Fot. PAP/C. Piwowarski
79 proc. Polaków uważa, że wprowadzanie standardów gospodarki obiegu zamkniętego ma sens, zaś 69 proc. deklaruje chęć pogłębiania swej wiedzy na temat postaw i praktyk przyjaznych środowisku - wynika z raportu przygotowanego przez UN Global Compact we współpracy z McDonald’s, zaprezentowanego podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
McDonald’s nad Wisłą to ponad 530 restauracji zarządzanych w 90 proc. przez lokalnych przedsiębiorców - franczyzobiorców, a sieć wyznacza trendy w działaniach na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w opakowaniach.
„Współpracujemy z polską firmą Miklan-Ryza, która jest innowatorem i liderem na skalę europejską w odzyskiwaniu włókien papierowych ze zużytych produktów. Opracowana wspólnie z recyklerem innowacyjna technologia pozwala przywracać do systemu także słomki, papierowe kubki po napojach, a nawet zabrudzone papierowe opakowania po burgerach” - tłumaczy Anna Borys, Impact Director McDonald's Polska.
Rozwiązania wdrożone w restauracjach McDonald’s korespondują z treścią raportu pt. „Gospodarka obiegu zamkniętego w opakowaniach”, przygotowanego przez UN Global Compact, największą na świecie inicjatywę skupiająca zrównoważony biznes. Raport, objęty partnerstwem McDonald’s, podsumowuje wnioski ze spotkań ekspertów i przedstawicieli biznesu w ramach Platformy ds. GOZ, powołanej razem z UNGC.
„Wyniki raportu można określić jako >>ostrożnie optymistyczne<<: 10 proc. respondentów deklaruje, że posiada dużą wiedzę na temat korzyści związanych z recyklingiem, a ponad trzy czwarte z nich uważa, że idea gospodarki obiegu zamkniętego ma sens” - wyjaśniała Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca w CSR Consulting.
Raport zawiera trzy strategiczne rekomendacje dla biznesu chcącego wprowadzać w życie rozwiązania przyjazne środowisku. Pierwszą jest wypracowanie kompleksowych strategii i regularne prezentowanie ich wyników. Drugą - włączenie w proces proekologicznej zmiany konsumentów, którzy, jak wynika z raportu, są otwarci na wiedzę i gotowi do zmiany swoich zachowań. Trzecią - otwarcie na innowacje i budowa całego ekosystemu, co zakłada budowę wspólnego, ponadsektorowego łańcucha wartości.
„Kluczową rolę odgrywa edukacja, co udowodnił sukces naszych kampanii reklamowych wyjaśniających konsumentom sens i zasady przyjaznych środowisku rozwiązań McDonald’s. Po realizacji kampanii 4 proc. więcej naszych gości wyraziło intencję segregowania odpadów. Tę zmianę postawy zauważył także nasz recykler Miklan-Ryza - zwiększyła się czystość frakcji” - komentowała Anna Borys.
Zdaniem Kamila Wyszkowskiego, przedstawiciela krajowego i dyrektora wykonawczego UN Global Compact Network Poland, należy zastanowić się również nad rozwiązaniami systemowymi, na przykład wprowadzeniem systemu kaucyjnego promującego segregowanie odpadów i opakowań.
„Po prostu musimy zbudować gospodarkę obiegu zamkniętego - i to nie tylko z powodu konieczności wprowadzania Zielonego Europejskiego Ładu, ale przede wszystkim zmian klimatu, których konsekwencje odczuwamy już teraz” - wyjaśniał Kamil Wyszkowski.
Z kolei prof. Ewelina Szczech-Pietkiewicz, kierowniczka Zakładu Unii Europejskiej w Szkole Głównej Handlowej zauważyła, że ustawodawstwo w tym zakresie musi zakładać pewną elastyczność.
„Jednym firmom opłacać się będzie używanie zamienników, a innym, którzy jak McDonald’s pochwalić się mogą konkretnymi osiągnięciami, korzystanie z wypracowanych rozwiązań i technologii” - powiedziała ekspertka.
W dyskusji zabrał głos również poseł Andrzej Grzyb, członek Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Jak wyjaśniał, od praktyki ponownego wykorzystania surowców, nie ma odwrotu.
„Recykling to konieczność, m.in. dlatego że Europa jest dramatycznie uboga w surowce i pierwiastki, także te krytyczne. Niniejszy raport pokazuje, że w tej kwestii wśród Polaków panuje konsensus” - podkreślał parlamentarzysta.
McDonald’s Polska wdraża zielone innowacje umożliwiające ograniczanie wykorzystania zasobów planety i produkcję żywności w sposób zrównoważony wspólnie ze sprawdzonymi dostawcami. Ważnym elementem zrównoważonego rozwoju jest również wsparcie lokalnych społeczności. W przypadku McDonald’s nieocenione jest tu doświadczenie franczyzobiorców, aktywnie zaangażowanych w inicjatywy na rzecz mieszkańców, na co dzień i w potrzebie. To właśnie licencjobiorcy wiedzą, jakie są potrzeby lokalnych społeczności i jak marka może na nie odpowiadać.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Matka 10-letniej dziewczynki przerywa milczenie! Policj
W smogorzewie jeden nawet strzelał jak przyszli po cukierki. Jak świętować śmierć i trupy to na całego a nie jakieś tam tylko przebierance. W końcu przecież trzeba wiedzieć co się swietuje
A to psikus.
11:42, 2025-11-05
Matka 10-letniej dziewczynki przerywa milczenie! Policj
Widzę tutaj wylew pisuarowych "świętych katolików" anty hallween. To zabawa dla dzieci, frajda, że cukierków sobie nazbierają. Jak widać nawiedzone pisiory, fanatycy religijni nawet dzieci są wstanie otróć, okaleczyć lub nawet zabić. Podobno lewactwo takie patusowe ale takiego zagrożenia dla społeczeństwa nie stanowi. 31 października zatruwa cukierki a 1 listopada w pierwszej ławce w kościele i pierwszy do komuni leci.
CZYTELNIK
11:02, 2025-11-05
Matka 10-letniej dziewczynki przerywa milczenie! Policj
Przecież tyle się o tym słyszy a pazerne jeszcze puszczają swoje dzieci na żebry zamiast samemu im kupić.
Bolo
10:38, 2025-11-05
Matka 10-letniej dziewczynki przerywa milczenie! Policj
Ludzie co wy macie w głowach. A jakby to było wasze dziecko. Opanujcie się
zenek
10:37, 2025-11-05