Czy na trasę Leszno – Jarocin wrócą jeszcze pociągi? Starania w tej sprawie podjęli ostatnio samorządowcy z Leszna, Osiecznej, Krzemieniewa, Gostynia, Piasków, Borku Wlkp. i Jarocina, pisząc list do ministra infrastruktury o reaktywację linii.
Połączenie pasażerskie na trasie Leszno - Gostyń – Jarocin po raz pierwszy zlikwidowano w 2004 roku, ale po kilku miesiącach zostało reaktywowane, zwiększano nawet liczbę kursów obsługiwanych szynobusami. W czerwcu 2011 roku obsługę pociągów na linii przejęła samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie. Od 1 marca 2012 roku pociągi z Leszna (przez Kąkolewo) do Gostynia zaprzestały kursów. Taka była decyzja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
W ostatnim czasie powrócił temat wznowienia ruchu pasażerskiego na trasie Leszno-Gostyń-Jarocin. Samorządowcy miast i gmin leżących wzdłuż szlaku kolejowego wystąpili o uruchomienie połączeń, pisząc list do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. - Argumentem przemawiającym za wznowieniem ruchu pociągów z Leszna do Jarocina jest dotychczasowe fatalne skomunikowanie obydwu tych miast - piszą w liście samorządowcy. Podróżni chcący korzystać z połączeń kolejowych z przesiadką w Poznaniu Głównym. Powoduje to zwiększenie kilometrażu do 136 km, a czas przejazdu łącznie z przesiadką wynosi ponad 3 godziny.
Włodarze zwracają uwagę, że połączenia nie wpisano do "zaktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego". Jak podkreślają, uwagę zwraca się głównie na Poznańską Kolej Metropolitalną. - Trasa Leszno – Jarocin nie ma charakteru trasy metropolitalnej. Rozwiązaniem zapewne byłoby poprawienie parametrów technicznych linii kolejowej nr 360, co ewidentnie spowodowałoby podniesienie jej konkurencyjności w stosunku do transportu indywidualnego - podkreślają włodarze.
[ZT]44828[/ZT]
Niestety rządowe plany nie przewidują takich modernizacji w najbliższych latach. - Mając na uwadze przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu Polski powiatowej, rozwijanie transportu zbiorowego oraz ideę efektywnej komunikacji, przede wszystkim minimalizującej szkodliwy wpływ pojazdów na środowisko, JST położone wzdłuż linii kolejowej nr 360 zawracają się do Pana Ministra z prośbą o podjęcie stosownych działań mających na celu rewitalizację linii kolejowej, co przełoży się na możliwość uruchomienia przez organizatora przewozów kursów pasażerskich, zapewniających zasadność uruchomienia przewozów które będą miały konkurencyjny czas przejazdu do transportu indywidualnego - piszą w liście samorządowcy.
Robią nas w bambuko! Te sytuacje zniechęciły mieszkankę
Nie można napisać o jaką sieć sklepów chodzi ?
Jaki Sklep
15:46, 2025-09-18
Zrujnowany mur to już historia. Parking zostaje, ale...
Jest parking a samochody blokują przejazd ul.Dworcową.
to ja
15:28, 2025-09-18
Czy przy ruchliwej drodze powstanie ścieżka rowerowa?
Przy budowanej obwodnicy jest droga dla ciężkiego sprzętu można ją wykorzystać w przyszłości na cele ścieżki rowerowej od Kosowa do Borku
Sąsiad
15:27, 2025-09-18
Spędzał sen z powiek gostyńskim strażnikom...
Jedyny mały plus był tego , że osoby bezdomne mogły znaleźć coś świeżego na siebie a stare brudne śmierdzące rzeczy wyrzucić . Ale taki plus to nie plus
Bezdomny
15:07, 2025-09-18
25 11
A co tu ratować?!!! Cała linia zdewastowana, stacje, przystanki, infrastruktura. Ile szynobus pojedzie, 40-50km/h?
15 0
Jeżeli by zrobili tak jak piszą w artykule czyli wyremontowali linie wtedy zapewne i prędkość by podnieśli
9 5
Samo "postawienie pociągów na tory" to tylko wierzchołek góry lodowej. Kwestia w jakim stanie jest infrastruktura i ile pieniędzy trzeba będzie w to wpompować. Jestem za przywróceniem tej linii jako pasażer, ale zdaję sobie sprawę z tego, że może być to nieopłacalne ze względu na ogólny zwrot z inwestycji (nie chodzi tylko o zarabianiu na biletach, ale również na pozostałych korzyściach przywrócenia tego połączenia).
26 3
W Polsce jest najgorzej rozwinięta kolej została bardzo zaniedbana i zapomniana tam u góry zbytnio skupili się na sobie zamiast na rozwijaniu Państwa
11 8
Nie ma co łódzić o połączeniach leszno gostyń jarocin możemy sobie tylko pomażyć bo wątpie że ktoś tam z rządzoncych sie za to weźmie znając rzad to ta linia zostanie zlikwidowana jak linia kościan miejska górka
9 7
A który rzad likwidował ten proobywatelski jak ma w nazwie - PO. Urząd Marszałkowski - PO. I wszystko w temacie. Dalej kto ma ich wozić - brak maszynistów, ponieważ zostały zlikwidowane oczywiście za czasów PO-PSL szkoły zawodowe i technika kształcących ludzi do tej profesi. - zobacz kierunki w byłej "kolejowej" szkole w Lesznie: technik informatyk, technik, teleinformatyk, technik elektronik i technik reklamy. W 2012 r. Nic się nie opłacało. Taki był przekaz rządu PO-PSL.
Zobacz jak wyglądają przejazdy, torowisko i dworce kolejowe??? Teraz samorządowcy się odzywają. A gdzie byli w latach 2012-2015???
10 18
Kto bedzie tym jezdzil?ludzie sa wygodni teraz.podroz autem z Borku do strefy Czachorowo max.30 minut.a pociagiem????20 minut do dworca pkp w Borku,dalej podroz pociagiem 30 minut dalej jazda autobusem do strefy Czachorowo.to wiecej niz godzina.heeeeej.
10 10
przecież linia była wymieniana dwa lata temu w rządowym programie kolej plus jako przeznaczona do rewitalizacji i przywrócenia połączeń??? już się pisiory wycofały?
4 2
czym ty myślisz , czym ty patrzysz ? zaprogramowany ludziu
31 24
Gdzie są złodzieje z PO,PSL i SLD to ta klika odpowiada za dewastacje Polski, gdyby nie PiS to Gostyń byłby już do zaorania
16 11
Chłopie gdzie ty żyjesz zaniedbania pochodzą przed rządami PO pisz zgodnie z faktami ukleknij przed PIS oni ci dadzą ceny w sklepach i bajki do naiwnych, miłego oglądania
6 9
No własnie i to Pisiory z toba włącznie go zaorają
5 3
FRAJER
5 6
Do Jana Ty już nie klęczysz a leżysz przed prezydentem Słupska. Nie pamiętasz kto mówił o państwie teoretycznym i kamieni kupa.
23 13
A który rzad likwidował ten proobywatelski jak ma w nazwie - PO. Urząd Marszałkowski - PO. I wszystko w temacie. Dalej kto ma ich wozić - brak maszynistów, ponieważ zostały zlikwidowane oczywiście za czasów PO-PSL szkoły zawodowe i technika kształcących ludzi do tej profesi. - zobacz kierunki w byłej "kolejowej" szkole w Lesznie: technik informatyk, technik, teleinformatyk, technik elektronik i technik reklamy. W 2012 r. Nic się nie opłacało. Taki był przekaz rządu PO-PSL.
Zobacz jak wyglądają przejazdy, torowisko i dworce kolejowe??? Teraz samorządowcy się odzywają. A gdzie byli w latach 2012-2015???
1 6
skoncz pisiorze...spojrz na obecna wladze
10 1
śmieci i nic poza na wspaniałm niegds dworcu.....
7 16
Ludzie w każdej prawie rodzinie są po dwa trzy samochody kolej i tak padnie na takim malym odcinku
9 14
Ludzie w każdej prawie rodzinie są po dwa trzy samochody kolej i tak padnie na takim malym odcinku
13 10
PO zaorało a PIS ma odtworzyć. Cała polska hipokryzja. Niech Sienkiewicz odbuduje - to ten co mówił, że kamieni kupa. A w Lesznie kto doprowadził do ruiny Akwawit - SLD. Tak wyglądała w Polsce dzika prywatyzacja ludzi spod znaku sierpa i młota oraz tęczowej flagi.
5 6
nazwa nie pasuje...pisiorku
10 5
Linia kolejowa do Jarocina straciła ekonomiczny sens od momentu, kiedy huta szkła zaczęła przywozić piasek szklarski z kielecczyzny ciężarówkami. Podobno 500 ton/dobę. Ruch pasażerski do Jarocina - to ekonomiczna utopia.
19 0
Ja jestem za przywróceniem kursowania szynobusu. Żeby dojechać gdzieś pociągiem muszę najpierw dostać się do najbliższej czynnej stacji kolejowej,która znajduje się w Krobi oddalonej o 20 kilometrów.
4 10
Kabaret był kiedyś jak regularnie wprowadzili komunikacje zastępczą, spod dworca PKP startował autobus z konduktorem i jeździł na stacje PKP zabierać ludzi. Wychodziło dłużej niż PKSem.
Przywrócenie tej linii pasażerom nie ma ekonomicznego sensu. Już prędzej samorządy niech wynajmą firmę przewozową na tej trasie i niech dopłacają do biletów skoro im tak zależy. Wyjdzie szybciej i taniej.
4 5
Jeśli nie jeżdżą tam pociągi i nie mają jeździć to idealne miejsce dla zrobienia wzdłuż linii droki,która rozwiązała by w większości problemy komunikacyjne miasta
0 0
Jestem za
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
2 6
Do niby obiektywny, kiedy to piszesz jak leżysz na Nowogrodzkiej, tylko d..y nie zaziebij
11 0
Linia kolejowa z Leszna do Głogowa przez Wschowę też była nieczynna ale władze tych miast dogadały się w sprawie finansowania a każde z tych miast leży w innym województwie i za dwa tygodnie ma być wznowiony ruch pasażerski na tym odcinku.
1 10
ludzie zapomnijcie o tej trasie i tematu juz nie ma
1 12
Jeśli chodzi o PKP to brak słów.Pociagi się spóźnia po kilka godzin, brak informacji -dlaczego,masakra.Po co nam na takim odcinku pociąg,kto nim będzie jeździł?Kiedyś do szkoły do Leszna jeździły tłumy, w Gostyniu już nie było gdzie usiąść.Teraz dzieci jadą autobusem pod sama szkołę.
2 0
O co z gminą Jaraczewo,nie dołoży się?
10 2
Jestem za tym żeby pociągi zostały przywrócone ponieważ były by tańsze niż jazda autobusem za 16 zł w jedną stronę a pociągiem gdzieś od 5 zl do 8 zł bilet autobus jadący do Leszna jedzie pr,ez wsztkie wioski zamiast jechać prosto ?
0 1
Przecież mądralo ludzie z wiosek też chcą dojechać. Wybież inną trasę i zapłać więcej za bilet to pojedziesz prosto
5 5
Sukces kolejny PiS który sobie samorządowcy z Gostynia przypiszą tak jak obwodnicę która powstanie dzięki rządowi PiS!!!!
2 4
Jak kochasz Polskę to nieważne jest kto ale że zrobił. A szczerze to samorządowcy nie maja nic do gadania.
3 1
Przykro,że Gostyń jest tak odcięty od świata,od publicznej komunikacji.Dojechac od strony Wrocławia ,Rawicza,Łodzi jest b. trudne. Popieram
0 2
Masz autobusy, blablacar, i własny samochód
0 1
Na co komu teraz to policzenie?