Zamknij

Mammograf cyfrowy a tradycyjny - która metoda badania jest lepsza?

09:05, 15.05.2018 Artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:36, 24.05.2018
Skomentuj

Badanie piersi stało się modą wśród kobiet. Każda z nas chce wyglądać dobrze i mieć zadbane piersi, które są niejednokrotnie potwierdzeniem naszej kobiecości. Badanie samodzielne piersi czy badania USG nie są niczym nadzwyczajnym. Niestety stwierdzenie najmniejszych zmian powoduje, że należy sięgnąć po bardziej zaawansowane metody diagnostyczne. Takim urządzeniem, które pozwoli na precyzyjne określenie ewentualnych anomalii, jest mammograf cyfrowy.

Badanie piersi – tradycja czy technika
Mammografia polega na prześwietlaniu piersi przy pomocy niewielkiej dawki promieni rtg, dzięki którym możemy zdiagnozować najmniejsze zmiany w naszych piersiach. Zalecane jest wykonywanie tych badań u kobiet powyżej 35 roku życia. Podczas badania pierś układana jest na specjalnej płytce ustawionej ukośnie, następnie dociskana, dzięki czemu możemy wykonać zdjęcie obiektu. Podczas tradycyjnego badania wykonuje się około 4 zdjęć, po dwa na każdą pierś. Niestety badanie nie należy do przyjemnych i część kobiet może odczuwać duży dyskomfort ze względu na wspomniany ucisk. Dzięki tradycyjnemu badaniu możemy wykryć zmianę wielkości około 3 mm.

Bardziej zaawansowaną metodą jest mammografia cyfrowa – lekarz wykonujący badanie widzi obraz na ekranie, może go powiększać czy zmniejszać, ustawiać pod kątem. Dzięki tej technice i mammografowi cyfrowemu jesteśmy w stanie zauważyć zmiany wielkości 1 mm. Im szybsze wykrycie guzków, we wczesnym stadium, tym większa szansa na wyleczenie.

Mammograf cyfrowy czy tradycyjny?
Początki wykorzystania promieni rtg do badania piersi (dokładnie gruczołów sutkowych) sięgają już początku XX wieku. W roku 1913 chirurg z Berlina, Albert Salomon rozpoczął studium nad przydatnością takiej techniki. W 1968 roku dwóch Szwedów: L. Tabar i P. Dean przeprowadzili badanie przesiewowe w kierunku raka sutka na grupie 130 000 pacjentek i stali się autorami koncepcji użycia mammografii jako powszechnego badania.

Przez długi czas funkcjonowały aparaty tradycyjne, które za pomocą klisz fotograficznych uzyskiwały obraz wewnętrzny piersi i gruczołu sutkowego.

Obecny rozwój techniki wymusić jednak dostosowanie tradycyjnego zapisu obrazu formy cyfrowej. Główną intencją była kwestia zapisu i przechowywania danej, również obrazu. Tak w 2000 roku w Stanach Zjednoczonych mówimy o początku wykorzystania mammografu cyfrowego.

Na tej stronie znajduje się więcej na temat mammgrafów cyfrowych: https://www.philips.pl/healthcare/solutions/mammography/digital-mammography - sprawdź!

W Polsce jest kilka placówek, które dysponują sprzętem do mammografii cyfrowej. Jedną z nich jest Centrum Onkologii w Warszawie. Jak wpiszemy w przeglądarce: „aparat do mammografii cena”, to przekonamy się, dlaczego jest on mniej dostępny niż analogowy. Barierą jest cena. Aparaty do mammografii to wydatek rzędu 250 tys. -1 mln złotych. Przy czym mammograf cyfrowy zdecydowanie mieści się w tej górnej granicy cenowej.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

zdzihzdzih

0 0

Czyżby to był kolejny artykuł metodą ctrl+c ctrl+v opłacony przez konkretną firmę? Cyfrowych mammomatów jest już w Polsce dużo dużo więcej niż jest podane w artykule, autor sugeruje że najlepsze zdjęcia wychodzą tylko w jednym miejscu w Polsce na aparacie jednego producenta. Prawdopodobnie w każdym centrum onkologii w miastach wojewódzkich (Poznań, Wrocław) są już mammografy cyfrowe, nawet w Lesznie się jakiś by znalazł. I tak naprawdę mammograf wykonuje tylko zdjęcie, a jakość zdjęcia zależy też od technika wykonującego zdjęcie. Dobry radiolog znajdzie małą zmianę również na dobrze skalibrowanym mammografie analogowym, słabemu radiologowi nie pomoże cyfrowe zdjęcie ani algorytmy wspomagające znalezienie zmian. Przy wyborze placówki na wykonanie zdjęcia mammograficznego najlepiej mimo wszystko jest kierować się rankingiem WOKów. 13:20, 24.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

okok

0 1

Gdyby zdzih by l tak bardzo skrupulatny przy czytaniu jak popisywaniu się swoją wiedża, to by zdzih zauważył, że pisze Artykuł sponsorowany, czyli reklama. Oj zdzihu zdzihu.... 13:38, 24.05.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zdzihzdzih

2 0

To nie powinno być tam napisane jasno REKLAMA?
Artykuł i tak jest nierzetelny i wprowadza potencjalne pacjentki/potencjalnych pacjentów w błąd. 09:14, 25.05.2018


0%