Dyrekcja gostyńskiego szpitala zwołała dziś konferencje prasową, by przedstawić aktualną sytuacje w placówce. Potwierdzono też wstrzymanie działalności oddziału położniczego i noworodkowego, wyjaśniając powody tej decyzji. Dlaczego wytypowano właśnie porodówkę i co z personelem, który tam pracuje?
W sobotę 6 listopada po konsultacji z Narodowym Funduszem Zdrowia zapadła decyzja o ograniczeniu działalności oddziału położniczo-ginekologicznego, a konkretnie położniczego i noworodkowego. Powodów jak tłumaczyła dyrekcja SPZOZ było kilka. Przede wszystkim malejąca ilość porodów i brak lekarzy specjalistów, a konkretnie anestezjologów.
- W 2021 roku średnio w gostyńskim szpitalu odbywały się 1,34 porody. To oznacza, że w ciągu 3 dni rodziło się statystycznie jednie 4 dzieci. Oddział dysponował 15 łóżkami z których większość była niewykorzystana. Według prognoz liczba ta w najbliższym czasie nie wzrośnie - tłumaczyła Karolina Wachowiak, p.o. dyrektora SPZOZ w Gostyniu. - Ponadto decyzja o wyodrębnieniu tzw. łóżek covidowych oznacza, że pacjenci chorujący na SARS-CoV-2 muszą mieć zapewnioną pełną opiekę pielęgniarską i lekarską, w tym anestezjologiczną, w przypadku osób wymagających intensywnej terapii - wyjaśniała p.o. dyrektora Karolina Wachowiak dodając, że SPZOZ w Gostyniu zatrudnia ograniczoną liczbę anestezjologów. - Mimo podejmowanych prób nie ma możliwości zatrudnienia kolejnych lekarzy o tej specjalizacji. Anestezjolodzy oprócz pracy na intensywnej terapii uczestniczą również w operacjach pacjentów pozostałych oddziałów - mówiła p.o. dyrektora SPZOZ.
Funkcjonowanie oddziału gniekologiczno -położniczego jak tłumaczono wiązałoby się z koniecznością prowadzenia nagłych cięć.
- W trosce o bezpieczeństwo ciężarnych pacjentek oraz w sytuacji braku możliwości zapewnienia pełnej kadry medycznej zdecydowano o czasowym zawieszeniu tego zakresu świadczeń - mówiła p.o. dyrektora Karolina Wachowiak.
Od dziś rodzące kobiety muszą więc szukać pomocy u specjalistów w szpitalach w Lesznie, Krotoszynie, Śremie czy Kościanie.
W związku z zawieszeniem działalności oddziałów konieczne było przeorganizowanie pracy personelu medycznego i niemedycznego na obu oddziałach. Z pięciu lekarzy położników, tylko jeden wyraził chęć pracy na "oddziale covidowym". Nie oznacza to, że reszta straci pracę, bo w szpitalu cały czas według założeń ma funkcjonować ginekologia.
Sytuacja nadal jednak jest bardzo dynamiczna i niewykluczone, że zamiast 30, konieczne będzie uruchomienie nawet 60 łóżek covidowych.
- Takie są naciski ze strony NFZ i wojewody - mówił dr Marcin Grochowalski, p.o. dyrektora ds. medycznych SPZOZ w Gostyniu. - Upieramy się z NFZ przy 30 łóżkach, bo przy 60 mogą być problemy kadrowe - dodaje Karolina Wachowiak, p.o. dyrektora ds. medycznych.
Decyzja o zawieszeniu oddziałów położniczego i noworodkowego jak już pisaliśmy rodziła się w bólach
- To nie była prosta decyzja zawiesić działalność oddziału położniczego i noworodkowego. (...) Staraliśmy się zachować ciągłość pracy wszystkich oddziałów. Musieliśmy przeorganizować prace całego szpitala. W grę wchodziło zamknięcie praktycznie wszystkich oddziałów, ale trzeba było zdecydować który to będzie. (...) Najmniejsze obłożenie miał oddział położniczy. Pozostałe oddziały mają pełne obłożenie - zapewniał dr Marcin Grochowalski dodając, ze zawieszenie oddziału nie oznacza jego likwidacji. - Będziemy próbować odbudować kadrę ginekologiczną i anestezjologiczną w taki sposób, żeby bezpośrednio po pandemii ten oddział wrócił i świadczył usługi - mówił dr Grochowalski, p.o. dyrektora ds. medycznych SPZOZ w Gostyniu.
Dodajmy, że obecnie w gostyńskim szpitalu (stan na godz.9) zajęte są trzy łóżka covidowe.
[ZT]53779[/ZT]
[ALERT]1636371150501[/ALERT]
olaf14:39, 08.11.2021
ile dzieci przyjętych jest na chirurgii dziecięcej?
opinia14:57, 08.11.2021
Sytuacja na pewno nie jest łatwa, ale decyzja wydaje się rozsądna. Skoro inne oddziały mają pełne obłożenie, a średnio rodzi się nie wiele więcej niż jedno dziecko dziennie to chyba lepiej, że nie przenoszono chorych z innych oddziałów, które mogą nadal działać mimo covida. Kobiety i tak często rodzą w innych szpitalach. U nas będzie przynajmniej chirurgia dziecięca, dobrze, że udało się ocalić.
Ada15:00, 08.11.2021
Leszno też zamknięte czy Oni już powariowali gdzie mamy rodzić
Do ada15:25, 08.11.2021
Najlepiej rodzić za granicą...bezpieczniej....taki mamy teraz pisokraj...sami wybraliśmy...ale tak na marginesie to co ten super program 500+ jednak nie wypalił skoro i tak mamy mniej dzieci....a mieliśmy się rozmnażać jak króliki....to miała być inwestycja na lata....
Kobieta15:39, 08.11.2021
Synową szpital Gostyń wywiózł do porodu Śrem a Śrem odesłał do Kościana I niedługo urodziłaby w karetce. Taką opieką otoczyła nas dyrekcja szpitala i samorząd powiatu.
Gdzie rodzić po ludzku.
Nową dyrektora wystawili i jak kukła robi to co myśli zupełnie ktoś inny.Kto podejmuje decyzje
Redakcja15:48, 08.11.2021
Prosimy o kontakt z redakcją - redakcja @gostyn24.pl
Izb15:58, 08.11.2021
Raczej Tej Pani to jak zagrają tak Ona ma zatańczyć. A gra taki mały karakanek. Gratulacje głupoty dla nowej Pani dyrektor. A zreszta Ona nigdy nie była mądra i kąpetentna ale siano się musi zgadzać.9
co 2 dni nowość15:51, 08.11.2021
Czyli " Stanęli na rzęsach" porodówka zostaje 4-5 listopada nie wiedzieli ile mają porodów,nie wiedzieli ilu mają anestezjologów? Walczyli ciekawe z kim? Prosta droga do likwidacji,a tą osobę od informacji o wywalczeniu położnictwa powinni w trybie pilnym poprosić o niezabieranie głosu w sprawach szpitala
Rodzącą 15:51, 08.11.2021
Ładnie się ubrać w sukienkę i się uśmiech nie tędy droga kobiety mogły rodzic w gostyniu podzielić położniczy z ginekologia a tak problem tak się nie robi ale czego się spodziewać 🙄
Rodząca!16:02, 08.11.2021
W Lesznie nie przyjmują bo jest za dużo ludzi… co to znaczy nagły przypadek, jak zaczną mi się skurcze to skąd mam wiedzieć czy wszystko będzie ze mną i dzieckiem w porządku czy akcja porodowa nie będzie zagrożona… a ja mam latać od szpitala do szpitala ???? Zobaczycie ze dojdzie do tragedii… Boże gdzie ja żyje co za popier… naród !
jan16:17, 08.11.2021
Jaki rząd takie decyzje - dali 500 i się martw - decyduje wojewoda a nie dyrektor.
Aa@16:27, 08.11.2021
ZAMIAST NARZEKAĆ LUDZIE SZCZEPCIE SIĘ!!!!!!!
Mama202116:44, 08.11.2021
Polecam szpital Świętej Rodziny w Poznaniu. Opieka i personel na najwyższym poziomie.
ha ha23:16, 09.11.2021
Ja też. Pół wieku temu tam się urodziłem. Pozdrawiam wszystkie ciężarne. Trzymajcie się🙂
Obserwator16:46, 08.11.2021
Jak szpital działa normalnie to komentarze typu: zamknąć, konowały, pielęgniarki nic nie robią, ludzie szukajcie pomocy gdzie indziej. Teraz też problem, bo gdzie pojadą. Totalny brak konsekwencji.
Gaja14:34, 08.04.2023
Popieram
a16:47, 08.11.2021
smutne jest to, że w komentarzach wypowiadają się osoby, które nie mają żadnego pojęcia o sytuacji, ale oczywiście wiedzą lepiej niż osoby, które się tym zajmują
Magda16:49, 08.11.2021
Co za lament. Coraz mniej porodów w Gostyńskim Szpitalu a jak zamykają porodówkę to nagle tragedia. Rok temu gdy rodziłam i mówiłam że będę rodzic w Gostyniu każdy mi odradzał. Teraz nagle wszyscy chcą w Gostyniu rodzić. :)
Rodze17:12, 08.11.2021
Kobieto wez się rozpędź a ściana się znajdzie….
Zdziwiona16:55, 08.11.2021
Na targach w Poznaniu prawie 600 łóżek to po co wojewoda miesza w szpitalu powiatowym. Łóżka same nie leczą potrzebny jest personel.
Karoll16:56, 08.11.2021
Wstyd!
Użytkownik17:05, 08.11.2021
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Pacjentka17:22, 08.11.2021
Moim zdaniem najlepsze posunięcie dyrekcji.... Ludzie poród to fizjologia nasze babcie kiedyś rodziły na polu czy w domach... nie dajmy się zwariować... Niestety decyzję podejmuje wojewoda nie dyrekcja o przekształceniu łóżek... a dwa jeśli ktoś się czuje nie pewnie lub cokolwiek zacznie się dziać można wezmą karetkę.. w każdym szpitalu są braki kadrowe nie tylko w Gostyniu ... niestety będzie jeszcze gorzej.. w naszej służbie zdrowia .
Kasia biskup 17:30, 08.11.2021
Do pacjentki zamów już dziś karetkę, abyś na sobotę dojechała do Kościana. Poród nie poczeka. A gdybyś była jeszcze w stanie wydać na świat
potomka, to zapraszam mam dwa hektary pola z burakami.
hmm21:59, 08.11.2021
Nasze babcie chodziły po kilka lub kilkanaście km do szkoły, nie miały fonów, internetu, zmywarki czy pralki i suszarki. *%#)!& się w dekiel wyłącz internet i idź z praniem do stawu, w Gostyniu nie ma rzeki, pożniej mów kobietom jak mają rodzić. Zwłaszcza swojej corce, wyślij na poród do Pszczyny .Straszne jest to że głupota nie boli.Co nie zmienia faktu że mało porodów w Gostyniu to wybór odziału może sensowny. Tylko nie mówmy przyszłym matkom że mają rodzić2 na polu.
Porodówka17:36, 08.11.2021
Brak anestezjologów? Wieczorynka bez lekarzy? Co się dzieje? Ale za to komputery mają się dobrze, tylko kto będzie je obsługiwał?
Lsdk17:50, 08.11.2021
Teraz macie efekt braku Jaskulskiej która na rzęsach stawala żeby wam dogodzić !! A teraz mają was w du..pie i zamkną wszystko Nie była pod nikim tylko sama przed siebie ... Dziecko ze złamana ręką nie jest w stanie zagrożenia życia a kobieta ciężarna już tak ...
Oko brata18:36, 08.11.2021
Ważne że sobie dogodziła
Smiszek 08:21, 01.06.2022
Cha cha.
Tylko nie św. RODZIN17:59, 08.11.2021
Co ty p i e p r z y s z kobieto. Ty jeszcze normalnego szpitala nie widziałaś. Dzieci muszą do matek jeździć ciasnym korytarzykiem zamiast po urodzeniu być razem z Nią. Szpital dla wygodnickich "madek "tzw Karyn. Żenada kompl
65318:43, 08.11.2021
Już nie mają co wymyśleć najpierw zostaje potem zamykają moim zdaniem porodówka powinna zostać do dobra pacjentek żeby miały jak najbliżej pomoc a nie latać i szukać lekka przesada
Gostynianin19:04, 08.11.2021
Uważam, że to rozsądna decyzja Dyrekcji Szpitala. Coś trzeba było wybrać. Wierzę, że porodówka wróci po pandemii.
Ja19:41, 08.11.2021
Można było zawiesić działalność oddziału ginekologii.Rodzaca bardziej potrzebuje pomocy
Mama19:47, 08.11.2021
Skoro tak mało dzieci rodzi się w 2021 to może niech spojrzą na to, dlaczego nikt nie chce rodzić w Gostyniu. Proste wyjaśnienie skoro Leszno też już nie przyjmuje, bo nie ma miejsc. Mało kto decyduję się na Gostyń. Nie ma nawet co porównywać z innymi miastami.
Ja20:51, 08.11.2021
Leszno nie ma miejsc bo Gostyń i Rawicz zamknięty..pomyśl trochę a nue ubliżaj..nie wiesz co Cię czeka.
Kopa19:56, 08.11.2021
Niestety to są efekty rządów prawicowych nieudaczników nie dość że inflacja największa w Europie to jeszcze wieczne problemy ze służbą zdrowia,oby do wyborów wszystkiego nie zniszczyli
Wtórny 20:08, 08.11.2021
Kiedy konferencja specjalisty o tekturowych czeków i poinformowanie o rezygnacji ze stołka?
Pracownik 22:46, 08.11.2021
Zawsze nawet w czasie remontów, organizowano awaryjna porodówkę.
Ania202022:54, 08.11.2021
To prawda, że kobiety rodzące w Gostyniu nie dostają ZNIECZULENIA? Są szyte na "żywca"? Serio tut. personel i dyrekcja uważają, że endorfiny znieczulają...Lepiej kasę z porodówki gostyńskiej przelać tam, gdzie kobiety są traktowane jak ludzie, nie jak bydło. Wiem...utrzymanie 6pustych łóżek kosztuje, ale jakbyście lepiej traktowali pacjentki, to byłoby ich więcej, a nie ostateczność.
12309:17, 09.11.2021
Uważam , że niesprawdzone plotki i oszczerstwa powinny być karane.
full23:22, 09.11.2021
Też tak uważam. Ścigać z urzędu.
Pacjentka23:13, 08.11.2021
Czekamy na szybką decyzję aby wznowić działalność sali porodowej w Gostyniu!!! Do dzieła panie starosto !! Jeśli nie Leszno ani Śrem i Rawicz to jak daleko mamy szukać pomocy ! 😡🤣 Rok temu włączyłeś się w walkę o utrzymanie oddz. chirurgii dziecięcej to i teraz dzialaj.
Farosz 08:20, 09.11.2021
Uśmiechnięty grabarz to zawsze grabarz. 😤
Rodzic05:21, 09.11.2021
Współczuję wszystkim co spodziewają się dziecka. Prawie każdy nie chciał tu rodzić, ale zawsze to była alternatywa gdyby było za późno aby jechać do Poznania. To że mało dzieci w Gostyniu się rodzi to wina zarządu i dyrekcji. Trzeba było normalnych lekarzy zatrudnić a mieli możliwości ku temu. Lepiej jednak nie mieć problemu i zwalić na demografię. Dlatego nienawidzę polityki, tam każdy walczy o stołki a nie o ludzi.
Janka 09:01, 09.11.2021
Biegało się, jak rodziły się tu kolejne dzieci tych obludnikow.
Krótka pamięć. My kobiety zapamiętamy to na dłużej
?09:38, 09.11.2021
Prawie każdy nie chciał tu rodzić??? Ale zawsze alternatywa??? Co z ciebie za czlowiek? Anonimowo łatwo obrzucać błotem nasze oddziały??
podatnik08:40, 09.11.2021
A może by tak ograniczyć przyjmowania nie zaszczepionych pacjentów którzy na własne życzenie się nie szczepią
tak11:21, 09.11.2021
Masz rację , to świetny pomysł. A tym , którzy są zaszczepieni państwo powinno płacić za pobyt w szpitalu i to bez podatku !
Do starosty08:42, 09.11.2021
Gdzie Pan jest? Jak można zostawić kobiety rodzące bez pomocy! Kto odpowie jeżeli dojdzie do tragedia? Tego chcecie😡
Jola 09:08, 09.11.2021
Z tego co mówi dyrektor to nie ma lekarzy i dlatego zamykają podstawowa opiekę dla kobiet i najmłodszych .... A czyją to wina?
#10:03, 09.11.2021
Krotoszyn ma połowę mniej porodów i nikt sie nie czepia
Do wojewody 10:29, 09.11.2021
Co ma starosta do decyzji wojewody o łóżkach covidowych? O tym decyduje wojewoda, zapamiętajcie raz na zawsze. Poza tym gdyby starosta nie rozbudował szpitala to dzisiaj inne oddziały byłyby pewnie zamknięte. A tak przynajmniej dobrze, że udało się z ratowaniem chirurgii dziecięcej.
Świadek 12:35, 09.11.2021
Wazelinę na ustach
Artur12:49, 10.11.2021
Starosta nie ma żadnego nadzwyczajnego wkładu w rozwój szpitala w Gostyniu !! W cywilizowanym świecie dbanie o infrastrukturę szpitala to normalne obowiązki za które nikt nie nagradza i nie odbiera nagród i pochwał. Jak szpital nie został zrównany z ziemią i stoi z kilkoma pracującymi oddziałami -to za to należy pochwalić starostę lub burmistrza/lub innego urzędasa ? Chyba nam się powoli priorytety i zasady współżycia społecznego zaczynają zacierać.
maximus11:06, 09.11.2021
Proponuję utworzyć tam oddział dla obłąkanych - jest ich w Gostyniu coraz więcej !
ob17:24, 09.11.2021
Co za lament, zamykają oddział porodowy na którym cały czas psy wieszaliście, to chyba dobrze że nie będzie się tam nikomu krzywda działa ,obwiniacie władze szpitala ,powiatu i PIS a przecież to opozycja chce zamknąć połowę szpitali co wtedy powiecie?Jak jest dobrze gdy nie ma szpitala na miejscu zapytajcie mieszkańców Góry to wam powiedzą co znaczy po pomoc i leczenie jeździć po 30,40 km i być odsyłanym z kwitkiem.Nie było by problemu gdyby się durnota zaszczepiła a tak mamy to co mamy.
Artur12:42, 10.11.2021
Brak porodówki w Gostyniu- to upadek miasta. Osoby które doprowadziły do braku możliwości utrzymania oddziału powinny być poproszone o wyjaśnienia. Idiotyczna informacja administracji że się nie opłaca bo nie ma lekarzy i personelu to tłumaczenie dla idiotów-według tej filozofii zamknijmy sąd w Gostyniu i posterunek policji ze strażą pożarną włącznie. Są zawody które do końca świata i jeden dzień dłużej nie będą opłacalne- ale ze względu na dobro Państwa utrzymuje się pewne stanowiska i dopłaca do nich !! Jeżeli w naszym gostyńskim szpitalu są geniusze którzy zamykają porodówkę a utrzymują covid i biorą za to jeszcze wynagrodzenie to po prostu czas chyba się z Gostynia wyprowadzać.
🙂13:36, 10.11.2021
👏👏👏
do Artura16:19, 10.11.2021
najmądrzejszy komentarz jaki się pojawił.Brawo
Twój Nick 01:39, 12.11.2021
Zamiast choinkę postawic namiot dla *%#)!& terapia a porodowka będzie bezpieczna 🙂🤣🤣🙂
Twój Nick 01:42, 12.11.2021
Kur-quron plandemia
Wstyd11:40, 13.02.2022
Ważne że dyrektorów przybywa kasa się zgadza więc o co chodzi🤣🤣🤣
19 17
Masz szpitale w Śremie, Poznaniu, Kościanie i Pleszewie. Masz wybór. A gdzie według ciebie należy ratować ludzi chorych na COVID ????
7 16
Obiektywny, ale żałosny obyś nie musiał szukać pomocy w Pszczynie.
6 24
Kiedyś rodziły w domu, a teraz to wielkie szlachcianki.
1 11
Nie dawaj d**y
2 4
Leczyć tylko zaszczepionych i miejsca będzie dużo , nie szczepisz się bo nie wierzysz że covid istnieje , lecz się sam.