SAMORZĄD / POLITYKA / WYBORY

Zamknij
NEWS

Likwidacja porodówki była konieczna? Istniało ryzyko, że nie wystarczy pieniędzy na wypłaty

mis 11:01, 15.01.2026 Aktualizacja: 11:28, 15.01.2026
56 Likwidacja porodówki była konieczna? Było ryzyko, że nie starczy na wypłaty... Foto: Gostyn24/Fotomontaż

Decyzja o zamknięciu położnictwa i noworodków w Gostyniu długo była tematem, o którym mówiło się bardziej emocjami niż liczbami. Tym razem na sesji padły konkretne wyliczenia. Pokazano, ile dokładnie udało się zaoszczędzić na kosztach utrzymania i wynagrodzeniach.

Starosta Robert Marcinkowski podczas dyskusji nad finansami szpitala podkreślał, że likwidacja była działaniem trudnym, ale koniecznym także z uwagi na spadek liczby urodzeń.
 

- W roku 2024 na terenie powiatu gostyńskiego urodziło się 602 dzieci, w ubiegłym roku 512. Mniej więcej połowa tego, co było osiem lat temu. Kiedyś rodziło się w Polsce 800 tys. dzieci, dzisiaj rodzi się około 200 tys. dzieci. To jest wyraźny znak, że nie można mieć tyle oddziałów, bo system po prostu tego nie udźwignie - mówił starosta Robert Marcinkowski.


Najważniejsze w tej sprawie są jednak wyliczenia, które przedstawiła dyrektor SPZOZ w Gostyniu Karolina Wachowiak. W przypadku położnictwa szpital oszczędza rocznie 1 353 486 zł na kosztach usług obcych, materiałów i energii. Do tego dochodzi oddział noworodkowy, gdzie roczna oszczędność w tej samej kategorii wynosi 88 861 zł.

Osobno szefowa SPZOZ odniosła się do kosztów wynagrodzeń. Z tytułu odejścia pielęgniarek, położnych i salowych wskazano kwotę 556 170 zł rocznie. Wynagrodzenia położnych zatrudnionych na umowach o pracę to kolejne 179 539 zł rocznie, a wynagrodzenia lekarzy 162 152 zł rocznie. Dodatkowo, dzięki przeniesieniom personelu (m.in. na pediatrię, chirurgię dziecięcą i oddział wieloprofilowy) szpital ograniczył koszty nadgodzin.
 

- Zlikwidowaliśmy też sposób wynagrodzenia za nadgodziny, bo położne i pielęgniarki z oddziału noworodkowego przeszły na pediatrię, chirurgię dziecięcą i wieloprofilowy. I to jest o 317 464 zł - wyliczała dyrektor Karolina Wachowiak.


Łącznie z przedstawionych liczb wynika, że oszczędności po stronie kosztów funkcjonowania i wynagrodzeń po zamknięciu położnictwa i noworodków to około 2,66 mln zł rocznie.
 

- To nigdy nie padło. (...) Gdybyśmy ten oddział utrzymywali do końca roku, to istniało ryzyko, że pod koniec roku pracownicy mogliby nie otrzymać wynagrodzeń - podsumował starosta Robert Marcinkowski.

::addons{"type":"alert"}

::news{"type":"see-also","item":"86767"}

::news{"type":"see-also","item":"86725"}

::news{"type":"see-also","item":"86608"}

(mis)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (56)

prawdaprawda

38 12

Wystarczyło nie kłamać przed wyborami. Wychodzi na to że kwota 5 mln które podawano też była nieprawdziwa... Niczego się nie nauczyli....

11:18, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

dymisjadymisja

32 9

Nigdy nie było i nie ma planów likwidacji gostyńskiej porodówki. Zdecydowanie bardziej wolimy coś otwierać niż zamykać - komentuje starosta Robert Marcinkowski. Uważa, że temat został wywołany w związku z trwająca kampanią wyborczą.

11:26, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

asas

2 1

Rząd do dymisji. Całkowita zapaść służby zdrowia, a pieniądze i to spore (ok. 1,2 mld zł) były na dopłaty do samochodów elektrycznych . Szok!!!

21:50, 17.01.2026

Marcinkowski musi odMarcinkowski musi od

47 11

Marcinkowski musi odejść wraz z całą swoją świtą

11:43, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

aldonekaldonek

8 8

starczy to jest dom ha ha

11:49, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Albo Albo

3 2

Albo uwiąd starczy.🤣

15:12, 15.01.2026

popierampopieram

20 23

To była mądra decyzja. Nie ma dzieci nie ma porodówki tak jak w gminie też szkoły zamknęli. Prawda jest taka, że dzięki temu starosta i powiat uratowali szpital, który teraz dostaje bardzo dużo pieniędzy.

12:01, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Koniec Koniec

21 14

Niech oni już nic nie ratują. A odejdą i już nic nie robią. Bo co temat powiatowy to albo dramat albo wtopa. Tylko tyle i aż tyle.

12:17, 15.01.2026

18541854

41 12

Obniżyć wypłaty w całym starostwie a staroście 0 50% a radnym nie dawać diet tylko cherbate i bułkę z pasztetem przecierz to jest funkcja społeczna

12:19, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do 1854Do 1854

9 7

Tak a tobie kupią słownik.❗

15:18, 15.01.2026

BobBob

6 3

Jakby napisał że jesteś dò pa ,to się obrazisz ,czy nie kumasz o co chodzi .Chcesz poprawnie to polecam ,,Ojczyzna Polszczyzna ,,z panem Miodkiem ..

16:39, 15.01.2026

Czekamy ... czekamy Czekamy ... czekamy

20 14

A jak sprawa pani która trafiła do szpitala kilka tygodni po zamknięciu oddziału. Pół roku minęło. Dowiemy się wreszcie co wyjaśniono ? Bo jakoś dziwne przeciąga się wyjaśnienie tej sprawy. Panie starosto. Pani dyrektor ? Ktoś coś nam powie ?

12:19, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec Mieszkaniec

33 13

Nie ma to jak likwidować ginekologię bo dzieci się nie rodzą przecież odział ginekologii to nie tylko porody to też pomoc kobieta z różnymi problemami kobiecymi a nie tylko porody...
Do wyborów kobiety nie zapomną przez kogo zostały pozbawione oddziału ginekologii. Nie wystarczyło by na wypłaty.. śmiech dobrze że dla pana starosty jest kasa i jego gangu

12:29, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

PraxedaPraxeda

34 12

Manipulowanie liczbami. Proszę pisać o rzeczywistm zadluzeniu szpitala bez kombinacji . Rok temu i dzisiaj.
Marcinkowski musi odejść bo jego utrzymywanie z pieniedzy podatnika jest nieopłacalne

12:29, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

XyzXyz

20 13

Największy problem mają pewnie położne. Miały mało roboty i dużą kasę, a porodów bardzo mało. Z porodówką szpital poszedłby na dno taka prawda.

12:41, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Masz racjeMasz racje

16 5

Te położne miały 1 albo 2 porody na tydzień a za danym porodem jest kasa z NFZ, nie ma porodu nie ma kasy a wypłaty im trzeba dać, jeszcze w tym czasie co nic nie robią. Na inny oddzia zgodnie z przepisami nie można przenieś . Jaśniej się nie da wytłumaczyć.

14:38, 15.01.2026

dasdas

36 10

Nie wszystko można przeliczac na pieniadze a jezeli juz tak to prosze wyliczyc i pokazac ile kosztuje utrzymanie pracownikow starostwa .Moze i tu trzeba zrobic audyt i zlikwidowac niektóre stanowiska dla oszczednosci!!

12:57, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ja Ja

14 5

To bardzo trafna opinia!W starostwie i w gminie jest za dużo etatów!No ale władze tego nie widzą!A tam to o wiele więcej można zaoszczędzić!!!

16:03, 15.01.2026

qq

21 12

marcinkowski a kto bedzie pracował na twą emeryture jak zamkleś porodówke

13:03, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lol Lol

19 10

Hahahahah ważne że kasa się zgadza i jest do podziału ale w wyborach ludzie im pokażą

13:11, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

spzozspzoz

21 17

Serio myślicie, że utrzymywanie personelu do pilnowania pustych łóżek miało sens? Zobaczcie ile roboty jest na wewnętrznym albo w ZOLu. A na porodówce super warunki przy braku zajęcia przez co inni w szpitalu mogliby nie mieć wypłaty. Dobra decyzja i tyle.

13:20, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kobieta Kobieta

19 14

A co ma powiedzieć ? Najlepiej zaoszczędzić na najdelikatniejszych istotach czyli noworodkach i ich matkach. ŻENADA

13:27, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Mieszkańcado Mieszkańca

21 10

Przecież ginekologia cały czas jest i opieka zapewniona. Nie wprowadzaj ludzi w błąd.

14:23, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

GostyniankaGostynianka

17 17

Kobiety Panu podziękują i tym którzy (które) zapewniały przed wyborami że nigdy na to zamknięcie nie pozwolą. Likwidatorzy to brzmi dumnie?

14:25, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

💪🏻💪🏻

20 14

Brawa dla powiatu, bo dzięki mądrej chociaż trudnej decyzji uratował szpital, który niektórzy chcieli puścić z torbami. Utrzymywanie pustej porodówki do tego niestety prowadzi. A kobiety i tak nie chciały tu rodzić.

14:36, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Taka prawdaTaka prawda

23 11

A ja mam pytanie. Minęło pół roku od braku porodówki i czy któraś kobieta nie miała gdzie urodzić, bo jakoś nic na ten temat nie słyszę. Moim zdaniem problem jest gdzie indziej. Najbardziej głos podnoszą położne (bo nie musiały wiele robić za dobrą kasę) i lokalni krzykacze. Kobiety za to są mądre i świetnie sobie radzą.

14:43, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do kobietaDo kobieta

18 4

A ty ile urodziłaś dzieci, że tak *%#)!& piszesz i może jeszcze nie w Gostyniu ? Mózg to może jeszcze masz ale czy rozum ? Nie ma porodów nie ma kasy z NFZ a za siedzenie im trzeba wypłatę dać, na inny oddział przenieś nie można więc tak szalały emerytowane położne.

14:43, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

głosgłos

16 6

Większość ludzi popiera tylko nie mówią o tym głośno. Lepiej uratować cały szpital niż jeden oddział.

16:02, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

KlientKlient

13 5

Coś z tą porodówką było jednak nie tak. Moja córka dwa lata temu rodziła
w Śremie bo w Gostyniu nie chciała. Widocznie wiele rzeczy złożyło się na
decyzję radnych.

16:08, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

fajna robotafajna robota

16 4

Pół roku temu wielka awantura a dzisiaj się okazało, że każda kobieta z naszego powiatu nie miała problemu, żeby urodzić w innym szpitalu. Likwidowali szkoły z powodu braku uczniów, likwiduje się porodówki z tego samego powodu. Proste i logiczne. Porodówki mają być dla kobiet a nie położnych, które walczą o wygodne miejsca pracy. Każdy by chciał chodzić do pracy i nic nie robić.

16:42, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

MaaaryMaaary

6 16

Jak to fajnie pisze się treści z anonima ( bez imienia i nazwiska) Niech każdy sam ocenia swoją pracę , swoje podejście do pacjenta i empatię . Wszyscy aktualnie znają się na pracy położnej . Panie położne , nie dajcie się sprowokować

16:57, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

nowe karetkinowe karetki

13 7

Zauważyliście ile pieniędzy teraz może dostać szpital? Nowy zol, nowe karetki to wszystko ruszyło do przodu, bo pieniądze zamiast na niepotrzebne etaty poszły w końcu na potrzebne zakupy. Mądre decyzje Starosty i radnych.

17:24, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

ZytaZyta

6 10

Bzdury opowiadane przez starostę i dyrekcję
Karma wraca Panie Marcinkowski.

19:47, 15.01.2026

PPPPPP

3 2

Klikacze ze starostwa się uaktywnili

00:24, 16.01.2026

Mel12Mel12

15 10

A ja pójdę dalej - zlikwidować starostwa, ich niewielkie kompetencje podzielić na gminy i urzędy wojewódzkie. Szkoły, przykładowo, mogą wszystkie podlegać pod gminy, skoro podlegają przedszkola, szkoły podstawowe, jeszcze niedawno też gimnazja.... Podobnie z drogami. Szpitale - do województw, bo starostwa same nigdy nie podejmą rozsądnych decyzji organizacyjnych, gdy mają podległy tylko jeden szpital.

18:32, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

bezrobotnabezrobotna

0 0

zgoda, pod warnkiem że w gminie ani jednego etatu więcej

13:58, 18.01.2026

Zwykły szary obywateZwykły szary obywate

9 7

W większości kłócicie się o poglądy polityczne bo na tym im zależy, taki mamy system. Podobno zdrowie i życie człowieka najważniejsze, szczególnie dzieci i tych nienarodzonych a w Polsce zamyka się oddziały i szpitale. Bo co ktoś miał taki kaprys bo koszty, oszczędności . Ile warte jest życie?

21:04, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tak było tak było

8 6

Jeśli zdrowie i życie jest najważniejsze to rodzenie na małych oddziałach nie jest do końca bezpieczne. Personel po prostu nie nabiera wprawy jeśli rodzi się jedno albo dwójka dzieci w tygodniu. Dlatego kobiety już wcześniej rezygnowały z Gostynia.

21:25, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

GigiGigi

12 4

Pan Starosta, Wicestarosta i Pan Etatowy Członek Zarządu Powiatu (którego de facto nie trzeba mieć w myśl ustawy o samorządzie) kosztują nas mnóstwo pieniędzy - można zobaczyć oświadczenia majątkowe, które są ogólnodostępne, a zapominają, że na stanowiskach się bywa, a człowiekiem się jest (albo i nie).

22:26, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

SZGSZG

8 7

Pan Starosta niech sprawdzi jak funkcjonują szpitale w ościennych powiatach takich jak Śrem czy Kościan. Ten nasz szpital to totalna pomyłka i to nie wina ludzi tam pracujących tylko właśnie tych pajaców z starostwa. Zamknąć to co jest i wybudować nowy z *%#)!& oddziałami a nie remontować zabytek. Pieniążki by się znalazły gdyby się nie prało ich. Skoro inni mogą to dlaczego gostyn nie potrafi ? W wyborach lokalnych będzie gorąco w tym roku a Pan starosta już niech nie biega z ciasteczkami po domach żeby zachęcić do głosowania

22:56, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

odpodp

5 3

Na inne szpitale też ludzie narzekają, tak jest wszędzie czy w Kościanie czy w Śremie

07:58, 16.01.2026

SzgSzg

4 0

Narzekają nie narzekają jak wszędzie. Chociaż od koleżanek wiem że wszystkie były zadowolone z porodówki w Śremie lub Kościanie bo o tym tutaj mowa. Już nie wspomnę o innych usługach jakie oferują. A tutaj od lat pracują na opinie umieralni co jest przykre dla wszystkich którzy tam pracują

09:35, 16.01.2026

BojaźliwyBojaźliwy

4 3

A SOR jak nie było tak nie ma..

23:59, 15.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

PPPPPP

8 5

Dobrodziej roku z pana starosty🙁

00:21, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

koniec tematu koniec tematu

9 4

Skończcie tą dyskusję. Pół roku bez porodówki i każda mama bez problemu urodziła. Komuś się przyjemna praca za duże pieniądze skończyła i dalej robią szum. szpital ma przynajmniej pieniądze na nowe karetki zamiast płacić za siedzenie przy pustych łóżkach personelowi.

06:51, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

YogYog

8 8

Powiem tak. Dla tego co kłamał w tej sprawie przed wyborami , atakował kobiety, które przyszły na sesje powiatową , zapewniając że nie ma takich planów, dodając, że nawet gdyby takie plany były to on będzie bronił porodówki - Wstyd , Kompromitacja, najlepiej dymisja (ale przecież koleżeństwo z SKW ma jeszcze większość wiszącą na włosku) lub po prostu koniec kariery w kolejnych wyborach. Tego życzę - nie jemu - ale wszystkim nam - mieszkańcom!
Za to dla radnych SKW, którzy poparli te złe decyzję , którzy najpierw przez lata pośrednio doprowadzili do tego, że kobiety rodziły w innych miejscach , a później zamiast sytuacje naprawić, to po prostu zlikwidowali mówiąc o oszczędnościach 5 mln zł rocznie (dzisiaj właśnie dowiedzieliśmy się że to też była nieprawda) mam tylko jedno zdanie . Czekamy na koniec kadencji - i oby już nigdy tacy ludzie za żadnych stanowiskach się nie znaleźli. Na szpitalu , kobietach , szkołach itd nie trzeba oszczędzać, trzeba je systemowo dobrze zorganizować. Tylko tyle i aż tyle. SKW, a osobiście pan Marcinkowski po prostu przez kilkanaście lat najzwyczajniej poległ i sobie nie poradził. Nie nadaje się do tego, jest skupiony na ciągłej autopromocji, zakochany w sobie, lecz mimo to powiatowe kłopoty są tylko coraz większe , w wielu dziedzinach. Oby ta kadencja była ostatnią, bo słychać o szerokich planach działalności w kolejnych urzędach tego pana. Myślę, że ta kompromitacja jest kolejnym z powodów dla których należy odejść. W nie chwale panie Robercie, w nie chwale!

09:14, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do YogDo Yog

7 3

Jak wam długo trzeba tłumaczyć, że NFZ płaci za wykonane usługi , jest poród idą pieniądze,nie ma porodu kasy nie ma. A ty się zastanów dlaczego kobiety nie chciału tu rodzić ? Większość była źle traakowana przez samych lekarzy jak i te takie oddane położne. Sama od nich tego doświadczyłam.

09:20, 16.01.2026

Hwd5 Hwd5

4 5

Wydaje mi się że te pozytywne komentarze piszą ludzie z koła SKW. Każdy wie że NFZ płaci za poród nie trzeba tłumaczyć. Jakoś w Kościanie Śremie udało się utrzymać ginekologię i położnictwo. Co poszło w takim razie nie tak że kobiety omijały szpital w gostyniu. A no niechlubna renoma całego szpitala którego nie wspieraliście ani razu. Co.kadencja jest wieczny problem z tą instytucja. Może teraz powiecie czy szpital generuje straty chodzi o cały bilans a nie ze porodówki nie ma i jak jest na minusie TK skąd na wypłaty wzięliście że swoich kieszeni? Banda nieudacznikow. Może zamknijmy bibliotekę basen stadion najlepiej wszystko co nie przynosi zysków. To jest wszystko dla społeczeństwa a nie robienia biznesu i wy musicie tak gospodarzyć żeby na wszystko starczyło jeśli nie potraficie to fora ze dwora

09:48, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

M45M45

4 2

Generalnie się zgadzam, ale autor nie zna podstawowych kompetencji powiatu i gminy. Szpital to powiat, a biblioteka - to gmina. No i Gostyń to jednak się pisze z dużej litery.

11:28, 16.01.2026

Hwd5Hwd5

4 2

Znam kompetencje powiatu a raczej ich brak. Idąc tym tokiem myślenia to gmina powinna zamknąć te instytucje dla mieszkańców a dlaczego tak się nie dzieje. Przykład hutnik gostynski i dyrektor który że swoją ekipa wykonuje świetnie robotę. Spojrz na jego ofertę dla mieszkańców. Dla każdego w każdym wieku. Czemu nie biorą przykładu ja wiem ze to inna para butów ale.jam ktoś startuje na radnego powiatu to ma jakąś misję do wykonania a tu jej brak. Może przestać organizować np dożynki powiatowe co roku to samo tylko gwiazda się zmienia ale trzeba przypodobać się pralni Filipinow

12:50, 16.01.2026

QQ

2 1

Sczepienia tylko w Polsce, plus HPV Bezpłodność, likwidacja porodówek, wszystko zaplanowane, widzisz w tym związek czy jeszcze nie?

11:28, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jeszcze nie Jeszcze nie

3 3

Jeszcze nie, kontynuuj.

05:24, 17.01.2026

wiem jak jestwiem jak jest

4 10

Panu Staroście trzeba podziękować za uratowanie i inwestowanie w szpital bo obrońcy porodówki prowadzili naiwnie do jego upadku.

11:53, 16.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do wiem jak jestDo wiem jak jest

4 4

Napisz sobie jeszcze więcej komentarzy z podziękowaniami poczujesz się pewniej. Żałosne i tyle.

12:51, 17.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

asas

1 3

Całkowita zapaść służby zdrowia. Rząd do dymisji! Tym bardziej że w zeszłym roku pieniądze były np na dopłaty dla samochodów elektrycznych ( czyli dla bogatych)- ok. 1,2 mld zł. Szok!!!

21:47, 17.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaśJaś

4 1

A jakby zlikwidować całe starostwo i powiatowych radnych ile by to przyniosło oszczędności??

12:45, 18.01.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%