Po latach oczekiwań remont linii kolejowej z Gostynia w kierunku Leszna nabiera tempa, ale na tym nie koniec. Podziemnego przejścia w rejonie gostyńskiego dworca nie będzie, ale rozpędza się temat pociągów w kierunku Piasków. Najnowsze ustalenia wskazują, że Piaski wracają na kolejową mapę.
Pod koniec kwietnia informowaliśmy, że rozpoczęły się prace budowlane, które mają przywrócić pasażerskie połączenia kolejowe dla mieszkańców regionu. Na inwestycję przeznaczono około 156 milionów złotych z rządowego programu Kolej Plus. Tymczasem w ostatnim czasie w Urzędzie Marszałkowskim zapadły ważne decyzje, o których poinformował po wczorajszym spotkaniu w Poznaniu burmistrz Jerzy Kulak. Początkowo planowano kosztowne przejście podziemne lub kładkę. Teraz wiadomo, że takiej potrzeby nie będzie.
– Zmieniły się plany i przejście powstanie mniej więcej w obecnym śladzie, będzie bezpieczne i zgodne z przepisami – mówi Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia. – I co ważne, nie będziemy musieli wydać 3 milionów złotych z budżetu gminy, które wcześniej deklarowaliśmy jako wkład - dodał włodarz gminy Gostyń.
W pierwotnym projekcie ujęto także przystanek "Gostyń Zachód” przy ul. Leśnej. Burmistrz Gostynia wskazywał jednak, że brakuje tam dojazdu i parkingów, przez co inwestycja nie miałaby sensu. Postulat został wysłuchany, przystanek zostaje jedynie na papierze, z opcją realizacji w przyszłości. Za to zaoszczędzone środki gmina Gostyń chce zainwestować w przedłużenie ulicy Przy Dworcu do ul. Leśnej, co otworzy nowe możliwości dla mieszkańców Pożegowa i tzw. "gór". Dzięki temu łatwiej będzie dotrzeć nie tylko do pociągu, ale też do przychodni czy PKS-u.
– To pomysł, który cały czas analizujemy. Mamy teren, mamy część działek, badamy możliwości – mówi burmistrz Jerzy Kulak.
Jednak prawdziwym przełomem okazało się to, co padło na końcu spotkania. Zapadła decyzja o przygotowaniu dokumentacji technicznej dla przedłużenia linii kolejowej z Gostynia do Piasków.
– Od razu zadzwoniłem do wójta Dariusza Naskręta. To dla nas przełom. Kilka par pociągów dziennie między Gostyniem a Piaskami otworzy zupełnie nowe możliwości dla mieszkańców – podkreśla burmistrz Jerzy Kulak.
Włodarz gminy Piaski Dariusz Naskręt przyznaje, że walczył o to od początku kadencji.
– Walczyliśmy o to od początku kadencji. Każda rozmowa z marszałkiem, ministerstwem i PKP przybliżała nas do celu. Udało się! – mówi wójt Piasków.
Odcinek między dworcami liczy tylko 4,2 km, ale znaczenie komunikacyjne jest ogromne. Zwłaszcza, że z Piasków pasażerowie będą mogli dojechać do Leszna, a stamtąd praktycznie w każdy zakątek Polski. Koszty modernizacji odcinka szacowane są na co najmniej kilkanaście milionów złotych, W planach jest też remont budynku dworca w Piaskach, który wkrótce może przejść pod skrzydła gminy.
– To zabytek, element historii naszej miejscowości. Chcemy go przejąć od PKP i wyremontować, ale przy wsparciu środków zewnętrznych z uwagi na koszty – mówi wójt Dariusz Naskręt.
Na razie podróżnym wystarczyłaby prosta wiata i dojazd samochodem. Ale władze Piasków myślą dalej o estetyce i funkcji społecznokulturalnej tego miejsca o czym szerzej będziemy informować w kolejnych newsach.
[ZT]79333[/ZT]
[ZT]79276[/ZT]
[ZT]79300[/ZT]
[ALERT]1747297357472[/ALERT]
Terefere11:33, 15.05.2025
Ahahahhaha tylko do piasków bo padnę 😂
goostyniook11:36, 15.05.2025
kwestia czasu jak Piaski zostaną dzielnica Gostynia
Hmm12:13, 15.05.2025
Komentujący negatywnie pamiętaj że nie zawsze będziesz młody i zdrowy i nie zawsze twoje dzieci lub wnuki będą miały czas i chęć cię wszędzie wozić, dlatego komunikacja zbiorowa jest potrzebna.
deptak16:26, 15.05.2025
Tak i ta osoba w starszym wieku będzie chodziła po Gostyniu, żeby coś załatwić...
kom16:29, 15.05.2025
Tak komunikacja zbiorowa jest potrzebna, czyli połaczenia miejskim autobusem, który jedzie dookoła gostynia, a nie pociągniem, który zatrzymuje się na stacji, z której wszędzie jest dla starszej osoby daleko.
Ja 12:50, 15.05.2025
Czyżby zanosiło się na likwidację transportu autobusowego? Teraz ostatni autobus do Leszna z Gostynia odjeżdża o godz. 15 50 . W czasie dni wolnych od nauki ,wakacje,przerwy świąteczne itp.nie ma żadnej komunikacji. I dlaczego jeżdżą duże autobusy a nie busy,byłoby chyba taniej
Dworzec12:58, 15.05.2025
Ogólnie uważam to za całkowice bezsensowną,inwestycje. Mówię o całej rewitalizacji połączenie Piaski-Leszno... całkowity koszt z zakupem taboru zamknie się w kwocie 500mln złotych... O ile nie więcej. Także jestem ciekaw ile osób dziennie skorzysta z tej możliwości.
Podejrzewam że na całej linii będzie z 5 stałych pasażerów na każdy przejazd... I teraz niech mi ktoś wytłumaczy czy to ma sens? Za te pieniądze można sfinansować 15 lat jeżdżenia autobusów na tej trasie... Bezsensowny rządowy program stworzony z kasy KPO totalny bezsens
Eee13:04, 15.05.2025
Ponadto radzę zobaczyć w jakim stanie jest torowisko. Poprzerastane krzewami i drzewkami-dziczkami.
Czy12:59, 15.05.2025
Czy nie należałoby w pierwszej kolejności pomyśleć o ścieżce rowerowej z Piasków do Gostynia?
Gostynianka 13:23, 15.05.2025
I cały Gostyń zablokowany przez zamknięte szlabany w ciągu dnia, tak już kiedyś było, młodzi nie pamiętają.
mieszkaniec13:55, 15.05.2025
dokladnie! Poznańska i Fabryczna i Helsztyńskiego zamknięta bo jedzie pociąg i całe miasto stoi bo w koncu to jest jedno wielkie rondo ...
Mieszkaniec Gostynia14:22, 15.05.2025
Mam nadzieję że się mylę ale widzę to tak.
Wydadzą miliony na przywrócenie tych połączeń po czym stwierdzą że jest za małe zainteresowanie i nie opłaca się tego utrzymywać.
Niestety ludzie są za wygodni a w takiej dziurze nie będzie wielu chętnych na korzystanie z PKP.
Tym bardziej że połączeń by było zapewne tyle co kot napłakał i w godzinach kolidujących z pracą.
Chciałbym poruszyć inny temat. Mianowicie najbardziej uczęszczaną ścieżkę rowerową w Gostyniu.
Mowa tutaj o ulicy wrocławskiej w kierunku strefy przemysłowej. Codziennie tą ścieżką przemieszcza się od groma ludzi. Jest tam mega niebezpiecznie, liczne wyjazdy, krawężniki na których można się zabić, kocie łby. Jednym słowem dramat!
Terefere14:36, 15.05.2025
Piękna inicjatywa tylko kompletnie nie opłacalna , chyba , że paliwo będzie po 20 zł.za litr 😀
Beznadzieja 15:22, 15.05.2025
Ja mam wrażenie że w tej pięknej wiosce zwanej Gostyniem wszystko wszystkim nie pasuje naprawdę wszystko firmy hałasują źle chcą reaktywować kolej źle kurde no naprawdę i wy się ludzie dziwicie że młodzi ludzie uciekają z Gostynia ? Bo ja wcale. A najwięcej narzekają ci co nie muszą nigdzie dojeżdżać bo wszystko pod nosem a człowiek musi *%#)!& 90 km w jedną stronę do pracy bo w Gostyniu nie ma żadnej firmy która by płaciła konkretne pieniądze.... Zaorać ten Gostyń bo wstyd mi że jestem z tej miejscowości....
hm...16:16, 15.05.2025
Prawda taka, że p. Naskręt jako wójt chce się wykazać działaniem. Szkoda tylko że nikt nie liczy tych grubych milionów bezmyslnie wydanych. Szynobusy już były do Gostynia i jechało czasem kilka osób, a czasem jeszcze mniej. Ale jak dają to się bierze. Jest bum na kolej to trzeba robić. Tylko sensu w tych działaniach brak. Ścieżki rowerowej międzyt Gostyniem a Piaskami brak. A o wiele bardziej sprawdziła by sie komunikacja miejska z Gostyniem /autobus jedzie przez cały gostyń, a kolej tylko na dworzec/, ale na to kasy nie dają. I wygodniej jest zrobić coś na co kasę się dostanie.
korek16:20, 15.05.2025
Jak wyżej piszą korki w Gostyniu w kilku miejscach. Ciekawe czy w Piaskach ta ciucha będzie wyjeżdżała na drogę i blokowała ul. Dworcową, czy zatrzymywać się będzie przed drogą, tam też jest teraz spory ruch samochodowy, czyli następny korek.
rakieta16:22, 15.05.2025
A co to pojedzie? Pendolino.... Bo może czasami Piaski przeskoczyć i nie zdąży się zatrzymać
0 0
Się ma wtyki w ministerstwie to się jedzie...