Zamknij

Od Pegasusa do PlayStation: Jak Zmieniały się Konsole do Gier w Polsce

15:25, 30.08.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 15:25, 30.08.2024
https://pixabay.com/pl/photos/retro-hazard-konsole-gry-lata-90-7698195/ https://pixabay.com/pl/photos/retro-hazard-konsole-gry-lata-90-7698195/

Polacy byli zapalonymi graczami od zawsze. Najnowsze wytwory świata gamingu docierały do Polski z opóźnieniem, ale na rodzimym rynku pojawiało się sporo zamienników popularnych konsoli i gier. Wśród retro konsoli największą sławą cieszył się bez dwóch zdań Pegasus, który był najbardziej kultowym odpowiednikiem Nintendo przez wiele lat. Nieco później do kraju zaczęły docierać inne konsole, które reszta świata znała już od dawna.

Era Pegasusa - pierwsza miłość wśród konsoli w Polsce

Od 1988 roku jedną z niewielu konsoli dostępnych legalnie było Atari. Nie cieszyło się ono zbyt dużą sympatią graczy. Było drogie i nieatrakcyjne. Historię tej konsoli, jak i wielu innych retro sprzętów do gry opowiadają pasjonaci na stronie https://retrogry.org/, która skupia się na oldschoolowych produkcjach. Między innymi stamtąd czerpaliśmy wiedzę na temat historii konsoli retro w Polsce. Wnioski są niezwykle ciekawe.

W 1991 roku Pegasus pojawił się na polskim rynku. Mariusz Wojdyga, Marek Jutkiewicz, Jerzy Sulich i Jacek Bober otworzyli wtedy firmę Bobmark International. Rozpoczęli import konsoli będącej odpowiednikiem japońskiego Famicoma. Produkcja Pegasusa odbywała się w Tajwanie, a odpowiedzialna za nią firma nie jest znana. Na samym początku konsolę nazywano Nintendo Family Video Game. Dariusz Wojdyga zapoczątkował nazwę Pegasus, która przyjęła się i funkcjonuje do dziś. 

Popularność Pegasusa wzrosła gwałtownie w latach 1992-1993. Stały za tym głównie atrakcyjna cena i duża dostępność. Sprzęt zbierał pozytywne recenzje i był reklamowany w telewizji. Firma wciąż się rozwijała i dodawała coraz więcej gier do swojej oferty. Kryzys nastąpił w 1994 roku, kiedy w grę weszły prawa autorskie. Następny spadek odnotowano, gdy na rynku polskim pojawiło się oryginalne Nintendo. 

Zagraniczne konsole w Polsce 

Około 1992 roku do Polski zaczęły napływać różne zagraniczne konsole retro, takie jak Sega, Nintendo czy Supervision. Polski rynek zaczynał powoli dorównywać zachodnim sąsiadom, chociaż ceny były bardzo wysokie. Napływ nowych marek do kraju wpłynęła też na sytuację Pegasusa i innych konsol. 

Sega

Konsole Sega Master System I i II oraz Sega Mega Drive pojawiły się w Polsce z początkiem 1992 roku. Wersja Master System była dwukrotnie tańsza, więc nic dziwnego, że cieszyła się nieco większą popularnością. W roku 1993 pojawiły się nowe modele konsol Sega, jednak żadna z nich się nie wybiła. Powodem była kiepska reklama. Poza tym, szybko na rynku zaczęły pojawiać się klony sprzętu od Segi, które kusiły niższą ceną.

Nintendo

Pierwsze wzmianki o Nintendo pojawiły się w polskiej prasie gamingowej już w 1991 roku. Konsola weszła do sprzedaży dopiero w roku 1994 i była importowana z Niemiec. Firma szybko rozpoczęła współpracę z polskimi dystrybutorami, reklamowała się na bardzo szeroką skalę. Początkowo jednak słabo radziła sobie na polskim rynku ze względu na bardzo wysokie ceny. Powstało też mnóstwo podróbek. W kolejnych latach dostosowano ceny konsoli, zmniejszyła się też ilość dystrybutorów. 

Inne marki

Całkiem niezłą sławą w Polsce cieszyły się konsole Commodore. Pierwsze modele pojawiły się w 1991 roku. Cena była jednak bardzo wysoka, co sprawiało, że był to sprzęt dla wybranych. Tańszymi opcjami były Atari i Pegasus. W 1993 na rynku zawitała marka Supervision, która wypuściła przenośne gry w całkiem przystępnej cenie. Dużo popularniejszy był jednak Game Boy.

W 1995 roku pojedyncze egzemplarze PlayStation od Sony zaczęły docierać do Polski. Pojawiły się też w Polsce gry od Time Warner i Ocean, np. Mortal Kombat 3. 

Rewolucja PlayStation

Konsola PlayStation miałą swoją premierę w 1994 roku, ale dopiero na początku roku 1996 pojawiła się na półkach w Polsce. Była to 32-bitowa konsola stworzona przez Sony. Początkowo planowano stworzyć ją w porozumieniu z Nintendo, ale nie udało się to ze względu na różnicę zdań. PS osiągnęło ogromny sukces, sprzedając się w ilości 100 milionów sztuk. Była to prawdziwa rewolucja biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży Nintendo - 33 miliony sztuk.

W kolejnych latach pojawiały się nowe wersje PlayStation i każda z nich zdobywała ogromną sławę. Ceny zostały dopasowane do polskiego rynku, ponieważ początkowo sprzedaż nie była zbyt imponująca.

https://pixabay.com/pl/photos/ps4-playstation-na-playstation-4-2326616/

Trendy na rynku gier

Lata 90. to rewolucyjny czas dla świata gier. Był to okres przejścia z 8-bitowych konsol na 16 i 32- bitowe. Pojawiło się mnóstwo nowego sprzętu i dziesiątki gier zawitało do naszego kraju z zachodu. Gracze oczekiwali coraz płynniejszej grafiki, większej ilości kolorów i bardziej złożonej fabuły w grach, a producenci robili wszystko by tym oczekiwaniom sprostać. 

Największą popularnością w tamtym czasie cieszyły się gry platformowe i bijatyki. Przykładami mogą być Mario, Sonic, Street Fighter i Mortal Kombat. 

Toczyły się zacięte walki pomiędzy Nintendo, Sega i Sony. Główną rolę w wynikach sprzedaży odgrywała cena. Na rynku pojawiało się mnóstwo klonów konsol i podróbek, a także pirackich gier. Wielkie firmy starały się z tym walczyć na różne sposoby, zazwyczaj z marnym skutkiem. 

Aktualne preferencje dotyczące konsol

Postęp technologiczny zmienił w ostatnich latach rynek konsol do gry. Teraz możemy cieszyć się jakością obrazu 4K i 8K, grami 3D i w wirtualnej rzeczywistości. Ogromną popularnością cieszą się konsole ruchowe, które łączą w sobie grę z aktywnością fizyczną. 

Aktualnie gigantami na rynku są PlayStation oraz Xbox. Sławą cieszy się tzw. streaming gier oraz granie online w grupie. Ilość kategorii również drastycznie wzrosła. Bardzo popularne stały się abonamenty na gry, które powoli wypierają kupowanie pojedynczych sztuk. 

Podsumowanie

Konsole do gry cieszyły się popularnością od początku swojego istnienia. Stawiały pierwsze kroki jako ciężkie i nieporęczne sprzęty oferujące kilka, maksymalnie kilkadziesiąt gier. Aktualnie są to futurystyczne urządzenia z niemal nieograniczonymi możliwościami graficznymi. Giganci lat 90. odeszli w cień, a przynajmniej część z nich. Pegasus, Atari czy Amiga nie mają już prawa bytu, ale należy pamiętać że to one budowały dzisiejszy świat konsol. Na scenie pozostaje Sony, które odnosi kolejne sukcesy ze swoim PlayStation.

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%