Czy Fundusz Kościelny zostanie zlikwidowany? Grzegorz Schetyna mówi wprost o możliwych zmianach i obawach Kościoła. Jakie scenariusze są brane pod uwagę?
Senator KO Grzegorz Schetyna w „Gościu Radia ZET” opowiedział się za likwidacją Funduszu Kościelnego, podkreślając jednak, że nie stanie się to od razu. Kościół ma dystans do pomysłu odpisu podatkowego, obawiając się finansowej destabilizacji.
Senator KO odniósł się do propozycji zastąpienia Funduszu Kościelnego systemem, w którym wierni sami decydowaliby o przekazaniu części podatku na Kościół.
– To jest pomysł, o którym mówiliśmy w kampanii wyborczej. Kościół miał dystans do tego pomysłu, to znaczy odpisu podatkowego. Tak jest w Niemczech między innymi. Każdy deklaruje odpis, wtedy wysokość wsparcia zależy po prostu od liczby wiernych – powiedział w rozmowie z Radiem ZET.
Jak zaznaczył, problemem może być zmienność takich dochodów.
– Fundusz Kościelny to jest coś na stałe. Natomiast odpis podatkowy, te przychody będą różne. Więc dlatego to trzeba spokojnie skalkulować, Kościół nie chce doprowadzić do katastrofy swoich finansów. To też trzeba zrozumieć – dodał.
Prymas Polski arcybiskup Wojciech Polak przyznał, że Kościół jest otwarty na reformę, ale sprzeciwia się całkowitej likwidacji Funduszu. Tymczasem wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz popiera pomysł zastąpienia go odpisem podatkowym, wskazując, że podobne rozwiązania funkcjonują w Niemczech i we Włoszech. Obecnie pieniądze z Funduszu przeznaczane są głównie na składki ubezpieczeniowe duchownych. W budżecie na 2025 rok na ten cel przewidziano blisko 276 mln zł.
Schetyna odniósł się także do sporu o lekcje religii w szkołach. Episkopat sprzeciwia się rządowym planom zmniejszenia liczby godzin religii do jednej tygodniowo.
– Jedna lekcja to wynika z zapisów konkordatowych, więc tutaj nic złego się nie dzieje. No ale będzie jakiś wniosek, rozumiem, do instytucji międzynarodowych – skomentował senator.
[ALERT]1740854379912[/ALERT]
q09:08, 02.03.2025
70 procent ludzi odwraca sie od koscioła i co podatki se wymyslili nikt nie bedzie placił na tych panów w sukienkach
Fujek09:27, 02.03.2025
Skończmy z tym średniowieczem w wiarę czegoś w 21 wieku
Yyy09:37, 02.03.2025
Fundusz kościelny to mega dużo pieniędzy na utrzymanie tego wiecznie nie nażartaego towarzystwa. Kto chce niech płaci a kasę z funduszu na szpitale
Hary10:43, 02.03.2025
Szpitale to mega jeszcze większe pożeracze pieniędzy a efekty żadne.Kto chce niech płaci na tych tylko w innym kolorze sukienek.
Katol do q09:51, 02.03.2025
Czy masz rację? Czy teraz każdy będzie płacił na innych panów hmm... ... ale w tęczowych gaciach?... Chciałbyś. Ja zapłacę na kościół, czyli twoje stwierdzenie „nikt” to tylko twoje lewackie marzenie i ono już w chwili mojego wpisu upadło. Nie będziesz lewaku pluł mi w twarz.
Bgghb14:46, 02.03.2025
Lewak cię zrobił frajerze
Krzysztof18:05, 02.03.2025
Tu nikt nie chce pluć w twarz. Prawda jest jednak taka, że kler dostaje pieniądze i z funduszu kościelnego i z nieustalonych kwot od wiernych. Nikt jak na razie nie wie, ile Kościół zbiera od wiernych. Właśnie z tego powodu tak silnie bronią się od likwidacji funduszu, bo z podatków niewiele będą mieli.
do BGGHB21:00, 02.03.2025
Oddychaj głęboko. Nie zdradzaj swego pochodzenia. A teraz jazda do ołtarza z gwiazdami.
Polak32409:55, 02.03.2025
W końcu muszą znaleźć się pieniążki na migrantów przymusowo relokowanych z Niemiec. No tak, żeby komuś dać, trzeba innym zabrać.
Bv00:47, 08.03.2025
Ale wiesz że z twoich i moich podatków na ukraincow poszło już 300 mld zł, to ci pasuje. Żeby komuś dać trzeba komuś zabrać i dlatego ponad 1 mln emerytów nie dostaje tzw 14 a wielu braci ukraincow dostaje tzw 13 i 14, a ty bredzisz coś o Niemcach, ale pamiętasz że tych wszystkich biednych ukraincow zaprosili do Polski Duda i Morawiecki a mieszka ich w Polsce już 2 mln, a wiesz ile płacimy kasy na ukraincow którzy przyjeżdżają do nas tylko po kasę i wracają do siebie a przeszkadza ci że wydadzą kilkadziesiąt mln na migrantow innych niż bracia ukraincy.
Do Redaktora10:06, 02.03.2025
Zdjęcie do artykułu jest co najmniej tendencyjne. To wulgarna, surowa, prymitywna socjotechnika, ale lewactwo wciąż wierzy, że to działa. Uśmiałem się.
Hary do q.10:23, 02.03.2025
Piszesz że 70 procent odwraca się od kościoła, ale te same 70 procent idzie do kościoła po chrzest,komunie, ślub i pochówek.Twój komentarz jest niczym nie podparty ,byle pisać nie mając wiedzy bo skąd-lewaku.
Nie będzie lewak plu11:25, 02.03.2025
Tak jest. Jak trwoga to do Boga.
Do Harry do q22:33, 02.03.2025
Żeby ludzie nie gadali ot taka odpowiedź. W dużym mieście każdy ma to w d....
Hary do redakcji10:29, 02.03.2025
A obecnie z czyich podatków jest fundusz kościelny?.Podpowiem,od ludzi którzy uczciwie zarabiają swoją pracą.
To proste11:14, 02.03.2025
Wierzący praktykujący katolik płaci, inni na swoje lub w ogóle. Dlaczego zmuszać do płacenia ateistów czy osoby innych wyznań na coś, co dla nich nie ma znaczenia? Każdy utrzymuje, że tak powiem swoich. Skończy się wreszcie ten wypas, wtrącanie się w sprawy państwa świeckiego i bogactwo.
PIASKOWIANKA11:20, 02.03.2025
Tyle ziem odzyskali i majątków. Wciąż mało i mało.Niech się wezmą za uczciwą pracę i zarządzanie tym co mają a nie tylko daj i daj.Tylko nasz ksiądz z Piasków jest bardzo pracowity i nigdy na nic nie woła,lubię jego kazania bez uprawnienia polityki. Tacy powinni być księża.
Do To proste11:56, 02.03.2025
Dlaczego zmuszać do płacenia podatków, z których mnóstwo pieniędzy pójdzie na nielegalnych imigrantów, którzy za chwilę w setkach tysięcy zaleją Polskę? Ja ich nie chcę, to dlaczego chcesz mnie do tego przymusić? Przecież to ty chcesz ich przyjąć pod swój dach, dać im potężny socjal, opiekę zdrowotną. Dlaczego to ma być z moich podatków? To jest twój tok myślenia. Dlaczego mam płacić podatki na lewacki rząd? Przecież popieram polskich patriotów, polską prawicę. To jest twój tok myślenia.
ŻaŁosnE12:21, 02.03.2025
Rozumiem, że jutro pokażecie socjalnego imigranta, który trzyma w rękach nasze wspólne polskie pieniądze? Acha, to nie będzie zgodne z czym? Dlaczego tego nie można zrobić, a można pokazywać wasz lewacki stereotyp polskiego księdza?
Luz12:46, 02.03.2025
Płacone powinno być na konkretne parafie jak ktoś chce, a nie do wspólnej kasy gdzie purpury 80 proc zajjjum dla siebie, a resztę dla uległych księży na krótkim sznurku.
Kajko13:23, 02.03.2025
Dej,Dej domachowski kler!
Do kajko 14:17, 02.03.2025
Trzeba niedawac na ofiarę to by nie kupił sobie nowej cupry
Mack13:46, 02.03.2025
G24= TVN24.
Ta sama bolszewicka naracja. Skad ta wasza nienawisc do polskosci I tradycji?
Przeczytaj13:58, 02.03.2025
Wpiszcie w wyszukiwarkę: „socjotechnika wybrane metody”. Zdacie sobie sprawę, że codziennie jesteście ofiarami manipulacji. Pozdrawiam
JaPolak2114:00, 02.03.2025
Poczytajcie: socjotechnika metody manipulacji.
File15:25, 02.03.2025
Jeszcze będziecie wzdychać do Boga. Jak przyjdą ciężkie czasy. Nie tacy odważni byli. Oczywiscie jest tam wiele złego bezpieka powsadzała w kościołach agentów i dała im wysokie stanowiska. Ale Ci co chcą Polskę rozwalić wiedza ze kościół to jest siła. Komuna nie dała rady to teraz lewactwo patrzy Rozwalić Polskę
Do fil 17:30, 02.03.2025
Fil komuchum i liberałów złodziejskim tak udało się skłucic społeczeństwo ze się już nie zjednoczy komuuch i liberały to jest najgorsza odmiana jakv stlinizm i nazissm razem wzięci zobacz co te lapciuchy zrobiły w 1993 roku nocna zmiana legalny rząd Olszewskiego rozwaliły razem z bolkiem ubeckim kapusiem
OLi18:12, 02.03.2025
Troszkę pomyliły się Tobie czasy. Nie wiem czy wiesz, ale czasy komuny i bezpieki minęły ponad 40-45 lat. Zatem niby te Twoje wtyczki dziś już albo nie żyją, albo są staruszkami. A co do lewactwa to w ogóle nie masz pojęcia o ich ideologii. Poza tym zadbaj o piękny język polski i nie rób tyle błędów.
ziggy16:11, 02.03.2025
Zwykła kiełbasa wyborcza. Nigdy tego nie zrobią.
historia19:40, 02.03.2025
Fundusz kościelny był w zamian za zabrane KK ziemie. Czyli jak by się zlikwidowało ten fundusz to Kościół powinien odzyskać swoją własność. Przykładowo Klasztor gostyński miał folwarki w Drzęczewie i Bodzewku. I wtedy Filipini sami musieli by się utrzymać. Nie trzeba by było płacić podatków.
Do historia 21:59, 02.03.2025
A filipini nieee dorobili się legalnie tylko na oszustwie ze odpuszcza im grzechy tak traktowali ludzi razem razem tak zwani panowie razem z nimi gnębić zwykłych ludzi oni powinni mieć zabrana wszystka ziemie i tak samo powinni być traktowanie jak oni traktowali ludzi
Jan22:41, 03.03.2025
Filipini za te majątki dostali odszkodowanie. To teraz jeszcze trzeba im oddać te majątki. Jak nie jesteś zorientowany w sprawie to siedź cicho. Pisuarem jedziesz. To nic nowego, że pisdzielec nie zna tematu, ale bzdury głosi.
fkjhkjg21:35, 03.03.2025
Bolszewik Jędrkowiak z G24 wywołuje sztuczny problem podpierając się hejterskim zdjęciem. Tfuuu
Płaćić ?14:46, 04.03.2025
Koąciół to instytucja religina, która w wiekszości swoich kłamliwych nauk jest fałszywa. Każde pokolenie poczynając od narodzin Jesusa w wiekszości jest fałszywa. Prawdą jest, że Jezus urodził sie w Galileji, i ze był nizwylke mądrym człowiekiem. Majac 12 lat Tore znał na pamięć a Jego logiczne myśleni i nauki do wściekłości doporwadzały zydów, którzy wierzyli, że są najmądrzejsi, Pan Jezus wywracał Im Ich doktryny wiary. Stąd Judasz włączył się do usuniecia wraz z żydami Jezusa. Prawdę można znaleść w części w Ewangelii Łukasza I Mateusza inne zass ewangelie to bajeczki służące do naciagania ludzi. Kościół to najstrsze przedsiębiorstwo we współczesnym śwwiecie z przeogromnym majatkie liczonym w bilionach dolarów, miliony hektarów ziem na caałym swiecie dokładniej 70 mln i setki tysiecy nieruchomości na wynakmie.
Do Redaktora10:23, 05.03.2025
Skoro rzuca Pan temat finansowania kościoła w Polsce i jest to temat ogólnopolski, to może przedstawi Pan czytelnikom portalu, co dzieje się na granicy polsko- niemieckiej w Słubicach. Skoro maja być sprawy, które dotyczą Nas wszystkich.
4 5
👍
4 5
Ale nienawiść lewicy do KK. Bolszewicy wolą islam.
1 0
Sa tylko 2 religie?