Zamknij

Kto ile, i dlaczego tyle? Czy mieszkańcy dostaną pokwitowania? Jest odpowiedź ks. Minty

15:05, 07.04.2025 Aktualizacja: 15:10, 07.04.2025
Skomentuj Foto: Gostyn24/Canva/Fotomontaż Foto: Gostyn24/Canva/Fotomontaż

W teorii wszystko wygląda jasno – wspólna inicjatywa, dobry cel, dobrowolna wpłata. W praktyce mieszkańcy pytają o konkrety - skąd taka kwota, kto to wyliczył i czy wszystko zostanie rozliczone tak, jak trzeba? Sprawa dotyczy cmentarza parafialnego w Domachowie, ale emocji wokół niej nie brakuje.

Mieszkańcy wsi Krajewice otrzymali informację o parafialnej inicjatywie dotyczącej utwardzenia kostką brukową głównych przejść na cmentarzu w Domachowie. W piśmie, które do nich trafiło, wskazano, że sugerowana kwota wsparcia to 150 zł od gospodarstwa. Pieniądze mają być zbierane również przez sołtysów innych wiosek należących do parafii Domachowo. - Skąd wiadomo, że ma to być 150 zł? Dlaczego nie 100 albo 200? Ilu mieszkańców ma zapłacić? Kto dokładnie to wyliczył? – zastanawiają się niektórzy mieszkańcy. W tej sprawie skontaktowaliśmy się z proboszczem parafii Domachowo ks. Pawłem Mintą, który administruje wspomnianym cmentarzem.

Pismo wystosował sołtys Krajewic Tomasz Ratajczak, choć podpisane zostało ogólnie jako "informacja”, bez konkretnych nazwisk czy pieczątek. Można w nim przeczytać, że 25 marca odbyło się spotkanie z udziałem księdza proboszcza Pawła Minty, sołtysów, radnych oraz przedstawicieli rad parafialnych. Tematem było omówienie możliwości utwardzenia około 640 m2 kostką brukową alejek na cmentarzu w Domachowie. Nie przedstawiono jednak kosztorysu inwestycji ani nie wyjaśniono, dlaczego sugerowana kwota to akurat 150 zł od gospodarstwa.

Foto: Czytelnik

To właśnie ta informacja wywołała najwięcej pytań.

– Skąd wiadomo, że ma to być 150 zł? Dlaczego nie 100 albo 200? Ilu mieszkańców ma zapłacić? Kto dokładnie to wyliczył? – zastanawiają się  mieszkańcy, z którymi rozmawialiśmy. Inna kwestia dotyczy legalności i przejrzystości zbiórki.

Zgodnie z obowiązującym prawem, parafie mogą organizować zbiórki wewnętrzne na cele kultu religijnego czy inwestycje przyparafialne bez rejestracji w serwisie zbiorki.gov.pl. Jednak jeśli w zbiórkę włączają się osoby publiczne, np. sołtysi, i pieniądze są zbierane po domach, pojawiają się pytania o zasady jej prowadzenia i rozliczania.

– Czy mieszkańcy otrzymają pokwitowania? Czy pieniądze trafią do kasy parafii czy będą trzymane przez sołtysów? Czy zostanie ogłoszone publiczne rozliczenie zbiórki? – pytają mieszkańcy, podkreślając, że nikt nie neguje potrzeby remontu, ale oczekuje transparentności.

W tle zadawanych pytań pojawia się jeszcze jedna, bardzo istotna kwestia. Cmentarz w Domachowie ma charakter parafialny, a nie komunalny. Oznacza to, że jego administratorem jest proboszcz parafii. Zgodnie z praktyką, parafie pobierają opłaty za pochówek, za rezerwację miejsca, za odnowienie grobu po 20 latach, a czasem także za prace kamieniarskie czy wykopy. Pieniądze te trafiają do parafii jako darowizny na utrzymanie cmentarza. To rodzi kolejne pytania.

- Na co przeznaczane są środki z opłat cmentarnych? - pyta mieszkaniec, który skontaktował się z naszą redakcją.

Na ten temat udało nam się porozmawiać z proboszczem parafii Domachowo ks. Pawłem Mintą, który zapewniał, że o żadnych kartkach w Krajewicach nie wie, ale potwierdził, że podjęto starania, by położyć kostkę brukową na głównych alejkach cmentarza w Domachowie. Podkreślał, że kwestia finansowa dotycząca inwestycji na cmentarzu jest dobrowolna.

- Będą tacy, którzy będą gotowi dać więcej, będą tacy, którzy będą mieć kłopot i wtedy nie ma najmniejszego problemu, żeby po pierwsze sobie to rozłożyli na raty, albo wprost powiedzieli, że ich nie stać. To jest kwestia indywidualna. Nie ma tutaj żadnej mocy egzekucji - mówił ks. Paweł Minta, proboszcz parafii Domachowo, w skład której wchodzą wioski: Domachowo, Stara Krobia, Ziółkowa, obydwa Bodzewko Pierwsze, Bodzewko Drugie, Rębowo i Krajewice.

Jak zauważył proboszcz, cmentarz pełni też funkcję komunalną, choć formalnie jest parafialny. 

- Dotyczy wszystkich - mówi  proboszcz Paweł Minta. - Według przepisów prawnych to nie kościół ma obowiązek zabezpieczyć cmentarz - dodał.

W odpowiedzi na pytanie o współfinansowanie przez gminę, zaznaczył, że gmina powinna wspierać takie inwestycje, ale z uwagi na ograniczone środki finansowe, gminy będą unikały współfinansowania tego typu przedsięwzięć.

- Powinny wspomagać według przepisów prawa, ale wiadomo jaka jest sytuacja finansowa i będą tego unikać będą się bronić jak tylko mogą. Ja to rozumiem, ale przepisy się zmieniają - mówi ks. Paweł Minta. - Natomiast jest wiele sytuacji odbiegających od takiego prostego ujęcia - kontynuował proboszcz i przytoczył przykłady obiektów takich jak stolarnia, gdzie budowane są dudy oraz Gościniec Biskupiański w Domachowie, który choć należy do parafii zostały wyremontowany przy udziale gminy i służy jako filia domu kultury. - Więc staramy się poprzez współpracę przechodzić ponad granicami niemożności po to, żeby właśnie społeczeństwo zyskiwało, o to przecież chodzi, prawda? - mówił ks. Paweł Minta.

Zgodnie z przepisami samorządy mają obowiązek zapewnić miejsce na cmentarzu. W gminach naszego powiatu działają wyłącznie cmentarze parafialne, a więc można powiedzieć, że to parafie biorą na siebie obowiązek, które w teorii należą do samorządów. Tymczasem według przepisów cmentarze parafialne nie mogą być dofinansowywane przez samorządy, są jednak wyjątki - gdy chodzi o remont zabytkowego cmentarza (art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami)

Ksiądz Minta podkreślił, że parafia podjęła obecnie decyzję, by na ten moment nie liczyć na wsparcie z zewnątrz - choćby z gminy, ale samodzielnie wykonać zadanie.

- Najpierw chcemy pokazać, że sami dbamy, robimy co możliwe - mówił ks. Paweł Minta.

Zaznaczył także, że wszystkie koszty związane z utrzymaniem cmentarza, takie jak wywóz śmieci czy bieżące naprawy, są zbyt wysokie, by tzw.  pokładne mogły pokrywać takie wydatki. Jak zauważył stawki w parafii od lat nie były podwyższane, co sprawia, że nie wystarczają one na pokrycie kosztów. 

- Krótko mówiąc są to sprawy owszem, delikatne, drażliwe, ale, ale trzeba być realistą.  W innych kwestiach ludzie są realistami, a tutaj zamykają oczy i udają, jakby nie chcieli wiedzieć - mówił ks. Paweł Minta.

Ks. Paweł Minta, odpowiadając na pytania o planowaną inwestycję, wyjaśnił, że kwota 150 zł, która pojawiła się w dyskusji, jest wynikiem podziału kosztów pomiędzy domostwa w parafii. Wyjaśnił również, że nie ma jeszcze przygotowanego kosztorysu zadania, ponieważ zostały uwzględnione różne warianty, a kosztorys na pewno pojawi się później, po konsultacjach z firmami, a ostateczny wybór wykonawcy będzie zależał od ofert, które będą najbardziej korzystne.

- To są dopiero plany, perspektywa, wizja. Od czegoś trzeba zacząć. Jeżeli będzie jakiś pozytywny odzew, to zaczniemy od zakupu materiału. Potem na tyle na ile środków będzie starczało, na tyle etapami będziemy dalej robić - mówił ks. Paweł Minta.

Proboszcz uspokaja również parafian, zapewniając, że cały proces zbiórki będzie przejrzysty i transparentny. Wskazał, że zbiórka będzie przeprowadzona przez sołtysów i radnych, którzy są oficjalnymi przedstawicielami wsi.

- Zbiórkę przeprowadzą sołtysi i radni, to są oficjalni przedstawiciele, ich przedstawiciele przez nich wybrani - mówił ks. Paweł Minta i podkreślił. - Zależy im, żeby ze swoimi dobrze żyć - dodał.

Ostatecznie ksiądz wyraził nadzieję, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu, inwestycja na cmentarzu uda się zrealizować, dodając.

- Chcemy mówić w kategoriach dobra wspólnego, a nie tylko patrzenia od własnej strony - podsumował proboszcz domachowskiej parafii.

Sprawa jest skomplikowana, ponieważ jak mówią, gdy nie wiadomo o co chodzi... Mieszkańcy, choć rozumieją potrzebę inwestycji, niechętnie angażują się w wydawanie środków, zwłaszcza gdy nie mają pewności co do transparentności zbiórki. Choć ksiądz Paweł Minta podkreśla, że zbiórka jest dobrowolna, a cały proces ma być przejrzysty, to dla części osób kwestia finansowa staje się kluczowym, a zarazem najważniejszym punktem tej inicjatywy. Bo wspólne dobro, jakim jest utrzymanie cmentarza, wymaga współpracy, a to nie zawsze jest łatwa, zwłaszcza gdy w grę wchodzą pieniądze.

[ZT]78105[/ZT]

[ZT]78056[/ZT]

[ZT]78188[/ZT]

[ALERT]1744025709043[/ALERT]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!
(mis)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(65)

Pytam,,,Pytam,,,

21 12

I po co ta burza w szklance wody? Ja jestem z innej parafii, ale dam na tacę 200 zł i nie będę chciał żadnego pokwitowania, bo cenię ludzi, którzy działają, a nie tych co wkładają kij w mrowisko. A jak zechcę, będę dawał 20 zł miesięcznie przez cały rok. Ponadto, kiedy daję na orkiestrę, czy ktoś mi dał jakikolwiek paragon?

15:24, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ola123Ola123

8 1

Właśnie, jak zechcesz. Chcesz, dajesz. A nie każdy chce dawać na kościół i absolutnie nie powinni być jakiś odgornych ,,nakazów''

17:13, 07.04.2025

MieszkaniecMieszkaniec

7 12

Nic nowego jak nic nie robią i jest błoto to źle. Każdy chcą coś zrobić to też źle no bo chcą pieniądze nic za darmo nie ma. A pokładane na 20 lat ma starczyć haha, na wywóz śmieci i na naprawy no i oczywiście na inwestycję. Masakra

15:43, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

UlaUla

6 4

A kupra za co? Od bezdomnego

15:56, 07.04.2025

parafianparafian

16 7

Proboszcz w Domachowie to już zrobił się tak pazerny jak nikt
tylko kasa i kasa kościół i koło kościoła co tydzień mu sprzątać
patrzę na inne parafie to jakoś inaczej
A radę to sobie sam dobrał żeby mu była uległa i słuchała

15:46, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ja Ja

4 3

A sołtysów tak samo wybiera i radnych wiosek

20:38, 07.04.2025

ZgodnyZgodny

22 9

Tak tak jasne ksiądz nic nie wie, a na ogłoszeniach parafialnych już dawno wisi ogłoszenie o zbiórce pieniędzy, jak chcieli pod kościołem zbierać na WOŚP to nie pozwolił, a teraz będzie sępił na kostkę, niech sprzeda swojego Leona, i będzie na połowę kostki, a samochód mu i tak nie potrzebny bo jego pupile go wożą. Nie popieram takiego czegoś.

15:50, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BytrBytr

20 6

O tym to jest glosno. Jak mu dzieci przeszkadzaly z WOŚP pod kościołem, to teraz kostkę. Lubi jak mu pieniądze przechodzą przez reke. I zatarg miał nie jednym z parafianinem. Kończ waść wstydu oszczędź. Czas na zmiany. Jak się nie szanuje owieczek to same opuszczają stado.

15:52, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

netnet

2 1

a co z ba baranami ? dalej będą beczeć ?

16:39, 07.04.2025

fLOREK fLOREK

11 6

POKŁADNE ZBIERA NIELEGALNIE TO MA PIENIĄDZE NA KOSTKĘ A NIE SĘPIĆ O LUDZI ZA DARMO NIC NIE ZROBIĄ DARMOZJADY W CZARNYCH SUKIENKACH

16:04, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ParafianinParafianin

20 4

Ludzie sami sobie są winni. Tak nauczyli i tak czynią. Przejrzyjcie na oczy ,czego się boicie? Kapłana? Jak chce np: przyjeżdżać po kolędzie niech sam sobie jeździ a nie wymaga od ludzi żeby go przywozić i odwozić . Kolacje,obiady itp. a kto wam w pracy serwuje śniadania na przerwie.jak sobie sam nie weźmiesz z domu to będziesz głodny. To co się dzieje w tych parafiach na wioskach to jakieś nieporozumienie. Dbajcie o siebie ,o swoje rodziny . Płacicie podatki, płacicie za chrzty,wesela,pogrzeby,za miejsca na cmentarzu. To jest instytucja kościelna,jak sobie nie radzi to trudno, firmy też upadają. Nie dajcie nabijać się w butelkę. Z Bogiem.

16:06, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GlutGlut

4 1

Święta racja

19:18, 07.04.2025

Papa Papa

10 4

Może na alimenty mu brakuje. Proboszcz zapraszamy na inną parafie gdzie nikt nie wali na tace,a tobie z koszyka się wylewa i gdzie są te pieniądze. ? Na wszystko wola a coraz mniej widać. Kościół remontują zabytki a nie parafianie.

16:07, 07.04.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AkarAkar

2 7

Zazdrościsz

16:12, 07.04.2025

Papa Papa

7 2

Nie mam czego, zebrania chyba? Zachowuje się jak żebrak i bezdomny

16:15, 07.04.2025

Pffff..Pffff..

8 2

W powiecie gostyńskim jest wiele parafi ale na Gostyń24 tylko czytam o Domachowie. Ciągle coś. Ciągle kasa potrzebna. Ciągle coś.. inne parafie nie widze że mają takie problemy. No i w ogóle nie sądzę że to jest temat dla gazety. Parafianie sami powinni iść do księdza bo załatwić sprawę a nie po portalach pisać.. masakra 🙄

16:19, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EhhEhh

3 2

Bo tylko w parafii Domachowskiej znajdą się barany co wszystko przeszkadza.

20:42, 07.04.2025

niewiernyniewierny

3 4

Tylko narzekacie kasztany na wszystko a dotacje bierzecie i ryczycie ropa droga mleko tanie. Od wieków żeście są pazerne i roszczeniowe dziady. W Pudliszkach nasz proboszcz Piotrek to swój chłop , troszkę gaduła ale człowiek wspaniały i każdemu takiego księdza bym życzył. Pamiętajcie przysłowie... Jeszcze się nikt taki nie urodził , co by każdemu dogodził. Do Boga też macie pretensje

16:20, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GregorGregor

6 10

Czarna nieopodatkowana banda złodzieji. Zlikwidować kościoły wylęgarnie pedofilii!!!!!

16:38, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ola321ola321

2 2

A później jak trwoga to do Boga

07:40, 08.04.2025

hirohiro

4 3

Co powiedział lekarz?

16:42, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Były parafianByły parafian

10 1

Jaki problem zzrbic kosztorys przez firmę ile będzie kosztować soltysi zbierają kase ale kasy do ręki mu nie dać tylko soltysi na końcu zapłacą i będzie wszystko jasne tylko włazi dupy biskupianskie będą płakać zee kasy do ręki nie dają księdzu takie te biskupiany są walnięte

17:22, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DissstreamDissstream

3 10

Bambry nigdy pieniędzy nie chcą dawać a po wsi nowe auta wielcy królowie życia ,ja dam nawet 500 bo nie jestem sknerą tak jak wy
Pan Bóg patrzy z góry na was i nie dowierza !!

17:26, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XxxXxx

4 3

A co Ty do tego Pana Boha mieszasz? Myślisz że, jak dasz na tace to pójdziesz do nieba bo Bóg widzi że, dajesz hahaahha. Gdzie to napisane w piśmie świętym ze, masz dawac pieniądze facetowi w spódnicy. A co do bambrów niech sobie jeżdżą czym chcą. To są ich pieniądze i oni decydują na co wydają. Ty im nie dajesz tych pieniędzy.

20:41, 07.04.2025

AntyplebanAntypleban

7 4

Cupra w garażu to trzeba za coś tankować ,oszust w czarnej sukience !!

17:28, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jadwigazdzwiga Jadwigazdzwiga

2 5

Wy wszyscy takie zarobasy a na biedną parafię gdzie taki miły proboszcz się stara o dobro już nie chcecie dać złamanego grosza świnie !

17:30, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

#@!%^#@!%^

12 5

Ten to zbiera (za pomocą sług swoich) na "kwiaty na grób pański" przed każdą Wielkanocą, teraz zachciało mu się kosteczki... ludzie dają na tacę, to niech z tego pokryje. Zmusza ludzi do sprzątania kościoła, jeszcze każe potem śmieci zabierać ze sobą, oczywiście środki czystości i sprzęt też swoje należy zapewnić... a wieśniaczki tak się dają, bo myślą, że im to w niebie miejsce kupi, albo z obawy, że potem wyczyta po numerze domu lub z nazwiska na mszy. Jak kolęda jest, to pancio każe po siebie przyjechać czasem kilka domów dalej. To nie jest ksiądz, tylko książe. Miejcie ludzie odwagę i jeśli nie zgadzacie się z tym co książe wymyśla, to nie podążajcie ślepo za nim i nie dawajcie swoich zarobionych pracą pieniędzy... a tak z innej beczki - za jazdę pod wpływem już prawko ma z powrotem?

17:31, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Byla parafiankaByla parafianka

1 0

Dobrze napisane zgadza się

10:54, 08.04.2025

ALE LUJAALE LUJA

5 3

A dlaczego wyliczenie przypada na "domostwo"? Czasem w jednym domu trzy pokolenia i sześć osób z dochodem, a czasem tylko dwie albo i jedna z dochodem... świetne wyliczenie.... i proboszcz i sołtys w tej wsi są do wymiany.

17:40, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KitaKita

7 1

Nikt nikogo nie zmusza żeby dał własna wola ludzie ogarnijcie się wstyd co nie którzy tu piszą żale itp.. w internecie jesteście mądrzy dlaczego nie idziecie do księdza się pytać tylko na g24 żale wypisujecie nic nie robił źle robi też źle mówicie że księdzu nikt nie dogodzi a wam kto dogodzi jak macie takie problemy nie dawaj nie komentuj

18:56, 07.04.2025

mieszkaniecmieszkaniec

4 1

Kościół to my wierni, a nie tylko ksiądz, niektórzy zapomnieli

20:03, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AlleidoprzoduAlleidoprzodu

1 0

Tak jet dobry dla was, powinien zostawić sobie 100 hektarów i wieś powinna za fri to obrabiać, to by tych anonimowych krzykaczy poskromil. Strzyc barany, taka to powinność pana.

20:06, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EhhEhh

5 3

Czytacie to dobrze??? Bo ja to tak zrozumiałem że to inicjatywa ludzi nie księdza on tylko informował że takie coś chcą robić.

20:47, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RrrRrr

2 2

A o księdzu z Krobia nic nie piszą jak cały czas na coś zbiera i robi parking itp tam nikomu nie przeszkadza?

20:54, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JuraJura

2 3

Juz gadaja ze będzie krzyczał żeby mu dać na odrzutowiec zeby mógł latać do Watykanu

21:16, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IpoIpo

5 5

Trzech króli. Kaczyński, Rydzyk, i Domachowski kler

21:17, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RrRr

2 1

A ty robisz za błazna.

21:30, 07.04.2025

Zebrak ksiadZebrak ksiad

3 1

Co łaska a po 500zl dawaja

21:54, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Biedak Biedak

4 1

No musi kuc żelazo puki gorące jak starsze osoby dają bo mlodzi nie dają tyle

21:56, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JoannaJoanna

10 2

Wszystko, wszystkim ale dla mnie osoba, która nie potrafi podejść do proboszcza i dopytać o swoje wątpliwości tylko leci do gazety i kontaktuje się z księdzem za jej pośrednictwem nie ma krzty honoru. Zachowanie rodem przedszkolaka, ledwo co odrośniętego od podłogi. Tyle w temacie, nie jestem parafianką ale uważam, że to kwestia indywidualna czy ktoś chce dać te pieniądze czy nie. Nie ma co tu komentować, chcesz dajesz, nie chcesz nie dajesz i tyle w temacie. Nie rozumiem o co ta cała śmieszna szopka.

22:16, 07.04.2025
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

JaJa

3 0

Gostyń24 jest szczęśliwy pisać o takim czymś bo się dobrze klika

22:43, 07.04.2025

Parafianka Parafianka

2 1

To zapraszam na rozmowę do księdza , potrafi cie za nic opierniczyc.

08:52, 08.04.2025

XyzXyz

1 0

Wszystko wszystkim .. Ale ksiądz już każe rozkładać to na raty! O czym wspomniał w artykule!
Dwa najpierw robi się zebranie na wsi, czy ludzi na to stać czy nie chcą brać udziału w tej inicjatywie a potem się idzie do księdza I mu proponuję a nie na odwrót...
To tak naprawdę ludzi wkurzyło rządzenie ich ciężko zarobionymi pieniędzmi i brak przetargu i kosztorysu.
Pozdrawiam

11:47, 08.04.2025

11111111

0 0

Z nim się nie da rozmawiać zaraz z japa wyskakuje bo on pan a ty cham sam niech sie wezmie za sprzątanie przy kościele a nie łazi jak cmok

12:21, 08.04.2025

Kolejna Kolejna

6 2

Wczoraj artykuł " Ile dają na tacę " dziś że zbierają na kostkę. Kolejny atak na kościół przez redakcję Gostyń24 Rudy z rządu was wspiera razem z lewicą?

22:53, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KatolikKatolik

10 3

W dniu 25.03.2025 o godz. 20.00 odbyło się spotkanie sołtysów itd. Rozumiem, że uczestnicy spotkania wstępnie oszacowali koszty inwestycji. I tu nagle G24 wszczyna alert po informacji od uprzejmego sygnalisty. Żałosne, niepotrzebne, smutne, w krótkim czasie trzy artykuły atakujące Kościół, to takie lewackie, rzygam!

23:31, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

waldemarwaldemar

6 1

Chłopie odpuść .jak chcą w błocie chodzić to niech chodzą.jak wrócą z pogrzebu brudni od błota też będą narzekać. Po co przy parafialny cmentarz.Niech będzie komunalny a w nim kadrowa ,księgowa,dyrektor i Pan Czesiu od dołków ,wtedy będzie znacznie taniej.

07:18, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aabbccaabbcc

10 2

Zwykła kartka i fajny pomysł, ale trzeba pojechać trzeba zrobić sensacje. Redakcja bardzo słabe, ja osobiście uważam pomysł za mega fajny, a jak podejdą ludzie to już każdego indywidualna sprawa. Zawsze znajdzie się ktoś komu będzie przeszkadzać działania innych ludzi.

09:04, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŁYNŁYN

0 2

Po tyj piknyj koronkowej serwycie sumsiad już wi kumu ŻAL D...E ŚCISKO :)

12:57, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PIASKOWIANKA PIASKOWIANKA

5 2

A nasz proboszcz w Piaskach nigdy na nic nie nawoła ,ale jest bardzo pracowity i wiele prac wykonuje sam a nie to co ten Wasz pleban ino dej dej.Masakra jakaś.

14:43, 08.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OkiOki

0 1

Zamienimy się na tego z domachowa choc na miesiąc to was oskubie do grosza🤣

08:02, 09.04.2025

Ja14Ja14

2 1

Gdybym był księdzem też bym nie pozwolił, żeby pod kościołem zbierano na wośp.

06:47, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OkoOko

0 0

Ale na wóz transmisyjny na republike to co niedzielę byś stał

08:00, 09.04.2025

DoPIASKOWIANKADoPIASKOWIANKA

2 0

Czyli Pani śledzi księdza z Domachowa? Masakra jakaś.

06:53, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MamaMama

2 1

Bo o mim jest głośno w calej Polsce, co nawywijał z WOŚP, przecież cała Polska o tym trabila. I Jeszcze nie raz coś odwali, kwesta czasu np. ze kolędę zrobi także w lipcu

08:06, 09.04.2025

SanSan

2 0

Ja sie zastanawiam co sie dzieje z pieniedzmi za pochowki oplacanie miejsc itp parafia powinna na swoj koszt ten chodnik polozyc proboszcz w domachowie praktycznie za nic nie musi placic nawet sprzatanie kosciola i terenu wokol robia parafianie swoimi sprzetami

16:21, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KilofKilof

1 0

I smieci do domu zabrać. spotkanie osobno z kandydatami do bierzmowania, gdzie moj syn wrócił rowerem o 22. 30 . Dramat facet.

08:13, 10.04.2025

Do Były ParafianDo Były Parafian

2 1

Jeżeli nie twoje pieniądze, to po co się wtrącasz?

20:37, 09.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LujuLuju

2 2

Ten kto zgłosił tę "sensację" to musi być naprawdę przykrą osobą, a ten kto napisał ten pseudoartykuł to naprawdę jest niespełna rozumu (gostyńskie sensacje na tej stronie są po prostu śmieszne). W zeszłym roku na tym cmentarzu, przy pierwszej aleji od bramy w tym piachu zaliczyłam glebę i zwichnęłam kostkę. Że też nie poszłam do szanownej redakcji...
Zamiast cieszyć się, że w końcu coś jest robione na tym cmentarzu, to ten leci z aferą. Choć nie jestem parafianką to pojadę do księdza, dam mu te pieniądze i jeszcze wyłożę za Ciebie poznańska złotówo. Przyjedź na cmentarz i do kościoła do Siemowa i podziwiaj. Na wszystko to składali się parafianie w zbiórkach, ksiądz Marek (pozdrawiam) bardzo dużo robił z pieniędzy z kolędy i wykładał ze swoich jak trzeba było. A Ty najlepiej w ogródku się pochowaj, tylko żebyś po tej kostce nie deptał.

08:32, 10.04.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

OkuOku

0 0

To czemu nie poszlas po odszkodowanie za kostkę? Przecież to cmentarz parafialny. A ciekawe gdzie ten z domachowa ma kase za kolede? Czemu nie da kasy i się nie dołoży na kostkę?

10:29, 10.04.2025

Kochany okuKochany oku

1 0

Odszkodowanie za kostkę? Rozumiesz co napisałam? Piachu, gliy, pod górkę, z górki, woda wydrąży dziury i nieszczęście gotowe. Nie jestem tak zawistna i chora jak ten donosiciel (być może to Ty bo widać zbieżności w braku minimalnego ilorazu inteligencji). A skąd wiesz czy ksiądz nie dołoży na kostkę jak zabraknie? Myślisz, że takich typów w tej parafii jest jeden (oprócz Ciebie)?

11:18, 10.04.2025

PetiPeti

0 0

To idź na cmentarz jak jest sucho

17:13, 10.04.2025

BbbBbb

2 0

Żebrak i tyle

19:46, 10.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

organistaorganista

2 0

A to prawda, że żaden organista nie chce z nim współpracować?

18:25, 11.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolaKola

0 0

Dokładnie! Mają go dość! Aby współczuć panu kościelnemu!

20:23, 12.04.2025


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%