Zamknij
NEWS

To już nie plotki! Za likwidację dostaną 11 milionów? Wiemy co nowego planują

mis 16:28, 06.05.2025 Aktualizacja: 17:08, 06.05.2025
Skomentuj Foto: Gostyn24 Foto: Gostyn24

Pacjentki będą musiały rodzić poza powiatem, położne zmienią oddziały, a w miejsce "porodówki" powstanie... geriatria. To już nie plotki, lecz oficjalne plany, które najpewniej  niedługo wejdą w życie. Do tego już przygotowuje się gostyński szpital. Ta zmiana budzi uzasadnione emocje, rodzi pytania i kontrowersje. Dlaczego podjęto taką decyzję? Co stanie się z personelem oddziału ginekologiczno-położniczego? Czy mieszkanki naszego regionu pozostaną bez opieki ginekologicznej?

Zgodnie z planem przedstawionym podczas dzisiejszej konferencji prasowej, pomieszczenia oddziału ginekologiczno-położniczego, który najpewniej zostanie zamknięty po okresie wakacyjnym, zostaną wykorzystane na czas remontu dla pacjentów Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (ZOL), a docelowo powstanie tam nowy oddział geriatryczny. To warunek konieczny, by SP ZOZ w Gostyniu mógł otrzymać 11 milionów złotych z KPO na rozwój opieki długoterminowej.

– Po wielu konsultacjach podjęliśmy jako Zarząd Powiatu decyzję, że chcemy zaproponować takie rozwiązanie radnym. To jest szansa, która może się nie powtórzyć – wyjaśnił starosta gostyński Robert Marcinkowski. – Społeczeństwo się starzeje. To nie jest problem demograficzny, to jest katastrofa – podkreślił.

Nie chodzi jednak wyłącznie o dane. Oddział od lat przynosił wielomilionowe straty, ostatnio blisko 5 milionów zł rocznie. Co więcej, liczba porodów w 2023 roku nie przekroczyła 300, a do końca kwietnia tego roku wyniosła 106. Według wytycznych NFZ i środowisk medycznych, "porodówki" z liczbą poniżej 400 porodów rocznie nie spełniają standardów bezpieczeństwa.

– Mała liczba porodów wpływa na spadek jakości opieki, zwiększa się ryzyko powikłań. To niebezpieczne dla kobiet i ich dzieci – mówił dr Marcin Grochowalski, zastępca dyrektora ds. medycznych.

Czy po zamknięciu oddziału mieszkanki naszego powiatu mogą liczyć na opiekę ginekologiczną? 

– Chcemy zwiększyć dostępność do poradni ginekologicznej – zapowiedział dr Marcin Grochowalski.

Obecnie jest ona czynna niespełna 20 godzin tygodniowo, a planowane jest wydłużenie do nawet 40 godzin. Co więcej poradnia ma przejąć wiele obowiązków dawnego oddziału. Część procedur ginekologicznych ma być również wykonywana w nowym, wieloprofilowym oddziale szpitalnym, który już dziś realizuje zabiegi chirurgiczne, ortopedyczne i onkologiczne.

Ale co z porodami? Tych w Gostyniu już nie będzie.

– Pacjentki będą kierowane do Leszna, Śremu, Jarocina czy Krotoszyna. Gdyby ktoś jednak trafił do nas w stanie nagłym, dysponować będziemy karetką transportową – zapewnił dr Marcin Grochowalski.

Do kiedy będzie można jeszcze rodzić w Gostyniu?

– Na razie nic się nie zmienia. Myślę, że do września oddział będzie działał – ocenił lekarz, zaznaczając, że harmonogram prac zależy od inwestora i przetargów.

Zamknięcie oddziału budzi też pytania o los personelu. Starosta przyznał, że rozmowy z pracownikami nie należały do łatwych, ale nikt nie zostanie bez pracy.

– Uzgodniliśmy z panem starostą i dyrekcją, że jedno z pięter nowego ZOL-u będzie typowo kobiece. Panie położne znajdą tam zatrudnienie, ewentualnie trafią też na izbę przyjęć – zapewniła Justyna Grobelna, naczelna pielęgniarka. – Mówimy o 12 położnych i 7 pielęgniarkach, które będą mogły pracować na oddziałach dziecięcych i chirurgii dziecięcej. Nikt nie zostanie bez pracy – podkreśliła.

Warto dodać, że planowane są także zmiany w organizacji szpitala – chirurgia operacyjna zostanie przeniesiona, co ma ułatwi dostęp do sal i skrócić drogę pacjentów. Docelowo, w miejscu dawnego oddziału ginekologiczno-położniczego i noworodkowego powstanie oddział geriatryczny z 22 miejscami. To element szerszej transformacji placówki, która jak podkreślają przedstawiciele szpitala  ma odpowiadać na realne potrzeby starzejącego się społeczeństwa.

– To nie likwidacja, to rozwój – przekonywał starosta.

[ZT]79064[/ZT]

[ZT]79078[/ZT]

[ZT]78878[/ZT]

[ALERT]1746541577101[/ALERT]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!
(mis)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(27)

SowaSowa

19 3

Przecież w tym szpitalu nie mają kompletnie empatii do starych ludzi .

17:14, 06.05.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zibizibi

7 1

To młodych także.

18:44, 06.05.2025

KrzysztofKrzysztof

3 6

A czy Ty masz j ą do siebie?. Jak chcesz oceniać wszystkich jedną metodą, to i oceniasz w ten sposób samego siebie.

20:05, 06.05.2025

GaruGaru

25 6

A dopiero co się zarzekali że likwidacji oddziału nie będzie. dyrektor sobie idzie i ma wszystko gdzieś ale staroście tego nie zapomnimy. Ten człowiek w życie słowa prawdy nie powieział

17:16, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

na plusna plus

15 15

Brawo i gratulacje za zdobycie pieniędzy unijnych. Ludzi starszych coraz więcej trzeba o nich myśleć.

17:23, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Rekiny biznesu Rekiny biznesu

7 3

Noo naprawdę interes życia …. 11 mln dostaną a ponad 15 mln trzeba do tego dołożyć…

18:06, 06.05.2025

No nie No nie

21 10

Tyle kłamali że nie ma planów likwidacji porodówki. Dosyć tego. Czas przyjść na sesję powiatu. I czas na dymisję tych osób ! Starosta - wstyd !

17:33, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NickNick

17 7

Jak to jest że na utrzymanie Oddziału Porodowego, Ginekologicznego i Noworodkowego które służą dobru naszych kobiet pieniędzy nie ma a równocześnie pan Starosta planuje sobie budowę nowych budynków starostwa z prywatnym przedsiębiorcą. Czy to jest ważniejsze? Czy Pan z współpracownikami zajmie się odbieraniem porodów i leczeniem kobiet? Zapamiętajcie sobie dobrze twarze ze zdjęcia w artykule, oby się wam przypomniały następnym razem kiedy karetka z rodzącą nie zdąży dojechać do odległego szpitala...

17:34, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

3 0

Jakich kobiet? - jakich porodów? - przecież ich nie ma - kogo chcesz utrzymywać ? Personel ?

12:25, 07.05.2025

Laura Laura

8 8

To brzmi jak jakaś utopia piękny plan na wszystko..... A ciekawe skąd wezmę kadrę pielęgniarska i lekarską żeby tam pracowali... Wątpię żeby te przecudowne panie które witają maluszki i nowe życie chciały pracować na Zolu gdzie już nikt stamtąd nie wychodzi...tylko + . Kochane panie nie dajcie się..... Będziemy walczyć o was

17:42, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HihiHihi

5 1

Co ty kobieto piszesz żebyś pierwsza nie stała z wnioskiem gdzie ci starsi ludzie mają się podziać i kto ma się zaj
mować 24h jeśli my młodzi musimy pracować .......

21:40, 06.05.2025

Zol Zol

10 4

Matko.... Co za brednie.... Nie ma pieniędzy na podstawy a oni miliony chcą pożyczać..... Kto tam rządzi..... A przepraszam te przesympatyczne osóbki że zdjęcia!!!

17:44, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObiektywnieObiektywnie

13 4

„Przecudne” panie mogą dostać pracę jeśli chcą. To będzie ich wybór. Jeśli średnio nie rodzi się w Szpitalu nawet jedno dziecko dziennie to raczej zbyt dużo roboty nie mają i tak łatwo na oddziałach nie będzie gdzie pracy jest mnóstwo.

17:48, 06.05.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Prawda Prawda

4 0

Zgadzam się absolutnie. Rodziłam w tym szpitalu i nie mogę narzekać, jednak prawdą jest, że położne i panie z noworodków nie wracały zmęczone po pracy do domu.

00:13, 07.05.2025

Kasia !Kasia !

1 2

Przecudna pani pielęgniarko ! Wstyd!!!

05:54, 07.05.2025

JekJek

7 4

Mam nadzieję że radni wybranie przez mieszkańców nie zgodzą się z tym

18:22, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Hej Hej

4 3

Oddział ginekologiczny to nie tylko porody, kobiety potrzebują pomocy w różnych sytuacjach. Młode i starsze, młode to jeszcze pojadą w świat a starsze co, nie pojadą nie będą szukać lekarza. Zacznie się dziać źle!

18:40, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

echech

13 3

Przypomnę tylko, że wydano 9 milionów na remont kamienicy na rynku, którą przekształcono na pałac dla urzędników.

18:46, 06.05.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

UchUch

4 6

Pozyskano ponad 6 mln dotacji z zewnątrz i wyremontowano zabytkową kamienicę. Tylko brać przykład !

18:53, 06.05.2025

echech

7 3

A nie lepiej te pieniądze przeznaczyć właśnie na szpital urzędniku jeden?

19:21, 06.05.2025

MasakraMasakra

10 3

Panie starosto skoro to rozwój to może pan zacznie się rozwijać poza granicami naszego powiatu… w chwili obecnej szpital ma 3dyrektorow… rozwojowo będzie ich więcej ?

18:49, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

żałosneżałosne

6 2

Może warto przypomnieć co obiecano w kampanii wyborczej do powiatu? Zapomnieli co obiecywali czy tylko żartowali przed wyborami?

19:20, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

..

0 0

#dotrzymujemy słowa

10:58, 07.05.2025

Popieram Popieram

11 3

Skoro nie ma nawet jednego porodu dziennie o wiele ważniejsza będzie nowa geriatria z wieloma łóżkami dla ludzi starszych. Dzieci nie ma a starsi potrzebują opieki. Takie czasy

19:42, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SmutnySmutny

5 2

Tylko może należałoby się zastanowić dlaczego jest tak mało porodów ? Dzieci w Gostyniu przybywa ale rodzą się w innych szpitalach, przypadek ? Nie sądzę!

20:54, 06.05.2025

TojaToja

5 6

Tak właśnie jest być na smyczy kołchozu,. Chcecie na drogi, nie, chcecie na szkoły,Nie, chcecie na odbudowę po powodzi, Nieeeeee w uni wiedzą lepiej, laptopy dla seniorów, kursy komputerowe, czyste powietrze (szwindel po raz drugi) używane panele z NRD itd. itd.

20:19, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AbcAbc

7 3

Zastanowić się na kogo głosować w najbliższych wyborach,aby Polska była Polską

21:18, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ekonomiaekonomia

9 1

5 milionów straty i wydawanie takich pieniędzy nikogo nie przeraża? Ile dobrych rzeczy można zrobić za taką wielką stratę. Jest za mało dzieci ludzie zrozumcie, że idzie czas na inwestowanie w opiekę nad starszymi, których będzie coraz więcej.

21:51, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Przeraża Przeraża

0 2

Lepiej wydać 26 mln na coś, co niekoniecznie musi się udać. A co tam z ortopedią? Jest jeszcze?

10:57, 07.05.2025

Iza2456Iza2456

6 1

Patrząc na statystki kobiety nie chcą rodzić w Gostyniu. W 2024 roku zaledwie 20 procent wszystkich urodzeń stanowią porody w gostyńskim szpitalu. Z jednej strony fajnie gdy kobiety mają wybór, ale nie korzystają zbyt często z opcji jaką daje szpital w Gostyniu. Z kolei starszych schorowanych ludzi będzie przybywać i dla nich często jedynym wyborem jest właśnie ten szpital

23:17, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AsAs

6 4

Skandal.
Pieniądze są na centra dla migrantów jak w Lesznie a nie ma dla kobiet
To jednak jest decyzja rządu.

23:31, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PreczPrecz

4 3

Marcinkowski musi odejść.

23:43, 06.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No nieNo nie

2 0

Marcinkowski odejdzie o co nagle 20 dzieci nadzien będzie się rodzic

06:42, 07.05.2025

GostyniankaGostynianka

2 2

Rodziłam na w tym szpitalu 2 dzieci i byłam bardzo zadowolona. Kobiety z mojej rodziny leżały na ginekologi też zadowolone. Za to na innych oddziałach empatii dla osób starszych nie ma za grosz aby. Jednej pani salowej ludzie śmierdzą aby przychodzi do pracy i okna z każdej strony i przeciągi nie mowie żeby go nie otwierać ale no później że człowiek w przeciągach leży 😑i boże jak tu śmierdzi 😑. sorry ale nie wierzę w dostępność karetki w nagłym przypadku porodu 🙈 teraz czasem słuchać że nie ma kartki wolnej do pacjenta za mało kartek a tu nagle cud będzie czekać na pord 🙈🙈🙈 dramat serio straty stratami ale no są granicę....

23:45, 06.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KlientKlient

6 1

Zgadzam się nie ma dzieci nie ma oddziału. To wina wasza drogie Panie.

05:20, 07.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Hahaha Hahaha

1 0

Dokładnie jakimi tekstami operowały panie cytuję co usłyszałam "też tak się darlaś jak ci dziecko robił"no przepraszam ale kilka lat pracowały na taką opinię że jak rodzić to byle nie w Gostyniu

16:32, 08.05.2025

JGJG

1 2

Szkoda słów na tych przedstawicieli szpitala sama wypowiedź, „że to nie likwidacja tylko rozwój” mówi samo za siebie. panie Grochowalski jak przyjdzie pacjentka z łożyskiem przedwcześnie oddzielającym to nie karetka transportowa tylko niestety karawan będzie potrzebny, powinien pan to wiedzieć jako lekarz

08:00, 07.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OnaOna

3 0

A jak się mieszka w takim np Poniecu - gdzie do Leszna , Rawicza , Gostynia - wszędzie jest 20 km - to zdąży dojechać ? Karawany stoją na rynku ?

12:28, 07.05.2025

Zmiana !Zmiana !

1 3

Za fakt że cześć kobiet wolała rodzić poza Gostyniem pośrednio jest też odpowiedzialny starosta Marcinkowski. Od kilku lat wiele osób mówiło że ten oddział trzeba wspierać. Poprzez kadrę lekarską i poprawę warunków dla kobiet. A co zrobiono ? Przed wyborami wprowadzono w błąd że nie ma planów likwidacji a dzisiaj wyszło szydło z worka. Do dymisji. Skoro dyrektor szpitala odchodzi niech zmieni się też starosta. Nowa miotła potrzebna jak najszybciej.

08:30, 07.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Racja Racja

5 0

A ja jestem za likwidacją - ludzie starsi nie maja gdzie się podziać i ich ( w przeciwieństwie do noworodków ) przybywa - czas objąć ich opieką

12:31, 07.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaJa

5 0

Nikt nie trzyma czegoś co przynosi straty.Wiec przestańmy narzekać trzeba robić wszystko aby szpital istniał a szpital to nie tylko noworodki kiepsko 4 na tydzień
Trzeba zmian a kobiety niech się nie stresują każda zdąży urodzić. Rawiczanki nie narzekają ze rodzą poza Rawiczem.

13:52, 07.05.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kobieta to nie inkubKobieta to nie inkub

0 1

Oddział ginekologiczno-położniczy to nie tylko porody i noworodki. To wiele innych zabiegów, procedur i nawet profilaktyki. Do tego porównanie z Rawiczem jest zupełnie błędne, bo Rawicz ma świetną komunikację z Wrocławiem, Lesznem i Poznaniem (pociągi, s5). Kobiety to nie inkubatory, nie służymy do rodzenia dzieci. Miewamy schorzenia ginekologiczne w różnym wieku i z różnych przyczyn. Nie wszystko kręci się wokół ciąży i porodu w życiu kobiety.

17:50, 07.05.2025

MZMZ

2 0

Każdego, kto tyle gdacze, protestuje proszę o chwile zastanowienia. W pokoleniu moich dziadków 5 - 8 dzieci to była norma. W moim pokoleniu - dwójka, a trójka to już rodzina wielodzietna. Dzisiejsi młodzi nie chcą mieć dzieci, ewentualnie jedno. Świat się zmienił. A każdemu, kto protestuje, proponuję otworzyć prywatną porodówkę. Zobaczymy, ile będzie miał klientek. Za moich młodych lat była krótka, ale gwałtowna moda na beepery. Kiedy weszły na rynek komórki, biznes upadł. Ale wielu obecnych tu "genoiuszy" nadal produkowaliby beepery. No genialnie!

21:57, 07.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%