Coraz bliżej modernizacji linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo. Zawarcie umów na realizacje projektu może nastąpić jeszcze w grudniu tego roku. W pierwszej kolejności samorząd województwa musi jednak zakończyć negocjacje z PKP PLK. Z kolei poszczególne powiaty oraz gminy zobligowane są do zabezpieczenia wkładu własnego.
Branżowy portal - rynek-kolejowy.pl informuje, że województwo wielkopolskie chce realizować pięć projektów w ramach programu "Kolej+". Dotyczą one m. innymi rewitalizacji linii kolejowej z Gostynia do Kąkolewa. Wykonano już wstępne studium planistyczno-prognostyczne i wszystkie projekty znalazły się na finałowej liście inwestycji.
Rząd deklaruje pokrycie 85 proc. kosztów inwestycji, a samorządy mają dołożyć pozostałe 15 proc. Na realizację programu przeznaczono ostatecznie 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł pieniądze od samorządów.
Gmina Gostyń już w ubiegłym roku przekazała 150 tys. zł dla samorządu wojewódzkiego wielkopolskiego, na wykonanie dokumentacji dotyczącej współfinansowania kosztów opracowania dokumentacji pn. „Wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla projektów w ramach Programu Kolej+ - projekt pn. „Rewitalizacja Linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo”. A co jeśli samorządy nie podołają finansowym wyzwaniom?
– W następstwie wniosków Województwa Wielkopolskiego jak i innych Wnioskodawców do Programu Kolej+ kierowanych do PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczących zmiany warunków uczestnictwa w Programie Kolej+, sprawujący nadzór nad realizacją Programu Minister Infrastruktury podjął decyzję o modyfikacji niektórych zapisów Wytycznych naboru projektów do Programu. Zmianie uległy między innymi zapisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności Lidera i Partnerów Projektu wobec Spółki PKP PLK za zapewnienie finansowania Projektu, doprecyzowane zostały również działania stron w przypadku braku możliwości zapewnienia finansowania projektów – łącznie z warunkiem "bezkosztowej” rezygnacji z dalszej ich realizacji - powiedział dla portalu rynek-kolejowy.pl Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Dodał również, że z powodu trwania negocjacji z PKP PLK, ciągle jest zbyt wcześnie, by mówić o efektach końcowych tych rozmów.
Tymczasem kilka dni temu poznańska "Gazeta Wyborcza" poinformowała, że zawarcie umów PKP z samorządami na realizację poszczególnych projektów ma nastąpić jeszcze w grudniu. Aby było to możliwe, samorząd województwa musi zakończyć negocjacje z PKP PLK, a poszczególne powiaty oraz gminy zobligowane są do zmian w wieloletnich prognozach finansowych. Chodzi o zabezpieczenie wkładu własnego.
[ALERT]1669283934297[/ALERT]
I ten13:10, 24.11.2022
Pytanie za 100 pkt. Jezdzi jakikolwiek szynobus od nas "w" ukrainy gostyniopola do lesznopola w obwodzie wielkopolskim ??? 13:10, 24.11.2022
Ja18:10, 24.11.2022
Na zakupy do Kąkolewo 18:10, 24.11.2022
Użytkownik22:12, 24.11.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
<<*&am10:17, 25.11.2022
Tak sobie myślę czy jeszcze w tym dziesięcioleciu przejadę się do Leszna na '' zakupy" 10:17, 25.11.2022
Yyy10:19, 25.11.2022
Leszno jest zbyt małym miastem by było atrakcyjne na wypad na zakupy. 10:19, 25.11.2022
xyz01:47, 29.11.2022
Galeria daleko od dworca, wiec jeszcze jakas takse trzeba, to sie nie oplaca. 01:47, 29.11.2022
do xyz14:41, 29.11.2022
to tylko w galeriach teraz się kupuje? wygodnictwo 21wieku, było pełno małych sklepów które oferowały dobrą jakość w akceptowalnej cenie a teraz jeden shit za cene z kosmosu w tych galeriach 14:41, 29.11.2022
Guru11:39, 25.11.2022
Bzdura totalna. Kupcie za ta kasę 4 busiki i niech jeżdżą od 5-23 co godzinę na trasie Jarocin-Leszno. To będzie większy pożytek dla wszystkich mieszkańców na tej trasie!!! 11:39, 25.11.2022
Kolej ważna10:10, 28.11.2022
Idzie wojna, to tory trzeba przygotować... 10:10, 28.11.2022
gienek12:01, 28.11.2022
nastepny szwindel na grube miliony 12:01, 28.11.2022
Oli19:02, 28.11.2022
Ten pomysł to idea ludzi z PiSu, którzy chyba żyją w jakimś odizolowaniu od rzeczywistości. Ileś dziesiąt milionów wsadzone w bardzo wątpliwy pomysł. Lepiej byłoby uruchomić stałe połączenie busami. Będzie taniej, szybciej, sprawniej i bez machlojek przy takim budżecie jak kilkadziesiąt mln ( a może kilkaset mln). 19:02, 28.11.2022
xyz01:45, 29.11.2022
Racja w stu procentach, jako rodowity Gostyniak, obserwowalem zainteresowania ta linia od lat 80, w dzisielszych realiach ta linia nie ma kompletnie racji bytu. Usytuowanie przystankow po drodze czy umiejscowienie dworca wzgledem np galerii czy szpitala w lesznie jest problematyczne, kto ma z tego korzystać ? To grube miliony wyrzucone w bloto, dzis w dobie kryzysu. 01:45, 29.11.2022
xyz01:40, 29.11.2022
4 0
Na jakie zakupy? rynek martwy, z dworca bedziesz naginac pieszo do galerii, ta linia ty totalna bzdura. 01:40, 29.11.2022