Zamknij

Wielu ma z tym problem. Oto najczęściej zadawane pytania w gostyńskiej skarbówce

09:12, 29.03.2023 JAR Aktualizacja: 09:35, 29.03.2023
Skomentuj Foto: Gostyn24 Foto: Gostyn24

Ile dni trzeba czekać na zwrot podatku? Ile razy można odliczyć wydatki z tytułu używania Internetu? Czy emeryt może odliczyć wydatki związane z zakupem leków? To tylko niektóre pytania, jakie zdaniem Janusza Materkowskiego, z-cy naczelnika Urzędu Skarbowego w Gostyniu, najczęściej padają podczas rozmów z urzędnikami.  Warto znać odpowiedź, by lepiej jeszcze lepiej przygotować się do rozliczenia rocznego.

Jak zalogować się do usługi Twój e-PIT?

1. Wybierz stronę: podatki.gov.pl
2. Wybierz zakładkę (w prawej górnej części strony): e-Urząd Skarbowy
3. Wybierz zakładkę: e-Urząd Skarbowy – zaloguj się
4. Wybierz jedną z trzech form logowania - w przypadku wybrania logowania za pomocą „Twoich danych podatkowych”
5. Wpisz numer PESEL lub NIP i datę urodzenia.
6. Wpisz kwotę: łącznego przychodu z zeznania za 2021 r. oraz przychód z jednej informacji PIT-11 za 2022 rok
7. Potwierdź kwotą nadpłaty lub kwotą podatku do zapłaty z wynikającą zeznania za 2021 r.
8. Wybierz zakładkę usługi
9. Wybierz zakładkę Twój e-PIT

Uwaga! Inne usługi niż Twój e-PIT dostępne są na platformie e-Urząd Skarbowy wyłącznie po zalogowaniu się przy pomocy profilu zaufanego, e-dowodu, bankowości elektronicznej lub aplikacji Obywatel.

Dlaczego jeśli osiągam dochody do 30 000 zł nie mogę odliczyć zakupu leków w zeznaniu?

Podatnicy uzyskujący dochody roczne niższe niż 30 000 zł nie płacą podatku dochodowego bowiem ich dochody mieszczą się w tzw. kwocie wolnej od podatku. Nie oznacza to jednak, że nie mogą dokonać wymienionych w przepisach odliczeń od przychodów, w tym również przewidzianych dla osób niepełnosprawnych odliczeń wydatków związanych z zakupem leków. Odliczenie to zmniejszy podstawę opodatkowania ale nie wpłynie na zmniejszenie kwoty podatku. W efekcie nie doprowadzi do powstania nadpłaty podatku do zwrotu.

Ile dni trzeba czekać na zwrot podatku?

1. Podatnicy, którzy prześlą zeznanie przez Internet zadeklarowany zwrot otrzymają w terminie nie dłuższym niż 45 dni liczonych od dnia przesłania zeznania.

2. Podatnicy, którzy zeznanie podatkowe złożyli lub przesłali w formie papierowej zadeklarowany zwrot otrzymają w terminie nie dłuższym nie 3 miesiące od dnia złożenia lub przesłania zeznania.

Uwaga! – termin do składania zeznań podatkowych za 2022 rok rozpoczął się 15 lutego 2023 roku. Zatem, jeżeli podatnik złożył zeznanie podatkowe przed tą datą, bieg terminu do dokonania zwrotu nie rozpoczyna się od dnia złożenia zeznania tylko od 15 lutego 2023 roku.

Czy emeryt może odliczyć wydatki związane z zakupem leków?

Tylko wówczas, jeżeli posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub jeżeli sprawuje opiekę nad wymienionymi w ustawie osobami niepełnosprawnymi oraz lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna te leki stosować. Odliczeniu podlega nadwyżka zakupów dokonanych w danym miesiącu ponad 100 zl.

Ile razy można odliczyć wydatki z tytułu używania Internetu?

Wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych. Podstawą odliczenia są faktury wystawione imiennie na podatnika dokonującego odliczenia, z których jednoznacznie wynika, że dokumentują one nabycie dostępu do internetu. Odliczenie to jest jednak limitowane tj. w jednym roku można odliczyć maksymalnie 760,- zł.

Ile wynosi limit dochodów pełnoletniego uczącego się dziecka, żeby rodzic mógł skorzystać z ulgi z tytułu wychowania dziecka?

Limit przy rozliczeniach za 2022 rok wynosi 16 061,28 zł tj. 12-krotność renty socjalnej. Do limitu tego zaliczamy też przychody korzystające z ulgi dla młodych oraz z ulgi na powrót.

Czy dochody małoletnich dzieci też są limitowane, aby skorzystać z ulgi na dzieci?

Nie są limitowane

Jak przekazać 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, jeśli jestem emerytem?

Jeżeli chcesz przekazać 1,5% podatku na rzecz tej samej organizacji pożytku publicznego, na rzecz której przekazywałeś podatek w ubiegłym roku, nie musisz robić nic. Urząd Skarbowy automatycznie przekazuje 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego wskazanej przez podatnika w poprzednim roku.

Jeżeli jesteś emerytem lub rencistą i nie masz obowiązku złożenia zeznania podatkowego i chcesz wskazać inną organizację pożytku publicznego, na rzecz której urząd skarbowy ma przekazać tę część Twojego podatku oraz:

  • dostałeś z roczne rozliczenie podatku PIT-40A,
  • nie korzystasz z odliczeń,

wystarczy, że złożysz PIT-OP w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (w 2023 roku PIT-OP możesz złożyć najpóźniej do 2 maja).

Jeżeli złożysz oświadczenie PIT-OP, będzie to oznaczać, że wyraziłeś zgodę na przekazanie kwoty w wysokości 1,5% podatku należnego na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego.

Zawarłem związek małżeński w czerwcu 2022 roku i pozostaje we wspólności majątkowej. Czy mogę się rozliczyć wspólnie z małżonkiem?

Tak – wspólne rozliczenie przysługuje również małżonkom, którzy związek małżeński zawarli w trakcie trwania roku podatkowego.

Jakie dokumenty muszę posiadać, żeby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Ulgę termomodernizacyjną możesz odliczyć jeżeli:

  • jesteś właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego – posiadasz dokumenty potwierdzające tytuł własności.
  • poniosłeś wydatki na zakup materiałów budowlanych, urządzeń lub usług znajdujących się w wykazie wydatków objętych ulgą i na ich udokumentowanie posiadasz faktury wystawione przez podatnika VAT czynnego.

Czy w celu otrzymania zwrotu muszę urzędowi zgłosi mój rachunek bankowy?

Nie, jeżeli nie zgłosisz urzędowi swojego rachunku bankowego wówczas zwrot podatku zostanie dokonamy za pośrednictwem operatora pocztowego. Wówczas otrzymasz jednak kwotę zwrotu umniejszoną o opłatę należną operatorowi pocztowemu.

Jeżeli zgłosisz urzędowi swój rachunek bankowy unikniesz tego potrąceń.

Podatnicy, którzy zmieniają swoje rachunki bankowe często zapominają o powiadomieniu o tym fakcie urzędu skarbowego. Powoduje to opóźnienia w dokonaniu zwrotu, gdyż jest on pierwotnie kierowany na zgłoszony ale nie istniejący rachunek bankowy a dopiero w następnej kolejności dokonywany jest za pośrednictwem operatora pocztowego.

Aktualny rachunek bankowy można zgłosić urzędowi skarbowemu składając aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego lub podając właściwy rachunek bankowy w zeznaniu podatkowym.

[ALERT]1680073918899[/ALERT]

 

(JAR)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

JaroslawJaroslaw

1 1

Czy ta instytucja jest potrzebna? 13:15, 30.03.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%