Z pewnością niejeden raz zdarzyło Ci się przejść lub przejechać rowerem po kładce nad niewielką rzeczką, wykopem budowlanym albo rowem z wodą. Zapewne też nie przyszło Ci do głowy, by zastanowić się dłużej nad niezwykle ciekawą konstrukcją, jaką jest kładka. Pora więc to zmienić!
Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat kładek pieszo-rowerowych. Czy wiesz, gdzie stosuje się kładki i dlaczego są tak ważne? Zdajesz sobie sprawę, że nierzadko są one wykorzystywane jako swego rodzaju „kładki testowe” przed budową innych konstrukcji? Zapraszamy zatem do lektury.
Kładka dla pieszych to ważny element infrastruktury miejskiej i wiejskiej, jak również przestrzeni znajdujących się poza terenami mieszkalnymi, takimi jak parki krajobrazowe czy narodowe. Zarówno zamontowana na stałe, jak i tymczasowa kładka dla pieszych służy do zapewnienia swobodnego poruszania się rowerzystom i pieszym. Kładki są instalowane w miejscach różnych przeszkód: zarówno tych stworzonych przez człowieka (np. na trasach komunikacji kolejowej czy samochodowej), jak i powstałych w efekcie działań natury, w tym zwłaszcza nad strumykami, rzekami czy wąwozami. Praktyczne i solidne kładki pieszo-rowerowe mają za zadanie ułatwić komunikację na konkretnym obszarze i poprawić w tym zakresie warunki życiowe mieszkańców danego terenu.
Może się wydawać, że kładki to bardzo proste konstrukcje, niewymagające większych nakładów pracy czy wiedzy przy ich tworzeniu. Nic bardziej mylnego. Jeśli chodzi o kładki dla pieszych, projektowanie musi być wykonywane przez kompetentnych, wykwalifikowanych w tym zakresie specjalistów. Kładki projektowane z myślą o całorocznym użytkowaniu są wytwarzane z wytrzymałego kompozytu o dużej żywotności. Ich długość może wynosić do 30 metrów, natomiast nie ma ograniczeń co do szerokości. Kładki stosowane jedynie w określonym czasie (czyli kładki tymczasowe) powinny natomiast cechować się maksymalnym udźwigiem wynoszącym 500 kg/m2. To modele spełniające normy Eurocode LM4. Ich szerokość wynosi najwyższej 3 metry, a długość – 67 metrów. Są produkowane ze stali.
Kładki dla pieszych i rowerzystów mogą być też produkowane i używane jako swego rodzaju prototypy dla bardziej skomplikowanych konstrukcji, np. dużych mostów. Zamiast więc stawiać od razu skomplikowany, nowoczesny i zazwyczaj bardzo drogi most, montuje się mniejszą i znacznie tańszą kładkę, korzystając jednak z rozwiązań, które później planuje się wykorzystać w dużej konstrukcji. Kładki są często używane jako konstrukcje testujące nowoczesne rozwiązania architektoniczne. To bezpieczny i skuteczny sposób na sprawdzenie zasadności wykorzystywania danych rozwiązań. Jeśli owe testy przebiegną pomyślnie, to najczęściej sprawdzone techniki i rozwiązania zostają przenoszone do bardziej rozbudowanych, obciążonych i droższych inwestycji.
Materiał partnera
Radny Stróżyński:Nie jesteśmy przeciw migrantom, ale...
Ciekawe, że są u nas od pokoleń i pracują w Polsce Wietnamczycy, Chińczycy, Japończycy i nikt nigdy nie słyszał, żeby komuś oczy śrubokrętem wydłubali, czy zgwałcili, a co dopiero o morderstwie ze szczególnym okrucieństwem. Pracują, są spokojni, płacą podatki, prowadzą swoje biznesy, nikomu nie narzucają swoich obyczajów ani tym bardziej religii. Dlaczego nie sprowadzać więcej pracowników z krajów o podobnej kulturze, szacunku do pracy i do innych ludzi? Dlaczego muszą to być hordy z dzikich, nieucywilizowanych krajów, gdzie gwałty, morderstwa, kradzieże są na porządku dziennym?
Gostynianka
11:58, 2025-07-11
Nadciąga front… rozrywki! Pogorzela gotowa na imprezę
Jest ulewa
Gienek
11:49, 2025-07-11
Nadciąga front… rozrywki! Pogorzela gotowa na imprezę
Ciągle pada , ciągle pada 🤣
P C
11:47, 2025-07-11
Mieszkanka nie przebiera w słowach. Jest wściekła...
Odbierałabym prawa rodzicielskie tym amebom "którzy pozwolą swoim nieletnim dzieciom poruszać się na tych hulajnogach. A wielu samych kupuje na 1 komunię. Oczywiście takie tzw Karyny bo zdrowo rozsątkowi rodzice nawet nie pomyślą
Do Karyn i Sebixów
11:20, 2025-07-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz