Problem pozyskania nowych klientów w e-sklepie to codzienność dla każdego e-biznesu. Każdy sklep internetowy ciągle poszukuje jak najbardziej efektywnych sposobów i skutecznych działań dążących do pozyskania nowych klientów i zachęcenia ich do kolejnych zakupów. Funkcjonujące w warunkach dużej konkurencji sklepy internetowe nie mogą już skupiać się wyłącznie na dostępności towaru. Internet daje na szczęście wiele możliwości pozyskania nowych klientów, a ponadto szczegółowej analizy skuteczności działań. Zatem jak pozyskać więcej klientów w sklepie internetowym?
Sama obecność e-sklepu w Internecie nie stanowi obecnie o sukcesie sprzedaży online. Niezbędne jest wdrożenie precyzyjnie określającego możliwości i cele planu składającego się na kompleksową strategię marketingu internetowego. Możliwych do przeprowadzenia działań jest bardzo wiele i każde może przynieść wymierne efekty. Dlatego strategia marketingu online powinna być poddawana ciągłej analizie skuteczności i w razie konieczności modyfikowana.
Sklep internetowy jest wizytówką przedsiębiorstwa, a jego wygląd, szybkość działania, przejrzysta nawigacja, czy responsywność mogą stanowić o chęci dokonania zakupu w tym właśnie miejscu. Analizując sklep internetowy należy zwrócić uwagę między innymi na:
Projektując i weryfikując jakość sklepu internetowego warto spojrzeć na jego strukturę oczami kupującego. Brak danych kontaktowych na stronie, utrudnione możliwości kontaktu ze sprzedawcą, niedokładne lub zupełny brak opisów produktów - to wszystko może spowodować, że klienci będą omijali sklep szerokim łukiem. Szczegółowa weryfikacja sklepu powinna być prowadzona na bieżąco.
Pozycjonowanie sklepu internetowego w sieci to podstawowe działania w ramach marketingu internetowego dla każdego e-biznesu. SEO (ang. Search Engine Optimization – pozycjonowanie stron internetowych) jest obecnie najbardziej efektywnym i jednostkowo najtańszym sposobem na pozyskanie klientów do sklepu internetowego. Pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się na czterech podstawowych filarach:
Pozycjonowanie sklepów internetowych to długofalowe działania oparte na precyzyjnej strategii działań, mającej na celu zwiększenie widoczności oraz ruchu organicznego w e-sklepie, co w konsekwencji prowadzić może do znaczącego zwiększenia liczby klientów. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie sklepów internetowych nie jest działaniem przynoszącym natychmiastowe efekty. Na wymierne wyniki w postaci zwiększenia widoczności czy ruchu w sklepie trzeba poczekać, niekiedy nawet kilka miesięcy. Jest to jednak długofalowo najbardziej efektywna i skuteczna metoda pozyskania nowych klientów w sklepie internetowym.
Najpopularniejsza w Polsce i na świecie wyszukiwarka internetowa - Google, posiada skierowane dla e-commerce rozwiązania reklamy płatnej w formacie PPC (ang. Pay Per Click - płatność za kliknięcie). Reklamy płatne Google Ads dla e-commerce to przede wszystkim kampanie reklamowe Google Shopping, a także reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania czy reklamy banerowe. W zależności od przyjętego celu, warto rozważyć przynajmniej sezonowe prowadzenie kampanii reklamowych Google Ads. Ich najważniejsze zalety to natychmiastowe wyświetlenie reklamy (zaraz po konfiguracji i zasileniu budżetu kampanii) oraz wysoka efektywność. Google Ads umożliwia umieszczenie reklam ponad organicznymi wynikami wyszukiwania, a także w formie banerów reklamowych na stronach internetowych należących do ogromnej sieci partnerskiej Google.
Skutecznych sposobów na pozyskanie klientów w sklepie internetowym jest bardzo wiele. Poza wymienionymi powyżej można zadbać ponadto o:
Pozyskiwanie klientów w sklepie internetowym nie powinno jednak skupić się wyłącznie na jednym kanale promocji. Kompleksowa strategia marketingu internetowego powinna objąć możliwie wiele kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Należy jednak pamiętać, że uzyskanie efektu w postaci stale rosnącej grupy lojalnych klientów wymaga umiejętności, cierpliwości, czasu, i nakładów. Najlepszym sposobem na pozyskanie nowych klientów w sklepie internetowym jest skorzystanie z kompleksowych działań oferowanych przez profesjonalną agencję marketingu internetowego. Długofalowa współpraca z doświadczonymi specjalistami SEO/SEM ma duże szanse odnieść sukces mierzony stale rosnącą liczbą nowych klientów w Twoim sklepie internetowym.