Zamknij

Historyczna budowa, a pytań padło kilka. Mamy też ważne informacje dla kierowców

10:14, 04.10.2024 mis Aktualizacja: 11:09, 04.10.2024
Skomentuj Foto: Gostyn24 Foto: Gostyn24

Budowa obwodnicy drogi krajowej nr 12 na odcinku Gostyń-Piaski jest największą inwestycją drogową w historii powiatu gostyńskiego. W celu omówienia postępów prac zorganizowano spotkanie z udziałem przedstawicieli wykonawcy, inwestora oraz samorządów powiatu gostyńskiego i gmin Gostyń, Piaski oraz Borek Wlkp. Mimo znaczenia tej inwestycji, podczas spotkania nie padło zbyt wiele pytań, a liczba obecnych samorządowców była mniejsza niż można by się spodziewać. Mamy też dobrą informację dla kierowców. Za kilka miesięcy planowane jest udostępnienie kilku ważnych drogowych odcinków.

W Piaskach zorganizowano spotkanie informacyjne dotyczące postępów w budowie obwodnicy drogi krajowej nr 12 na odcinku Gostyń-Piaski, która jest największą, dotychczasową inwestycją drogową w historii powiatu gostyńskiego. Uczestniczyli w nim przedstawiciele wykonawcy, inwestora oraz czterech samorządów: powiatu gostyńskiego oraz gmin Gostyń, Piaski oraz Borek Wlkp., przez teren których przebiega najważniejszy odcinek tej strategicznej inwestycji.

Na zebraniu zorganizowanym przez wójta gminy Piaski, Dariusza Naskręta, przedstawiciele władz samorządowych wyrazili swoje zadowolenie z postępu prac, podkreślając znaczenie tej inwestycji dla lokalnych mieszkańców i przyszłości gospodarczej regionu.

- Obecność tak wielu samorządowców świadczy o tym, że jest to niezwykle ważna inwestycja dla naszego regionu. Dzisiejsze spotkanie jest ważne z dwóch powodów. Pierwszy z nich to właśnie budowa obwodnicy drogi krajowej nr 12, czyli najważniejszej inwestycji drogowej w historii powiatu gostyńskiego – powiedział wójt gminy Piaski, Dariusz Naskręt.

Włodarz dodał także, że obecna inwestycja nie tylko wyeliminuje ruch tranzytowy z miejscowości, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców, ale może również przyczynić się do rozwoju przemysłowych stref gospodarczych. Podobnie wyraził się burmistrz Gostynia, który podkreślił, że realizacja tej inwestycji była marzeniem wielu pokoleń.

- Plany związane z budową obwodnicy powstały kilkadziesiąt lat temu. Prawdopodobnie byłem wtedy dzieckiem, a może nie byłem jeszcze na świecie. Nikt nie wierzył, że kiedykolwiek powstanie – stwierdził burmistrz Jerzy Kulak.

Podkreślił, że to historyczne wydarzenie, które odmieni sposób funkcjonowania komunikacyjnego regionu, szczególnie w kontekście wyprowadzenia ciężkiego ruchu tranzytowego z centrum miejscowości.

Jak zaznaczył starosta gostyński Robert Marcinkowski, inwestycja ta stanowi wielki krok w przyszłość.

- Cztery samorządy, trzy gminy, dwa węzły i jeden cel: obwodnica, poprawa bezpieczeństwa i rozwój gospodarczy – podkreślił starosta Robert Marcinkowski i dodał, że współpraca samorządowców oraz zaangażowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum budowlanego, które realizuje tę inwestycję, przyczyniły się do sprawnego przebiegu prac. - Żyjemy w historycznym momencie, bo tak wielkiego rozwoju komunikacyjnego i gospodarczego na naszym terenie nigdy nie było i być może już nie będzie – podsumował starosta gostyński Robert Marcinkowski, wskazując na dalekosiężne konsekwencje tej inwestycji.

[FOTORELACJA]12237[/FOTORELACJA]

Następnie Wojciech Furmaniak, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora ds. inwestycji przedstawił kluczowych członków zespołu projektowego, w tym inżyniera kontraktu Krzysztofa Kowalskiego, dyrektora kontraktu Przemysława Adamczaka, kierownika budowy Piotra Chmurę oraz Grzegorza Struskiego z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

- Nasz zespół pracuje nieprzerwanie, praktycznie siedem dni w tygodniu, aby zapewnić sprawną realizację inwestycji, minimalizując uciążliwości dla mieszkańców oraz pilnując terminowości prac – mówił Wojciech Furmaniak.

Inżynier kontraktu, Krzysztof Kowalski, przedstawił szczegółowy raport na temat postępów budowy.

- Obecnie jesteśmy na etapie realizacji na poziomie 47 proc., co oznacza, że zbliżamy się do połowy naszej inwestycji. Planowane zakończenie całego projektu przewidziane jest na przełom trzeciego i czwartego kwartału 2025 roku - informował Krzysztof Kowalski, który zaprezentował również krótki film przedstawiający aktualny stan budowy ukazujący postęp prac na różnych odcinkach inwestycji.

- Film został nakręcony około dwóch i pół do trzech tygodni temu przy sprzyjających warunkach pogodowych. Choć niektóre prace postępują szybciej, przedstawiony materiał daje realny obraz obecnego etapu budowy - dodał inż. Krzysztof Kowalski.

Obwodnica drogi krajowej nr 12 o długości 17,3 km będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenia przepustowości dróg w regionie. Inwestycja obejmuje budowę 11 wiaduktów, 3 obiektów mostowych oraz 13 przepustów ekologicznych.

- To nie tylko budowa nowej drogi, ale również szereg prac przygotowawczych, takich jak wycinka drzew, prace saperskie, roboty rozbiórkowe oraz usuwanie kolizji infrastrukturalnych - wyjaśniał inż. Krzysztof Kowalski.

Nowa droga krajowa będzie miała przekrój 2+1 (przyp. red. trzy pasy ruchu między węzłami Piaski i Gostyń), z ograniczonymi punktami wjazdu i zjazdu, co zapewni sprawny przepływ ruchu tranzytowego między Lesznem a Jarocinem.

- Podłączenia do obwodnicy będą realizowane w pięciu kluczowych lokalizacjach, co pozwoli na efektywne odciążenie lokalnych dróg oraz poprawę bezpieczeństwa przejazdu - dodał Krzysztof Kowalski.

Całkowity koszt inwestycji wynosi 246,832 mln zł, z maksymalną kwotą zobowiązania sięgającą 288,794 mln zł.

- Do końca września wykonawca zafakturował już 176,833 mln zł, co stanowi 71,64 proc. realizacji finansowej projektu. Dzięki temu jesteśmy na dobrej drodze do terminowego zakończenia prac - zaznaczył inż. Krzysztof Kowalski.

Realizacja obwodnicy wymagała szerokiego zakresu prac przygotowawczych, w tym wycinki drzew, prac saperskich, robotów rozbiórkowych oraz usuwania kolizji infrastrukturalnych związanych z sieciami gazowymi, wodno-kanalizacyjnymi, telekomunikacyjnymi i elektroenergetycznymi.

Na spotkaniu poświęconym budowie zgromadzeni przedstawiciele lokalnych samorządów - władze oraz radni - mieli okazję zadawać pytania dotyczące realizacji tej największej inwestycji drogowej w historii powiatu gostyńskiego. Nie padło ich zbyt wiele.

Marcin Maciejewski, radny z Gostynia, zwrócił się z trzema pytaniami dotyczącymi m.in. zakazu ruchu dla ciągników rolniczych na obwodnicy oraz możliwości udostępnienia harmonogramu dotyczącego tymczasowej organizacji ruchu. Pytał również o remonty dróg lokalnych, które ucierpiały wskutek obecnych objazdów, jak np. droga Płaczkowo-Kosowska. Odpowiedzi udzielili przedstawiciele inwestora i wykonawców. Zapewniono, że ciągniki rolnicze nie będą miały wstępu na obwodnicę, a wszystkie niezbędne prace związane z odtworzeniem zniszczonych dróg lokalnych będą realizowane zgodnie z wcześniej podpisanymi porozumieniami. Harmonogram dotyczący tymczasowej organizacji ruchu zostanie udostępniony, a zmiany w ruchu będą odpowiednio wcześniej komunikowane mieszkańcom.

Kolejny gostyński radny dopytywał o kwestie związane z finansowaniem inwestycji. Wyraził swoje obawy dotyczące rozbieżności między wydatkowanymi środkami (71%) a zaawansowaniem robót (51%). Przedstawiciele inwestora uspokoili obecnych, wyjaśniając, że znaczna część wydatków dotyczy zakupu materiałów budowlanych, które są już na miejscu, oraz zapłat za etap projektowy, co powoduje, że finansowanie wyprzedza rzeczywiste postępy w budowie. Zapewniono również, że na całość inwestycji przewidziano odpowiednie środki, które w pełni wystarczą na jej realizację.

Podczas spotkania poinformowano, że już niedługo niektóre odcinki obwodnicy będą gotowe do użytku. Choć cała inwestycja jest nadal w fazie realizacji, poszczególne fragmenty drogi, zwłaszcza te pod wiaduktami oraz niektóre kluczowe odcinki, mają zostać oddane do ruchu najprawdopodobniej w pierwszym kwartale przyszłego roku. Chodzi m.in. o odcinek Gola-Stary Gostyń, Gostyń-Dusina, Piaski-Smogorzewo, Gostyń-Bogusławki. Jest to istotna wiadomość dla lokalnej społeczności, gdyż pozwoli to na znaczne zmniejszenie utrudnień związanych z objazdami i ułatwi poruszanie się po regionie. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego będzie miał 30 dni na rozpatrzenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie nowych odcinków, co oznacza, że najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku mieszkańcy będą mogli korzystać z kluczowych fragmentów obwodnicy. 

Podczas dyskusji poruszono także kwestię zjazdów oraz bezpieczeństwa. W odpowiedzi na pytania dotyczące dróg bocznych, przedstawiciele wykonawcy wyjaśnili, że wyjazd z Kosowa zostanie połączony z drogą krajową DK12 przez nowe skrzyżowanie, co ma na celu ułatwienie dostępu do obwodnicy. Zwrócono także uwagę na konieczność wykonania prób obciążeniowych oraz audytów bezpieczeństwa ruchu drogowego, które muszą zostać przeprowadzone przed oddaniem dróg do użytku. Dopiero po ich pozytywnym wyniku zostaną wydane pozwolenia na użytkowanie poszczególnych odcinków.

Poruszono również kwestię oświetlenia, która wzbudziła zainteresowanie lokalnych władz i mieszkańców. Radni zwrócili uwagę na konieczność odpowiedniego doświetlenia kluczowych skrzyżowań, zjazdów oraz miejsc szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo, jak przejścia dla pieszych czy węzły komunikacyjne. Przedstawiciele wykonawcy oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnili, że obwodnica zostanie wyposażona w nowoczesne, energooszczędne oświetlenie LED, które nie tylko poprawi widoczność w godzinach nocnych, ale również zmniejszy zużycie energii w porównaniu do tradycyjnych systemów oświetleniowych.

Radni pytali także o dalsze plany związane z przejęciem starych dróg, które po otwarciu obwodnicy stracą status dróg krajowych. Gminy wyraziły obawy, czy te odcinki zostaną wyremontowane i przekazane w odpowiednim stanie. Odpowiedź wskazywała, że przekazanie tych dróg będzie leżało w gestii Zarządu Dróg Wojewódzkich, który zdecyduje o ich przyszłości. Jednakże przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnili, że odcinki w okolicach Gostynia są stosunkowo świeżo wyremontowane, a większość z nich objęta jest gwarancją wykonawców.

[ZT]72589[/ZT]

[ZT]72584[/ZT]

[ZT]72534[/ZT]

[ALERT]1728029564421[/ALERT]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

(mis)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(15)

ABCABC

0 10

Czy tam będą mopy i tak zwane srocze? Bo ludzie chcą s r a ć? 10:50, 04.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DefDef

1 4

I dziewczyny z Ukrainy 11:28, 04.10.2024


reo

OnaOna

9 8

Panie Darku widać, że odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku. Brawo. 11:24, 04.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

obiektywnyobiektywny

8 4

ale ,że co?bo konferencje zrobił?? czysta propaganda. 11:39, 04.10.2024


xyzxyz

6 3

Nie jestem w stanie pojąć jak można było zaprojektować i przyjąć do realizacji kolizyjne skrzyżowanie na wyjeździe z Gostynia w kierunku Leszna (Kosowo). Przecież tam aż się prosi żeby było rondo. Kolizje będą równie często jak na wyjeździe z Borku. 11:43, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Hej hellaHej hella

2 2

A ścieżki rowerowe cisza ... 11:55, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pjoter Pjoter

2 0

Szkoda że nikt nie wspomniał że właściciele działek przyległych do obwodnicy nie mają możliwości wjazdu na swoją działkę 12:31, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomalatomala

2 1

Można współpracować i coś dobrego zrobić dla gminy i kraju , a nie jak te barany PO PIS jeden na drugiego szuka haka i POLSKA ich nie interesuje 12:49, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prawda prawda

2 0

Gostyń z Piaskami , a pośród nich ... . Wiadomo . 12:53, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JkjjjJkjjj

3 3

Ścieżki rowerowe to była kiełbasa wyborcza tak jak kiedyś zalew 😄 13:01, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

... nowoczesny... nowoczesny

2 2

... mam pytanie czy będzie przy drudze makdonalt, bo do srymu szkoda piniandzow na paliwo 13:08, 04.10.2024

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

JunneekJunneek

1 0

Może bydzie a może nie bydzie 13:32, 04.10.2024


ejkaejka

2 0

będzie mak, będzie - na pewno!!!! 13:54, 04.10.2024


pawełelpawełel

1 0

a co z oświetleniem obwodnicy wojewódzkiej? rok zaraz bedzie od oddania ciemno jak nie wiem co 14:07, 04.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Swój Swój

0 0

Litości co za idiotyczne pytania i odpowiedzi 😡 jakim durnym narodem jesteśmy 😪 19:40, 05.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%