Leasing to rozwiązanie, które zyskało dużą popularność wśród polskich przedsiębiorców, szczególnie tych działających w sektorze transportowym. Leasing daje możliwość korzystania ze środku transportu przez ustalony okres na zasadach określonych w umowie pomiędzy firmą leasingującą a przedsiębiorstwem korzystającą z leasingu.
Wśród firm transportowych coraz częstszym wyborem jest leasing samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych czy naczep zamiast zakupu. Dlaczego? Ponieważ zakup całej floty pojazdów jest dużym obciążeniem dla firmy, przedsiębiorcy chętniej decydują się na leasing. Podczas trwania umowy leasingobiorca, czyli przedsiębiorstwo, opłaca co miesiąc określoną kwotę, a po zakończeniu trwania leasingu ma możliwość wykupienia auta lub zawarcia nowej umowy. W ten sposób przedsiębiorstwo nie musi ponosić koszty od razu i ma możliwość rozłożenia w czasie zakupu floty transportowej.
Firmy transportowe mają dwie możliwości w przypadku leasingu: leasing operacyjny lub finansowy. Leasing operacyjny polega na udostępnienie pojazdu bez przeniesienia prawa własności, przy czym leasingodawca może wymagać od leasingobiorcy szerokiej ochrony - oprócz OC również AC czy Assistance. W przypadku leasingu operacyjnego, do comiesięcznych rat dodawany jest VAT. Jeśli chodzi o leasing finansowy, właścicielem pojazdu jest leasingobiorca, który również może dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Przy leasingu finansowym podatek VAT musi zostać opłacony z góry (w operacyjnym jest doliczany do miesięcznych rat).
Firmy transportowe mają możliwość wzięcia w leasing nowe lub używane samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy czy przyczepy do 60 miesięcy. Czym się różnią te pojazdy?
Wszystkie te pojazdy można wziąć w leasing. Procedura wnioskowania o leasing jest prosta - po dokonaniu wyboru leasingodawcy wystarczy złożyć wniosek, poczekać na weryfikację i podpisać umowę.
Koszt leasingu jest uzależniony od wielu czynników. Po pierwsze, wybór formy leasingu. W przypadku leasingu operacyjnego do raty będzie doliczany podatek VAT, natomiast w przypadku leasingu finansowego VAT będzie płacony z góry. Po drugie, na koszt leasingu wpływa także cena pojazdu - im droższy jest pojazd, tym wyższa będzie opłata leasingowa. Po trzecie, wpływ ma także okres leasingu - im dłuższy okres, tym wyższy będzie łączny koszt leasingu. Oprócz wskazanych czynników, które mają wpływ na cenę leasingu, trzeba także wziąć pod uwagę dodatkowe koszty w postaci ubezpieczenia. Większość leasingodawców wymaga posiadania ubezpieczenia AC lub inne nieobowiązkowe polisy.
Jeśli firma transportowa jest mała, a więc nie ma takiej możliwości negocjacji warunków leasingu jak duzi gracze, dobrym rozwiązaniem jest wstąpienie do grupy zakupowej, która zrzesza przedsiębiorstwa. Dzięki temu ma możliwości uzyskania lepszych warunków współpracy, w tym w zakresie leasingu.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz