Zamknij
NEWS

Rower crossowy a trekkingowy - różnice, które warto poznać przed zakupem

Artykuł sponsorowany 09:29, 23.12.2025 Aktualizacja: 09:33, 23.12.2025
Skomentuj Foto: Zleceniodawca Foto: Zleceniodawca

Zarówno rowery crossowe, jak i modele trekkingowe to jednoślady chętnie wybierane przez miłośników dwóch kółek ze względu na wszechstronność. Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej ich specyfikacji, aby dostrzec, że te dwa typy rowerów równie dużo łączy, co dzieli. Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie, który rower kupić z myślą o komforcie jazdy?
 

Rower crossowy czy trekkingowy — poznaj najważniejsze różnice

Chcąc świadomie dokonać wyboru, trzeba dobrze zrozumieć różnice między oboma typami rowerów, a te przedstawiają się następująco:

  • Przeznaczenie i geometria: rower crossowy ma bardziej sportową geometrię, jest szybszy w reakcji i nastawiony na dynamiczną jazdę po asfalcie oraz szutrach. Trekking promuje wyprostowaną pozycję i oferuje stabilniejsze prowadzenie. To szczególnie istotne podczas pokonywania długich tras z bagażem.
  • Wyposażenie seryjne: rowery trekkingowe zwykle wyposażone są w bagażnik, błotniki, oświetlenie i stopkę, więc od razu nadają się do wycieczek. Rower crossowy częściej występuje w wersji odchudzonej, będzie więc wymagał doposażenia w ewentualne błotniki lub bagażnik.
  • Opony i komfort jazdy: opony montowane w rowerach crossowych lepiej sprawdzają się na mieszanej nawierzchni i w terenie dzięki wyraźniejszym klockom. W modelach trekkingowych częściej stawia się na komfort i pewność prowadzenia, zwłaszcza gdy jedziesz dłużej lub z sakwami. Opony są mniej agresywne, ale niekoniecznie muszą być wąskie. Obecnie ogumienie do trekkingów oscyluje nawet wokół szerokości rzędu 40 mm.

Różnica jest zwykle widoczna także w przypadku napędu. Nawet jeśli w obu grupach jednośladów często pojawia się Shimano Cues, droższe crossy częściej będą miały wyższą grupę, niż trekkingi (np. Shimano Cues U6000 zamiast U4000).

Rower trekkingowy vs crossowy — co je łączy?

Zarówno modele trekkingowe, jak i crossowe to rowery rekreacyjne i jako takie są świetnym wyborem dla osób, które szukają wygodnego jednośladu za kilka tysięcy złotych. Nawet topowe propozycje jak Giant Roam lub Unibike Zethos kosztują w okolicach 4-5 tysięcy złotych. To zupełnie inna półka cenowa niż gravele lub rowery górskie. Faktyczne porównanie omawianych typów rowerów zacznijmy od wskazania punktów stycznych, które łączą rower crossowy i trekkingowy.

Rama z aluminium

W obu przypadkach do produkcji ramy wykorzystuje się przede wszystkim aluminium klasyczne lub hydroformowane (dla mniejszej masy i smuklejszej sylwetki roweru). To lekki, ale jednocześnie wytrzymały materiał.

Rzadziej spotkasz się ze stalą, natomiast w tych typach rowerów włókno węglowe widuje się wyłącznie w widelcu. Wykorzystanie aluminium pozwala zachować balans między niską masą, wytrzymałością i sztywnością roweru przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnej ceny.

Amortyzacja o niewielkim skoku

W przypadku rowerów trekkingowych i crossowych często stosuje się przednią amortyzację (w widelcu) o niewielkim skoku. W modelach trekkingowych zwykle wynosi on od 40 do 50 mm, w crossówkach zwykle będzie to 63 mm (choć znajdziesz i modele ze skokiem 50, a nawet 75 mm), co pozwala na wygodne pokonywanie niewielkich nierówności, jakie można spotkać na polnych drogach, leśnych ścieżkach, a niekiedy również na asfalcie. To wystarczająco dużo do jazdy rekreacyjnej, ale trzeba pamiętać, że prosta amortyzacja nie została zaprojektowana z myślą o jeździe w mocno pofałdowanym terenie.

Napęd i hamulce

Jeśli chodzi o napęd, to w crossach i trekkingach królują rozwiązania z rodziny Shimano Cues. Warto jednak zaznaczyć, że wcale nie należy od razu klasyfikować ich jako mało wydajne. Rodzina Cues składa się z czterech segmentów, przeznaczonych dla innych grup odbiorców:

  • Shimano Cues U4000 (a także stojąca niżej Cues U3000) to proste komponenty i 9-rzędowa kaseta z jednym albo dwoma blatami, napęd jest często spotykany w prostych rowerach miejskich,
  • Shimano Cues U6000 obejmuje 10- i 11-rzędowe kasety, solidne rozwiązanie spotykane w rowerach miejskich, trekkingowych, a nawet niektórych rowerach górskich,
  • Shimano Cues U8000 to najwyższa grupa napędowa z tej serii, występuje z 11-rzędową kasetą.

Tańsze modele są wyposażone w hamulce szczękowe (V-Brake). W tych nieco droższych znajdziesz już hamulce tarczowe mechaniczne lub nawet hydrauliczne. Zwłaszcza te ostatnie zapewniają dużą siłę hamowania i są niewrażliwe na warunki atmosferyczne.

Kiedy wybrać rower trekkingowy, a kiedy crossa?

Wybór odpowiedniego roweru zależy przede wszystkim od Twojego stylu jazdy i indywidualnych preferencji. Wybierz rower crossowy, jeśli poszukujesz jednośladu do rekreacyjnej jazdy w zróżnicowanym terenie. To dobry wybór dla osób, które po pracy lubią wyskoczyć na przejażdżkę do okolicznego lasu i oczekują dynamicznej jazdy.


 

Wybierając rower trekkingowy, otrzymujesz jednoślad stworzony z myślą o wielodniowych wyprawach - zapewnia utrzymanie komfortowej pozycji i wygodną jazdę przez wiele godzin. Docenisz go na długich trasach, ale na takim rowerze trudno będzie Ci zaszaleć. Co ważne, będzie to też dobry wybór na rower do miasta, np. na dojazdy do pracy.

Gdzie kupić świetny rower w atrakcyjnej cenie?

Rozważasz zakup nowego roweru, ale nadal towarzyszy Ci dylemat: rower trekkingowy czy crossowy? Koniecznie sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl i wybieraj spośród modeli takich marek jak Trek, Orbea, Polygon, Giant, Unibike i wiele innych. Doświadczeni konsultanci pomogą Ci wybrać rower, który zapewni maksymalny komfort podczas jazdy i doskonale zgra się z Twoimi potrzebami i oczekiwaniami.



 

(Artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%