Gmina Gostyń stoi przed poważnym wyzwaniem dotyczącym przyszłości połączeń autobusowych do Poznania. W związku z informacjami o potencjalnym wycofaniu się Gminy Dolsk ze Związku Powiatowo-Gminnego "Wielkopolski Transport Regionalny”, pojawiło się realne zagrożenie, że mieszkańcy Gostynia mogą stracić jedyną opcję publicznego transportu do stolicy województwa. W odpowiedzi na te obawy władze Gostynia zamierzają rozważyć przystąpienie do wspomnianego związku, co będzie kluczowym tematem najbliższej sesji Rady Miejskiej.
Gmina Gostyń stoi przed ważną decyzją, która może znacząco wpłynąć na dostępność komunikacji publicznej dla jej mieszkańców. Zagrożone są regularne połączenia autobusowe między Gostyniem a Poznaniem, co wynika z planowanego wystąpienia sąsiedniej gminy Dolsk ze związku "Wielkopolski Transport Regionalny”. Jeśli Dolsk wycofa się z organizacji, obecne kursy mogą kończyć się w Śremie, a Gostyń zostanie odcięty od transportu do stolicy regionu.
Na problem zwróciła uwagę radna Rady Miejskiej Gostynia, Marta Kulak-Stawińska, która podzieliła się swoimi obawami w mediach społecznościowych.
- Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji rozmawialiśmy głównie o kolei, jednak dyskutując o pociągach, od razu z tyłu głowy pojawiają się pytania o autobusy, które aktualnie są jedyną formą komunikacji publicznej w naszej gminie. Informacja, która padła, odnośnie zagrożenia połączeń do Poznania i możliwości odcięcia Gostynia i całego powiatu gostyńskiego od autobusowej komunikacji publicznej i dojazdu do stolicy naszego województwa była bardzo niepokojąca - napisała radna Marta Kulak-Stawińska i dodała. - Obserwując sytuację i brak zainteresowania tą sprawą ze strony Powiatu Gostyńskiego, Burmistrz wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego rozpoczęli negocjacje na temat przystąpienia Gminy Gostyń do Związku.
Po tej niepokojącej informacji skontaktowaliśmy się radną, która szerzej opowiedziała o problemie z jakim przyszło zmierzyć się gminie.
- Podczas rozmów dowiedzieliśmy się, że gmina Dolsk, z której przynależności korzystaliśmy w ramach utrzymania połączeń, planuje wystąpić z tego związku. Tym samym, możemy stracić jedyne bezpośrednie połączenie do Poznania - mówi radna Marta Kulak-Stawińska.
Radna zwraca uwagę na to, jak ważne jest zachowanie tych połączeń, nawet jeśli są one wykorzystywane przez stosunkowo niewielką liczbę pasażerów.
- Nawet jeśli autobusy nie są pełne, ich brak wykluczy mieszkańców nieposiadających samochodu, którzy stracą możliwość dotarcia do Poznania. To w praktyce wykluczenie komunikacyjne, które utrudni wiele aspektów życia - wyjaśnia nasz rozmówczyni. - Mimo że prywatni przewoźnicy często tłumaczą nierentowność tych tras, uważam, że powinniśmy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby utrzymać połączenia z Poznaniem. To nie jest tylko kwestia ekonomii, ale równości szans dla naszych mieszkańców - dodaje.
Koszty przynależności do "Wielkopolskiego Transportu Regionalnego” szacowane są na około 150 tysięcy złotych rocznie. Jest to jednak, według radnej, stosunkowo niewielka cena w kontekście utrzymania kilkunastu połączeń z Poznaniem. Marta Kulak-Stawińska zauważa.
- To naprawdę rozsądna kwota, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę koszty utrzymania jednego kursu dziennie z Gostynia do Poznania – praktycznie całość rocznych kosztów pokryłaby jedynie samą ropę, gdybyśmy utrzymywali te połączenia we własnym zakresie - mówi radna Marta Kulak-Stawińska.
Decyzja o przystąpieniu do związku radni podejmą na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Będzie to formalnością. Ale zanim gmina zostanie przyjęta przez wojewodę, może minąć kilka miesięcy. Dodajmy, że Gostyń obecnie nie ma alternatywnych połączeń do Poznania, a jedynym środkiem transportu pozostają autobusy.
[ZT]73893[/ZT]
[ZT]73875[/ZT]
[ZT]73814[/ZT]
[ALERT]1731574072989[/ALERT]
Krzysztof10:37, 14.11.2024
Nie rozumiem co to znaczy, że Gostyń nie ma alternatywnych połączeń do Poznania. A czy kiedyś były inne? No chyba, że pociąg przez Jarocin lub Leszno z czasem dojazdu około 3 godzin. Jak na XXI wiek to żaden sukces. A ekonomia? Jak sami wskazujecie połączenie bardzo nie ekonomiczne. Tak samo będzie z ewentualną linią kolejową do Leszna, którą chcecie przywrócić do życia. 10:37, 14.11.2024
Czytelnik11:05, 14.11.2024
Jeśli autobusy relacji Poznań -Gostyń skończą kurs w Śremie,to młodzień dojeżdżająca do szkoły do Gostynia z Kunowa straci możliwość dojazdu do szkoły.I tym samym powrót do domu też będzie niemożliwy. 11:05, 14.11.2024
Absurd18:19, 15.11.2024
Litości, mówimy chyba o uczniach szkół średnich, a trasa Kunowo-Gostyń to raptem kilkanaście minut jazdy rowerem po wypasionej ścieżce rowerowej.
Gwoli ścisłości - nie jestem za likwidacją autobusowego połączenia z Poznaniem, bo dla wielu osób to nadal jedyna opcja, żeby do Poznania dojechać.
Korzystając z okazji dodam, że zaczyna mnie denerwować to całe kulakowanie i walenie w powiat na oślep przy każdej okazji. Jak się państwo K. nie wezmą za jakąś sensowną robotę, to wyborcy też staną się złośliwi i w 2029 zagłosują na NIE. 18:19, 15.11.2024
juziu stalin11:14, 14.11.2024
spoko dalej autostop, abo hulajnogi? I bardzo dobrze i konec nareszcie z temy dfoma łomomami co stążyć nie mogną? 11:14, 14.11.2024
ja 12:09, 14.11.2024
Prawie co tydzień dojeżdzam do Poznania autobusem i są dni,że w Gostyniu sporo wsiada osób (jest młodziez dojeżdżająca do szkół ale i są starsze osoby,które np musza dojechac do lekarza.) ale też są dni ,ze jest kilka osób w autobusie.Czy to oznacza,że od razu trzeba likwidowac jedyny dojazd do Poznania?To jest jedyna alternatywa spokojnego dojazdu do Poznania i zostawcie ja ,bo spora grupa osób będzie odcięta od mozliwości wyjazdu czy do szkoły,lekarza lub po prostu do rodziny..Nie każdy ma przecież samohód w swoim domu.. 12:09, 14.11.2024
Oburzona12:36, 14.11.2024
To jest już naprawdę niesłychane - niby XXI wiek, a my nie mamy dojazdu do miasta wojewódzkiego! Mamy na imprezy, festyny, festiwale, dni powiatu, dni Gostynia itp, a na normalne życiowe sprawy - kształcenie (szkoły ponadpodstawowe, studia, kursy, lekarza, sprawy rodzinne itp.) nie ma pieniędzy i nie ma woli politycznej, by ludzie z naszego regionu mogli bez większych problemów dojechać do pracy,do szkoły, do lekarza! Wykluczamy się sami z życia na podstawowym poziomie. Nie wszyscy mają prawo jazdy, nie wszyscy mają samochody, są ludzie starsi, młodzież, którzy potrzebują komunikacji miejskiej i międzymiastowej. Nie wiem, czemu tak trudno to zrozumieć?. Z roku na rok jest coraz gorzej. Kiedyś można było wybierać szkoły ponadpodstawowe w kilku sąsiednich miejscowościach, dzisiaj tylko miejscowe - bo brak dojazdu. I zawsze mnie zastanawia, co było pierwsze - czy to ludzie przeszli na samochody i dlatego nie ma autobusów, czy też odwrotnie - nie było autobusów, więc ludzie musieli wybrać samochody, by gdziekolwiek dojechać. 12:36, 14.11.2024
Jmm13:29, 14.11.2024
Ja co tydzień dojeżdżam do szkoły na weekendy bo nie mam prawa jazdy 🫣 13:29, 14.11.2024
Ostrzegali13:54, 14.11.2024
Będzie jeszcze drożej trudniej gorzej bo koszty zrobią się nie do udźwignięcia trzeba było myśleć przy urnach przyszlosciowo a nie ślepo wierzyć w TVN propagandę. Zamiast pro rozwojowo wybrano pro zwijajaco a przypominam że kredyt kpo odblokowany odsetki lecą a kasa gdzieś znika było ***** *** teraz mamy ***** was na tle innych państw będziemy goli i weseli 13:54, 14.11.2024
Wanda19:03, 14.11.2024
Ale PiS który rządził 8 lat nie myślał skąd pochodzą te setki milionów zł rozdawane na prawo i lewo, obojętnie gdzie, na co, na szeroką skalę. Piszesz, że pieniądze z KPO znikają nie wiadomo gdzie. Chyba jesteś ślepy , albo nierozwinięty skoro nie umiesz patrzeć wokół siebie. 19:03, 14.11.2024
Oj Wandzia 09:54, 15.11.2024
Wanda mówisz o fotoradarach??? Nienawiścią do pisu wszystkiego nie przykryjesz To nie ja jestem ślepy tylko Ty udajesz że nic nie widzisz. Jest coraz gorzej gospodarka stop inwestycje stop spółki przynoszą straty zwolnienia grupowe i likwidacje. Podatki w górę ceny w górę a może widziałaś budżet na przyszły rok? a po wyborach dopiero się zacznie 09:54, 15.11.2024
O czym ona11:23, 15.11.2024
Wanda o czym ty mówisz przecież teraz jest jeszcze większe rozdawnictwo niż było jeszcze większy nepotyzm i kolesiostwo i jeszcze prosto w twarz ci się śmieją. To też wina pisu? Pisu już nie ma a problemy jeszcze większe 11:23, 15.11.2024
Bob15:32, 14.11.2024
Po co komu PKS, PKP, nic się nie opłaca i nikt nie korzysta, a jak przychodzi likwidacja to jest lament. Ogólnie to syf, Gostyń miasto powiatowe pkp, pks w centrum miasta, a transport leży i kwiczy. 15:32, 14.11.2024
Sigma15:55, 14.11.2024
Wszystko zlikwidujcie, do Lesznanawet już autobusu nie ma poza rokiem szkolnym. 15:55, 14.11.2024
Użytkownik16:22, 14.11.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Juziu stalin16:27, 14.11.2024
Gostyń powienien zaczonć pioniersko dyliżans do tego sremu. Jest to tanio. abo dfa lczy dyliszanse. 16:27, 14.11.2024
Juzio Stalin 217:04, 14.11.2024
Ogarnij sie i *%#)!& mrcopolo developmentem 17:04, 14.11.2024
XXX18:44, 14.11.2024
No nie im się w głowach przewraca ! Zlikwidować te połączenia to już sztyft wszystkiego! Często jeżdżę do Poznania i wiem że sporo osób wsiada w Gostyniu i jedzie do Poznania .Jeśli zlikwidują to Gostyń całkiem upadnie i pod względem transportu publicznego. 18:44, 14.11.2024
Jeszcze nie 18:45, 14.11.2024
Super zlikwidować szpital, pozbawić możliwości dojazdu. I tylko audycje szczujni pis do słuchania i ogladania, a pieniążki można zanieść do plebana 18:45, 14.11.2024
Już 10:02, 15.11.2024
Oto przykład jak niektórym wypaliło zwoje. Człowieku co ty bredzisz? Już od roku pis nie jest w rządzie teraz decyzje podejmują platfusy z przystawkami 10:02, 15.11.2024
Bezplcowa konfa18:51, 14.11.2024
Więcej trzeba walić na kler, zlodzieji z pisklanu w tk, sn i już na nic nie starczy. 18:51, 14.11.2024
Mieszkaniec19:46, 14.11.2024
Jasne wszystko zlikwidujcie to z czego jeszcze mogą korzystać mieszkańcy a budujcie nowe skwerki odnawiajcie stawy a za kilka lat ich nie poznacie tak wszystko pozarastane 19:46, 14.11.2024
Właśnie19:56, 14.11.2024
np gdzie się podziało te 100 dębów szumnie sądzonych na 100-tu lecie Kani Gostyń? Ale dofinansowanie z miasta na tą fanaberie było 19:56, 14.11.2024
A potem19:49, 14.11.2024
lament że poważny inwestor nie chce stworzyć w Gostyniu nowych miejsc pracy bo to tego zapyziałego miasteczka nawet autobusem nie dojedziesz. Transport publiczny tak jak śłużba zadowia należy się mieszkańcom jak psu zupa . 19:49, 14.11.2024
Druga oburzona20:10, 14.11.2024
Wstyd władze miasta ,zaorać Gostyń i nie będzie problemu.komunikacja kolejowa nie istnieje,autobusy kierunek Wrocław nie istnieją Poznań likwidują, Koscian nie wiem.Nie wszyscy mają samochody,ludzie starsi odcięci of komunikacji. Komunikacja miejska jest /dzięki/ ,ale jest dostosowana na targ,cmentarz,i typowo do kościoła .inne trasy nie istnieją. Można, by rozważyć ,aby skierować autobusy w inne kierunki i częstotliwośc kursów. 20:10, 14.11.2024
rt20:24, 15.11.2024
Wstyd dla władz wojewódzkich. 20:24, 15.11.2024
Użytkownik20:34, 14.11.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik20:37, 14.11.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
kolejarz22:34, 14.11.2024
Panie burmistrzu głosowałem na pana w każdych wyborach i myśle że do końca pana kadencji zobaczymy pociąg w Gostyniu i wypijemy szampana , a tych maruderów co tutaj piszą o pociągach że szkoda pieniedzy itd.niech pan nie słucha ,kolej to przyszłość i ekologia .Należy tak skomunikować pociagi w Lesznie bez długich przesiadek do Poznania i Wrocławia a Gostyniu ułozyć rozkład komunikacji miejskiej żeby autobusy podjeżdżały bezposrednio pod dworzec przyjezdzie pociagu ,a ludzie powoli zaczną wracać na kolej.Dziś czytałem że minister Malepszak od kolei mówił że takie linie jak do Gostynia z programu kolej plus powinny powstać szybciej a nie jak zakłada program do 2029 tak wiec bądzmy dobrej mysli 22:34, 14.11.2024
do kolejarz18:19, 15.11.2024
Brawo!!!Popieram głos rozsądku,wreszcie ktoś napisał to,pod czym ja podpisuję się również "obiema rękami". Oby miejscy radni pochylili się ze zrozumieniem nad problemem wykluczenia komunikacyjnego,który od wielu lat nas mieszkańców dotyka.Bo na Powiat Gostyński nie możemy liczyć😥 18:19, 15.11.2024
Joanna23:22, 14.11.2024
Ten świat oszalał ,jak można chcieć zlikwidować ,jedyne połączenie do poznania z Gostynia ,ludzie dojeżdżają do pracy,szkoły lekarza ,szpitali na komisje lekarskie itp .Wstyd i jeszcze raz wstyd !!!! 23:22, 14.11.2024
Szok07:39, 15.11.2024
To już jest dno totalne, jak można zlikwidować tak ważne i niezbędne połączenie z Poznaniem!!!!!
Są sytuacje kiedy również korzystam z komunikacji jadąc do Poznania i wsiada spora grupa osób... młodzież ale też ludzie starsi. Mówię STOP!!! likwidacji komunikacji do Poznania!!! 07:39, 15.11.2024
Elyta08:44, 15.11.2024
Ja nie potrzebuję autobusu. Elita gostyńska ma własny transport. Jakby ktoś z plebsu chciał jechać to mogę go wziąć i wyrzucić w Poznaniu. Tylko na porzegowo musi se dojść i na zmianę buty mieć, żeby mi w zagnojonych do mojego Matiza nie wszedł. 08:44, 15.11.2024
Kierowca09:05, 15.11.2024
Elyta, słoma z trepów Ci wychodzi, naucz się pisać !!!! niedouczony głębie!!(POŻEGOWO)
I nie obrażaj ludzi Ty kakaludzie:( 09:05, 15.11.2024
Do Edyta09:20, 15.11.2024
Zamiast tracić czas na te wypociny, zużyj go na naukę ortografii!!!!!!!!!!!!!!!!!! 09:20, 15.11.2024
Do kierowca08:58, 19.11.2024
Ty lepszy nie jesteś. Yo jest poŻYGOWO. 08:58, 19.11.2024
Nil09:52, 15.11.2024
Przecież koalicja 13 grudnia miała przywracać połączenia a nie likwidować, o co tu chodzi ? 09:52, 15.11.2024
Sołtys11:16, 15.11.2024
I bardzo dobrze. Następnym krokiem powinno być zwijanie asfaltu 🌀 11:16, 15.11.2024
Popieram 15:34, 15.11.2024
To nie jest duża kwota w budżecie gminy, a autobus jest potrzebny. Młodzież jeździ do szkoły, nie wszyscy mają samochód. Nie można cofać się do czasów powojennych, wtedy była jeszcze możliwość żeby jechać pociągiem. a teraz może nie być żadnego transportu publicznego. 15:34, 15.11.2024
joter16:39, 15.11.2024
Takie numery zawdzięczamy, że w roku 1989 masowo zagłosowaliśmy na solidaruchów!! To są efekty "urynkowienia", "prywatyzacji"... itp.
Wcześniej polikwidowano połączenia kolejowe, ponieważ przebiegały przez różne powiaty. Teraz likwidują połączenia PKS-owe bo przebiegają przez różne gminy. Takie nowe, szlacheckie, liberum veto! A ja się nie zgadzam (i co mi zrobicie)!
Neo "szlachcie" z solidarności to zawdzięczamy! Kupili dyplom w Collegium-Tumanum i podejmują genialne, strategiczne decyzje!
Nie dojadę z Gostynia do Poznania bo warchoły z Dolska dojadą do Śremu własnym autem?
16:39, 15.11.2024
juziu stalin17:06, 15.11.2024
No to Kozłowo wywineło karambola z tym połączeniami. A przy okazji opłacić te do Poznania. I wznowić do Kościana, żeby dbać profilaktycznie o zdrowie psychiczne mieszkańców. Z tego co mi wiadomo ok 90% medycyny tak uważa. I jakiś pojedyńczy kurs do Wonieścia? Jak się bawić to się bawić? Jeszcze może wznowić działalność GS, poważnie to była super firma. I skończyć z temi kapitalistami no. 17:06, 15.11.2024
Pasażer18:19, 15.11.2024
Dofinansować porządnej firmie która obsługuje Komunikację Miejską i podziękować PKS - owi. Niech zejdą na dziady do końca . Wyżej wspomniana firma da radę 18:19, 15.11.2024
Haha08:55, 19.11.2024
Taaa i przez 5 powtow pojedzie MIEJSKI autobus. Weź się *%#)!& w łeb. 08:55, 19.11.2024
Ad07:32, 16.11.2024
Na trasach Poznań, Śrem, Rawicz, Jarocin ,Koscian różnyh godzinach puścić a nie likwidować nie każdy samochód ma prywatnych przewoźników puścić Gostynia 🙂 07:32, 16.11.2024
Tak22:11, 18.11.2024
Kpina żeby do Rawicza jechać 3-5 godzin, do Jarocina to samo 😂 nie wszyscy mają samochód, prawo jazdy a tam są czasami fajne oferty pracy a jak dojechać? 🙄 22:11, 18.11.2024
Obywatel 19:19, 17.11.2024
Kulak się nie nadaje na włodarza! On tylko podwyżkę sobie zrobił a ludzie głosują na niego widać że ludzie są dziwni 19:19, 17.11.2024
Xxx08:53, 19.11.2024
Nigdy na niego nie głosowałam. To układziki gostynskie, tu każda ręką rękę myje. 08:53, 19.11.2024
Jedd20:37, 17.11.2024
Kiedyś jeździł PKS Jelenia Góra i PKS Piła jeżdżą jeszcze? 20:37, 17.11.2024
Kiedyś09:28, 19.11.2024
Taaak, kiedyś mieliśmy połączenia z Wrocławiem, Zieloną górą...a nawet z Warszawą. Ale to było KIEDYŚ, niestety:( 09:28, 19.11.2024
Oooo08:52, 19.11.2024
Czyli z tej dziury już zupełnie nie pójdzie się wyrwać. 08:52, 19.11.2024
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gostyn24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Jprdl14:15, 14.11.2024
10 0
Oznacza że nie ma innych alternatywnych połączeń czego tu można nie rozumieć? 14:15, 14.11.2024