Od Nowego Roku wchodzą wyższe stawki opłaty paliwowej. Zmiany nie wynikają z decyzji politycznej, ale z przepisów. W praktyce oznaczają droższe paliwo i presję na ceny w transporcie, sklepach i usługach.
Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać nowe, wyższe stawki opłaty paliwowej. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, wzrost obejmie wszystkie najpopularniejsze paliwa – benzynę, olej napędowy oraz LPG. Choć podwyżki liczone są w groszach na litrze, ich skutki mogą być znacznie szersze niż tylko droższe tankowanie.
Nowe stawki opłaty paliwowej na 2026 rok oznaczają wzrost:
W przeliczeniu na pojedynczy litr są to niewielkie kwoty, ale opłata paliwowa jest jednym z elementów ceny końcowej. Trafia do niej automatycznie wraz z akcyzą i VAT-em, a jej wzrost zwiększa całkowity koszt paliwa w hurtowym obrocie.
Wbrew częstym komentarzom, tegoroczna podwyżka nie jest efektem doraźnej decyzji rządu. Stawki opłaty paliwowej są co roku automatycznie indeksowane na podstawie inflacji, zgodnie z ustawą o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Minister infrastruktury jedynie ogłasza nowe kwoty w formie obwieszczenia.
To oznacza, że nawet przy stabilnych cenach ropy naftowej, jeden z elementów ceny paliwa i tak rośnie z mocy prawa.
Dla przeciętnego kierowcy osobowego wzrost opłaty paliwowej może być mało zauważalny przy pojedynczym tankowaniu. Inaczej wygląda to w transporcie zawodowym.
Firmy transportowe, kurierskie i logistyczne tankują paliwo w tysiącach litrów miesięcznie. Każdy wzrost kosztów paliwa oznacza dla nich wyższe koszty działalności, które bardzo często są przenoszone dalej – na producentów, hurtownie i sklepy.
Transport drogowy odpowiada za większość dostaw w Polsce. Gdy rośnie koszt paliwa, rośnie też koszt przewozu żywności, materiałów budowlanych, odzieży czy elektroniki. Efekt nie jest natychmiastowy, ale systemowy.
Podwyżki opłaty paliwowej najbardziej odczuwają branże, w których paliwo stanowi kluczowy składnik kosztów – transport, rolnictwo i przetwórstwo. W praktyce oznacza to presję na ceny w sklepach, nawet jeśli sam wzrost na stacji wydaje się symboliczny.
Nowe stawki opłaty paliwowej zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Choć same podwyżki nie są spektakularne, ich skumulowany wpływ może być odczuwalny w całej gospodarce – od transportu, przez rolnictwo, po ceny na sklepowych półkach.
Dla kierowców oznacza to jedno: paliwo nie tanieje systemowo, nawet jeśli ceny ropy chwilowo stoją w miejscu.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz Engin Akyurt z Pixabay
Zatrzymali go na hulajnodze w centrum Gostynia...
Co taki stary policjant tam robi? Przecież ten ze zdjęcia już dawno może cieszyć się emeryturą i co on tam jeszcze robi? Jakieś niezrozumiałe całkowicie. Do tego jeszcze mają bardzo wysokie emerytury, większe niż moja pensja miesięczna. Gdybym ja mogła już pójść na emeryturę, to nie czekałabym minuty!
Nauczycielka
23:46, 2025-12-18
Zatrzymali go na hulajnodze w centrum Gostynia...
Dobsze mu tag. Muj Lesio miał rłewerł i kłebiyte a teroz żre śledzie za supermarketem i gnoty kury i młe dłesyć , adzie tyla cłe tyn kurt. Zusik naprzykład zje jednłe jbłkłe głyra dwa i tysz młe dłesyć. A nie jak ludzie kupują całą reklamówke płe cłe tyla zusik jest emeryt skarbłewy.
Penkalska
23:22, 2025-12-18
W tych miejscach mają powstać dwa parkingi. Wiadomo...
A koło szpitala nie ma gdzie zaparkować ile można czas coś z tym zrobić
Gddss
22:38, 2025-12-18
Posłuchał… i to była najlepsza decyzja w jego życiu
Człowieku rób to co kochasz
Po prostu ona
21:53, 2025-12-18
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz