Zamknij

Jeszcze nie powstało, a już chcą je nazwać. Propozycja wzbudzi kontrowersje?

10:07, 01.02.2023 mis Aktualizacja: 07:38, 02.02.2023
Skomentuj Foto: Gostyn24.pl Foto: Gostyn24.pl

Kto zostanie patronem ronda, które powstaje na skrzyżowaniu ulic: Poznańskiej, Europejskiej i al. Kasyna Gostyńskiego? Choć inwestycja jest dopiero w realizacji, to pojawiła się pierwsza propozycja. Do Rady Miejskiej Gostynia wpłynął wniosek mieszkańców Gostynia o nadanie rondu im. Mariana Rączki, postaci, która w naszym regionie budzi mieszane odczucia. 

Budowa ronda rozpoczęła się w zeszłym tygodniu i potrwa do końca czerwca, tymczasem jest już pierwsza propozycja nazwy. Mieszkańcy Gostynia zwrócili się do Rady Miejskiej z wnioskiem o nadanie budowanemu rondu im. Mariana Rączki. Pod inicjatywą podpisali się mieszkańcy, którzy znali osobiście Mariana Rączkę, historycy, którzy badali przeszłość Mariana Rączki, a także osoby, które poznały tą postać z przekazów historycznych. 

Głównym inicjatorem nadania rondu im. Mariana Rączki jest Michał Neumann z Gostynia. Gostynianin był działaczem "Solidarności", internowanym w stanie wojennym wraz z Marianem Rączką - żołnierzem niezłomnym, który w regionie gostyńskim budził kontrowersje i przez wielu uważany był za bandytę.

- Absolutnie się z tym nie zgadzam. On był tak przedstawiany przez ówczesny system, któremu się nie podobał - mówi Michał Neumann, inicjator wniosku. - Oni go chcieli zniszczyć, przedstawiali jako mordercę, bo sie go bali. To była propaganda. Podczas pamiętnego procesu pokazowego w gostyńskim kinie Marian Rączka był skazany na karę śmierci...  - przypominał gostynianin Michał Neumann i podkreślał, że ci co go poznali uważają inaczej, również historycy wypowiadają się o jego walce z totalitaryzmami w sposób pozytywny - mówił Michał Neumann.

Grzegorz Konieczny, członek organizacji "Zarzewie na rzecz tożsamości" jest podobnego zdania. Przyznaje, że prawdziwą historię Mariana Rączki poznał dopiero z przekazów historycznych.

- O Marianie Rączce słyszałem podczas rozmów  w rodzinie i nie były one pozytywne. Przedstawiany był negatywnie. Więcej się o nim dowiedziałem, podczas marszu jaki przeszedł około 10 lat temu przez Gostyń - uczestnicy przeszli deptakiem pod pomnik bohaterów Ziemi Gostyńskiej, by uczcić w ten sposób rocznicę śmierci Mariana Rączki, ostatniego dowódcy oddziału AK "Dzielny". Pojawił się wówczas Zdzisław Ściernicki - jeden z żołnierzy oddziału, z którym odbyło się spotkanie w muzeum. Po nim natrafiłem na książkę prof. Waldemara Handke "MARIAN RĄCZKA (1925-1985) Dowódca oddziału " Dzielnego" z terenu południowo-zachodniej Wielkopolski". Pan Handke osobiście znał Mariana Rączkę - mówił Grzegorz Konieczny. - To książka oparta na tekstach źródłowych, a nie historie wyssane z palca. Historia nie jest prosta, trzeba na nią spojrzeć z szerszej perspektywy - zaznaczał gostynianin, który również podpisał się pod wnioskiem skierowanym do Rady Miejskiej Gostynia.

Jak uzasadniali wnioskodawcy w piśmie skierowanym do Rady Miejskiej, Marian Rączka walczył z dwoma totalitaryzmami: nazistowskim i stalinowskim, brał udział w powstaniu warszawskim, a po wojnie był dowódcą oddziałów walczących z o niepodległość Polski AK "Dzielny" i AK "Zawisza". Internowany w stanie wojennym. w 2021 roku prezydent RP odznaczył pośmiertnie Marian Rączkę Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za zasługi na niepodległości naszego kraju. Zaznaczono również, że nieopodal nowobudowanego ronda, w 1925 urodził się Marian Rączka. 

- Dlatego uważamy, że jest najbardziej słuszne, aby upamiętnić bohatera ziemi gostyńskiej - piszą we wniosku inicjatorzy.

Wniosek, pod którym podpisało się ponad 30 mieszkańców w pierwszej kolejności trafi do komisji Rady Miejskiej, a następnie pod głosowanie rady, najprawdopodobniej podczas marcowej sesji. 

- Patrząc na życiorys pana Marian Rączki i jego dokonania, to podchodzę pozytywnie do tej inicjatywy. - mówi Mirosław Żywicki, przewodniczący rady Miejskiej Gostynia. - Wiem, że pan Rączka odbierany jest jako postać kontrowersyjna, ale podejmując decyzję na pewno będziemy wspomagać się opiniami historyków i dyrektora muzeum. - dodaje przewodniczący Rady Miejskiej Gostynia. 

[ALERT]1675242690972[/ALERT]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

(mis)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(87)

I tenI ten

16 24

Rondo im. Ofiar Rzezi Wołyńskiej 10:30, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

KrzyśKrzyś

13 26

Rondo im. Ofiar stiepa bandery 10:32, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asas

10 34

Rondo im. Włodzimierza Lenina - twórcy niepodległej Polski. 10:35, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RychuRychu

7 14

Rondo im. Bohdana *%#)!& ( bohater Polsko -Rosyjski to on wykonał wyrok na stefanie banderze i lwie rebecie którzy byli ludoböjcami) 10:37, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RR

0 0

Co ty Rychu wiesz o zabijaniu 21:55, 01.02.2023


QQQQQQ

21 15

Widać dużą aktywność ruskich troli na portalu, wciskających putinowską propagandę. Może czas się tym zająć... 10:38, 01.02.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

I tenI ten

8 13

Zewrzyj wary i nie szeleszcz onuco żydowsko amerykańska. 10:47, 01.02.2023


Galicja UGalicja U

3 3

Uwiez banderowskie trole to najwyższy i najwymyślniejszy poziom w jaki można zadać tortury człowiekowi. 11:44, 01.02.2023


RobcioRobcio

3 26

Rondo im. Bohaterskich zdobywców Azowstalu i Sołedaru 10:40, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GostyniakGostyniak

39 13

Ludzie na Boga. Kto to jest ? Kto go zna. Jakiś historyk tylko. I będzie się cieszył ze na jego wniosek nazwano Rondo. Ja się pod tym nie podpiduje. Ulice,place, ronda powinny nosić nazwy sławnych i pamiętliwych ludzi albo rzeczy które utkwią nam w pamięci. Pisarze czy wybitni społecznicy. Ktoś kto naprawdę zrobił wiele i każdy go zna. Niech to będzie ktoś z Gostynia ale niech przynajmniej połowa ludzi go zna. 11:04, 01.02.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

I tenI ten

2 11

Np ul Nad Kanią ;) kto zna tego typa ? 11:14, 01.02.2023


SteveSteve

3 1

A tż pania znasz Wanda Modlibowska ?Zapewne też nie wiec są po to historycy by przypominać kto jest kto
20:29, 01.02.2023


NnNn

13 6

Rondo firmy drogbud xd 11:13, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gienek gienek

8 16

imienia kaczorka 11:14, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Rafał Rafał

17 9

Stanisława Taczka pierwszego dowódcę Powstania Wielkopolskiego, pozdrawiam. 11:15, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EnterEnter

15 1

Jeśli już to pisz nazwisko bezbłędnie; Taczaka. Tak to byłby dobry patron popieram 12:02, 01.02.2023


nnnn

54 8

Rondo powinno mieć nazwę, z którą wszyscy będą je kojarzyć i bezbłędnie lokalizować, np. Pożegowo, Europejskie (od osiedla, ulicy). Z lokalizacją ronda biznesu nikt nie ma problemu, natomiast które jest Czarnego Legionu, a które Solidarności to już jest problem. A o Rączce pierwsze słyszę i podejrzewam, że większość mieszkańców powiatu też. Tak samo nowe ronda, które powstają na obwodnicy powinny mieć nazwy - Krajewice i Grabonóg, bez żadnego upamiętniania na siłę nie wiadomo kogo. 11:15, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NajmanNajman

17 39

Jak dla mnie nazwanie Ronda imieniem Rączki jest słuszne, gdyż miał on związek z Gostyniem i stanowił ważną personę w szeregach wojennych, a to, że ludzie z komentarzy o nim nie słyszeli świadczy o ich braku wiedzy. Nazywanie ronda ofiarami lub zdarzeniami historycznymi jest mniej ważne niż upamiętnienie osoby, która przyniosła Gostyniowi chwałę... 11:52, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BB

7 11

Najman : nie dziw się że nie znają historii, wszak nauczyciele byli powołani w białym domku za wiadome zasługi. 12:05, 01.02.2023


Bez przesady!Bez przesady!

73 6

Nazwa nie powinna budzić kontrowersji i dzielić mieszkańców. Nazwijcie je Rondem Poznańskim( zdaje się w kierunku Poznania) i koniec. A Pan zwolennik Rączki niech sobie w ogrodzie drzewo zasadzi i nazwie nazwiskiem swojego bohatera. 11:57, 01.02.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

obserwatorobserwator

10 4

popieram nazwę 14:36, 01.02.2023


BB

3 9

ktoś powinien zasadzić drzewo i nazwać twoim imieniem, a na tabliczce napis -durnemu bez przesady użytkownikowi internetu- 10:18, 02.02.2023


MigMig

13 24

Dobra inicjatywa. Popieram 13:05, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JózefJózef

19 5

Panie Michale pora zejść na ziemię😠😠 13:24, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

grzesgrzes

25 10

Michal myslalem ze jestes czlowiekiem rozumnym-to ze byles internowany razem z tym pajacem politycznym nie upowaznia cie do dzialan zeby nazwac rondo imieniem tego faceta.Widze ze nie znasz histotii powojennej ziemi gostynskiej.Porozmawiaj z ludzmi ktorzy pamietaja te czasy z Goli Starego Gostynia Siemowa Daleszyna czy okolicznych wiosek.Zapytaj jakie oni maja oceny o tym politycznym zbirze i o metodach jakie stosowal wobec tej ludnosci.Ilu ludzi cierpialo i do dzis ma traume po jego wizytach w ich domostwach.Zyja jeszcze ich dzieci wnukowie i mozesz z nimi porozmawiac-a zapewniam cie ze nie byli to zadni kułacy czy bogacze prl.Samo internowanie ciebie i jeszcze kilku niby obroncow robotnikow z naszego powiatu to tez byla farsa pod publike-ile siedzieliscie 2-3 dni? 14:41, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do Grześ Do Grześ

1 9

Idzie Grześ
Przez wieś,
Wo­rek pia­sku nie­sie,
A przez dziur­kę
Pia­sek ciur­kiem
Sy­pie się za Grze­siem 17:26, 01.02.2023


RondoRondo

4 5

Rondo im. Generała Dowbora-Muśnickiego on przejął po Taczaku dowódzwto najlepszego powstania w dziejach Polski. 16:06, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anna987Anna987

10 27

Czy wie ktoś kiedy będzie otwarcie ronda im. Mariana Rączki, mieszkam we Wrocławiu, a mój dziadek walczył w oddziale Rączki i bardzo dobrze wspominał swojego dowódcę - chciałabym być na tej uroczystosci 16:12, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Eska Eska

10 4

Ja z relacji moich rodziców wiem, że Raczka był złym człowiekiem! 09:54, 02.02.2023


KubaKuba

10 26

Gostyń pamięta o Panu Marianie. Cześć i Chwała Bohaterom 16:14, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

12345p12345p

23 2

Kiedyś była mowa,że nazwy ulic w Gostyniu nie będą dotyczyły osób okresu powojennego i tego należy się trzymać.Właściwa obecnie nazwa to rondo Powstania Wielkopolskiego lub też Taczaka.Nigdy nie M.Rączki.20 osób nie będzie decydować,by nadawać imię człowieka o którym ludzie różnie myślą.Wg IPN-u to osoba szlachetna ale wg osób znających jego działania dokładnie niekoniecznie.Cześć i chwała powstańcom wielkopolskim 17:08, 01.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaśJaś

13 1

Całkowicie popieram z Rączki bohatera zrobili historycy którzy piszą o nim wybiórczo, szkoda że już bardzo mało żyje osób którzy znali jego powojenną działalność i zostali przez Rączkę i jego ludzi okradzeni z ostatniego wieprzka czy worka pyrów chociaż z powojenną władzą nie mieli nic wspólnego. 19:26, 01.02.2023


Pradawny Pradawny

5 25

Wreszcie jakaś sensowna nazwa ronda dla naszego miasta, jedyna taka, super pomysł 17:13, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

VSFVSF

14 2

Rondo to powinno się nazywać RONDO SZCZOTKOWO Tak dawniej nazywano tamte okolice . 17:56, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KierowcaKierowca

30 2

Ludzie pomyślcie trochę, czy nie prościej jest nazwać rondo Poznańskie i wszyscy wiedzą gdzie to jest. A nie jakiś Rączka. 18:06, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PytaPyta

1 2

Ronto tadełusza ryyyy, powie ktoś ze niezasłużony, no będzie taki odważny radny. 19:20, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtosKtos

2 16

Rondo obroncow lgbt 20:09, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

T@mek T@mek

1 7

Rondo im. Grupy Operacyjnej "Wisła" 20:25, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

R R

1 11

Pan nejman ma rację pisiory 21:49, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MirraMirra

22 1

Rondo poznanskie to idealna nazwa 22:21, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

666666

1 14

Rondo Warola Kojtyły 00:19, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Proszę Proszę

1 5

Rondo starych *%#)!& 00:21, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AleAleAleAleAleAle

3 4

Rondo Bohdana Smolenia 01:40, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HahahHahah

20 1

Jeżeli w regionie uważany jest za postać kontrowersyjną nie powinno się nadawać nigdzie jego imienia. Proste.jezeli są ludzie którzy uznawali fgo za złego i nie ma czystej opinii to po co robić zamieszanie.zrobic nazwy niezależne od systemu i rządów. 05:57, 02.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BB

1 10

hahaj sobie , to ci wychodzi najlepiej ciemnoto 10:23, 02.02.2023


morsmors

1 5

czy Ci ruskie to mieszkancy Gostynia?to wiocha 08:32, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntekAntek

9 3

Proszę nie nazywać ronda imieniem kogoś o kimś większość mieszkańców nigdy nie słyszała. 09:50, 02.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZkZk

1 5

A czy większość mieszkańców słyszała o Taciaku czy Dowborze albo o Zedlerze Jestem pewien ze Rączka bije ich na głowe jeśli chodzi o znajomość w Gostyniu 13:06, 03.02.2023


RaisRais

8 3


Ponieważ żyli prawem wilka
historia o nich głucho milczy
pozostał po nich w kopnym śniegu
żółtawy mocz i ten ślad wilczy...
Marian Rączka do dziś wyklęty na swojej ziemii
09:53, 02.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

0 1

Bo na to za służył, nie można oceniać człowieka częściowo lecz za całość jego działań. 15:48, 10.02.2023


gggggggg

4 4

Ferdka Kiepskieggo 10:59, 02.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

VSFVSF

2 0

Idealna propozycja ,jestem za ! 11:35, 02.02.2023


lemlem

1 0

"Rondo w kierunku na obwodnicę której nie ma" i nie będzie 11:08, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec mieszkaniec

9 1

do grzes ....masz calkowita racje jaki bohater spotkalem sie z ludzmi co mieli stycznosc z tym bohaterem zyli w strachu kiedy odwiedza ich w nocy i zabiora calom zywnosc 17:06, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zk06gZk06g

4 10

Jezeli historycy są za tzn. ze w archiwach IPN są pozytywnie dla Rączki akta i sprawa zamknięta. Jeśli rada odrzuci wniosek to okryje się hańbą. A popularność Rączki jeszcze wzrośnie bo nieda się wymazać z historii kogoś kto walczył w PW z Niemcami a po wojnie był przeciw sowietyzacji Polski i do końca był wierny przysiędze AK : W imię Boga Wszechmogącego i Królowej Korony Polskiej przysięgam bronić Wiary i Honoru Ojczyzny przed nawałą komunizmu. Tak mi dopomóz Bóg 19:54, 02.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zk 07Zk 07

7 1

Człowieku ogarnij się co ty wiesz o rączce. 20:20, 02.02.2023


MakeyMakey

5 15

Popieram Mariana Rączkę 19:58, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PikPik

5 1

Niedaleko szlabanu;) mieć będzie: ,,Rondo Szlaban” 22:27, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

podatnikpodatnik

4 0

Każdy medal dwie strony ma 08:51, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bon34Bon34

4 6

Kto nic nie wie o Rączce niech wpisze w Google muzeum gostyń M Rączka lub Marian Rączka Kościuszko. Nawet na stronie amerykańskiej internetu jest zdjęcie grobu Rączki 09:19, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

YtYt

7 1

Rondo poznańskie 09:26, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TojaToja

1 6

A może Lecha Kaczyńskiego? Wszyscy coś mają aby nie Gostyń. 09:32, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TurekTurek

2 6

Jerzego Owsiaka 09:32, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bdb Bdb

2 5

A czemu nie kobiet ? Np rondo Maryli Rodowicz, albo Marii Curie Skłodowskiej. 09:35, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BarbaraBarbara

0 3

Jak kobiet to świętych np Św. Barbara 09:37, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zenka MartyniukaZenka Martyniuka

1 2

Albo Szpaka zróbcie.
Może i ten rączka był spoko, ale po co nazwy kogoś o kim muszę czytać w encyklopedii ? Lepiej coś aktualnego, bardziej na topie. 09:40, 03.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

szpakszpak

0 2

IDIOTA 11:22, 03.02.2023


Gryf7Gryf7

1 8

Skoro ten Rączka był taki odwazny to nieh to rondo ma tym bardziej ze ponoć tam się urodził 13:39, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zdzisław 4Zdzisław 4

0 3

Ojciec kiedyś opowiadał ze Rączka urodził się w biednej chłopskiej rodzinie w chacie pod szczechą dziś jest tam okazała willa pod numerem 159 na przeciwko biedronki a żona mieszkała kilka domów dalej pobrali się póżno dopiero jak wyszedł z więzienia. Pracował w cukrowni i spółdzielni i musiał jak były święta państwowe zgłaszać się na milicji. Lubił tez przebywać w restauracji Biskupianka gdzie prowadził długie rozmowy. o polityce. 14:39, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do NeumanDo Neuman

6 3

Byłeś tak dla pozoru razem z Romanem S i Józefem S na parę dni internowany może jeszcze chcesz karierę zrobić a fe. Populista idź do boru z tą propozycją . Rączka nie, też o nim złych wiele informacji słyszałem. Jak już coś musi mieć nazwę to tak jak wielu sugeruje nie żadne nazwiska jeszcze budzące kontrowersje , RONDO POZNANSKIE . Jestem za. 15:33, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZukZuk

5 5

Czy sprawdził ktoś czy ten Rączka na pewno urodził się tam gdzie rondo bo czuje ze jest to zagrywka jego fanów aby zmylić Pana Burmistrza i Rade. 16:47, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

YetiYeti

4 7

O Panu Marianie krązą niesamowite historie ja znam 2 ponoć dzień przed złozeniem broni jeżdził rowerem po rynku w Gostyniu i strzelał z karabinu w powietrze a ubowcy ze strachu tak się pochowali ze dopiero na drugi dzień wyśli z kryjówek. Gdy kiedyś wszedł do baru w Krobi to dwóch milicjantów na jego widok uciekło przez okno zapominając zabrać czapki i płaszcze a było to zimą. Na pewno prawdą jestze gdy ze swoim oddziałem dołączył do procesji Bozego Ciała w Krobi to ksiądz. przerwał na chwilę uroczystość a zgromadzeni tam ludzie zgotowali im długą owację braw. Mówili otym ci którzy tam byli 17:24, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Solidarność 80Solidarność 80

5 7

Ide o zakład ze pan który atakuje Michała. To kiedy Neuman i Rączka byli internowani on jako ormowiec patrolował z opaską na ramieniu ulice Gostynia w stanie wojennym 19:33, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ph+Ph+

2 4

Rondo północne 20:58, 03.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wieslawwieslaw

1 5

no cóż większość starych nieżyjących już ludzi z okolic Gostyńskiej dz... niemiło wyrażała sie o tym panu dla kogo był ok to był jak każdy, nazwać można jak sie chce będzie co w razie czego zmieniać chociaż nawa lepsza niż by można się spodziewać. dobrze że nie imieniem jakiegoś złodzieja z pisiorstwa. 23:12, 03.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PikPik

4 5

Większego złodziejstwa jak było za rządów *%#)!& tuska i nowaka już nie będzie 08:34, 04.02.2023


MonekMonek

6 3

Co widze wielu by chciało by rondo nazwać ku czci ; utrwalaczy władzy ludowej. Co robią nauczyciele na lekci historii. Dlaczego w cyGostyniu nie przekazują wiedzy o oddziale Dzielny i jego dowódcach Rogińskim załozycielu oddziału i ostatnim dowódy Rączce. W Warszawie się o tym mówi więcej niz w Gostyniu bo Prezydent skąd wiedze musiał mieć ze odznaczył Rączkę najwyzszym odznaczeniem w czasach pokoju 08:53, 04.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Północne Północne

1 3

Rondo Północne 15:01, 04.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RaczkaRaczka

8 5

Jak był taki chojrak to mógł okradać z żarcia i kasy prominentów i milicjantów w ich domach, ale nie bo było zagrożenie zorganizowania większej nagonki za nim i jego ludźmi. Wolał okradać bo jak inaczej można to określić ? Biednych ludzi którzy w żaden sposób nie stawiali oporu. Często podczas takich najazdów straszył tych ludzi którym zabierał i żarcie i kasę i kosztowności że jak coś komuś powiedzą to hmmm ładnie to ujmę pożałują. Z przekazów ustnych to słyszałem wiele i nigdy nic dobrego. A w tej krobii co bili mu brawa to dlatego żeby mu się przypodobać
On był takim odpowiednikiem aktualnego przywódcy nocnych wilków z Kremla. Jemu też biją brawa, przymilaja się bo się go boją. 10:26, 05.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

chłopiecchłopiec

1 0

A ile chłopcze ty masz latek,skąd u ciebie taka wiedza.Minister Czarnek próbuje uczyć prawdziwej historii Polski,niestety wielu jest opornych na wiedzę.To chyba koledzy. 20:11, 07.02.2023


TokioTokio

7 6

Ludzie ogarnijcie się i nie powtarzajcie przekazu komuny dla nich bandytami byli. :Anders Pilecki Inka a bohaterami Stalin Bierut. Rączka walczył by dziś mogliście zyć w wolnym kraju a władze mieli ci których ludzie wybiorą w wolnych wyborach a nie z nadania Moskwy jak było przez 45 lat Historia przyznała Mu racje i nawet jak Mu tego ronda nie przyznają to nadejdzie taki czas ze stanie Jego pomnik w centrum Gostynia choć My tej chwili raczej już nie doczekamu 14:00, 05.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KretKret

2 1

Mądre słowa. Dziękuje. 18:24, 05.02.2023


krobiokkrobiok

2 4

w Krobi obrabował bank, miał za to wyrok, ludzie się bali jego bandy rabusiów. w czasie wojny może i miał dobre momenty, ale po wojnie źle się zapisał w pamięci. W archiwach dawnego MO są pewnie jeszcze dokumenty. Teraz promuje się takie kontrowersyjne osoby. 19:57, 09.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

M.R.M.R.

1 0

Na bank napadł Zdzislaw Rz. ps. Wicher, wydalony z oddziału „Kościuszki” 22:21, 10.02.2023


BogdanBogdan

2 1

Najlepsza nazwa to Rondo Europejskie 21:22, 09.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WiechaWiecha

2 1

Tylko nie Rączka źle brzmi 21:24, 09.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KotKot

3 1

Do krobioka. Powtarzasz przekaz komuny. Nie mógł obrabować banku w krobi bo w tym czasie był więzieniu. Kazdy napad wtedy przypisuje się jemu zeby go oczernić a on długo po wojnie utrzymywał dobre relacje z ludzmi i wszędzie gdzie pracował miał bardzo dobrą opinie 09:42, 10.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%