Znaczna część Polaków ograniczyła wydatki na zakupy inne niż produkty spożywcze. Tak wynika z najnowszego sondażu ARC Rynek i Opinia. Rezygnujemy z zakupów w galeriach handlowych, przypadkowych okazji i wyjść do restauracji. Coraz więcej osób wybiera zakupy online.
Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, co trzeci Polak (32%) twierdzi, że bardzo ograniczył wydatki na artykuły poza spożywcze, czyli np. na ubrania, a aż 43% zrobiło to umiarkowanie. - Pierwszy zasadniczy powód to obawa związana z niepewnością związaną z dochodami. Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania i wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy. Oczywiście, zgodnie z danymi rynkowymi, wzrosła sprzedaż elektroniki, co wydaje się naturalne, gdyż nagle wielu Polaków musiało sobie lub swoim domownikom zorganizować miejsce pracy, zaopatrzyć się w laptopy, być może nośniki pamięci czy w skanery. Wyraźnie widać również tendencję dokonywania zakupów online. Z pewnością wygoda i bezpieczeństwo tutaj wygrały i osoby, które dotychczas okazjonalnie dokonywały takich zakupów lub w ogóle nie dokonywały, częściej się na nie decydowały, co nie oznacza, że w ogóle kupowały więcej niż dotychczas, zmieniły jedynie miejsce dokonywania zakupów - komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Z czego rezygnujemy w pierwszej kolejności? Z wyjść do restauracji (81%), do galerii handlowych i dużych sklepów (79%), z długich pobytów w galeriach (76%) z przypadkowych zakupów (72%). Z kolei jedna trzecia badanych częściej niż przed pandemią zamawia jedzenie z dowozem (34%), co pokazuje, że nie chcemy rezygnować z potraw przygotowywanych poza domem, ale wybieramy bardziej bezpieczną opcję.
Jednocześnie duża część Polaków (47%) przyznaje, że decyduje się bardziej na zakupy online. Nie dziwi najwyższy odsetek wśród osób młodych (56%), jednak zauważalny jest tez spory wzrost w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) – 43% przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w dniach 3-10 czerwca 2020 roku.
[ALERT]1592557194064[/ALERT]
"" 23:35, 19.06.2020
2 1
"pokąsał"??????? Poważnie??? 23:35, 19.06.2020
KAMO haha17:07, 20.06.2020
3 0
To wszytko ma też swoje plusy. Może na niekorzyść restauratorom, ale jest tam teraz spokój. Byłem ostatnio z żoną i dzieciakami na wycieczce rowerowej. w Zajeździe Pod Wiwatem - zamówiłem desery lodowe i zjedliśmy je spokojnie na dworze pod parasolami wśród drzew. Lody pyszne... Spokój i cisza! 17:07, 20.06.2020
pracwnik 20:40, 22.06.2020
0 0
bo kase trzeba miec na restauracje a jak nie ma to sie je w domu niestety 20:40, 22.06.2020