"Nic"
Dzisiaj nie umiem sobie znaleźć miejsca. Tak to jest, kiedy nie masz nic do roboty i trzeba mocno się pilnować, żeby obie czegoś nie wynaleźć. Leży drzewo do rąbania, trzeba podlać kwiaty, grządki. I chodzi o to, żeby … tego nie robić. Co najwyżej, zadać sobie trud pójścia do kościoła i bezczynnie siedzieć. Tak dzisiaj powinno być i szczerze mówiąc, wciąż się tego uczę i trudno mi jest nic nie robić.
W Wielką Sobotę, przepraszam za szczerość, denerwują mnie tłumy ludzi ze święconką. Gdybym tylko mógł, zakazałbym tego zwyczaju. Nie bardzo potrafię zrozumieć, dlaczego pokarmów na stół wielkanocny, na pamiątkę spotkania Jezusa zmartwychwstałego, nie może poświęcić głowa domu tuż przed posiłkiem. Wkurza mnie ten zgiełk ludzi z koszykami, którzy nawet nie wejdą na chwilę modlitwy do kościoła.
Nie potrafimy siedzieć w bezczynności, a na co dzień narzekamy na bieg, pośpiech i hałas. Sami sobie jesteśmy winni i nie wykorzystujemy czasu zwolnienia. Gdzie jest Jezus w tym wszystkim? Leży w prochu ziemi. Pozwolił się przybić do krzyża i zanieść do grobu, całkowicie wydany w nasze ręce. Kto przeżył śmierć kogoś bliskiego, chyba zrozumie te kilka powyższych linijek. Dla mnie to jest ważne – przeżywać Jego śmierć. Jezus jest mi bliski – mnie to zatrzymuje!!!
W Wielką Sobotę powinno być zderzenie z wielkim NIC. Ale my chcemy mieć moc sprawczości, moc działania – więc wymyśliliśmy sobie święconkę? Nie potrafię sobie znaleźć miejsca.
Wieczorem, po zachodzie słońca, w tradycji Izraela zaczyna się nowy dzień. Schodzimy się wtedy na wspólne czuwanie – wigilię. Wigilia oznacza czuwanie, oczekiwanie. Warunkiem jest zachód słońca, ponieważ mamy zmierzyć się z ciemnością. Tego też nie czujemy, bo wszędzie mrugające neony i strasznie wpływające na mózg światełka ze smartfonów. Dawniej, ludzie mieli ogromny kłopot z ciemnością. W armii pruskiej żołnierz miał 60 sekund na rozpalenie ognia. Od tego zależało życie jego i towarzyszy. Nie czujemy dziś ciemności, tak jak nie czujemy smaku chleba i chyba życie nam przez to ucieka.
Spotkamy się w ciemności przed kościołem. Rozpalimy ognisko i … poświęcimy je. Paradoks, sprzeczność. Będziemy mieszać ogień z wodą. Jedno i drugie daje życie. Dziś za pomocą ognia i wody Jezus pokazuje nam, że On jest naszym życiem. Od ognia zapalimy jedną, jedyną świecę – paschał – symbol Chrystusa. I ten jeden mały płomyk wniesiemy do całkowicie ciemnego kościoła. I stanie się cud, będziemy brać to światło i przekazywać dalej. Właśnie na tym polega życie: dostawać, żeby dawać. Nikogo nie pominąć. Każdy musi mieć światło. W ten sposób doświadczymy jak to dobrze że jest obok mnie ktoś, że nie jestem samowystarczalny.
Potem będziemy słuchać opowieści o tym co Bóg dla nas robił. To będzie długo trwało, tak jak bez końca trzeba powtarzać, że jesteś dla mnie ważny, zostawiłeś mnie, może nawet zdradziłeś ale wciąż … jesteś dla mnie ważny. Tak na nas patrzy Bóg – trzeba to usłyszeć. W pewnym momencie znowu uroczyście nakryjemy święty stół i położymy na nim krzyż ale z czerwoną stułą – to znak, że: Jezu przyjmujemy Twoją miłość.
Najważniejsze będzie teraz. Pójdziemy do drugiego znaku, bez którego nie da się żyć. Do wody. Podejdziemy do chrzcielnicy, gdzie zaczęło się nasze życie z Bogiem. Różnie ono teraz wygląda z naszej strony – bo Bóg jest zawsze, nie potrafi przestać kochać. Tylko tego Bóg nie umie zrobić. Dlatego wracamy do początku. Skończył się Wielki Post, w którym miałem odkryć tylko to: jestem kochany mimo zdrad. To odbudowywanie miłości po zdradzie. Dlatego wracamy do chrztu, gdzie wszystko się zaczęło: nieskazitelność, biel, czystość. Tam będzie taki cudny znak. Do chrzcielnicy z wodą, będziemy wkładać zapalony paschał. Znowu Jezus daje życie. Czy potrafię pozwolić się kochać? Pozwolę sobie umyć nogi? Pozwolę sobie usłyszeć: nie rób tego, to mnie boli. Pozwolę sobie zobaczyć własne błędy, żeby spróbować ich nie popełniać. Zaczyna się NOWE ŻYCIE. Będziemy stać z zapalonymi świecami i będziemy kropieni wodą. Dziwne i piękne jednocześnie. Ciekawe połączenie. Mówią że dobre jedzenie to właściwe mieszanie smaków. A my w tym nocnym czuwaniu właśnie znowu, razem z Jezusem usiądziemy do świętego stołu. Znów jesteśmy razem, żeby … odkrywać to co ważne. Oto WIELKA NOC, w której się łączą sprawy boskie ze sprawami ludzkimi.
CDN.
Użytkownik19:25, 30.03.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Grześ20:30, 30.03.2024
Ma świętą rację. Ta obłuda mnie również rozbraja. Klepanie paciorków bez sensu zamiast chwila zadumy. Różaniec to też wprowadzenie się w jakiś dziwny stan mantry czy jeszcze czegoś innego. 20:30, 30.03.2024
Bz22:34, 30.03.2024
Dziwne, pogańskie zwyczaje.
O samej śmierci Jezusa i korzyściach z niej dla ludzi rzadko kto rozmawia.
Spacerek, jedzenie i koszyczek.
Katastrofa duchowa. 22:34, 30.03.2024
All09:00, 31.03.2024
A co ty wiesz na te tematy? Byłeś tam? Więc gu... wiesz. 09:00, 31.03.2024
Wuja12:12, 31.03.2024
Po co zwracasz na to uwagę krytykuje inne religie 12:12, 31.03.2024
agnostyk00:19, 02.04.2024
Bz - dobrze, popieram. Ci dwoje ponizej (all, wuja) to jakies "mohery" zapewne, skoro nie rozumieja co napisalæs. Zycze wytrwalosci i umiejetnosci ignorowania glupoty. 00:19, 02.04.2024
Użytkownik00:08, 31.03.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Świętanarauszu08:07, 31.03.2024
Najważniejsze w święta to jest uj*bać się ze szwagrem. Stałam wczoraj w kolejce do kasy w jednym z marketów i ogrom trunków u ludzi w koszykach mnie rozwalił. Trza opić zmartwychwstanie Jesuska 08:07, 31.03.2024
Togo 16:44, 31.03.2024
To chyba byłaś w monopolowym bo ja tego nie zuważyłem w sklepach. 16:44, 31.03.2024
Kuba17:04, 31.03.2024
Jakim prawem oceniasz wiarę innych? A może ten pijak ma więcej wiary aniżeli dziesięciu bogobojnych? Nie sądźcie a nie będziecie sądzeni. 17:04, 31.03.2024
agnostyk00:22, 02.04.2024
Drogi "Kuba"... ta "Swietanarauszu" pisala to sarkastycznie, wiesz...? (To taki rodzaj humoru wyznawany przez opsoby nieco inteligentniejsze od....) 00:22, 02.04.2024
Dobromira 08:34, 31.03.2024
Na szczęście jako ateistką nie mam takich problemów 08:34, 31.03.2024
Mona Liza12:07, 31.03.2024
No to super, gratuluję, najważniejsze, żeby każdy czuł się dobrze we własnej skórze, ja mam ogromne szczęście, bo otrzymałam łaskę wiary, największego prawdziwego Przyjaciela , który cały mój grzech wziął na siebie i prowadzi mnie do życia wiecznego, a nie do grobu, zdrowia życzę 12:07, 31.03.2024
Kuba16:40, 31.03.2024
I co, pochwaliłaś się w necie? Lepiej ci? Poczekaj, przyjdzie choroba, na łożu śmierci będziesz błagała o księdza i sakramenty. Oby nie było za późno. Z Bogiem. 16:40, 31.03.2024
Olo21:46, 31.03.2024
Jest czym się chwalić. 21:46, 31.03.2024
Kjgdd23:44, 31.03.2024
A, ja posiadam uprawnienia i sam sobie swięcę 23:44, 31.03.2024
agnostyk00:26, 02.04.2024
Zgadza sie! Ja tez, jako agnostyk, nie mam takich problemow jakie ma ten tu, ponizej, moherowy "Kuba". Widac jeszcze nie wszystko zauwazyl, zastanowil sie i przemyslal. Oby kiedys otworzyl oczy i zrozumial, ze z niektorych bajek wypadaloby wreszcie wyrosnac, nieprawdaz?
00:26, 02.04.2024
agnostyk00:37, 02.04.2024
Droga MONO LIZO. Mam zle wiesci dla ciebie: Otoz ten twoj "Przyjaciel" nie wzial twoich grzechow na siebie. To falszywa nauka pewnego greka, niejakiego Pawla z Tarsu, podchwycona potem przez wyznawcow jego religii - chrzescijanstwa. Jezus nie nauczal tego co Pawel, ktory nigdy do nawet nie spotkal (droga do Damaszku to sciema!) i, poniewaz Pawel glosil wlasna, odstepcza nauke, byl w konflikcie z PRAWDZIWYMI uczniami Jezusa (czyt. dzieje apostolskie). Boga nie trzeba przekupywac by wybaczyl grzech. On wybacza po prostu, za darmo, o ile ktos swoj grzech porzuci i zacznie postepowac tak jak Bog (a nie ksiadz czu kosciol) tego chce. (tu zalecam lekture TYLKO starego testamentu! - bo nowy to sterta bajek dla dzieci specjalnej troski). Dobra zatem nowina o Jezusie to ta, ze nie potrzebny nam zaden Jezus! Bog wystarczy - i o tym traktuje caly Stary Testament. Wystarczy poczytac! 00:37, 02.04.2024
ppeprpfro08:41, 31.03.2024
w armii pruskiej ? chwalenie zbrodniarzy niemieckich to jakis obłed!! to ksiadz czy czlowiek tego tej gangsterki ,rzecza ludzka jest bładzić ale to tutaj to jak w czerwonym sztandarze, zreszta to tutaj w tej gazetce to gloryfikuj sie komune cały czas, kto za tym stoi madry wie jeszcze powinna miec logo ośmiu gwiazdek 08:41, 31.03.2024
Mam pytanie 08:59, 31.03.2024
Czytanie ze zrozumieniem się kłania. A może już tak masz mózg przez kaczora wyprany że sam sobie nie umiesz pomóc? 08:59, 31.03.2024
Kuba17:07, 31.03.2024
Kaczorowi to ty nie jesteś godny butów czyścić. Jeszcze zapłaczecie za PiS, Morawieckim, Kaczyńskim jak wam unia każe zielonkę wtranzalac. 17:07, 31.03.2024
agnostyk00:46, 02.04.2024
MAM PYTANIE - swietnie odpowiedzialæs! A te 2 komentarze/odpwoiedzi, zwlaszcza tego, pozan
l sie Boze!, "kuby" - co juz zupelnie sie zdemaskowal i poparl moje domysly, jako iloczyn moheru przez pisiorstwo.
Ufff...!! 00:46, 02.04.2024
azariasz.08:51, 31.03.2024
90% obrzędów w kościele rzymsko katolickim i prawosławnym jest pogańskich i próżno szukać w tych instytucjach prawdziwego Boga jedyne co znajdujemy to rządza władzy i pieniędzy ponad to obłuda arogancja I hipokryzja 08:51, 31.03.2024
ABC14:21, 31.03.2024
A co ty w ogóle wiesz o prawosławiu? 14:21, 31.03.2024
agnostyk00:52, 02.04.2024
Azariaszu drogi! Nie doceniasz ich! Ja to bym powiedzial 99% (chetnie 100, ale wiesz, uprzejmy staram sie byc). Poganstwo to religia czczaca sily i zjawiska Przyrody i te wlasnie echa odbijaja sie w kato-holicznej sekcie na kazdym kroku. Kultu zas prawdziwego Boga tam najwyraniej brak. Tylko plucie P.Bogu w twarz. Zadnej zdrowej wiedzy czy nauki. Tylko jakies *%#)!& tradycje, wyssane z palca dogmaty i, przede wszystkim, nieznajomosc Biblii. To podstawowy wymog by byc katolikiem 00:52, 02.04.2024
agnostyk01:03, 02.04.2024
Nie wiem co Azariasz wie o prawoslawiu, ale z tego co ja wiem, to taki katolicyzm, tylko wschodni. Tam tez jest balwochwalstwo jak u katoli, fanatyzm, slepe posluszenstwo, zarozumialstwo i bezczelnosc tlustego, oblesnego duchowienstwa i pogarda wobec oraz mordowanie myslacych i wierzacych inaczej. Coz wiec za roznica? Czarny czy czerwony diabel lepszy? 01:03, 02.04.2024
Ppp09:05, 31.03.2024
Szkoda się wypowiadać, to strata czasu, wiara jest albo jej nie ma a reszta to tradycja i tyle 09:05, 31.03.2024
Ja09:49, 31.03.2024
Po co są komentarze tak beznadziejne wszystko to jest wolna wola w co kto wierzy i co robi żyjmy swoim życiem 09:49, 31.03.2024
Kuba16:56, 31.03.2024
Oczywiście, ale jeśli korzystając z wolnej woli wybierasz drogę do piekła na zatracenie? Jako wierzący mamy wtedy obowiązek reagować. Przyzwolenie na zło to poczty grzecz za który sami odpowiemy przed Trybunałem Chrystusa na Sądzie ostatecznym. Wolna wola to nie przyzwolenie nieprawości. Pamiętaj o tym. 16:56, 31.03.2024
agnostyk00:59, 02.04.2024
Drogi KUBO! Z tym pieklem to nie przesadzaj. Piekla nie ma. Istnieje pieklo stworzone tu, na ziemi, przez ko(s)ciol-KAT. Wystarczy zerknac do historii tej plugawej sekty. Przez stulecia gnebila ona myslacych i wierzacych inaczej niz oni kazali. Torturowala i mordowala czytajacych i posiadajacych Biblie. Hitler i Stalin razem wzieci nie maja nasumieniu tylu istnien co ko(s)ciol KAT. Sam papiez wojtylla, do ktorego obecnie sie fanatycznie modlicie, byl zbrodniarzem wojennym. Dostarczal Cyklon B dla komor gazowych obozow koncentracyjnych, m.in. w Oswiecimiu i Brzezince. A teraz macie go za waznieszego od P.Boda!
Wstyd! 00:59, 02.04.2024
Kajtek10:43, 31.03.2024
A mnie denerwuje głupota jakby można było takim osobnikom wypowiadać się publicznie to bym zakazał 10:43, 31.03.2024
agnostyk00:42, 02.04.2024
Kajtek, jak rozumiem z tonu wyowiedzi, jest zapewne moherowym, nalogowym KATO-holikiem, nieprawdaz? 00:42, 02.04.2024
Ojciec11:52, 31.03.2024
Komentarz typu :ladna tą twoja żona, a to że ma krzywe nogi, perkaty nos to nawet nie widać. 11:52, 31.03.2024
O.n.a11:55, 31.03.2024
A kapłani żyjący w luksusach nie drażnią obłudą? Jezus przecież żył skromnie, apostołowie też... 11:55, 31.03.2024
Kuba16:48, 31.03.2024
A gdzie masz te luksusy? To co rzekomo mają księża jest własnością Kościoła, a kościół to wspólnota wszystkich wiernych, więc to są dobra nas wszystkich. Pomyśl zanim kolejną bzdurę napiszesz. 16:48, 31.03.2024
agnostyk01:24, 02.04.2024
O.n.a. ma racje. A ty KUBA - nie przesadzaj. Co jest wlasnoscia kosciola? To, ze ksieza za zebrana kase prowadza (przynajmiej!) podwojne zycia? To, ze za pieniadze naiwnych ludzi jezdza se na dziwki to tu to tam, na dalekie wycieczki zagraniczne, np. Cypr czy inne egzotyczne miejca...
Jestes fanatycznym moherem. Wstydz sie i przejrzyj wreszcie na oczy! 01:24, 02.04.2024
A.M13:48, 31.03.2024
Nikt, nikomu nie karze chodzić ze święconką. Trochę więcej tolerancji. A to ,że nasz katolicyzm jest na pokaz to widać każdego dnia. Nawet politycy jak im robią zdjęcia w kościele zezują na obiektyw czy dobrze wyjdą. Nic w tym duchowości, zadumy, analizy grzechów, a potem postępowanie gorzej niż paskudne. 13:48, 31.03.2024
Kuba 16:43, 31.03.2024
A ty jakim prawem oceniasz innych? Bo Ty jesteś marnym katolikiem i próbujesz u innych znaleźć swoje błędy i w ten sposób się usprawiedliwić? 16:43, 31.03.2024
Ale14:39, 31.03.2024
Denerwują go? A kto to wymyślił? Nie ksiądz? Wystarczy jedna prosta decyzja. 14:39, 31.03.2024
Kuba16:45, 31.03.2024
Jedna prosta decyzja i prosta droga do piekła. No to żeś zabłysnął. 16:45, 31.03.2024
Ale22:33, 01.04.2024
To księża wymyślili i każą to robić i księdza to denerwuje. Tak samo księża mogą ten nakaz anulować i nie będzie księdza denerwować. Co kto do piekła? 22:33, 01.04.2024
Ja15:55, 31.03.2024
Wielkanoc, to nic innego jak nasze pradawne Jare Gody.👍 15:55, 31.03.2024
Kuba 16:41, 31.03.2024
No i co z tego wynika? 16:41, 31.03.2024
DO KUBA14:47, 01.04.2024
Dla katolików tak wierzących w swoje tradycje Wielkanocne wkleję pare przykładow , wierzeń naszych praprzodkow.
Słowianie również świętowali wiosną zmartwychwstanie. Radowali się odrodzeniem natury, która wiosną budziła się do życia. Patronem pogańskiej Wielkanocy był Jaryło stąd nazwa Jare Gody.
Skąd się wzięły jajka na Wielkanoc?
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem i złymi duchami. Wierzono również, że ma magiczną moc, a w mitologiach wielu kultur odnajdziemy wzmianki o jajku jako symbolu zmartwychwstania.
Czy swieta wielkanocne są pogańskie?
Warto jednak pamiętać, że większość zwyczajów wielkanocnych, które nadal są żywe, wcale nie wywodzi się z kultury chrześcijańskiej. W większości to dawne pogańskie tradycje.29 mar 2022
Kto wprowadził Wielkanoc?
Skąd się wzięła Wielkanoc? Fakty i ciekawostki
W znanej nam formie zawdzięczamy Wielkanoc soborowi nicejskiemu, który miał miejsce w 325 roku. Jednym z istotnych ustaleń było na przykład określenie, kiedy wypadają Święta Wielkanocne.
Czy sprzątanie to tradycja?
Zwyczaje i tradycje wielkanocne w Polsce - ciekawostki ...
Choć nie jest to chrześcijańska tradycja wielkanocna, to jednak wiosenne porządki zakorzeniły się mocno w polskiej kulturze. Każdego roku w naszych domach odbywa się więc wielkie sprzątanie.
Co oznacza zajączek w koszyczku wielkanocnym?
Kojarzony z Wielkanocą zając to uniwersalny symbol płodności i wiosennego odrodzenia – mówi etnolog z Uniwersytetu Śląskiego dr Grzegorz Odoj .
Skąd się wziął koszyczek wielkanocny?
Na pewno jednak nie wszyscy wiedzą skąd wzięła się ta tradycja. Już u Słowian przedchrześcijańskich, nadejście wiosny, moment zrównania dnia z nocą był czasem świątecznym. Święcenie pokarmów łączy się więc z pogańskimi obrzędami, które miały na celu czczenie odradzania się przyrody i życia.30 mar 2021
Z jakiego kraju pochodzi zajączek wielkanocny?
Zwyczaj obdarowywania przez zająca pochodzi z Niemiec. W Polsce obchodzony jest w niektórych regionach, m.in. na Śląsku, Pomorzu Zachodnim, czy w Wielkopolsce.
Dlaczego się je jajka na Wielkanoc?
Jajko, jako jeden z ważniejszych symboli wielkanocnych, oznacza m.in. początek, życie oraz odrodzenie się przyrody. Wykorzystywane było w wielu działaniach, które miały zapewnić powodzenie i szczęście.13 wrz 2021
Jakie pogańskie święto zostało zastąpione Wielkanocą?
Zanim święto Wielkiejnocy zostało utożsamione ze zmartwychwstaniem Jezusa, Słowianie obchodzili Jare Gody, celebrując początek okresu wegetacyjnego następującego wraz z nadejściem wiosny.20 kwi 2019
Kto wymyślił święcenie pokarmów?
Zwyczaj ten ma wczesnośredniowieczną tradycję, korzeniami sięgającą prawdopodobnie czasów pogańskich. Błogosławieństwo żywności zgodnie z tradycją sięga VII wieku.
Czego symbolem są pisanki?
Pisanka - symbol życia i odrodzenia .
Pisanka ma długą i ciekawą historię. To niezwykłe zdobione jajo jest symbolem życia, płodności i odrodzenia. W wielu kulturach ten symbol związany był z kultem zmarłych, zaś w kręgu chrześcijaństwa stał się częścią wielkanocnej tradycji.
Co się stało w poniedziałek wielkanocny?
W polskiej tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby. Polewanie wodą nawiązuje do dawnych praktyk pogańskich, łączących się z symbolicznym budzeniem się przyrody do życia i co roku odnawialnej zdolności ziemi do rodzenia. To tak w skrocie na temat wierzeń 14:47, 01.04.2024
No dobrze22:40, 01.04.2024
Pan Jezus kazał pamiętać o męce za grzechy, śmierci i wskrzeszeniu z martwych, bądź lepszy i to pamiętaj i nie patrz na pogańskie zwyczaje innych. 22:40, 01.04.2024
Togo 16:42, 31.03.2024
Od wieków tradycja i święta i tylko chorym pracocholikom i egoistom oraz ateistom tylko przeszkadzają święta chorzy ludzie aż przykro czytać ich wypowiedzi ale na urlop lecą pierwsi. 16:42, 31.03.2024
Kuba16:51, 31.03.2024
Na ateistów był by prosty sposób. Nie wierzysz to w niedzielę o święta idziesz do pracy. Tak plują na kościół i wiarę ale ze świąt i dni wolnych z tym korzystają. Co za obłuda. 16:51, 31.03.2024
Mc217:15, 31.03.2024
Jak komuś nie pasuje to niech wyjedzie do poganow I nie krytykuje nic takie coś dla kraju Polski od lat chrześcijańskiej nie jest potrzebne 17:15, 31.03.2024
Wiara17:16, 31.03.2024
Zakazać to ty sobie możesz pocalowac się w d..e...prostaku 17:16, 31.03.2024
Do idioty17:21, 31.03.2024
Gówko wuesz i gòwno piszesz, Wuyu *%#)!& 17:21, 31.03.2024
Kuba17:34, 31.03.2024
Tak? A pochody pierwszomajowe, Parady równości, strajki kobiet to już nie przeszkadzają? Szkalować, dyskryminować i prześladować katolików to już można? Wszak to takie modne, nowoczesne, europejskie... 17:34, 31.03.2024
Hela06:52, 01.04.2024
Tak własne Wiara jest trudna ale piękna 06:52, 01.04.2024
kris18:02, 31.03.2024
W PL jest coraz wiecej mikrocefali jak ten znerwicowany jest w PL
18:02, 31.03.2024
Stanislaw18:35, 31.03.2024
Tesz dużo nie rozumiem dlaczego Ci co w Boga nie wierzą do kościoła nie chodzą a Świętują z katolikami przecierz powinni obowiązkowo chodzić do pracy zastąpić w ludzi którzy by chcieli iść do kościoła a nie mogą bo muszą iść do pracy powinni zrobić listy bezbożników 18:35, 31.03.2024
A14:50, 01.04.2024
W BOGA WIERZE, ALE NIE OBLUDNY Z TACA W KK. 14:50, 01.04.2024
agnostyk01:26, 02.04.2024
Uczcijmy te wypowiedz (Stanislawa) minuta ciszy.... 01:26, 02.04.2024
Bat na cepów ryżego.19:40, 31.03.2024
A ja lubię święcenie jajec, a co wolno mnie. 19:40, 31.03.2024
Wierny20:20, 31.03.2024
Czy wiesz chociaż co to jest święconka 20:20, 31.03.2024
Wiara20:25, 31.03.2024
Trochę brakuje komuś klepek w głowie że to pisze. 20:25, 31.03.2024
Nie ma20:26, 31.03.2024
Jak idiotą być a ty nim jesteś. :) 20:26, 31.03.2024
Ala20:52, 31.03.2024
Baran 20:52, 31.03.2024
Leo 20:58, 31.03.2024
A mnie denerwuje pedofila w kościele i nie mam na to wpływu 20:58, 31.03.2024
agnostyk01:17, 02.04.2024
Masz wplyw. Przede wszystkim ich nie wspieraj. Wypisz sie z tej obrzydliwej sekty (tzw. akt apostazy - beda straszyc pieklem itp. bzdurami, ale musisz byc stanowczy/-a) i opowiadaj o tym i innych ich bezecenstwach innym. Otworz oczy sam(a) i naklaniaj do tego inne, myslace osoby (glupich nie bo tylko cie beda nienawidzic, a nic nie wskorasz). 01:17, 02.04.2024
Wierny 21:32, 31.03.2024
To dlaczego latasz w święta z tacą. Np. w Wielki Piątek. A podczas święcenia pokarmów nie ma tacy i to bóli. 21:32, 31.03.2024
Bacaglaca21:45, 31.03.2024
To tylko świadczy jak kk zapiął katolików czytaj kto jest katolik 21:45, 31.03.2024
[email protected]21:57, 31.03.2024
Ten facet zachowuję się jak antychryst
Gada takie głupoty
Kościół i jego zwyczaje są dla ludzi wierzących a nie dla ateistów 21:57, 31.03.2024
Elik22:12, 31.03.2024
Mało rozumny czlowiek to napisal. Pewnie nie lubi świat i tradycji,albo nikt jego nie lubi. Może poganin z jakieś patologi 22:12, 31.03.2024
Andi22:17, 31.03.2024
U nas ludzie przychodzą że święconką i modlą się. Wszystko jest ok 22:17, 31.03.2024
Leo22:22, 31.03.2024
Kto powiedział, że "klepanie paciorków" jest bez sensu. To modlitwa. Uboga ale modlitwa. Bez sensu jest codzienna TVN albo TVP godzinami sącząca lewacką propagandę każdego dnia 22:22, 31.03.2024
agnostyk01:05, 02.04.2024
A na przyklad ja i wielu MYSLACYCH ludzi. A co, moze bezmyslne klepanie ma jakis sens...??! 01:05, 02.04.2024
Olo23:08, 31.03.2024
Jestes zwykłym nikim takich jak ty powinno się po śmierci wiesz co hehe zrobic 23:08, 31.03.2024
Marek23:25, 31.03.2024
A mnie bardzo denerwują takie komentarze 23:25, 31.03.2024
Jacenty23:52, 31.03.2024
Kiedy skończą się te zabobony? 23:52, 31.03.2024
agnostyk00:38, 02.04.2024
No wlasnie... tez chcialbym to wiedziec! Amen! 00:38, 02.04.2024
Nick06:04, 01.04.2024
Marny artykul. Nie zasluguje na komentarz. 06:04, 01.04.2024
zibi06:46, 01.04.2024
siedz sobie czlowieku w swoim izraelu a wiary i tradycji polskich sie nie czepiaj bo ci nic do tego my polacy nie krytykujemy twojego kiwania sie przy scianie placzu bo rozumiemy potrzebe modlitwy,lepiej w koszyczku swiecic jajka jak w gazie mordowac palestynczykow! 06:46, 01.04.2024
agnostyk01:29, 02.04.2024
Do kogo to bylo? 01:29, 02.04.2024
Zyga10:00, 01.04.2024
mnie to też *%#)!& 10:00, 01.04.2024
Hihih10:17, 01.04.2024
Cała ta zmyślona religia jest żałosna. 10:17, 01.04.2024
agnostyk01:31, 02.04.2024
Tak, Amen!! 01:31, 02.04.2024
Zbig12:02, 01.04.2024
Niech się zamknie w ziemiance albo w jaskini to nie będzie oglądał tłumów, albo niech idzie do galerii handlowej, tam nikt ze święconką nie będzie go prześladował. 12:02, 01.04.2024
Obywatel 12:30, 01.04.2024
W końcu ktoś mówi prawdę święta są pogańskie niech ten cały kościół upadnie fałszywa religia! 12:30, 01.04.2024
agnostyk01:12, 02.04.2024
Amen i Kyrie elejson!
Tez tego pragne jak spragniony wedrowiec wody. Cale to oszustwo (kosciol kat) nalezy zdelegalizowac, a oblesny, tlusty kler uwiezic dozywotnio, gdyz utrzymuja sie z oszustwa. Oklamuja ludzi by ci naiwaniacy im placili. (Ile kosztuje taki np. pogrzeb?! - jadowite zmije, zerujace na tragedii ludzkiej i bezradnosci pograzonych w smutku rodzin!!) Jest na to paragraf w kodeksie karnym! *%#)!& mafia!
Wciskanie ludziom kitu o jakims piekle, czysccu itp. bzdury, zeby tylko kase im placic. Ja za takie cos poszedlbym siedziec, ale te gnoje nadal zeruja na ludzkiej niewiedzy!
Do piekla z nimi (szkoda, ze takowe nie istnieje! No, oprocz tego, ktore oni sami tu na Ziemi stworzyli swym naiwnym wyznawcom.) 01:12, 02.04.2024
JARE NASZE GODY15:47, 01.04.2024
Dla katolików tak wierzących w swoje tradycje Wielkanocne wkleję pare przykładow , wierzeń naszych praprzodkow.
Słowianie również świętowali wiosną zmartwychwstanie. Radowali się odrodzeniem natury, która wiosną budziła się do życia. Patronem pogańskiej Wielkanocy był Jaryło stąd nazwa Jare Gody.
Skąd się wzięły jajka na Wielkanoc?
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem i złymi duchami. Wierzono również, że ma magiczną moc, a w mitologiach wielu kultur odnajdziemy wzmianki o jajku jako symbolu zmartwychwstania.
Czy swieta wielkanocne są pogańskie?
Warto jednak pamiętać, że większość zwyczajów wielkanocnych, które nadal są żywe, wcale nie wywodzi się z kultury chrześcijańskiej. W większości to dawne pogańskie tradycje.29 mar 2022
Kto wprowadził Wielkanoc?
Skąd się wzięła Wielkanoc? Fakty i ciekawostki
W znanej nam formie zawdzięczamy Wielkanoc soborowi nicejskiemu, który miał miejsce w 325 roku. Jednym z istotnych ustaleń było na przykład określenie, kiedy wypadają Święta Wielkanocne.
Czy sprzątanie to tradycja?
Zwyczaje i tradycje wielkanocne w Polsce - ciekawostki ...
Choć nie jest to chrześcijańska tradycja wielkanocna, to jednak wiosenne porządki zakorzeniły się mocno w polskiej kulturze. Każdego roku w naszych domach odbywa się więc wielkie sprzątanie.
Co oznacza zajączek w koszyczku wielkanocnym?
Kojarzony z Wielkanocą zając to uniwersalny symbol płodności i wiosennego odrodzenia – mówi etnolog z Uniwersytetu Śląskiego dr Grzegorz Odoj .
Skąd się wziął koszyczek wielkanocny?
Na pewno jednak nie wszyscy wiedzą skąd wzięła się ta tradycja. Już u Słowian przedchrześcijańskich, nadejście wiosny, moment zrównania dnia z nocą był czasem świątecznym. Święcenie pokarmów łączy się więc z pogańskimi obrzędami, które miały na celu czczenie odradzania się przyrody i życia.30 mar 2021
Z jakiego kraju pochodzi zajączek wielkanocny?
Zwyczaj obdarowywania przez zająca pochodzi z Niemiec. W Polsce obchodzony jest w niektórych regionach, m.in. na Śląsku, Pomorzu Zachodnim, czy w Wielkopolsce.
Dlaczego się je jajka na Wielkanoc?
Jajko, jako jeden z ważniejszych symboli wielkanocnych, oznacza m.in. początek, życie oraz odrodzenie się przyrody. Wykorzystywane było w wielu działaniach, które miały zapewnić powodzenie i szczęście.13 wrz 2021
Jakie pogańskie święto zostało zastąpione Wielkanocą?
Zanim święto Wielkiejnocy zostało utożsamione ze zmartwychwstaniem Jezusa, Słowianie obchodzili Jare Gody, celebrując początek okresu wegetacyjnego następującego wraz z nadejściem wiosny.20 kwi 2019
Kto wymyślił święcenie pokarmów?
Zwyczaj ten ma wczesnośredniowieczną tradycję, korzeniami sięgającą prawdopodobnie czasów pogańskich. Błogosławieństwo żywności zgodnie z tradycją sięga VII wieku.
Czego symbolem są pisanki?
Pisanka - symbol życia i odrodzenia .
Pisanka ma długą i ciekawą historię. To niezwykłe zdobione jajo jest symbolem życia, płodności i odrodzenia. W wielu kulturach ten symbol związany był z kultem zmarłych, zaś w kręgu chrześcijaństwa stał się częścią wielkanocnej tradycji.
Co się stało w poniedziałek wielkanocny?
W polskiej tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby. Polewanie wodą nawiązuje do dawnych praktyk pogańskich, łączących się z symbolicznym budzeniem się przyrody do życia i co roku odnawialnej zdolności ziemi do rodzenia. To tak w skrocie na temat wierzeń 15:47, 01.04.2024
agnostyk00:10, 02.04.2024
Kazdy myslacy i majacy jakas rzetelna (chocby biblijna, ktorej katolicy nie maja) wiedze wie, ze wiekszosc obrzedow i dogmatow to poganstwo, przeflancowane na grunt (rzekomo!) chrzescijanski. Wystarczy zajrzec w historie powszechna. Rzymskokatolicyzm od samego poczatku to proba polaczenia poganstwa z chrzescijanstwem. Dlatego wlasnie tepiono Biblie i mordowano tych, ktorzy Biblie posiadali i rozpowszechniali. Kazdy reformator zaczynal jako gorliwy katolik, ktory w ktoryms momencie zaczal czytac Biblie. Na kazdym kroku widac pozostalosci mitologii rzymskiej i poganskie obyczaje. 00:10, 02.04.2024
No dobrze22:44, 01.04.2024
Pan Jezus kazał pamiętać o męce za grzechy, śmierci i wskrzeszeniu z martwych, bądź lepszy i to pamiętaj. Nie patrz na pogańskie zwyczaje innych, oni zostaną rozliczeni w swoim czasie. 22:44, 01.04.2024
J2323:31, 01.04.2024
To ktoś kto powinien iść do lekarza od nóg. Na lekarza od głowy już za późno 23:31, 01.04.2024
agnostyk00:01, 02.04.2024
Znalazlem ten wasz Gostyn na mapie i, jak przypuszczalem, czytajac tutejsze komentarze, to typowe poslkie male miasteczko, w ktorym rzadzi miejscowy kler i, pod jego dyktando, skorumpowane wladze lokalne, a jesli kto do kosciolka nie chodzi to ma klopoty. Zgadlem?
Nic dziwnego, ze za granica o polakach sie dowcipy opowiada, skoro taki poziom tutaj panuje. Swieconkl, ksieza (wazniejsi od samego Pana Boga!), wywijanie rozancami, straszenie czysccem i pieklem i caly ten prowincjonalny badziew. Ludzie juz w kosmos lataja, a tu nadal glebokie sredniowiecze i straszenie myslacych inaczej tym, ze "sakramentow" na lozu smierci nie dostana.(Haha...!!) Dobre to na straszenie dzieci w przedszkolu, ktore jeszcze uwierza w kazda bujde, albo doroslych - w sredniowieczu, kiedy to wierzono w plaska Ziemie, a ten wasz ko(s)ciol-KAT palil wierzacych inaczej na stosach, straszyl pieklem czy ex-komunika (brrr! Ale sie boje!!), albo torturowal i mordowal cale rodziny za niechodzenie do kosciola-KAT'a, posiadanie i czytanie Biblli - zakazanej przez ko(s)ciol-KAT, czy inne, niz "jedyna sluszna prawda" myslenie. Ale dzis, w XXI wieku, gdy juz dostep do informacji jest niemal darmowy i ogolnodostepny - to juz wstyd!
I znowu potwierdza sie to, iz im mniej ktos wie tym bardziej jest agresywny- niezaleznie czy to muzulmanin czy nalogowy KATO-holik. Wiedzy biblijnej nie macie zadnej, a straszycie innych ksiedzem, brakiem sakramentow, pieklem i czym tam jeszcze. Ja tez kiedys byloem katolem, ale... (UWGA!) zaczalem myslec niezaleznie i nie poprzestalem na powtarzaniu niczym papuga tego co klecha mi wciskal, tylko samodzielnie szukalem, analizowalem i dociekalem prawdy! I chwala P.Bogu za to bo dzis nie musze juz drzec i zgrzytac zebami w obawie o jakies tam "sakramenta" czy ich brak. Przestancie wiec slepo wierzyc w katolickie dogmaty i zacznijcie MYSLEC. Niezaleznie! Odrzuccie wyssane z palca dogmaty i falszywe nauki. Jesli musiicie byc religijni, to przynajmniej opierajciesie na Biblii, a nie na palcen po wodzie pisanych zarzadzeniach kosciola, ktory utrzymuje sie z oszukiwania ludzi przez gloszenie niemyslacym ludziom klamstw. Biblia, nauka i logiczne myslenie. To tak na poczatek - polecam! 00:01, 02.04.2024
Kuba17:00, 31.03.2024
44 21
Ilość minusów przy twojej wypowiedzi świadczy sama o sobie. Jak ci nie pasuje różaniec to zawsze możesz modlić się do Marksa, Lenina. Wolna wola, ale dopiero pośmierci zapłaczesz ale wtedy będzie już za późno na nawrócenie. 17:00, 31.03.2024
Wierny 21:38, 31.03.2024
31 6
Będziesz jeszcze klepał te paciorki. 21:38, 31.03.2024
agnostyk00:14, 02.04.2024
0 1
"Grzes" - DOBRZE napisales, a tym co ponizej "kuba" napisal to sie nie przejmuj. Gosciu ma klopoty ze zrozumieniem prostych rzeczy i nie zrozumial twojego przeslania. Ja zrozumialem i popieram.
Powodzenia i wytrzymalosci zycze! 00:14, 02.04.2024