Zamknij
REKLAMA

Czy obecnie mężczyźni i kobiety spotykają się na drodze zakupowej, czy się na niej mijają?

12:13, 20.06.2022 | .
Skomentuj Foto: pixabay.com/zleceniodawca

W jaki sposób współcześnie kupują kobiety i mężczyźni? Bardziej prawdopodobne jest to, że spotkają się na drodze zakupowej, czy się na niej miną? Co sprawia, że dokonują takich, a nie innych wyborów? Od czego one zależą? Na te pytania odpowiemy w poniższym tekście, bazując na danych pochodzących z najnowszego raportu: Mr. & Mrs E-commerce. Poddamy weryfikacji to, które spośród rozpowszechnionych już założeń mówiących o zakupach w sieci uległy dezaktualizacji, a które mogą stanowić źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów online.

Odmienne zachowania zakupowe w sieci 

W 2022 roku Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała raport mówiący o nawykach zakupowych w sieci kobiet, mężczyzn oraz seniorów. Wynika z niego, że rozbieżność nawyków konsumpcyjnych zdecydowanie się zaciera w grupie pań i panów, a statystyki dla obu grup są do siebie mocno zbliżone. Kwoty i częstotliwość dokonywania zakupów online również są ze sobą zgodne. Odchodzi się zatem od powszechnego stwierdzenia, że rozrzutność jest cechą kobiecą, a zakupy są wyłącznie domeną kobiet. 

Warto zwrócić uwagę na niewielkie różnice w tendencjach zakupowych pomiędzy panami a paniami i dokładnie poznać zachowania zakupowe charakteryzujące daną grupę wiekową. Pomoże to w prowadzeniu działań SEO, najlepiej przy współpracy z rzetelną agencją. Zaplanuje ona bowiem odpowiednią strategię optymalizacji pod kątem pozycjonowania. Swoje działania będzie opierać na wynikach audytów SEO i UX (User Experience). Dzięki temu poprawie ulegnie nie tylko pozycja strony w wyszukiwarce (w perspektywie czasu), ale i nawigacja na stronie czy wyświetlanie się witryny na wszystkich urządzeniach.

E-klienci najpierw sięgają do źródła, czyli treści 

Internauci i internautki, którzy kupują online, chętnie sprawdzają dodatkowe informacje i opinie o poszczególnych artykułach, a także korzystają z porównywarek cenowych. Ponad 66% spośród ankietowanych osób przed decyzją o skorzystaniu z usługi przeprowadza dokładny research online. To argument przemawiający za tym, żeby zadbać o odpowiedni content na swojej stronie – liczą się opisy produktowe, blog, recenzje. Wpłyną one na pozycję witryny w wyszukiwarce, a także dostarczą odpowiedzi na pytania i potencjalne wątpliwości poszczególnych klientów. 

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce wśród ankietowanych przedstawicielek płci pięknej 16% ufa rekomendacjom osób bliskich, a 15% z nich szuka na blogach lub vlogach wiarygodnych recenzji. Przedstawiciele silniejszej płci mają nieco inne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich najczęściej odwiedza fora internetowe. Porównywarki cenowe wykorzystuje równie często, aby utwierdzić się o słuszności swojego wyboru. 

Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w sekcje poradnikowe, blogowe, a także recenzje produktowe. To bowiem najlepszy sposób na wychodzenie naprzeciw potrzebom konsumentów, a także wspieranie ich w podejmowaniu decyzji zakupowych. Jeżeli grupą docelową są głównie seniorzy, można rozważyć założenie infolinii lub czatu ze sprzedawcą, ponieważ według badań aż 33% ankietowanych zasięga opinii u rodziny i sprzedawców. Wolą rozmowę od czytania recenzji, blogów czy przeglądania poradników vlogowych.

TOP3 w kategoriach produktowych obu grup 

Wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają obie grupy. Kobiety wybierają produkty związane z branżą modową, kosmetykami, a także akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej kupują sprzęt elektroniczny i gadżety, a dalej artykuły z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża modowa i sektor urody to wyłącznie domena kobiet. Właściciele sklepów e-commerce w tych branżach powinni mieć to na uwadze podczas tworzenia strategii marketingowej i działań optymalizacyjnych.

Co ciekawe, Polacy coraz odważniej korzystają z darmowych zwrotów - na przykład dokonują zakupu kilku produktów, aby dobrać najbardziej odpowiedni, z kolei pozostałe - odesłać. W ten sposób działa aż 44% ankietowanych klientek oraz 41% e-klientów.

Gdzie na e-zakupy “idą” kobiety, a gdzie mężczyźni?

Ogólne statystyki pokazują, że użytkownicy decydują się na e-zakupy średnio raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane te dotyczą też seniorów. Nawet 8 na 10 internautów kupuje Internecie. Kobiety do tego celu wybierają sklepy internetowe i portale zakupowe lub aukcyjne, mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z takich platform. Chętnie decydują się na zakupy internetowe w sklepach mających swoje “apki”, co jest wyraźnym sygnałem dla właścicieli sklepów internetowych - trzeba zadbać o ich zoptymalizowanie pod kątem urządzeń mobilnych!

Jakie sprzęty dominują podczas zakupów internetowych?

Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony przodują w obu grupach - ok. 40% transakcji zakupowych odbywa się właśnie za ich pośrednictwem, a niemal drugie tyle za pomocą laptopów. Trzeba zaznaczyć w tym miejscu, że wyszukiwanie fraz „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250% w latach 2017-2019, co przemawia za tym, aby w przypadku sklepów internetowych, które działają też stacjonarnie, pozycjonować się lokalnie. Skorzystanie z usług lokalnych agencji będzie w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem. Mają one bowiem lepsze rozeznanie na rynku regionalnym. Jeżeli jesteś zainteresowany, dowiedz się więcej na ten temat, a także sprawdź https://boo.pl/seo-co-to-jest-i-ile-kosztuje/

Różnica w przyzwyczajeniach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest w użyciu smartwatcha. Aż 10% mężczyzn przyznało robienie zakupów w sieci przy użyciu takiego zegarka, a wśród kobiet - 2%. Warto zaznaczyć, że panie i panowie reprezentujący grupę seniorów aż w 83% korzystają z laptopów, aby zrobić zakupy online, a w drugiej kolejności (41% ankietowanych) z komputerów stacjonarnych.

Kobiety vs. mężczyźni w kwestii wydatków na e-zakupy

Średnie miesięczne wydatki na zakupy internetowe są bardzo zbliżone w przypadku obu grup. Wynoszą one 201-400 zł, co przyznało ⅓ ankietowanych. Przedział 51-100 zł oznacza, że panie i panowie jednorazowo wydają tyle na e-zakupy. Wyniki badań pokazują, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci przestały być aktualne. Być może to ujednolicenie spowodowane jest dynamicznym rozwojem branży e-commerce i zwrotem konsumpcyjnym w czasach pandemii. Co więcej, obie badane grupy zgodnie przyznają, że sporymi atutami transakcji online są: darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia i proste metody płatności, chociażby BLIK, przelew.

Podsumujmy wyniki badań

Czy obecnie mężczyźni i kobiety spotykają się na drodze zakupowej, czy się na niej mijają?

Zgodnie z raportem omawianym w niniejszym artykule można stwierdzić, że zdecydowanie się na niej spotykają. Oczywiście nadal istnieją różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami, ale są naprawdę niewielkie. Warto jednak mieć je na uwadze, jeżeli targetem prowadzonego przez Ciebie e-sklepu są tylko panie lub tylko panowie. Rozbieżności dało się zauważyć przy podziałach na grupy wiekowe. To zatem znak, aby dostosowywać ofertę swojego e-sklepu właśnie w odniesieniu do wieku klientów, a nie wyłącznie ich płci. 

Bieżące monitorowanie danych, a także dbanie o odpowiednią analitykę własnego sklepu pozwoli stworzyć grupę docelowych klientów, opracować działania marketingowe, by w efekcie osiągnąć sukces na rynku lokalnym lub krajowym.

Materiał partnera

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%