Zamknij
REKLAMA

Kładki dla pieszych – ważny, choć niedoceniany element infrastruktury

15:57, 24.09.2021 |
Skomentuj Foto: Zleceniodawca

Z pewnością niejeden raz zdarzyło Ci się przejść lub przejechać rowerem po kładce nad niewielką rzeczką, wykopem budowlanym albo rowem z wodą. Zapewne też nie przyszło Ci do głowy, by zastanowić się dłużej nad niezwykle ciekawą konstrukcją, jaką jest kładka. Pora więc to zmienić!

Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat kładek pieszo-rowerowych. Czy wiesz, gdzie stosuje się kładki i dlaczego są tak ważne? Zdajesz sobie sprawę, że nierzadko są one wykorzystywane jako swego rodzaju „kładki testowe” przed budową innych konstrukcji? Zapraszamy zatem do lektury.

Kładka pieszo-rowerowa – niezbędny element infrastruktury

Kładka dla pieszych to ważny element infrastruktury miejskiej i wiejskiej, jak również przestrzeni znajdujących się poza terenami mieszkalnymi, takimi jak parki krajobrazowe czy narodowe. Zarówno zamontowana na stałe, jak i tymczasowa kładka dla pieszych służy do zapewnienia swobodnego poruszania się rowerzystom i pieszym. Kładki są instalowane w miejscach różnych przeszkód: zarówno tych stworzonych przez człowieka (np. na trasach komunikacji kolejowej czy samochodowej), jak i powstałych w efekcie działań natury, w tym zwłaszcza nad strumykami, rzekami czy wąwozami. Praktyczne i solidne kładki pieszo-rowerowe mają za zadanie ułatwić komunikację na konkretnym obszarze i poprawić w tym zakresie warunki życiowe mieszkańców danego terenu.

Kładka dla pieszych – projekt

Może się wydawać, że kładki to bardzo proste konstrukcje, niewymagające większych nakładów pracy czy wiedzy przy ich tworzeniu. Nic bardziej mylnego. Jeśli chodzi o kładki dla pieszych, projektowanie musi być wykonywane przez kompetentnych, wykwalifikowanych w tym zakresie specjalistów. Kładki projektowane z myślą o całorocznym użytkowaniu są wytwarzane z wytrzymałego kompozytu o dużej żywotności. Ich długość może wynosić do 30 metrów, natomiast nie ma ograniczeń co do szerokości. Kładki stosowane jedynie w określonym czasie (czyli kładki tymczasowe) powinny natomiast cechować się maksymalnym udźwigiem wynoszącym 500 kg/m2. To modele spełniające normy Eurocode LM4. Ich szerokość wynosi najwyższej 3 metry, a długość – 67 metrów. Są produkowane ze stali.

Sprawdzian przed powstaniem dużej konstrukcji

Kładki dla pieszych i rowerzystów mogą być też produkowane i używane jako swego rodzaju prototypy dla bardziej skomplikowanych konstrukcji, np. dużych mostów. Zamiast więc stawiać od razu skomplikowany, nowoczesny i zazwyczaj bardzo drogi most, montuje się mniejszą i znacznie tańszą kładkę, korzystając jednak z rozwiązań, które później planuje się wykorzystać w dużej konstrukcji. Kładki są często używane jako konstrukcje testujące nowoczesne rozwiązania architektoniczne. To bezpieczny i skuteczny sposób na sprawdzenie zasadności wykorzystywania danych rozwiązań. Jeśli owe testy przebiegną pomyślnie, to najczęściej sprawdzone techniki i rozwiązania zostają przenoszone do bardziej rozbudowanych, obciążonych i droższych inwestycji.

Materiał partnera

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%