Zamknij
NEWS

Jak rozmawiać z pracownikami, którzy chcą podwyżek?

Artykuł Sponsorowany + 19:35, 20.12.2023 Aktualizacja: 19:36, 20.12.2023

Zarobki to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie z pracy, zaangażowanie, motywację i sumienność pracowników. To całkowicie naturalne, że raz na jakiś czas mogą oni wystąpić do przełożonego o podwyżkę. Sprawdź, jak przeprowadzić taką rozmowę, aby była konstruktywna i pozwoliła wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące dla obu stron. 

Podwyżka na cenzurowanym 

Istnieje wiele powodów, dla których zatrudnione osoby mogą oczekiwać podwyżki. Szybko rosnące koszty utrzymania, duża zmiana w życiu osobistym, np. urodzenie dziecka, ale też potrzeba rozwoju i bycia docenianym w firmie – to tylko niektóre z nich. Niezależnie od motywacji, prośba o podwyżkę nigdy nie jest łatwa dla pracownika. Towarzyszą jej emocje, oczekiwania i obawy. Dlatego to tak ważne, by rozmowę o zwiększeniu wynagrodzenia przeprowadzić umiejętnie. 

Jedną z największych obaw pracowników, którzy chcą podwyżki, jest obawa przed zwolnieniem. W praktyce rzadko który przedsiębiorca reaguje taką decyzją na przedstawioną prośbę pracownika. Rozmowa może jednak wejść na niemiłe tory. Szczególnie, gdy pracodawca wykazuje negatywne nastawienie. Dlatego to tak ważne, by na rozmowę o podwyżce dobrze się przygotować. 

Przygotuj się na rozmowę 

Jeśli pracownik poprosi Cię o rozmowę, wysłuchaj jego argumentów. Nie podejmuj decyzji od razu. Umów się na spotkanie za kilka dni. W międzyczasie przygotuj potrzebne informacje i plan działania. 

1.      Zdobądź informacje na temat wkładu pracownika w rozwój firmy, jego osiągnięć i zrealizowanych projektów. 

2.      Sprawdź standardy wynagrodzeń obowiązujące na rynku dla podobnych stanowisk. 

3.      Realnie oceń sytuację firmy i możliwości udzielenia podwyżki. 

Zaproś pracownika na rozmowę w odpowiednim czasie. Nikt na tym spotkaniu nie powinien się śpieszyć. Pamiętaj o szacunku, życzliwości i empatii. Oczywiście taka rozmowa wymaga konkretów, a w wielu przypadkach też odrzucenia żądań pracownika, jednak nawet gdy są one nierealistyczne, taką rozmowę zawsze można przeprowadzić w sposób profesjonalny. 

Dodaj już dziś ogłoszenie o pracę i daj się poznać setkom potencjalnych kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami! 

Zanim zaczniesz mówić, wysłuchaj 

Po przedstawieniu swoich oczekiwań pracownik powinien je umotywować. Na początek zapytaj, z czego wynika jego prośba o podwyżkę. Nie chodzi o to, żeby się tłumaczył. Chodzi o to, byś mógł zrozumieć jego motywację. Czy po prostu potrzebuje pieniędzy, czy może czuje się w firmie niedoceniony? Może ma wrażenie, że został potraktowany niesprawiedliwie w jakiejś sytuacji? A może ma na oku inną pracę i sprawdza, czy jest sens zostawać w obecnej. 

Następnie zapytaj, jak ocenia swój wkład w rozwój firmy. Co ostatnio szczególnie mu się udało? Jak widzi swoją rolę w zespole w przyszłości i czy ma jakieś pomysły na działania mogące przynieść firmie większy zysk? Odpowiedzi na te pytania nie tylko pozwolą Ci poznać motywację danej osoby, ale też pokażą, że traktujesz ją profesjonalnie i po partnersku. 

Trudna odpowiedź na pytanie o podwyżkę 

Jeśli zaproponowana przez pracownika kwota jest do zaakceptowania przez firmę, najlepszym rozwiązaniem będzie przychylenie się do jego prośby. Unikaj jednak stawiania takiej osoby w niezręcznej sytuacji poprzez nakładanie na nią dodatkowych oczekiwań. Niedopuszczalne są stwierdzenia typu: „To teraz spodziewam się, że będzie pan częściej zostawał po godzinach”, albo „Skoro będzie pani więcej zarabiać, to przejmie pani też część obowiązków X (innego pracownika)”. 

Jeśli nie możesz przychylić się do prośby pracownika, zaproponuj inną kwotę podwyżki. Wyjaśnij, skąd się wzięła. Wspomnij o wartości danej osoby w zespole, ale też o sytuacji firmy. Dłużej trwający regres to dobry argument na ustalenie niższej kwoty podwyżki, ale używaj go tylko wtedy, gdy jest prawdziwy! To nie jest też dobry moment na narzekanie na sytuację, słabe wyniki i małe zyski. Nie wytykaj też pracownikowi drobnych błędów. Oczywiście rozmowa o jakości pracy i uchybieniach jest jak najbardziej wskazana, jednak spotkanie w sprawie podwyżki nie jest na to dobrym momentem. 

Sprawdź profesjonalne porady dla firm dotyczące rekrutacji, zarządzania i utrzymania wartościowych pracowników! 

Czasem zdarza się, że firma musi całkowicie odrzucić prośbę o podwyżkę. Wskaż wtedy pracownikowi możliwości na przyszłość. Poinformuj go o poczynionych planach, np. udzielenia podwyżki wtedy, gdy firma osiągnie konkretny wynik lub procentowy wskaźnik zysków. Jeśli obiecasz, dotrzymaj słowa. Będzie to dla pracownika bardzo ważny sygnał, że traktujesz go uczciwie i profesjonalnie. 

Zanim pracownik odejdzie 

Przygotowanie do rozmowy o podwyżce i umiejętne jej przeprowadzenie jest bardzo ważne. Jeśli pracownik poczuje się zlekceważony, niedoceniony lub potraktowany wrogo, z dużym prawdopodobieństwem zacznie szukać innej pracy. Pamiętaj, że utrata wartościowego pracownika to dla firmy często koszty wyższe niż podwyżka. Wiążą się m.in. z czasowym nieobsadzeniem stanowiska i wysokimi kosztami związanymi z zatrudnieniem i wyszkoleniem nowej osoby.  

(Artykuł Sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%