Dzisiaj w Polsce rozpoczyna się spis powszechny. To obowiązek każdego obywatela - nie można z niego zrezygnować, trzeba dla rachmistrza znaleźć czas - nawet w czasie pandemii. Spis jest obowiązkowy dla wszystkich obywateli.
Spisowi podlegają "osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach niebędących mieszkaniami na terenie Polski oraz osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania". Podlegają mu także "mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia niebędące mieszkaniami".
Podstawową formą jest samospis w formule online. Można go dokonać bezpiecznie, bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem strony spis.gov.pl, gdzie jest dostępna interaktywna aplikacja do uzupełnienia wpisu. Dostępne są tam formularze w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Takie rozwiązanie jest wygodne nie tylko ze względu na pandemię, ale również wygodę wypełniania takiego formularza - spisu można dokonać o dowolnej godzinie przez siedem dni w tygodniu. Jeśli jednak ktoś nie ma internetu albo nie potrafi posługiwać się komputerem, nie jest to problem. Urzędy na taką okoliczność mają obowiązek udostępnić stanowiska do samospisu internetowego, z których takie osoby mogą skorzystać.
- Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy będzie obowiązkowy. Oczywiście jeśli ktoś np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w tym nasi rachmistrze - bezpośrednio i telefonicznie - podkreśla GUS. Nie trzeba się więc martwić brakiem komputera czy internetu.
Zakres informacji zbieranych w spisie to m.in. charakterystyka demograficzna, aktywność ekonomiczna, poziom wykształcenia, migracje, charakterystyka etniczno-kulturowa czy zasoby mieszkaniowe. W formularzu spisowym nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów czy stanu majątkowego. Dokładna lista pytań dostępna jest w dedykowanej zakładce na stronie spis.gov.pl.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 potrwa do 30 czerwca 2021 roku. Przeprowadza go Główny Urząd Statystyczny. Obecnie procedowana jest jest też nowelizacja ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2021 roku. Ma ona na celu wydłużenie czasu trwania narodowego spisu powszechnego o trzy miesiące, by trwał sześć miesięcy: od 1 kwietnia do 30 września 2021 roku, a nie jak pierwotnie planowano - do 30 czerwca 2021 roku.
W powiecie gostyńskim akcję wspierają lokalne samorządy.
GMINA GOSTYŃ
Istnieje możliwość spisania się w wyznaczonych punkach na terenie gminy Gostyń, wystarczy zadzwonić pod jeden z numerów 655752134, 655752135, 655752136 i umówić się na wizytę. Do przeprowadzenia spisu powszechnego zostaną uruchomione trzy stanowiska do samospisu:
GMINA BOREK WLKP.
W Urzędzie Miejskim w Borku Wlkp., w celu umożliwienia osobom fizycznym nieposiadającym techniczno-materialnych warunków umożliwiających przeprowadzenie samopisu internetowego, od dnia 1 kwietnia 2021 r. na czas realizacji Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r. dostępne są dwa stanowiska komputerowe wyposażone w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem do przeprowadzenia samospisu internetowego. Samospisu można dokonać w godzinach pracy Urzędu po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu z członkami Gminnego Biura Spisowego – nr telefonu 65 5716120 wew. 14 lub 13.
GMINA KROBIA
W budynku Urzędu Miejskiego w Krobi na Wyspie Kasztelańskiej (Plac Kościuszki 3) uruchomione zostało stanowisko komputerowe, umożliwiające dokonanie spisu na miejscu, przy ewentualnej pomocy pracownika Urzędu. W związku z częściowym ograniczeniem obsługi klientów Urzędu Miejskiego w Krobi prosimy jednak o wcześniejsze powiadomienie telefoniczne o chęci skorzystania ze stanowiska.
GMINA PIASKI
Urząd Gminy Piaski, 6 stycznia 1, I piętro, pokój nr 17
GMINA PĘPOWO
W sali portretowej (parter, pok. nr 2) Urzędu Gminy Pępowo przy ul. Stanisławy Nadstawek 6 uruchomione zostało stanowisko komputerowe umożliwiające dokonanie samospisu, przy ewentualnej pomocy pracownika urzędu. Samospisu można dokonać w godzinach pracy urzędu. W trosce o bezpieczeństwo i wygodę klientów Urzędu Gminy Pępowo zachęcamy do telefonicznego zgłaszania chęci skorzystania z przygotowanego stanowiska (tel. 65 573 63 05) w celu uniknięcia konieczności oczekiwania w kolejce.
GMINA PONIEC
W budynku Urzędu Miejskiego w Poniecu uruchomione zostało stanowisko komputerowe, umożliwiające dokonanie spisu. W celu skorzystania ze stanowiska prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu pod nr tel. 65 5731 433 w. 18.
JEŚLI WOLISZ ZROBIĆ TO SAMODZIELNIE PRZEJDŹ DO APLIKACJI SPISOWEJ, KLIKAJĄC W OBRAZEK
12:30, 01.04.2021
16 3
Ani słowa prawdy nie podam 12:30, 01.04.2021
Majka12:36, 01.04.2021
8 2
Nie mniej jednak jest problem z otwarciem strony🤔 12:36, 01.04.2021
Antydrub12:52, 01.04.2021
12 5
Będę mówił tak jak rząd RP, same kłamstwa, nie pozdrawiam 12:52, 01.04.2021
Ja13:48, 01.04.2021
8 0
Nie musisz nic mówić pisać poprostu tam nie wejdziezz 13:48, 01.04.2021
Ina16:01, 01.04.2021
12 5
Działa tak jak wszystko w kraju. 16:01, 01.04.2021
Yuha19:22, 01.04.2021
6 4
Jak nie wiadomo o co chodzi to Pinokio chodzi o nowe podatki, no ale może dowiemy się teraz co posiada p Objadek, jeśli on sam wie. 19:22, 01.04.2021
spis21:31, 06.04.2021
7 0
Próbowałem wejść na stronę spisu przez założenie konta. Owszem można się zalogować. Nawet można podać swoje dane, ale na tym się kończy. Dlatego, ze żadnych danych nie można zapisać. Czy w tym kraju nie może być chociaż coś normalnie i w podanym terminie??? Znów problem. Za chwilę zaczną się bzdurne tłumaczenia, dlaczego to nie działa. Kpina. Szkoda czasu. Ja chciałem, tylko ktoś znów dowalił. 21:31, 06.04.2021
Pytam15:59, 07.04.2021
4 2
Jak będę kłamał jak rząd, to mogą mnie posadzić o plagiat. 15:59, 07.04.2021