Niektórzy chcieliby go usunąć, ponieważ dla nich to symbol sowieckiej okupacji. Innego zdania są gostyńscy kombatanci, którzy co roku składają tam wieńce i kwiaty. Chodzi o pomnik na wjeździe do Gostyniu, upamiętniający poległych żołnierzy sowieckich, którzy zginęli w 1945 roku.
Dla jednych 27 stycznia to data upamiętniająca kolejną rocznicę wyzwolenia Gostynia, dla innych dzień, który kojarzy z sowiecką okupacją. W 1970 roku na wjeździe do miasta od strony wschodniej wybudowano pomnik ku czci bohaterskich żołnierzy Armii Czerwonej, którzy polegli dnia 27.01.1945 r. niosąc wolność naszemu miastu – mówi napis na tablicy.
Pomnik znajduje się na terenie należącym do Filipinów, dlatego sytuacja jest dość trudna do zinterpretowania – Gdyby ten pomnik stał na chodniku, to już by go nie było, ale stoi na terenie prywatnym, dlatego nie wiadomo jak do tego podejść. Według wojewody to jest nielegalne – mówił burmistrz Gostynia Jerzy Kulak
Każdego roku pod pomnikiem spotykają się kombatanci, dla których poniesiona przez żołnierzy ofiara jest ważniejsza niż polityczne zapatrywania. Dziś także wraz z burmistrzem Gostynia złożyli kwiaty i zapalili znicze, oddając hołd tym co zginęli podczas wyzwalania miasta - Uważamy, że żołnierzom, którzy tutaj zginęli należy się szacunek i pamieć. I o tę własnie pamieć dbamy, dlatego składamy wieniec i zapalamy znicze. Żołnierz, który walczył polityką się nie zajmował, on wykonywał rozkazy. Dlatego boli nas jako środowisko kombatanckie że mówi się, iż wojska radzieckie przyniosły nam okupację, że z okupacji niemieckiej weszliśmy w okupację radziecką. Jest to nieprawda, nie możemy się z tym zgodzić – mówił Jan Nowacki, wiceprzewodniczący Związku Kombatantów Rzeczpospolitej Polskiej i byłych Więźniów Politycznych
Podobnego zdania są inni kombatanci, którzy również uczestniczyli w dzisiejszej uroczystości – Każdego roku w każdą rocznicę, przyjeżdżamy pod pomnik który społeczeństwo wybudowało w 25 rocznicę wyzwolenia Gostynia. Przyjeżdżamy tu zapalić znicze,a by upamiętnić tę rocznicę i będziemy nadal przyjeżdżać – mówiła Melania Andrzejczak, przewodnicząca Związku Kombatantów Rzeczpospolitej Polskiej i byłych Więźniów Politycznych
Gostyńscy kombatanci starają się dbać o wzniesiony prawie pół wieku temu pomnik, ale nie wszystkim się to podoba. Kilka lat temu tablica upamiętniający poległych żołnierzy radzieckich została oblana farbą. Udało się ją częściowo naprawić, ale i tak pomnik wymaga gruntownego remontu – Są zakusy, żeby ten pomnik rozebrać, niemniej jednak my będziemy bronić tego pomnika, dlatego, że on upamiętnia miejsce, gdzie zginęli żołnierze. Uważamy, że nie jest on czynnikiem, propagującym komunizm – dodaje Jan Nowacki
mieszkanka16:35, 27.01.2019
Prawda jest prawdą , nie wiem komu to przeszkadza.Bardzo ładnie , że Ta Rocznica zostatała uczczona...?...
zyga16:51, 27.01.2019
Chciałbym wiedziec i nie tylko ja ,ale zapewne młodzi ludzie kto tam o co walczył i kiedy ,jeszcze trzeba było zaprosic ambasadora Federacji . Trochę może historii w szkołach, prawdziwej
HAnna do zyga17:53, 28.01.2019
@zyga pytasz "kto tam walczył" , otóż tam toczyła się krwawa walka o wyzwolenie Gostynia. Hitlerowcy swoje stanowiska mieli na początku Gostynia , przy drodze do klasztoru , a żołnierze radzieccy podchodzili od strony Piasków. Walka była nierówna , jednak Gostyń wyzwolono , a rowy usłane były trupami rosyjskich żołnierzy. Ten skromny pomnik budowali ci , którzy przeżyli wojnę. Chciano upamiętnić poległych żołnierzy , walczących o wyzwolenie.
Do Hanna18:01, 28.01.2019
Jakie k**wa wyzwolenie Gostynia? Czy to Kobito masz mózg?
gostek17:09, 27.01.2019
ma zostać
AJ19:25, 27.01.2019
Uzasadnij to proszę, komunisto
jerzy21:14, 08.03.2019
ROZEBRANY !!!!
Jop17:17, 27.01.2019
Ja rozumiem że ten pomnik może być kontrowersyjny ale nie ulega wątpliwości że oni gń wyzwolili ze straszliwego jażma. Kto nie przeżył 2 wojny tego nie wie i nawet trudno mu to sobie wyobrazić. Moi dziadkowie zawsze powtarzali jak cieszyli się na ruskich. I to właśnie ul. Wolności oni się pojawili. Teraz wszyscy madrzy i cwaniakuja ale taka była prawda.
AJ18:49, 27.01.2019
O czym Ty bredzisz? Może Twoi dziadkowie współpracowali z ruskimi że żyło się im lepiej?
II WŚ to całkowite zniszczenie Narodu Polskiego. Winni są w równym stopniu i niemcy i ruscy
Ma zostać17:21, 27.01.2019
Pisiory wszystko wiedzą lepiej, od nowa tworzą historie Polski, a najlepiej się na tym znają ci, co wojny nie przeżyli, co za *%#)!& i Hańba, władze Gostynia nie powinny się godzić, aby zmieniano historię. POMNIK MA ZOSTAĆ I KONIEC.
Ja22:29, 29.01.2019
Już przestań pełowcu oglądać czterech pancernych.
antyPO16:42, 30.01.2019
żeby było tak jak było -- POlaczku !!!!
kogut army17:25, 27.01.2019
kulak rzadzi z pisiorem skorupskim wiec o co wam komuchy chodzi?
Użytkownik17:27, 27.01.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Maciej Gaszek18:01, 28.01.2019
Szanowna Pani lub Panie piszący ten komentarz? Jeśli skrót gaso oznacza naszą stronę www.gaso-gostyn.pl, to proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii. Jesteśmy założycielami i właścicielami portalu gaso-gostyn.pl. Nic mi nie wiadomo, abym ja czy Mariusz Sobecki zasilali szeregi ZOMO, więc proszę o wyjaśnienie Pani, Pana piszącego ten komentarz kogo ma na myśli. Piotr Ek, proszę nie wprowadzać opinii publicznej w błąd, jeśli mowa o nas. Piotr Ek, na razie jesteś anonimowy, jeśli masz odwagę, to przedstaw się opinii publicznej i nam.
Z poważaniem
Maciej Gaszek
do kogut army18:39, 27.01.2019
Ci ludzie nie byli w tym miejscu dla zabawy,oddali swoje kilkunastoletnie zycie daleko od domu,rodziny i taki pajac jak ty powinien cicho siedziec najlepiej daleko od Gostynia. Powiedz tym z Oswiecimia zobozow smierci ,ze mogli poczekac na innych wyzwolicieli ,to ci odpowiedza,ze liczono godziny zeby uratowac zycie .
AJ19:15, 27.01.2019
I będąc daleko od domu i rodziny mordowali niewinnych Polaków, gwałcąc przy tym na potęgę.
Taki pajac jak Ty powinien cicho siedzieć, najlepiej daleko od Gostynia a jeszcze lepiej od Polski.
WON!
AJ18:47, 27.01.2019
Wyzwolicieli? Czy wy poszaleliście do reszty? Ruscy i wyzwoliciele? Poczytajcie wypowiedzi ludzi którzy sami mówili że dopiero za ruska zaczęły się brutalne gwałty na kobietach.
I Niemcy i Ruscy jedno i to samo kur***wo.
WON Z TYM POMNIKIEM!
Iwona18:58, 27.01.2019
Tak, bo Niemcy kochali Polaków, nawet tych rozstrzelanych na gostyńskim rynku. Czy ty masz dobrze w głowie?
AJ do Iwona19:02, 27.01.2019
Naucz się czytać dziewczynko ze zrozumieniem. Tego typu lekcje były w szkole podstawowej na języku Polskim.
do AJ17:02, 28.01.2019
Czy jesteś ofiarą brutalnego gwałtu.
obrońca17:15, 26.02.2019
w czasie wojny i po wojnie ciebie śmieciu na świecie nie było co ty możesz wiedzieć o tych czasach
poi poi19:32, 27.01.2019
Sowieci okupantom nie postawiają pomników. A czy My Naród Polski musimy okupantom postawiać pomniki?
Szara20:08, 27.01.2019
Do AJ. ...polskim piszemy małą litera hahaha
4520:23, 27.01.2019
STOP - Smog Gostyń ul.Jana Pawła
marek22:09, 27.01.2019
zeby niemiec nie zapedził sie na ruska to by nie wszedł rusek do polski i niestał sie tzw wyzwolicielem Proponuje popytac starszych osób co tak naprawde robił tzw wyzwoliciel z kobietami Nie dla pomnika
Karol08:51, 28.01.2019
Tak w woli słowa to rusek chciał na Niemca napaść tylko Hitler wyprzedził go 1-2 lata wcześniej
Pomoc22:49, 27.01.2019
Niech niukt nie podnosiręki na obelisk-pomnik.Jak jest wierzący to piekłó mu najgorsze życzę.to właśnie Ci żołnierze wyzwolilinasze miasto i oni chcieli poświęcic swoje radzieckie życie,chcieli zniszczyz wroga.Polityka ich nie interesowała a walczyli przeciwko zaborcy faszystkwskiemu.ktory as gnębił przez ponad 5 lat.Tylko ludzie ,zdrajcy z naszego miasta mogą mieć takie myśli.Panie Burmistrzu i Szanowna Rado nie dopuść do tego.
AJ18:04, 28.01.2019
Sięgnij po źródła historyczne, po opinie ludzi którzy żyli w tamtych latach i nie kolaborowali ani z Niemcami ani z Ruskimi.
Jerzy20:14, 30.01.2019
AJ - masz racje -Pozdrawiam Polaka
uczen 22:59, 27.01.2019
Jestem przerażony poziomem wiedzy historycznej użytkowników, jak również pana burmistrza i osób zgromadzonych pod pomnikiem - "wyzwolenie" było niczym innym jak wejście w kolejną okupację. Gdybyśmy rzeczywiście zostali wyzwoleni w 44/45 to nie byłoby wydarzeń z roku 70, 81 czy 89, nie byłoby propagandy, zomo, ormo, nie byłoby biedy, kolejek - rozwijalibyśmy się jak NORMALNE państwo i powili stawali na nogi po wojnie . Odsyłam do opowieści ludzi żyjących w tamtych czasach, jak wyglądało "wyzwalanie" Polski przez sowietów - brutalne gwałty i rabunki majątków. Nikogo nie obrażając, ale mam wrażenie, że powyższe komentarze zostały napisane przez osoby,które wychowywały się w głębokim komunizmie i nie wiedziały co to Katyń, kim byli wyklęci, bo po prostu były to tematy zakazane. Ofiara żołnierzy? okej, zgadzam się, ale gloryfikowanie "wyzwolenia" Polski przez sowietów to tak jak świętować zajęcie Austrii przez Hitlera. Stalin nie miał w zamiarze wybawić Polaków z rąk Niemiec - tu chodziło o Berlin, a nasz kraj był po drodze. Moi drodzy - odsyłam do podręczników :)
Jaś10:33, 28.01.2019
Jesteś młody i piszesz to co nauczyli Cię w szkole i usłyszałeś w TVP, ja co prawda urodziłem się krótko po wojnie i nie doświadczyłem tej gehenny. A o Katyniu wiedzieliśmy więcej niż Tobie się wydaje, nie z książek lecz z opowiadań starszych ludzi którzy tą wiedzę posiadali, ponieważ hitlerowcy sprawę sprawę mordu w Katyniu odkryli zaraz po zajęciu tych terenów i bardzo szeroko ją rozgłosili aby nie ponieść odpowiedzialności za ten mord. A pomnik żołnierzy radzieckich musi pozostać bo tak jest prawda i nikt tej prawdy nie zmieni to Oni ponieśli śmierć przynosząc wolność naszej ziemi. A historia nie kłamie tylko jedne fakty pomija a inne wynosi ponad ich ważność. Jeśli Twoje pokolenie będzie dalej zdobywać tylko wiedzę z historii z książek szkolnych to nie długo nie będzie w nich mowy o Armii Ludowej o II Armii powstałej w ZSRR a będziecie wiedzieć że ZSRR napad na Polskę że była I Armia WP oraz Powstanie Warszawskie które doprowadziło Warszawę do ruiny oraz o wyklętych wśród których byli różnej maści watażkowie, wyklęci również odpowiadają za śmierć nie winnych ludzi gdy ci np. wrzucali granaty do wagonów po to aby zabić jakiegoś tam komisarza ludowego jadącego z obstawą. No ale cóż społeczeństwo polskie jest dzisiaj podzielone na dwa obozy i historię mamy także trochę inną.
uczen11:06, 28.01.2019
Jaką wolność? o czym Pan w ogóle mówi? Pytam jeszcze raz - czy życie w komunizmie, który został narzucony właśnie przez tę"wspaniałą armie radziecką", z polecenia tych samych osób, które dokonały mordu w Katyniu i podsycały antypolskie nastroje na Wołyniu, jak również zaatakowały Polskę dwa tygodnie po Hitlerze, było dla Pana wolnością? Ukształtowanie się Państwa Polskiego po wojnie nie wynikało z poświęcenia armii czerwonej tylko morderczych pertraktacji między polskim rządem na uchodźstwie, a tzw. wielką trójką. Przypominam, że powstanie warszawskie padło w pewnym stopniu dlatego, że Rosjanie stali po drugiej stronie Wisły i patrzyli sobie jak Warszawa jest zrównywana z ziemią. Powstańcy liczyli na pomoc sowietów już na początku sierpnia 44. Tak wygląda wyzwolenie? Powtarzam - żołnierzy radzieccy NIE MIELI w zamiarze odzyskać terenów zajętych przez Hitlera, tylko dotrzeć do Berlina, a tereny przez nich "wyzwolone" dostały się do strefy wpływów Rosji. Zgadzam się z Panem odnośnie tego, że wiedza historyczna nie powinna być opierana wyłącznie na podręcznikach, ale zapewniam, że ta którą posiadam ja została zdobyta nie tylko przez książki, ale też przez osoby, które były naocznymi świadkami tamtych wydarzeń (a jest ich coraz mniej). Co do wyklętych - niestety, takimi prawami rządzi się partyzantka. Opisywane przez pana przypadki są epizdoyczne - gwałty na polskich kobietach i rabieże majątków przez sowietów, powszechnym i stwierdzonym faktem, który odbywał się regularnie. Niemniej jednak, mam nadzieje, że moje pokolenie będzie pamiętało przede wszystkim o AK o bohaterach kampanii wrześniowej i dokona wszystkiego, by tamte czasy już nigdy nie wróciły. Pozdrawiam
J 2423:01, 27.01.2019
Okupacja była niemiecka. W tym czasie urzędy, policja, sądy, nazwy miejscowości, ulic itp.
wszystko było niemieckie. Po wyzwoleniu wszystko było polskie. Więc gdzie tu okupacja radziecka ? Pomnik powinien pozostać. Kombatanci przeżyli okres okupacji, wiedzą jak to było, dlatego nie zgadzają się na fałszowanie historii.
...18:08, 28.01.2019
Do cholery jasnej. Co było polskie? Co?! Mówisz że nie było okupacji radzieckiej? Co działo się na wschodzie Polski po 17.09.
Krew mnie zalewa jak czytam te brednie. Płakać się chce
speedpit23:02, 27.01.2019
Czy ktoś wie jakie walki toczyły się wówczas o Gostyń i ilu żołnierzy po obu stronach straciło życie, a także, gdzie są ich mogiły?
Obiektywny08:49, 28.01.2019
Lista poległych znajduje sie w Muzeum w Gostyniu a ciała poległych spoczywają na cmentarzu w Rawiczu.
Speedpit09:57, 28.01.2019
Dziękuję.
Putin jest z KGB23:07, 27.01.2019
Ruscy mieli w tyłku wyzwolenie Gostynia i innych miast ,szli na berlin gnając niemców a że ci byli w naszych miastach to ich przepędzali .Ciekawe czy wyzwoliciele wiedzieli chociaż jak sie miasto nazywało jak tędy szli .Napewno wiedzieli jak zdobyc wóde ,zegarki i gwałcić ,mojemu dziadkowi ukradli zegarek aże umiał po rosyjsku i zgłosił to oficerowi ,tenn zrobił zbiórkę żołnierzy i kazał wskazac sprawcę ,karą za to miało być rozstrzelanie,dziadek nie wskazał nikogo
Jacek23:10, 27.01.2019
czerwony Gostyń z towarzyszem Jerzym czcić będzie pamięć o braciach ze wschodu. 44 lata okupacji odcisnelo piętno w głowach towarzyszy. Wyzwoliciele sprzedali nas w Jałcie zabierając kresy, a my im pomniki stawiamy. Czuwaj.
Nikita10:43, 28.01.2019
Lepiej z tow Jerzym niż idiotą Jackiem!
ma zostać23:17, 27.01.2019
Skąd w nas Polakach tyle nie zła ,nasza historia ma ponad tysiąc lat ,czasy chwały i poniżenia . Mówimy o sobie katolicy, Szanujmy tamten dzień ,tamci żołnierz nieśli wyzwolenie. Rosjanie tak samo jak Polacy czy inne narody przeszli piekło wojny. pomnik ma zostać
AJ18:10, 28.01.2019
Jakie ku**wa wyzwolenie? Do książek! Do nauki! Słuchać opowiadań ludzi którzy żyli w tamtych czasach póki jeszcze chodzą po tym świecie!
koko23:45, 27.01.2019
Do AJ skąd u ciebie tyle jadu w tych komentarzach czas skończyć z językiem nienawiści ludzie zginęli w tamtym czasie i należy im się szacunek pomnik ma zostać
AJ18:12, 28.01.2019
Człowieku... jakiej nienawiści? Pytam jakiej? Boli mnie to jak zakłamujecie historię Polski pisząc o tym że ruskie niosły nam wolność. Mieli nas głęboko gdzieś. Szli na Berlin. To się liczyło plus to że mogli nakraść, najeść się, nagwałcić do woli.
Wstyd mi za Was!
Marks00:32, 28.01.2019
Bój to będzie ostatni,
krwawy skończy się trud,
Gdy związek nasz bratni
Ogarnie ludzki ród
kogut army04:45, 28.01.2019
czerwonym sowietom kwiaty co nas okupowali??? ktos na leb upadl??? burmistrz co ty???!!!
Hańba dla Gostynia!04:50, 28.01.2019
Moja prababcia została zgwałcona przez sowieckich żołnierzy o jakim wyzwalaniu mówi kulak?!
Antykomunista05:01, 28.01.2019
Wozignój czyli były burmistrz co nazwisko zmienił na Woźniakowski. Parobek u szlachty którą pewnie wymordowali jego przodkowie jak robili Radzieccy towarzysze a majątki przejmowali gwałcąc polskie szlachcianki a mężczyzn mordując często. Oddaje komunistyczny Gostyń im teraz hołd pod władzą Kulaka który też do Gostynia przybył i tu osiedlił się taki nowy najazd towarzysza Radzieckiego. Stary Kulak niech wraca do Mongolii i zabiera ze sobą synalka!!!!!
xyz13:48, 29.01.2019
Ty jesteś normalnie nawiedzony
Artur05:30, 28.01.2019
Mojego dziadka zabili ci wyzwoliciele wedlug burmistrza. Miasto ma u władzy historyka? Bo jeszcze trochę i Gostyn będzie stawial pomnik Gomulce albo Jaruzelskiemi lub Kiszczakowi. Niech jeszcze burmistrz powie że mordercy ksiezy wyzwalalo Polska spod okupacji kosciola. Burmistrza rodzinę trzeba by przeswietlic. Pewnie towarzysze radzieccy.
Były Gostyniak. 07:30, 28.01.2019
Czy wam pisiory już całkiem mózg wyprano. Wyzwalali Gostyń zwykli żołnierze a nie politycy. Dopisujecie ideologię już po fakcie. Idąc waszym tokiem rozumowania to ulicę JPII też trzeba zlikwidować. Jak może przedstawiciel pedofilii koscielnych być patronem ulicy.
do Byly Gostyniak07:54, 28.01.2019
Nie obrazaj ludzi z PiS ,to raczej liczne komentarze lokalnego doradcy wszystkich politykow i prezydentow.Bardzo podobne i bardzo charakterystyczne np. 4.45 ,4.50,5.01,5.30 ....
Obiektywny08:47, 28.01.2019
Marzy ci się ulica imieniem Bieruta, Stalina. Może pedofila mafii z Hollywood niejakiego Polańskiego.
Były Gostyniak. 09:39, 28.01.2019
Do Obiektywny. Nie widać twojego obiektywizmu. Bierut, Stalin czy JPII nie są moimi idolami z przeszłości. Każdy z nich ma swoją mroczną przeszłość.
Obiektywny13:16, 28.01.2019
Do były Gostyniak napisz o swoich idolach??? czekam Obiektywny!!! Może masz odwage czy tylko za węgla jak koledzy z UB, ZOMO itp.
Zbigniew Kulak do An07:32, 28.01.2019
To ewidentny język nienawiści. Zastanawiam się, czy sprawę skierować do prokuratury czy do odpowiedniego lekarza. Mój życiorys można prześwietlać dowolną ilość razy i dowolnie głęboko. W styczniu 1945 roku mój dziadek, jako polski oficer, był w niemieckim obozie Woldenberg IIC.
Dziwię się też redakcji G24, że dopuszcza do tego typu podłych komentarzy.
redakcja08:09, 28.01.2019
Panie Zbigniewie, nie jesteśmy w stanie czytać wszystkich wypowiedzi jakie się tu pojawiają. Nie pracujemy 24 godziny na dobę i nie mamy kompetencji, by je oceniać. Od tego są właściwe służby i instytucje i robią to głównie na konkretne zgłoszenie. Tutaj zabezpieczeniem przed mową nienawiści i innymi chamskimi wypowiedziami jest zgłoszenie nadużycia. Przy każdym komentarzu znajduje się trójkącik z wykrzyknikiem. Wystarczy go w niego kliknąć, przedstawić się i podać powód zgłoszenia. Komentarz zostaje wówczas zablokowany, ale IP w razie potrzeby zostaje w systemie. Chyba, że ktoś zrobi sobie "jaja" bo tacy też się zdarzają gdy ktoś robi coś dobrego. Wszystko to zostało opisane w regulaminie, a korzystanie z portalu jest równoznaczne z jego akceptacją. Po zgłoszeniu nadużycia, my mamy podstawę do reagowania, a komentator nie może nam zarzucić, że robimy zamach na wolność słowa. Zachęcam wszystkich do korzystania z tego przycisku jeśli zachodzi potrzeba.
Obiektywny08:10, 28.01.2019
I dziwie się, że z takim rodzinnym życiorysem wstąpił Pan do takiej partii. Pana dziadek miał szczęście, bo gdyby walczył na kresach wschodnich w 1939 r. to teraz miałby Pan mogiłę w Katyniu albo zostałby pochowany w jakimś dole w okolicach Równego albo Lwowa.
do obiektywny08:20, 28.01.2019
NO tak sporo szczescia,bo jak powszechnie wiadomo, oficer polski w niemieckim obozie jako jeniec, to prawie jak pobyt w sanatorium. Jakby glupota miala skrzydla to kilka osob by fruwalo nad Gostyniem.
Obiektywny08:42, 28.01.2019
Panie Zbigniewie dziadek miał wyjątkowe szczęście, że walczył z wojskami III Rzeszy a nie z ZSRR bo zostałyby tylko wspomnienia i bezimienny grób w lesie katyńskim.
pytanie07:46, 28.01.2019
Mam pytanie.
"Kombatant" Pan Jan Nowacki w jakiej wojnie brał udział? Gdzie na froncie walczył?
Jakoś nie mogę nigdzie znaleźć nic o tym :-(
Obiektywny08:34, 28.01.2019
Twoja głupota fruwa od 1945 r. Ciekawe, że twój dziadek wrócił z niewoli niemieckiej bo byli traktowani jako jeńcy wojenni. Z bolszewickiej tylko listy albo bezimienna mogoła w Katuniu Twerze albo innym padole.
pytanie07:48, 28.01.2019
Mam pytanie.
"Kombatant" Pan Jan Nowacki w jakiej wojnie brał udział? Gdzie na froncie walczył?
Jakoś nie mogę nigdzie znaleźć nic o tym :-(
Jan Nowacki18:08, 29.01.2019
Do zadającego PYTANIE. Wyjaśniam. Cześć lat temu z szacunku do kombatantów, rozpocząłem pomagać tej organizacji. Stałem się członkiem wspierającym.
W ubiegłym roku otrzymałem status członka nadzwyczajnego. Zostałem wybrany wiceprezesem Związku. Z tego tytułu nie osiągam żadnych korzyści materialnych.
Działam społecznie. Nie jestem kombatantem. Reprezentuję środowisko kombatanckie.
Osiągam ogromną satysfakcje, że mogę pomagać tak zacnym ludziom. Polecam.
Nigdy nie należałem do żadnej partii. Patrzę obiektywnie. Pomnik powinien POZOSTAĆ.
Historyk 08:30, 28.01.2019
Po pierwsze w komentarzach widać elementarny brak znajomości historii.
Po drugie ZSRR napadł podstępnie na Polskę 17.09.1939 r. (pakt Ribbentrop - Mołotow) i w ten sposób został naturalnym agresorem - wrogiem.
Po trzecie mordowano wielu Polaków na Kresach Wschodnich - zarówno osoby cywilne jak i wojskowe.
Po czwarte - w latach 1939-1941 miały miejsce kolejne przykłady morderstw oraz deportacji Polaków.
Po piąte - Polacy byli mordowani tak samo okrutnie przez okupanta radzieckiego jak i niemieckiego. Stalin=Hitler.
Po szóste - od 1943 r. nadal Polacy byli mordowani, prześladowani przez zbirów sowieckich.
Po siódme - "wyzwoliciele" nadal mordowali nawet na ziemi gostyńskiej np. przykład z Krobi zamordowanie 18 letniej dziewczyny (proponuje kombatantom np. Nowackiemu odwiedzić grób na cmentarzu w Krobi) lub liczne gwałty na kobietach w szpitalu w Piaskach na Marysinie).
Po ósme ciała poległych żołnierzy Sowieckich znajdując się na cmentarzu w Rawiczu - proponuje wyjazd edukacyjny dla towarzyszy z Gostynia. Tam powinni składać kwiatki.
Po dziewiąte pomnik zamordowanego obywatela Polski w Piaskach został rozebrany i przeniesiony na cmentarz w Gostyniu. Jakoś nikt z towarzyszy gostyńskich nie manifestował swojego za lub przeciw. Odbyło się to w sposób naturalny. Ale przy pomniku sowieckich sałdatów hałas - tylko polityczny.
Po dziesiąte pomnik należy zburzyć jako przykład realizacji polityki historycznej opartej na faktach historycznych a nie politycznych.
Jerzy21:41, 31.01.2019
Dziękuje Polakowi za rozpowszechnienie historycznej prawdy.Pozdrawiam
fabian10:18, 28.01.2019
Jeszcze powinno byc 24 h czuwanie i warta honorowa to jakiś obłęd
J 2410:29, 28.01.2019
Do Putin jest z KGB. Ładnie zachował się Twój dziadek, bo za skradziony zegarek rozstrzelanie, to przesada. Jak widzisz nie było w armii radzieckiej przyzwolenia na kradzieże, gwałty i inne.Zapewne słyszałeś, że za próbę gwałtu w Gostyniu został rozstrzelany czerwonoarmijca. Pomimo to, takie incydenty się zdarzały. NIE MOŻNA TEGO UOGÓLNIAĆ. Tak samo jak to, że Polacy to złodzieje, bo niektórzy kradną samochody w Niemczech.
Obiektywny11:59, 28.01.2019
Do J 24. Claus Schenk Graf von Stauffenberg dokonał nieudanego zamachu na Hitlera. To teraz mam kochać wszystkich Niemców za wrzesień 1939 i obóz w Oświęcimiu??? Może jeszcze im pomnik na rynku w Gostyniu ustawić???? Bolszewicy tak samo jak hitlerowcy dokonali agresji na II RP. Dlatego należy ten pomnik zburzyć. Za rozbiór Polski, za tragedie tysięcy Polaków na Kresach Wschodnich, za pozbawienia terytorium Polski, za całą politykę PRLu. Koniec kropka. Cała historia Polski to walka o niepodległość Polski z Niemcami i Rosjanami od X wieku.
zostawić pomnik12:19, 28.01.2019
popieram kombatantów. Ci młodzi żołnierze radzieccy byli siłą wcielani do wojska, ich życie dla ich dowódców nic nie znaczyło, byli "mięsem armatnim" dla wojsk niemieckich, zachowywali się różnie , to fakt, były gwałty, ale to nie zmienia faktu, że to głównie oni przy wsparciu naszych żołnierzy pokonali i przegnali hitlerowców. Ginęli na nie swojej ziemi, matki tych żołnierzy nawet nie znały miejsca ich pochówku. Niech chociaż ten pomnik pozostanie i nasza ziemia będzie im lekką, by kolejne pokolenia wiedziały,że ktoś taki ginął, byśmy nie byli niewolnikami u okupanta niemieckiego. A co się tyczy młodej dziewczyny z Krobi, to widocznie "historyk' nie zna dobrze tej sprawy - to nie był mord, starzy mieszkańcy pamiętają tę historię miłosną Polki i Rosjanina z zazdrością w tle, a ten z którego broni rykoszetem dostała młoda dziewczyna, poniósł zasłużoną karę.
Historyk13:35, 28.01.2019
Może masz rację zostawić pomnik tylko zmienić napis na tablicy wspominając, że ZSRR i III Rzesza (nie czasami naziści) miała ten sam plan zniszczyć Polskę i Polaków czy to w łagrze czy obozie koncentracyjnym. Co do śmierci młodej dziewczyny z Krobi tak czy owak została zamordowana przez bolszewika z zazdrości - sołdata Gribko. Jaką karę poniósł??? A teraz czekam na komentarz dot. zamordowania pracownika PGR w 1946 r. bodajże z Żytowiecka, który wiózł rowerem wypłatę dla pracowników. Został napadnięty i zamordowany przez 2 żołnierzy radzieckich. Takich miejsc w Polsce jest więcej, tylko obowiązywała zmowa milczenia w okresie PRLu jak i do 2015 r. nikt nie mógł pisać. Czytałeś może o obozie, który funkcjonował koło Leszna w Gronowie w 1945 r.??? Czy ktoś policzył ilu obywateli powiatu gostyńskiego zginęło zamordowanych przez Niemców a ilu przez Rosjan??? Nie. Ponieważ komuniści potrafili liczyć poległych i zamordowanych tylko tych pierwszych. Dopóki tego nie zrobimy dopóty będą takie hece jak ten przy obelisku. Zrozumiałbym bym gdybym ta świta pojechała do Rawicza na cmentarz żołnierzy radzieckich i tam złożyła kwiaty.
Historyk14:09, 28.01.2019
Do wszystkich hipokrytów historycznych - przypominam jak instalowano system boilszewkici w Polsce;
W ramach przygotowań do przeprowadzenia i sfałszowania referendum Biuro Polityczne PPR powołało w marcu 1946 Państwową Komisję Bezpieczeństwa, która miała się zająć koordynacją działań jednostek LWP, WOP, KBW, UB, MO i ORMO. Zadaniem jej była m.in. likwidacja podziemia niepodległościowego i skrytobójcze mordowanie polityków PSL.
Operację sfałszowania referendum organizowała ekipa funkcjonariuszy MGB ZSRR pod dowództwem płk Arona Pałkina naczelnika wydziału D MGB, zainstalowana w Warszawie 20 czerwca 1946. Zajęła się głównie fałszowaniem i preparowaniem dokumentów referendalnych. 22 czerwca miała miejsce narada, na której Bolesław Bierut, Władysław Gomułka i doradca NKWD przy MBP płk Siemion Dawydow omówili techniczne szczegóły fałszowania wyników referendum.
Skalę i metody fałszowania referendum przez 15 osobową ekipę MGB pod kierownictwem Arona Pałkina zbadał Nikita Pietrow:
Po referendum od nowa napisano 5994 protokoły z obliczonymi głosami i podrobiono około 40 tysięcy podpisów członków komisji obwodowych. Siemion Dawydow dostawał paczki z protokołami z Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego za pośrednictwem Stanisława Radkiewicza ? i przekazywał je grupie Pałkina. Nowe protokoły wracały tą samą drogą. Jak stwierdzono w [przesłanym 30 sierpnia] raporcie dla Stalina , w wyniku pracy specjalistów z Moskwy odsetek Polaków, który udzielili twierdzącej odpowiedzi na pierwsze pytanie wzrósł do 50-60% (zależnie od województwa), podczas gdy w oryginalnych protokołach wynosił on w rzeczywistości 1-15 procent. W nowych protokołach zwiększono także liczbę twierdzących odpowiedzi na drugie i trzecie pytanie. Pracę zakończono 27 sierpnia 1946, a nazajutrz cała grupa wyjechała do Moskwy.
Aron Pałkin za sfałszowanie protokołów referendum został odznaczony Orderem Czerwonego Sztandaru, odznaczenia otrzymali też wszyscy jego współpracownicy.
Andrzej Paczkowski komentując informacje Nikity Pietrowa, stwierdził, że ponieważ w całym kraju działało 11 057 komisji, należy wnosić, że pozostałe 5063 protokołów sfałszowali ?polscy czekiści? z UB. Andrzej Paczkowski:
Różnice były niebagatelne. Zasięg fałszerstwa wyglądał następująco: głosów ?tak? było na pierwsze pytanie według danych oficjalnych ? 68%, według poufnych ? 26,9%. Drugie pytanie: dane oficjalne ? 77,1%, dane poufne ? 42 %. Trzecie pytanie: dane oficjalne ? 91,4%, poufne ? 66,9%. Według poufnych obliczeń pepeerowskich, głosujących ?trzy razy tak? było 26,9%.
A teraz biegiem składać kwiatki radzieckim oprawcom!!!
jerzy16:33, 30.01.2019
Dziękuje Polaku -Pozdrawiam
66614:37, 28.01.2019
Moze wystarczy zmienić napis "wszystkim Tym co przelali krew w walce z niemieckim i sowieckim najeźdźcom"
11114:44, 28.01.2019
Brawo
do 66618:12, 28.01.2019
Nie zmieniaj historii , bo krew przelali młodzi radzieccy żołnierze w walce z niemieckim okupantem , wyzwalając Gostyń.
duraku ty20:19, 28.01.2019
A na wschodzie przelali krew młodzi niemieccy zołnierze w walce z sowieckim okupantem
Użytkownik14:53, 28.01.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Komentator 15:51, 28.01.2019
Do historyka - powinieneś przedstawić prawdziwy obraz historyczny a nie jednostronne tendencyjne spojrzenie. Polska za Piastów była w podobnych granicach co dzisiaj. Następnie zajmowała tereny wschodnie obecnie Białorusi i Ukrainy. W roku 1612 wojsko Polsko-Litewskie toczyło bitwy w Moskwie z Rosjanami. Co mieli tam do szukania Polacy ? Napoleon ani Hitler nie zdobyli Moskwy, a Polacy byli na Kremlu. Źle się tam bardzo zachowywali. Dlatego obecnie Rosji obchodzi święto państwowe, upamiętniające wypędzenia Polaków z Moskwy. Te fakty
oraz inne podobne, miały i mają cały czas wpływ na relacje Rosyjsko - Polskie.
Historyk21:27, 28.01.2019
Tak twój obraz jest prawdziwy. Teraz rozumiem dlaczego w naszym narodzie tylu komunistów i folksdojczy. Ciekawa kompilacja historii Polski. Wybrane fragmenty historii mają pasować do twojej koncepcji - Polak zły. Jeżeli chcesz być skrupulatny to niestety musisz poczytać jeszcze trochę z podręcznika szkoły podstawowej. Pomijasz fakty, znaczenie oraz konsekwencje takiego wydarzenia, jakim była Unia Polsko-Litewska z 1569 r. dlatego m.in. wojny z Rosją w XVII w. Pomijasz takie drobnostki jak 3 rozbiory Polski, kongres wiedeński, rusyfikacje, I wojnę światową, wojnę z 1920 r., pakt Ribbentrop - Mołotow, eksterminacja Polaków w bolszewickiej Rosji, Katyń, morderstwa Polaków na Kresach Wschodnich, PRL i dzisiejszą politykę Putina. Te tylko wybrane fakty potwierdzają, że maja wpływ na stosunki polsko-rosyjskie.
Komentator 15:59, 28.01.2019
Do historyka - powinieneś przedstawić prawdziwy obraz historyczny a nie jednostronne tendencyjne spojrzenie. Polska za Piastów była w podobnych granicach co dzisiaj. Następnie zajmowała tereny wschodnie obecnie Białorusi i Ukrainy. W roku 1612 wojsko Polsko-Litewskie toczyło bitwy w Moskwie z Rosjanami. Co mieli tam do szukania Polacy ? Napoleon ani Hitler nie zdobyli Moskwy, a Polacy byli na Kremlu. Źle się tam bardzo zachowywali. Dlatego obecnie Rosji obchodzi święto państwowe, upamiętniające wypędzenia Polaków z Moskwy. Te fakty
oraz inne podobne, miały i mają cały czas wpływ na relacje Rosyjsko - Polskie.
Piaski18:03, 28.01.2019
Uszanujmy Tych którzy oddali życie za naszą wolność , uczmy dzieci w naszych szkołach o tych co zginęli niosąc namwolność.
?20:22, 28.01.2019
Nie rozumiem z kąd ta sympatia do ruskich którzy mordowali nas tysiącami za Stalina
ant23:18, 28.01.2019
Ano, stąd (a nie "z tąd"), że jak widać, Ciebie i Twoich Rodziców, akurat ruscy nie zamordowali...bo inaczej byś po polsku tego nie mógł napisać.
Niemiecki nauczyciel już by cię odpowiednio przećwiczył pisać poprawnie? oczywiście pisać po niemiecku.. a tu możesz walić byki w mowie polskiej!
bujaj wora23:47, 28.01.2019
do ant ,napisane jest z kąd ,zalecam okulary albo powrót do podstawówki na lekcje czytania nawet błędów ,a jak jesteś taki madry to powiedz po co facetowi sutki ...sutku
interpunkcja leży23:51, 28.01.2019
Do ant ,po znaku zapytania piszemy dużą literą i przed a nie stosuje się dwóch kropek.
jerzy16:24, 30.01.2019
Jak nie wiadomo dlaczego , to dla pieniędzy ( waluta srebrniki)
a kuku20:31, 28.01.2019
Czego nie zrobił Hitler ,zrobił Stalin i po co sie spierac
jerzy16:17, 30.01.2019
Ma Pan racje
Były Gostyniak21:08, 28.01.2019
Do Obiektywny. Nie mam idoli wśród polityków i duchowieństwa. Nie potrzebuję ich, mam swój rozum. To mi wystarczy do dobrego i bezstresowego życia. Oczekujesz że napiszę Ci że moimi idolami są komuchy? Nic z tych rzeczy. Nie utożsamiam się z żadną frakcją polityczną. Mam ich gdzieś.
Obiektywny 21:29, 28.01.2019
Kłamiesz.
Były Gostyniak22:01, 28.01.2019
Do Obiektywny. Zarzucasz mi kłamstwo? Znasz mnie? Żyłem w Polsce za czasów komuny,solidarności,PZPR,PO i PIS. Nie byłem,nie jestem i nie będę nigdy zwolennikiem żadnej frakcji politycznej.
Historyk22:24, 29.01.2019
Żyj w swoim świecie. Przekonania polityczne masz i je artykułujesz. Jeśli nadal uważasz, że należy czcić najeźdźców Polski i morderców Polaków to masz duży problem natury psychologicznej. No ale każdy ma swój fetysz.
Wojciech22:18, 28.01.2019
Ile obłudy, fałszu, zakłamania, zawiści, chamstwa i wredności w tych komentarzach to aż się nie chce wierzyć. W wojsku służyli LUDZIE. Każdy zdaje sobie sprawę, że nie wszyscy są idealni.A jeśli się mylę, to skąd bierze się tylu zbrodniarzy, zwyrodnialców, złodziei, oszustów, kłamców. Polacy to podobno chrześcijański naród. Czerpiecie zadowolenie z tematu, który w ogóle nie powinien zaistnieć.
ant23:54, 28.01.2019
Powinni wypowiedzieć się OO Filipini, że pomnik powinien pozostać! Potrzebna jest też tablica przypominająca bitwę z 15 IX 1761. W tym samym miejscu bili się Niemcy z Rosjanami i nikt jakoś nie twierdzi, że była wtedy jakaś okupacja.. Nie! Ponoć była wtedy "wolna Rzeczpospolita" ? W 1945, dzięki poległym tam żołnierzom radzieckim na Św. Górę wrócili Filipini i zaczęto się modlić po polsku (no msze po łacinie). Gdyby Niemcy obronili się skutecznie, to byłaby w klasztorze szkoła pożarnicza, albo magazyny... albo ośrodek Hitlerjugend... Andersa byśmy się nie doczekali.. Angole mieli nas....no wiecie gdzie!
Miłośnicy okupacji niemieckiej mogą wystawić pomniczek Niemcom, poległym w miejscu dawnej budki gazowniczej - może napiszecie np."bohaterskim obrońcom miasta Gostynia przed czerwoną zarazą....itd." - tylko napiszcie po niemiecku, bo język polski był zabroniony, a od 28 Stycznia 1945 można było po polsku!
Nie byłoby w 1978 obchodów 700-lecia, i ulicy Jana Pawła..... Żadna władza wieczna nie jest.
Wojewoda wieczny nie jest, PiS też upadnie i przestaną nam mówić co dobre i jak mamy myśleć..
Użytkownik02:42, 29.01.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik04:21, 29.01.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Jan Nowacki do zadaj19:03, 29.01.2019
Wyjaśniam. Sześć lat temu z szacunku dla kombatantów zacząłem pomagać tej organizacji.
Stałem się członkiem wspierającym. W ubiegłym roku otrzymałem status członka nadzwyczajnego. Zostałem wybrany wiceprezesem Związku Kombatantów. Z tego tytułu nie osiągam żadnych korzyści materialnych. Działam społecznie. Nie jestem kombatantem. Reprezentuję środowisko kombatanckie. Osiągam ogromną satysfakcje, że mogę pomagać tak zacnym ludziom. POLECAM. Nigdy nie należałem do żadnej partii. Patrzę obiektywnie. Pomnik powinien POZOSTAĆ.
Obywatel 07:36, 30.01.2019
Zadaniem Związku Kombatantów jest pomoc POLSKIM obywatelom a nie ROSYJSKIM. Czekam aż Pan przy błysku fleszy złoży kwiaty pod tablicą np. Kina Gostyńskiego. Jeżeli nie zna Pan historii ZBOWiDU to przypominam. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację (ZBoWiD) ? organizacja kombatancka utworzona 2 września 1949, w wyniku narzuconego zjednoczenia 11 istniejących w tym czasie, działających od 1945, organizacji kombatantów i więźniów obozów hitlerowskich. Do 1989 politycznie i organizacyjnie podporządkowany PZPR. Siedziba Zarządu Głównego ZBoWiD mieściła się w pałacu Rembielińskiego w Warszawie. ZBoWiD zrzeszał część byłych żołnierzy z regularnych polskich formacji wojskowych, organizacji zbrojnych walczących o niepodległość Polski w okresie przed 11 listopada 1918, organizacji konspiracyjnych walczących w okresie II wojny światowej, więźniów obozów hitlerowskich, żołnierzy Wojska Polskiego oraz członków różnych ugrupowań komunistycznych, funkcjonariuszy UB i MO. ZBoWiD zrzeszał także wdowy i sieroty, będące członkami rodzin pomordowanych lub poległych obywateli polskich. Do ZBoWiD nie przyjmowano wielu kombatantów, głównie z powodów politycznych, m.in. części żołnierzy Armii Krajowej. Miało to miejsce zwłaszcza do 1956, w okresie największego nasilenia stalinizmu w powojennej Polsce. Pomnik powinien zostać ale napis na tablicy powinien zostać zmieniony.
Jan Nowacki13:02, 30.01.2019
Szanowny OBYWATELU. Ja pomagam Polskim obywatelom a nie Rosyjskim. Nie rozumiem
zarzutu. Jeżeli znajdziesz zdjęcia z odsłonięcia tablicy przy Kinie to mnie zobaczysz jak składam kwiaty. Związek Kombatantów składa kwiaty i znicze w 10 różnych miejscach pamięci [ przy pomnikach, tablicach ]. Istnieje w Gostyniu Związek Więźniów Politycznych Okresu Stalinowskiego, to oni powinni głównie składać kwiaty przy Kinie. Jeżeli chodzi o ZBoWiD to było jak piszesz, ale nie całkiem. Podczas lustracji, która trwa do dzisiaj, wiele osób też skrzywdzono. Ale to jest na dłuższą dyskusję. Bardzo chętnie spotkam się z Panem
jeżeli wyrazi Pan zgodę, abyśmy mogli wymienić poglądy.
Obywatel11:21, 31.01.2019
Kto z obecnych kombatantów miał rodzinie lub bliskich poległych przy drodze z Piasków do Gostynia. Odpowiedz jest prosta - Nikt. Zatem dlaczego jesteście tam obecni???? Jeszcze nie rozumie Pan zarzutu. To byli obywatele rosyjscy/ radzieccy. Tam nie polegli żołnierze lub obywatele polscy. Historia ZBOWIDU śmierdzi na odległość. Ale myślę, że jest pan zorientowany w historii tej organizacji i jaki klucz obowiązywał w PRLu dot. przyjmowania kombatantów. Co do lustracji to Czesi, Niemcy i Rumunii nie maja z tym problemu bo "donosiciele" zostali ostatecznie zlustrowani. Natomiast w Polsce w okresie rządów Mazowieckiego zostało większość spalone, wywiezione do Rosji lub schowane w szafach ludzi "honoru" pokroju Kiszczaka. Spotkać się z Panem nie mam ochoty, ponieważ dzieli nas fundamentalne inne spojrzenie na czas niewoli bolszewickiej i komunistycznej. Bliżej mi do związku kombatantów z okresu stalinowskiego. Pozdrawiam
Jan Nowacki01:38, 01.02.2019
Do OBYWATELA. Oddaliśmy hołd wyzwolicielom spod okupacji niemieckiej . Bo było to, ogromne wydarzenie. Dlatego powinno się o nim pamiętać. Zapewne jesteś człowiekiem, który nie żył w okresie powojennym, w okresie socjalizmu a nie komunizmu, jak piszesz. Widzisz to jest wielkie kłamstwo, że był w Polsce komunizm, był socjalizm. Są i inne kłamstwa, taka to już jest ta polityka. Nie bronie Rosjan, dużo wyjaśnia wcześniejszy wpis komentatora. Jeżeli oni obecnie obchodzą święto narodowe upamiętniające wypędzenie Polaków z Moskwy, to ten fakt, który miał miejsce boli ich bardzo, po dzień dzisiejszy. Bolał ich zapewne mocniej w okresach wcześniejszych, stąd może takie ich zachowanie. Wielkim kłamstwem takim już poniżej pasa jest to, że byliśmy okupowani przez Rosjan po wojnie. Wymyślili to ubowcy, aby teraz nie odpowiadać za swoje zbrodnie. Bo przecież niewolnik nie odpowiada za swoje czyny. Musi robić co mu każą. Czyli to nie oni są winni, lecz Związek Radziecki. Gdybyśmy byli zniewoleni, tak jak niektórzy kłamliwie mówią, to Edward Gierek nie mógłby zaciągać tak wielkich kredytów w państwach kapitalistycznych. Doprowadziły one do niewypłacalności Polski. Kredyty zaczęto spłacać żywnością. Doprowadziło to do niezadowolenia społecznego, strajków i dalej do upadku całego systemu. Z powyższego przykładu widać, że Związek Radziecki miał minimalny wpływ na Polskę. Bardzo się dziwię, że IPN i niektórzy historycy dali się wpuścić w maliny i powtarzają nieprawdę o zniewoleniu Polski po wojnie. Do ZBoWiD bym nie wstąpił z przyczyn o których pisałeś. Lustracja w Związku Kombatantów była dość łatwa, dlatego, że sami starający się o uprawnienia kombatanckie w wnioskach pisali o swoich zasługach,tak wojennych jak i powojennych, między innymi w UB. Wszystkim utrwalaczom władzy ludowej odebrano uprawnienia. Lecz niektórych skrzywdzono, bo kryteria według mnie były zbyt ogólne. Przypuszczam, że wiele Ci wyjaśniłem. Cieszę się że Jesteś aktywny. Socjalizm, zresztą jak każdy ustrój miał zalety i wady. Obecnie wytyka się tylko wady i to jest niesprawiedliwe.
Pozdrawiam
mieszkanka22:14, 29.01.2019
Najwięcej mają do powiedzenia madrale , którzy żyli w tamtych czasach i walczyli o naszą wolność i widzieli tych biedaków ,którzy pieszo ,obszarpani , głodni wracali do swoich.Trochę szacunku , nie każdy jest złodziejem i mordercą.Niech każdy bije się w swoje piersi.Moi Rodzice i Teściowie musieli opuścić swoje domostwa i tułali się GG i Austrii.Nie sadzę żeby żyli w luksusie.
jerzy16:02, 30.01.2019
Sprawa jest prosta i dlatego trzeba ją komplikować !!!!!
Jeśli to byli prości Rosjanie to Mi pomnik nie przeszkadza ale napis -tak !!!
Może być krótko - polegli w walce z hitlerowcami.
Ale jeżeli to byli NKWD-cy sowieccy - to zlikwidować pomnik !!!!
Każdy Polak wie że sowieci to mordercy i agresorzy mordowali Polaków bez skrupułów od 1939 i wcześniej.Bardzo by mnie interesowała wypowiedz w tym temacie Z-ca burmistrza Pana Skorupskiego jako historyka.
J 2418:24, 30.01.2019
Sprawa jest bardziej skomplikowana niż Ci się wydaje. Na każdą zmianę napisu musi się zgodzić Instytut Pamięci Narodowej. Pomnik jest zaewidencjonowany. Jeżeli wojewodzie przeszkadza sama data 27 stycznia i dlatego zmienił ulicę w Gostyniu z 27stycznia na ulicę Borkowskiego, to nie
zgodzi się aby ta data była na tablicy. Aby ten pomnik mógł być pomnikiem edukacyjnym, to musi być wiadomo kiedy to się stało, czyli data i kto poległ. Samo polegli w walce z hitlerowcami to zbyt mało i nieprecyzyjnie. Były to wojska niemieckie a nie hitlerowskie . Jeżeli wojska niemieckie to musiało by być wojska radzieckie. Bo tak to było.
Dużo wyjaśnia wcześniejszy wpis Komentatora co wpływało na takie a nie inne zachowania Rosjan. Jeżeli oni obecnie obchodzą święto narodowe upamiętniające wypędzenie Polaków z Moskwy, to ten fakt ,który miał miejsce, boli ich bardzo po dzień dzisiejszy.
jerzy21:18, 31.01.2019
do J24 Witam dziękuje za odpowiedz. Mam pytanie czym się rożni niemiecka od hitlerowskiej jak już to moim zdaniem powinno być hitlerowskie - Niemcy.Co do umieszczenia daty nie mam nic do tego powinna być kiedy to się stało. Pozdrawiam
JWT17:39, 30.01.2019
A na którym zdjęciu są kombatanci ????
jerzy21:12, 31.01.2019
To kolesie okupantów stawiają te pomniki a nie Polacy
Volodia19:33, 04.02.2019
Prezydent Federacji Rosyjskiej: POLSKICH OFICERÓW MORDOWALI SOWIECI Z ROZKAZU STALINA.
El Blanco19:48, 04.02.2019
Co to za radziecka stypa? Homo sovieticus? Nie zaprosili El Commendante? Hańba i wstyd!
Do Szefa PiS w PGS22:58, 04.02.2019
Kulak, homo sovieticus?! Co na to wiceburmistrz Grzegorz Skorupski?! Panie przewodniczący PiS, pogonić tego burmistrza, niech Pan go zastąpi kimś od siebie, a nie jakieś dziadostwo te kułaki szerzą w Gostyniu i utrwalają wizerunek miasta najbardziej komunistycznego w stolicy.
kdhfjfi23:12, 04.02.2019
chłopie jakiś ty głu...piiiiiiiii
Andrzejek16:48, 26.02.2019
Ten kto to zrobił winien zostać surowo ukarany a Policja winna go odszukać.Myślę,,że nie był to jeden człowiek(jeśli tak delikatnie GO nazywam człowiekiem.Nie przypuszczałem że w naszym miesciemoże się taki " robak " znależć.Tylko popłakać nad tym.Przeżyłem obóz i wojnę i wiem co to ponięć ofiarę za jeszcze inny naród.Władzo i Policjo szukajcie i to mocno.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
25 15
Przeszkadza zakłamywanie prawdy. Bardzo nie ładnie że rosyjscy mordercy z II WŚ są hołubieni w kraju w którym wymordowali jego naród.