Czy na trasę Leszno – Jarocin wrócą jeszcze pociągi? Starania w tej sprawie podjęli ostatnio samorządowcy z Leszna, Osiecznej, Krzemieniewa, Gostynia, Piasków, Borku Wlkp. i Jarocina, pisząc list do ministra infrastruktury o reaktywację linii.
Połączenie pasażerskie na trasie Leszno - Gostyń – Jarocin po raz pierwszy zlikwidowano w 2004 roku, ale po kilku miesiącach zostało reaktywowane, zwiększano nawet liczbę kursów obsługiwanych szynobusami. W czerwcu 2011 roku obsługę pociągów na linii przejęła samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie. Od 1 marca 2012 roku pociągi z Leszna (przez Kąkolewo) do Gostynia zaprzestały kursów. Taka była decyzja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
W ostatnim czasie powrócił temat wznowienia ruchu pasażerskiego na trasie Leszno-Gostyń-Jarocin. Samorządowcy miast i gmin leżących wzdłuż szlaku kolejowego wystąpili o uruchomienie połączeń, pisząc list do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. - Argumentem przemawiającym za wznowieniem ruchu pociągów z Leszna do Jarocina jest dotychczasowe fatalne skomunikowanie obydwu tych miast - piszą w liście samorządowcy. Podróżni chcący korzystać z połączeń kolejowych z przesiadką w Poznaniu Głównym. Powoduje to zwiększenie kilometrażu do 136 km, a czas przejazdu łącznie z przesiadką wynosi ponad 3 godziny.
Włodarze zwracają uwagę, że połączenia nie wpisano do "zaktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego". Jak podkreślają, uwagę zwraca się głównie na Poznańską Kolej Metropolitalną. - Trasa Leszno – Jarocin nie ma charakteru trasy metropolitalnej. Rozwiązaniem zapewne byłoby poprawienie parametrów technicznych linii kolejowej nr 360, co ewidentnie spowodowałoby podniesienie jej konkurencyjności w stosunku do transportu indywidualnego - podkreślają włodarze.
[ZT]44828[/ZT]
Niestety rządowe plany nie przewidują takich modernizacji w najbliższych latach. - Mając na uwadze przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu Polski powiatowej, rozwijanie transportu zbiorowego oraz ideę efektywnej komunikacji, przede wszystkim minimalizującej szkodliwy wpływ pojazdów na środowisko, JST położone wzdłuż linii kolejowej nr 360 zawracają się do Pana Ministra z prośbą o podjęcie stosownych działań mających na celu rewitalizację linii kolejowej, co przełoży się na możliwość uruchomienia przez organizatora przewozów kursów pasażerskich, zapewniających zasadność uruchomienia przewozów które będą miały konkurencyjny czas przejazdu do transportu indywidualnego - piszą w liście samorządowcy.
Kris15:21, 13.11.2019
A co tu ratować?!!! Cała linia zdewastowana, stacje, przystanki, infrastruktura. Ile szynobus pojedzie, 40-50km/h?
15:21, 13.11.2019
Obywatel15:42, 13.11.2019
W Polsce jest najgorzej rozwinięta kolej została bardzo zaniedbana i zapomniana tam u góry zbytnio skupili się na sobie zamiast na rozwijaniu Państwa 15:42, 13.11.2019
Mieszkaniec16:26, 13.11.2019
Nie ma co łódzić o połączeniach leszno gostyń jarocin możemy sobie tylko pomażyć bo wątpie że ktoś tam z rządzoncych sie za to weźmie znając rzad to ta linia zostanie zlikwidowana jak linia kościan miejska górka 16:26, 13.11.2019
Obiektywny17:59, 13.11.2019
A który rzad likwidował ten proobywatelski jak ma w nazwie - PO. Urząd Marszałkowski - PO. I wszystko w temacie. Dalej kto ma ich wozić - brak maszynistów, ponieważ zostały zlikwidowane oczywiście za czasów PO-PSL szkoły zawodowe i technika kształcących ludzi do tej profesi. - zobacz kierunki w byłej "kolejowej" szkole w Lesznie: technik informatyk, technik, teleinformatyk, technik elektronik i technik reklamy. W 2012 r. Nic się nie opłacało. Taki był przekaz rządu PO-PSL.
Zobacz jak wyglądają przejazdy, torowisko i dworce kolejowe??? Teraz samorządowcy się odzywają. A gdzie byli w latach 2012-2015??? 17:59, 13.11.2019
Realny17:46, 13.11.2019
Kto bedzie tym jezdzil?ludzie sa wygodni teraz.podroz autem z Borku do strefy Czachorowo max.30 minut.a pociagiem????20 minut do dworca pkp w Borku,dalej podroz pociagiem 30 minut dalej jazda autobusem do strefy Czachorowo.to wiecej niz godzina.heeeeej. 17:46, 13.11.2019
amon17:49, 13.11.2019
przecież linia była wymieniana dwa lata temu w rządowym programie kolej plus jako przeznaczona do rewitalizacji i przywrócenia połączeń??? już się pisiory wycofały? 17:49, 13.11.2019
Tom06:51, 14.11.2019
czym ty myślisz , czym ty patrzysz ? zaprogramowany ludziu 06:51, 14.11.2019
realista17:53, 13.11.2019
Gdzie są złodzieje z PO,PSL i SLD to ta klika odpowiada za dewastacje Polski, gdyby nie PiS to Gostyń byłby już do zaorania 17:53, 13.11.2019
Jan18:13, 13.11.2019
Chłopie gdzie ty żyjesz zaniedbania pochodzą przed rządami PO pisz zgodnie z faktami ukleknij przed PIS oni ci dadzą ceny w sklepach i bajki do naiwnych, miłego oglądania 18:13, 13.11.2019
asdfgh20:02, 13.11.2019
No własnie i to Pisiory z toba włącznie go zaorają 20:02, 13.11.2019
jan20:44, 13.11.2019
FRAJER 20:44, 13.11.2019
Obiektywny21:07, 13.11.2019
Do Jana Ty już nie klęczysz a leżysz przed prezydentem Słupska. Nie pamiętasz kto mówił o państwie teoretycznym i kamieni kupa. 21:07, 13.11.2019
Obiektywny 18:00, 13.11.2019
A który rzad likwidował ten proobywatelski jak ma w nazwie - PO. Urząd Marszałkowski - PO. I wszystko w temacie. Dalej kto ma ich wozić - brak maszynistów, ponieważ zostały zlikwidowane oczywiście za czasów PO-PSL szkoły zawodowe i technika kształcących ludzi do tej profesi. - zobacz kierunki w byłej "kolejowej" szkole w Lesznie: technik informatyk, technik, teleinformatyk, technik elektronik i technik reklamy. W 2012 r. Nic się nie opłacało. Taki był przekaz rządu PO-PSL.
Zobacz jak wyglądają przejazdy, torowisko i dworce kolejowe??? Teraz samorządowcy się odzywają. A gdzie byli w latach 2012-2015??? 18:00, 13.11.2019
ala21:20, 13.11.2019
skoncz pisiorze...spojrz na obecna wladze 21:20, 13.11.2019
ala19:21, 13.11.2019
śmieci i nic poza na wspaniałm niegds dworcu..... 19:21, 13.11.2019
Yu19:26, 13.11.2019
Ludzie w każdej prawie rodzinie są po dwa trzy samochody kolej i tak padnie na takim malym odcinku 19:26, 13.11.2019
Yu19:44, 13.11.2019
Ludzie w każdej prawie rodzinie są po dwa trzy samochody kolej i tak padnie na takim malym odcinku 19:44, 13.11.2019
Obiektywny21:11, 13.11.2019
PO zaorało a PIS ma odtworzyć. Cała polska hipokryzja. Niech Sienkiewicz odbuduje - to ten co mówił, że kamieni kupa. A w Lesznie kto doprowadził do ruiny Akwawit - SLD. Tak wyglądała w Polsce dzika prywatyzacja ludzi spod znaku sierpa i młota oraz tęczowej flagi. 21:11, 13.11.2019
pola21:18, 13.11.2019
nazwa nie pasuje...pisiorku 21:18, 13.11.2019
Olek21:33, 13.11.2019
Linia kolejowa do Jarocina straciła ekonomiczny sens od momentu, kiedy huta szkła zaczęła przywozić piasek szklarski z kielecczyzny ciężarówkami. Podobno 500 ton/dobę. Ruch pasażerski do Jarocina - to ekonomiczna utopia. 21:33, 13.11.2019
`Emeryt21:42, 13.11.2019
Ja jestem za przywróceniem kursowania szynobusu. Żeby dojechać gdzieś pociągiem muszę najpierw dostać się do najbliższej czynnej stacji kolejowej,która znajduje się w Krobi oddalonej o 20 kilometrów. 21:42, 13.11.2019
Zawiadowca01:03, 14.11.2019
Kabaret był kiedyś jak regularnie wprowadzili komunikacje zastępczą, spod dworca PKP startował autobus z konduktorem i jeździł na stacje PKP zabierać ludzi. Wychodziło dłużej niż PKSem.
Przywrócenie tej linii pasażerom nie ma ekonomicznego sensu. Już prędzej samorządy niech wynajmą firmę przewozową na tej trasie i niech dopłacają do biletów skoro im tak zależy. Wyjdzie szybciej i taniej. 01:03, 14.11.2019
komunikacja07:24, 14.11.2019
Jeśli nie jeżdżą tam pociągi i nie mają jeździć to idealne miejsce dla zrobienia wzdłuż linii droki,która rozwiązała by w większości problemy komunikacyjne miasta 07:24, 14.11.2019
Super 13:58, 17.11.2019
Jestem za 13:58, 17.11.2019
Użytkownik07:26, 14.11.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Swoj 09:20, 14.11.2019
Do niby obiektywny, kiedy to piszesz jak leżysz na Nowogrodzkiej, tylko d..y nie zaziebij 09:20, 14.11.2019
Emeryt13:10, 14.11.2019
Linia kolejowa z Leszna do Głogowa przez Wschowę też była nieczynna ale władze tych miast dogadały się w sprawie finansowania a każde z tych miast leży w innym województwie i za dwa tygodnie ma być wznowiony ruch pasażerski na tym odcinku. 13:10, 14.11.2019
koniec tras32xx15:40, 14.11.2019
ludzie zapomnijcie o tej trasie i tematu juz nie ma 15:40, 14.11.2019
Pic16:02, 14.11.2019
Jeśli chodzi o PKP to brak słów.Pociagi się spóźnia po kilka godzin, brak informacji -dlaczego,masakra.Po co nam na takim odcinku pociąg,kto nim będzie jeździł?Kiedyś do szkoły do Leszna jeździły tłumy, w Gostyniu już nie było gdzie usiąść.Teraz dzieci jadą autobusem pod sama szkołę. 16:02, 14.11.2019
Karol19:44, 14.11.2019
O co z gminą Jaraczewo,nie dołoży się? 19:44, 14.11.2019
Jestem za22:12, 14.11.2019
Jestem za tym żeby pociągi zostały przywrócone ponieważ były by tańsze niż jazda autobusem za 16 zł w jedną stronę a pociągiem gdzieś od 5 zl do 8 zł bilet autobus jadący do Leszna jedzie pr,ez wsztkie wioski zamiast jechać prosto ? 22:12, 14.11.2019
Co robisz 14:02, 17.11.2019
Przecież mądralo ludzie z wiosek też chcą dojechać. Wybież inną trasę i zapłać więcej za bilet to pojedziesz prosto 14:02, 17.11.2019
Kocham Polskę00:40, 15.11.2019
Sukces kolejny PiS który sobie samorządowcy z Gostynia przypiszą tak jak obwodnicę która powstanie dzięki rządowi PiS!!!! 00:40, 15.11.2019
Obiektywny10:19, 15.11.2019
Jak kochasz Polskę to nieważne jest kto ale że zrobił. A szczerze to samorządowcy nie maja nic do gadania. 10:19, 15.11.2019
były gostyniak13:58, 15.11.2019
Przykro,że Gostyń jest tak odcięty od świata,od publicznej komunikacji.Dojechac od strony Wrocławia ,Rawicza,Łodzi jest b. trudne. Popieram 13:58, 15.11.2019
Super ale 14:04, 17.11.2019
Masz autobusy, blablacar, i własny samochód 14:04, 17.11.2019
Pawrl678908:32, 16.11.2019
Na co komu teraz to policzenie? 08:32, 16.11.2019
Sirs15:52, 13.11.2019
15 0
Jeżeli by zrobili tak jak piszą w artykule czyli wyremontowali linie wtedy zapewne i prędkość by podnieśli 15:52, 13.11.2019
Gostynianin16:11, 13.11.2019
9 5
Samo "postawienie pociągów na tory" to tylko wierzchołek góry lodowej. Kwestia w jakim stanie jest infrastruktura i ile pieniędzy trzeba będzie w to wpompować. Jestem za przywróceniem tej linii jako pasażer, ale zdaję sobie sprawę z tego, że może być to nieopłacalne ze względu na ogólny zwrot z inwestycji (nie chodzi tylko o zarabianiu na biletach, ale również na pozostałych korzyściach przywrócenia tego połączenia). 16:11, 13.11.2019