Coraz bliżej modernizacji linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo. Zawarcie umów na realizacje projektu może nastąpić jeszcze w grudniu tego roku. W pierwszej kolejności samorząd województwa musi jednak zakończyć negocjacje z PKP PLK. Z kolei poszczególne powiaty oraz gminy zobligowane są do zabezpieczenia wkładu własnego.
Branżowy portal - rynek-kolejowy.pl informuje, że województwo wielkopolskie chce realizować pięć projektów w ramach programu "Kolej+". Dotyczą one m. innymi rewitalizacji linii kolejowej z Gostynia do Kąkolewa. Wykonano już wstępne studium planistyczno-prognostyczne i wszystkie projekty znalazły się na finałowej liście inwestycji.
Rząd deklaruje pokrycie 85 proc. kosztów inwestycji, a samorządy mają dołożyć pozostałe 15 proc. Na realizację programu przeznaczono ostatecznie 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł pieniądze od samorządów.
Gmina Gostyń już w ubiegłym roku przekazała 150 tys. zł dla samorządu wojewódzkiego wielkopolskiego, na wykonanie dokumentacji dotyczącej współfinansowania kosztów opracowania dokumentacji pn. „Wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla projektów w ramach Programu Kolej+ - projekt pn. „Rewitalizacja Linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo”. A co jeśli samorządy nie podołają finansowym wyzwaniom?
– W następstwie wniosków Województwa Wielkopolskiego jak i innych Wnioskodawców do Programu Kolej+ kierowanych do PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczących zmiany warunków uczestnictwa w Programie Kolej+, sprawujący nadzór nad realizacją Programu Minister Infrastruktury podjął decyzję o modyfikacji niektórych zapisów Wytycznych naboru projektów do Programu. Zmianie uległy między innymi zapisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności Lidera i Partnerów Projektu wobec Spółki PKP PLK za zapewnienie finansowania Projektu, doprecyzowane zostały również działania stron w przypadku braku możliwości zapewnienia finansowania projektów – łącznie z warunkiem "bezkosztowej” rezygnacji z dalszej ich realizacji - powiedział dla portalu rynek-kolejowy.pl Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Dodał również, że z powodu trwania negocjacji z PKP PLK, ciągle jest zbyt wcześnie, by mówić o efektach końcowych tych rozmów.
Tymczasem kilka dni temu poznańska "Gazeta Wyborcza" poinformowała, że zawarcie umów PKP z samorządami na realizację poszczególnych projektów ma nastąpić jeszcze w grudniu. Aby było to możliwe, samorząd województwa musi zakończyć negocjacje z PKP PLK, a poszczególne powiaty oraz gminy zobligowane są do zmian w wieloletnich prognozach finansowych. Chodzi o zabezpieczenie wkładu własnego.
[ALERT]1669283934297[/ALERT]
I ten13:10, 24.11.2022
Pytanie za 100 pkt. Jezdzi jakikolwiek szynobus od nas "w" ukrainy gostyniopola do lesznopola w obwodzie wielkopolskim ???
Ja18:10, 24.11.2022
Na zakupy do Kąkolewo
Użytkownik22:12, 24.11.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
<<*&am10:17, 25.11.2022
Tak sobie myślę czy jeszcze w tym dziesięcioleciu przejadę się do Leszna na '' zakupy"
Yyy10:19, 25.11.2022
Leszno jest zbyt małym miastem by było atrakcyjne na wypad na zakupy.
xyz01:47, 29.11.2022
Galeria daleko od dworca, wiec jeszcze jakas takse trzeba, to sie nie oplaca.
do xyz14:41, 29.11.2022
to tylko w galeriach teraz się kupuje? wygodnictwo 21wieku, było pełno małych sklepów które oferowały dobrą jakość w akceptowalnej cenie a teraz jeden shit za cene z kosmosu w tych galeriach
Guru11:39, 25.11.2022
Bzdura totalna. Kupcie za ta kasę 4 busiki i niech jeżdżą od 5-23 co godzinę na trasie Jarocin-Leszno. To będzie większy pożytek dla wszystkich mieszkańców na tej trasie!!!
Kolej ważna10:10, 28.11.2022
Idzie wojna, to tory trzeba przygotować...
gienek12:01, 28.11.2022
nastepny szwindel na grube miliony
Oli19:02, 28.11.2022
Ten pomysł to idea ludzi z PiSu, którzy chyba żyją w jakimś odizolowaniu od rzeczywistości. Ileś dziesiąt milionów wsadzone w bardzo wątpliwy pomysł. Lepiej byłoby uruchomić stałe połączenie busami. Będzie taniej, szybciej, sprawniej i bez machlojek przy takim budżecie jak kilkadziesiąt mln ( a może kilkaset mln).
xyz01:45, 29.11.2022
Racja w stu procentach, jako rodowity Gostyniak, obserwowalem zainteresowania ta linia od lat 80, w dzisielszych realiach ta linia nie ma kompletnie racji bytu. Usytuowanie przystankow po drodze czy umiejscowienie dworca wzgledem np galerii czy szpitala w lesznie jest problematyczne, kto ma z tego korzystać ? To grube miliony wyrzucone w bloto, dzis w dobie kryzysu.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Zupa, żeberka i serdeczne powitanie. Tak wyglądał...
A ofiarę klecha pozbierał
Gregor
07:52, 2025-07-08
Polonezem przez pół Europy i tureckie bezdroża...
Poldek da rade, byle kowal naprawi a zepsuć się nie ma zabardzo co, prosta konstrukcja, ja swoim w jeden dzień zrobilem 1200 km jechał jak po szynach i był wygodny, miał coś w sobie, pzdr.
Polonez 1.5 lpg oczy
03:05, 2025-07-08
W ostatnich latach odnotowano podejrzenia przemocy...
Jakie dziennikarstwo, zbieranina nie umiejacych pisać poprawną polszczyzną, klecących mierne babole ludzi pod wodzą równie miernego pseudodziennikarza redaktura, zezwalajacego na manipulacyjne teksty byle tylko przyciągnąć uwage, niestety albo stety większość zauważa ta tanią socjotechnikę, może lepiej kierownik lepiej zajmie sie tym galartem ze świnioka.
Mani-palanci
01:54, 2025-07-08
Zupa, żeberka i serdeczne powitanie. Tak wyglądał...
A może szykujmy się na przyjęcie zmęczonych pielgrzymów po ewentualnej powodzi która nad nami wisi? A pewnie znów zaskoczenie będzie wielkie.
Addi
00:02, 2025-07-08
4 0
Na jakie zakupy? rynek martwy, z dworca bedziesz naginac pieszo do galerii, ta linia ty totalna bzdura.