wczoraj podali ubiegły rok 3,5t z ha w tym 7,5t to gdzie ta susza? Kaska z podatków poleciała na pomoc suszową poleciała. Niech ktoś w końcu zacznie to sprawdzać o dostają tylko ci którzy ucierpieli a nie jak leci.

15:55, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ad Ad

0 3

Po 22 to najlepiej w pięć śmieci a rolnik Ci przeszkadza? Taki z Ciebie Polak katolik.

20:53, 19.08.2020

HD GG if bjtfHD GG if bjtf

9 2

Po prostu chamy lubią smród i tyle

17:42, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

As As

2 7

Nie rozumiem Was, obornik Wam śmierdzi chociaż nikogo nie truje i kapujecie, donoscie. Ale jak się zgłasza że ktoś pali śmieci, sklejki, meble, folie to co truje nasze dzieci to nikt się tym nie potrafi zająć? No co za hipokryci.

20:50, 19.08.2020
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Kałysz Kałysz

5 2

Na wsi najwięcej pali się śmieciami, stare opony, olej z maszyn, śmierdzące onuce, stilonowe fartuchy, gumofilce, pieluchy itp,. Jak zgłosisz że kots pali takim syfem to masz mandat gwarantowany ale jak cham wylewa gnojowice albo padlinę ma na gnojowniku to już świętość bo on daje jeść wszystkim, jakby nie on to by w mieście umarli z głodu oooooo jacy zacni, smierduszki

00:08, 20.08.2020

As As

1 1

Kalysz czy Kala masz zerowe pojęcie. W Gostyniu dopiero palą się śmieli. Albo w Pogorzeli to też miasto. Palą wszystko. Rolnik ma prawo wywieźć obornik więc się doucz gamoniu.

11:10, 22.08.2020

A fuj!A fuj!

1 0

Z tym paleniem śmieci to racja. Jest 35 stopni na dworze, duchota, a tu jakiś wiejski głupek pali w piecu. Podobno każda wieś ma swojego głupka!

18:47, 25.08.2020

Maxel Maxel

3 8

SKAMLECIE jak psy na gnój że śmierdzi a w piece kładziecie co się da i uważacie że to jest ok? Co za buraki.

20:52, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HmmHmm

10 2

Całe życie mieszkałam na wsi i przeprowadzając się do Gn myślałam że unikne"gownianych spraw". A tu gorzej niż na wsi .. fuuu. drażnia mnie te małe traktorki na drogach których wyprzedzić w godzinach szczytu nie można.. kombajny robiące hałas po nocy, smród z obor a przede wszystkim drażni mnie to jak rolnicy wiecznie narzekają! Nie opłaca się? To do normalnej pracy zapraszam:)

20:58, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pogo Pogo

2 7

Jak komuś zapach nie pasuje to zapraszam do Pogorzeli. Obornik w miarę na czas przyoruja który tak Wam przeszkadza. Za to wasze ulubione dymki z komina gdzie pali się czym tylko chce będziecie mieć do woli. Zapraszam.

21:03, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A fuj!A fuj!

0 0

Widzę, że Pogorzela ma też swojego głupka!

18:50, 25.08.2020

IgaIga

11 0

Gdyby to był obornik z obory to nie śmierdział by tak okropnie. To jest gnój z fermy który zawiera zdechłe kurczaki nie wyklute jaja, tzw zbuki, kurze odchody w mniejszym stopniu. Sprawdzał to mój znajomy parę lat temu.

22:32, 19.08.2020
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AgagosAgagos

6 0

Czy to nie są odpady, które w ogóle nie powinny trafić na pole??

06:05, 21.08.2020

Ona Ona

9 0

Wszystko można rozwiązać w sposób wyważony... Wiem, że są gminy w Polsce, które mają ustalone dni w kalendarzu na wywóz obornika na pola... Wtedy każdy wie, że nie urządzi imprezy, i nie, zrobi prania roku... A rolnik będzie miał możliwość dokończenia swoich prac na roli. Niestety fetor unosi się tutaj przez cały rok nawet, gdy są mrozy... Może ktoś przemyśli to rozwiązanie...

22:59, 19.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XdXd

7 0

W świetle § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U z 2014 r. poz. 393), nawozy naturalne przykrywa się lub miesza z glebą nie później niż następnego dnia po ich zastosowaniu, z wyłączeniem nawozów stosowanych w lasach oraz na użytkach zielonych

10:43, 20.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PozdrawiamPozdrawiam

7 0

Ustawa § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U z 2014 r. poz. 393), nawozy naturalne przykrywa się lub miesza z glebą nie później niż następnego dnia po ich zastosowaniu, z wyłączeniem nawozów stosowanych w lasach oraz na użytkach zielonych

10:47, 20.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Józef Józef

1 0

A w Zychldwie perfumeria.

13:58, 20.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MatiMati

0 5

W innym artykule widziałem taki komentarz, (ludzie z roku na rok coraz głupsi) pozostawię również tu taki komentarz. Wszystko wam przeszkadza, smród, tiry, pogoda, no ludzie masakra

07:38, 21.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Przejeżdżający Przejeżdżający

1 0

Czyli w Bodzewku wywożą na pole cały rok że tam tak *%#)!&

14:11, 22.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LaborantLaborant

3 0

Siarkowodór proponuje poczytać co to jest i jak działa

15:56, 22.08.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%