Zamknij
REKLAMA

Dobrze wiedzieć...

09:33, 08.08.2019 | Materiał partnera
REKLAMA
Skomentuj

Polscy kierowcy często zapominają, że drobny gest, jak ustąpienie przejazdu karetce na zakorkowanej autostradzie, pozwala zaoszczędzić cenne minuty, od których może zależeć czyjeś życie. Korytarz ratunkowy to manewr, o którym powinien pamiętać każdy uczestnik ruchu drogowego.

W Polsce każdego dnia dochodzi średnio do kilkudziesięciu wypadków drogowych, w części z nich poszkodowani zostają kierowcy, pasażerowie lub osoby trzecie. Do zdecydowanej większości incydentów wzywane są służby ratunkowe, które muszą niekiedy przemierzyć dziesiątki kilometrów, aby dotrzeć na miejsce zdarzenia. Każda minuta jest wtedy na wagę złota, ponieważ zależy od niej ludzkie zdrowie, a nawet życie.

Pojazdy uprzywilejowane mają pierwszeństwo!

Korytarz życia, czyli pozostawienie specjalnego pasa dla samochodów służb ratowniczych, to jeden z najważniejszych manewrów, który może przyczynić się do uratowania ludzi poszkodowanych w wypadkach. W polskich przepisach nie było do tej pory regulacji dotyczącej „Korytarza życia” Prowadzący auta mieli jedynie obowiązek pamiętać, aby bezwzględnie przepuszczać na zakorkowanych trasach służby, w przeciwnym przypadku groził mandat – jednak w wielokilometrowym autostradowym korku utworzenie takiego korytarza, inaczej niż w miastach jest czasami jedyną szansą na uratowanie życia poszkodowanym – w najpoważniejszych wypadkach niekiedy liczy się każda sekunda.

Od 1 października br. wchodzi w życie nowelizacja ustawy Kodeksu drogowego, która m. in. reguluje zasady tworzenia korytarza życia. Bierzemy przykład z krajów Europy Zachodniej, gdzie formowanie przejazdu ratunkowego jest uregulowane prawnie, a kierowcom łamiącym prawo, przyznawane są surowe mandaty. Od jesieni zacznie obowiązywać na drogach tzw. reguła prawej dłoni. Pojazdy jadące na skrajnym lewym pasie będą musiały, zjeżdżać maksymalnie na lawą stronę drogi, zaś reszta uczestników ruchu – na prawą stronę. Głównym celem zmian jest ograniczenie czasu dojazdu służb do wypadku do minimum – w takich sytuacjach każda minuta jest cenna.

Edukacja kierowców przede wszystkim

Polscy kierowcy nadal zapominają, aby pozostawiać miejsce dla przejeżdżających służb ratunkowych. Dlatego Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego postanowiło przypomnieć o regule tworzenia korytarzy życia przy okazji kampanii ,,Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste”. Oprócz trzech głównych zasad bezpiecznego poruszania się po tego typu drogach – zachowania bezpiecznego odstępu między pojazdami, patrzenia w lusterka i poruszania się prawym pasem – przypomina o tworzeniu korytarzy ratunkowych. Każdy kierowca może przyczynić się do uratowania ludzkiego życia. Mały gest w postaci umożliwienia przejazdu np. karetce znaczy w tym przypadku bardzo wiele.

Z naszych obserwacji wynika, że polscy kierowcy nie stosują się zawsze do obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym. Liczymy, że zmiana przepisów dotyczących korytarz życia zmieni tę sytuację. Przypominamy, że aby bezpiecznie podróżować autostradą należy nie tylko zadbać o własne zdrowie, życie i przestrzegać zasad bezpiecznej jazdy, ale również pomyśleć o innych. Tego chcemy nauczyć kierowców w ramach kampanii „Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste”, aby nie stwarzali zagrożenia dla siebie ani dla pasażerów, czy osób trzecich – komentuje Agata Gajos z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Spoty promujące zasady omawiane w ramach kampanii oraz inne, przydatne wskazówki dotyczące zwiększania bezpieczeństwa na drogach można zobaczyć na stronie internetowej oraz fanpage’u Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

O kampanii

„Bezpieczna autostrada – to dziecinnie proste” to akcja organizowana przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, wraz ze wsparciem PZU, Shell, Axkid i partnerów. Kampania ma charakter edukacyjny, a jej głównym celem jest przypomnienie kierowcom, że wystarczą trzy kroki, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu: zachowanie bezpiecznego odstępu między pojazdami, patrzenie w lusterka przy zmianie pasów i trzymanie się prawego pasa. Patronat nad projektem objęła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Inspekcja Transportu Drogowego i Polski Czerwony Krzyż.

Więcej informacji znajdziesz - TUTAJ - 

 

(Materiał partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (5)

Dobre Dobre

0 3

Bobrze bobrze.. 😂😂 09:49, 08.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HahHah

3 0

Nigdy się nie pomyliłeś ? To wszystko przed Tobą. 09:55, 08.08.2019


kierowcakierowca

10 2

O czym tu mówimy.... Większa połowa kierowców nie zna podstaw przepisów ruchu drogowego, nie wie na skrzyżowaniu kto ma pierwszeństwo... Nie wspominając już jazdy po autostradzie... niektórzy lewym pasem jadą jak po mieście i zadowoleni że jadą....nie wliczając w to jak tiry się wyprzedzają... ale się niektórym nie dziwie ponieważ mamy tak mało autostrad i co gorsza jak już są to płatne więc ludzie nie jeżdżą i nie mają obycia... w Polsce już jazda po autostradzie *%#)!& sprawia niektórym problemy, strach myśleć co by było jakbyśmy mieli trzy pasmowe to całkiem by było.... ale fajnie że piszecie takie rzeczy może niektórzy się dokształcą nie czytając dzienników ustaw. Pozdrawiam kierowców:) 09:50, 08.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tomektomek

4 0

W mojej opinii mandaty są zwyczajnie zbyt niskie w stosunku do wykroczeń, dlatego w "Polsce jest jak w Polsce". Za blokowanie korytarza życia, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i za jazdę po pijaku zarzuty ZAWSZE powinien stawiać prokurator. Ale Wisła z Odrą zdążą wyschnąć zanim coś tutaj się zmieni. 10:02, 08.08.2019


SiksSiks

0 1

Do kierowcy patologia w *%#)!& 18:40, 08.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© gostyn24.pl | Prawa zastrzeżone