Zamknij

Plakat, wizytówka, katalog, czyli jak je przygotować do druku

13:28, 14.11.2017 Artykuł sponsorowany
Skomentuj

Znajomość ogólnych zasad przygotowywania pliku do druku jest bardzo ważna. Warto jednak dokładnie przeanalizować specyfikację konkretnego projektu w drukarni, z którą planujemy współpracę.

Każdy rodzaj druku to też nieco inne wymagania techniczne stawiane przez drukarnie. Oczywiście istnieją zasady, które będziemy stosowali zarówno przy przygotowywaniu do druku plakatu, jak i wizytówki, ale są też takie, które będą miały zastosowanie tylko w konkretnych przypadkach.

Ogólne zasady
Bez względu na rodzaj przygotowywanego przez nas projektu każda z drukarni na pewno będzie wymagała od nas kilku działań. Przede wszystkim będzie to zamiana profilu kolorystycznego z RGB na CMYK, zamiana wszystkich fontów na krzywe oraz zachowanie tzw. spadów, choć ich szerokość może już w zależności od rodzaju druku nieco się od siebie różnić. Poproszeni też zostaniemy o przesłanie pliku w minimalnej rozdzielczości 300-350 dpi, co pozwoli na zachowanie najwyższej jakości druku. Szczegółowych informacji możemy też szukać na stronach internetowych drukarni, jak np. w poradniku przygotowanym przez drukarniaonline.pl. Z poradnika dowiesz się między innymi jak przygotować plik do druku online.

Plakat
W przypadku plakatu bardzo ważna jest rozdzielczość przygotowywanego przez nas materiału. Drukarnie zalecają zazwyczaj, by była ona nie mniejsza niż 350 dpi. Dopiero taka bowiem zagwarantuje nam, że wszystkie elementy plakatu będą dobrze widoczne. Ponadto warto też pamiętać o zachowaniu większego spadu: 3-4 mm z każdej strony. Większy spad to bowiem większa precyzja przy przycinaniu do odpowiedniego formatu.

Wizytówka
Wizytówki zamawiane są niemal przez każdą firmę, ale i przez osoby prywatne. W zależności od upodobań ich format nieznacznie może się między sobą różnić, jednak drukarnie zazwyczaj mają w ofercie ściśle określone ich wielkości (jedna lub dwie opcje do wyboru). Przygotowując plik do druku, pamiętajmy o dwumilimetrowych spadach z każdej strony oraz o dodaniu linii cięcia. Zazwyczaj drukarnie zalecają też przesyłanie projektu wizytówek w formacie PDF, gdyż gwarantuje on w tym przypadku wysoką jakość wydruku.

Katalogi
Planując druk katalogów czy broszur, również warto sprawdzić, na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas przygotowywania pliku. I tu bowiem w specyfikacji, którą otrzymamy od drukarni, znajdą się pewne zalecenia charakterystyczne tylko dla tego formatu. Szczególnie zwróćmy uwagę na to, w jakiej sytuacji przygotowuje się osobne pliki dla okładki i środka katalogu czy broszury. Jeśli okładkę i środek chcemy wydrukować na papierze o tej samej gramaturze, musimy przesłać do drukarni tylko jeden plik, ale jeśli decydujemy się na grubszą okładkę, wówczas musimy dostarczyć dwa osobne pliki PDF.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%