Temat przywrócenia pełnego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 360, obejmującej trasę Kąkolewo - Jarocin poruszyło podczas konferencji prasowej Stowarzyszenie KoLiber. Przedstawiciele organizacji przedstawili treść petycji, które skierują do samorządowców oraz ministra infrastruktury.
Ruch pociągów pasażerskich na trasie Kąkolewo-Gostyń-Jarocin nie odbywa się już od ponad dekady. Szansą na powrót pociągów na odcinku Gostyń-Kąkolewo jest program "Kolej Plus". Pod koniec zeszłego roku spółka PKP PLK podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i realizację prac budowlanych. Wydano również opinie środowiskowe. Tymczasem Stowarzyszenie Koliber poszło o krok dalej i wystosowało petycję do ministra infrastruktury oraz samorządowców w powiecie gostyńskim, leszczyńskim i jarocińskim, by wsparli pomysł rewitalizacji i ponownego otwarcia linii kolejowej z Kąkolewa aż do... Jarocina.
Dominik Chudy, wiceprezes Oddziału Rawickiego Stowarzyszenia KoLiber i przedstawiciel struktur gostyńskich, podkreślił, że przywrócenie połączenia kolejowego Leszno-Gostyń-Jarocin będzie miało znaczący wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny regionu. Chudy podkreślił potrzebę efektywnego transportu pasażerskiego między miejscowościami, co szczególnie korzystnie wpłynie na codzienne życie mieszkańców, takich jak uczniowie dojeżdżający do szkół czy osoby dojeżdżające do pracy.
- Nie mogę sobie wsiąść do pociągu i pojechać sobie np. do Leszna czy też do Jarocina. Muszę polegać na rodzicach, starszych znajomych, ewentualnie na autobusach, które też tak średnio kursują. W Gostyniu nie ma ruchu pasażerskiego od 2012 roku i czas to zmienić - mówił Dominik Chudy ze Stowarzyszenia KoLiber
W trakcie konferencji przedstawiciel stowarzyszenia zaprezentowali treść petycji, która zostanie przekazana do decydentów lokalnych oraz centralnych, w tym do Ministra Infrastruktury, Burmistrza Gostynia, Prezydenta Leszna oraz Starosty Jarocina. Wnioski te zawierają merytoryczne uzasadnienia dotyczące potrzeby przywrócenia pełnego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 360, wraz z argumentacją na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową.
- Uważamy, że przywrócenie połączenia na tym odcinku znacznie skróci czas podróży chociażby mieszkańcom Jarocina czy wschodniej części Wielkopolski. Ponieważ obecnie większość połączeń na trasę do Leszna, trzeba się przesiadać w Poznaniu, gdzie dworzec jest coraz bardziej obciążony. Są nawet plany wyburzenia starego budynku dworca, aby udrożnić przepustowość - mówił Marcin Trawka, prezes Stowarzyszenia KoLiber Oddziału rawickiego oraz sekretarz Zarządu Głównego Stowarzyszenia KoLiber.
Podczas konferencji poruszono także kwestię dotacji i wsparcia finansowego na realizację projektu rewitalizacji linii kolejowej w kierunku Jarocina. Zaznaczono, że istnieją środki z KPO, które mogą być przeznaczone na ten cel, co budzi nadzieję na pozytywne rozpatrzenie petycji.
- Obecnie rząd Donalda Tuska chwali się tym, że są pieniądze z KPO, więc mamy nadzieję. Być może znalazłyby się fundusze na dalszą rewitalizację tego odcinka., bo inwestycje drogowe nadal są niewspółmierne do inwestycji kolejowych. Na drogi przeznacza się o wiele więcej środków. To są duże miliardy złotych, a kolej w dalszym ciągu leży odłogiem - mówił Marcin Trawka, prezes Stowarzyszenia KoLiber Oddziału rawickiego oraz sekretarz Zarządu Głównego Stowarzyszenia KoLiber.
Petycje w najbliższych dniach mają trafić do adresatów.
[ALERT]1718796060669[/ALERT]
Icek13:37, 19.06.2024
Jak chcą to niech wyłożą swoją kasę.
mick14:15, 19.06.2024
a cos wiadomo czy kąkolewo gostyń będzie robione z programu kolej plus? ostatnio cisza z tym tematem
tolek14:24, 19.06.2024
ciekawe ile ludzi tym pojedzie.Pamiętam szynobus, który kursował pusty, bo chętnych nie było .
Steve16:42, 19.06.2024
A ja pamietam jak byly cztery wagony a i tak było trzeba stac bo tyle mlodzieży i dorosłych do Leszna dojeżdzalo
Ne00:48, 20.06.2024
To bylo zaraz po okupacji stewie idz grzybie juz se miejsce na cmyntorzu ogarniać
kierowca14:33, 19.06.2024
może lepiej niech samorządy kupią busy do przewozu osób, zatrudnią kierowców, i zorganizują transport, koszty mniejsze niż remont i utrzymanie linii kolejowej :)
Aris14:43, 19.06.2024
Szkoda kasy na pojedyńcze osoby które będą jeżdzić
pankracy15:49, 19.06.2024
kolej owszem ale kto będzie to utrzymywał i z czyich podatków. Chęci nie wystarczą a pociągi niestety nie za darmo. szynobus to też kilka milinów a utrzymanie też kosztuje. wystawić swoją gębę na pokaz to wielu potrafi.
Nie popieram15:50, 19.06.2024
Do Leszna jeszcze rozumiem ale Jarocin czyli miasto o mniej niż 10 tysięcy bardziej zaludnione od Gostynia? Co innego do 60 tysięcznego Leszna!
Eror16:07, 19.06.2024
Kupić drezyne, i na zdrowie wszystkim wyjdzie.
Hanss16:43, 19.06.2024
Rząd jedynie może pomóc byście pojechali ale na szparagi.
W Polsce to teraz tylko zamykanie wszystkiego a nie otwieranie.
ja17:05, 19.06.2024
Ruski troll
Ftd17:42, 19.06.2024
Pisowski pies na smyczy Putin a
Ujownia 17:43, 19.06.2024
Ryży na pewno przywróci 🙂
Xd17:44, 19.06.2024
Chyba dzieci wam sie w glowach poprzewracalo, kolej Leszno Jarocin to martwy temat, zejdzie na ziemię, lans nie potrzebny tymbardziej za nasze pieniądze.
Kryż19:59, 19.06.2024
pytanie po co ha ha chętnych na jazdę pociagiem brak juz napewno nie do jarocina ...Leszno owszem
Oli20:00, 19.06.2024
Odezwały się jakieś niespełnione aspiracje osób, które chciałyby jakoś wypłynąć na forum. Już linia Gostyń - Leszno będzie wysoko deficytowa, a cóż dopiero Jarocin _ Leszno. O ile dobrze wiem, codziennie powinno jechać tą linią około 200 osób , a może jeszcze więcej , bo ceny ciągle idą w górę.
Yang 00:45, 20.06.2024
Oli dzisiaj masz racje, sorry za babę
Szanowny Panie20:08, 19.06.2024
Może Pan SOBIE wsiąść i SOBIE pojechać, gdzie Pan tylko chce, ale w 2012 roku, kiedy Pan prawdopodobnie chodził jeszcze do wczesnych klas szkoły podstawowej szynobusem do Leszna jeździło dziennie w porywach półtorej osoby. Po ponad 12 latach ten pociąg będzie woził powietrze.
Pozbądźcie poważni 22:47, 19.06.2024
Serio ? Przypominam że szynobusy jeździły praktycznie puste ... Z tego co pamiętam rewitalizacja linii Gostyń-Kąkolewo miała kosztować ponad 200mln złotych ile będzie kosztowała cała linia ? 800mln ? Do tego zakup taboru to są kolosalne pieniądze!!! Obydwie obwodnicę Gostynia będą kosztować jakieś 500mln. Teraz niech ktoś mi powie ile osób codziennie korzysta i będzie korzystać z tych obwodnic a ile będzie korzystało z kolei?
Obiło mu się o uszy że żeby lina Leszno-Gostyń była na "Zero" to musi nią przejechać minimum 200 osób za cenę normalnego biletu... Śmiem wątpić żeby była chociaż tego połowa.
Zdecydowanie lepiej byłoby dofinansować kursy autobusów za te pieniądze.
E de u00:43, 20.06.2024
Zgadza sie jakaś gowna zeria chce sobie zrobić piar za nasze pieniądze, bo jest na to budżet, brak umiejętności kalkulacji i liczenia kosztów
Zoja06:07, 20.06.2024
Tusk się zgodzi. Będą mieli migrantów jak przywieźć 😡😡😡
do zoja07:25, 20.06.2024
Migranci dostaną wysokie zasiłki ( z naszych polskich podatków), większe niż dostają Polacy. I będą u nas nową arystokracją. To Polacy nie będą mogli mieć samochodów spalinowych i będą korzystać z transportu publicznego. Kto nie wierzy niech przeczyta dyrektywy unijne o relokacji uchodzców. Tusk się zgodził na to w XII 23r.
Kierowca22:07, 20.06.2024
A ja nie chcę powrotu kolei, bo dobrze pamiętam pozamykane rogatki i Gostyń zakorkowany, o godz 15.30 pół godziny cały Gostyń stał, starsi pamiętają.
pola22:56, 24.06.2024
Gostyń bez połączenia ze światem...katastrofa
lot08:52, 26.06.2024
Czy oni nie wstali przypadkiem lewą nogą i to jeszcze po cieżkiej i nieprzespanej nocy? Kolej do Jarocina- to wielka kpina /chyba że chcemy, żeby puste wagony jeździły/. Ja chciałbym lotnisko w Gostyniu, najlepiej takie, żeby samoloty pasażersie mogły wylądować. Muszę też zacząć się lansować, jak tych dwóch młodzianków na zdjęciu :)
popul08:55, 26.06.2024
Ale cel chłopcy już swój osiągnęli. Wszyscy o nich mówią. A kolej to nieistotny dodatek do tej popularności. Na czym trzeba wypłynąć, oni wybrali sobie do wypłynięcia kolej.
1 3
XD *%#)!&