Jest szansa na kolejowe połączenie pasażerskie z Gostynia przez Leszno i Kościan do Poznania. Rząd rusza z programem Kolej Plus, na który planuje wydać 6,5 miliarda złotych. Za te pieniądze ma zostać zbudowana infrastruktura na 20 liniach kolejowych w całym kraju.
O szczegółach tego projektu mówili w poniedziałek, podczas zdalnej konferencji prasowej z lokalnymi mediami, Jan Dziedziczak - pełnomocnik rządu ds. Polonii i Polaków za granicą oraz Marek Sowa - radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
Na program Kolej Plus rząd przeznaczy 6,5 mld zł. - To rekordowy i imponujący budżet - podkreślał minister Jan Dziedziczak.
Za te pieniądze ma być zbudowana infrastruktura na 20 liniach kolejowych w całym kraju. Mają z nich korzystać mieszkańcy mniejszych miejscowości. Mają mieć dojazd do szkoły, pracy i połączenie ze stolicą województwa. Spółka PKP PLK wytypowała już, które połączenia mają zostać przywrócone i zmodernizowane. Jednym z nich jest kolejowa linia z Gostynia przez Krzemieniewo, Kąkolewo do Leszna i dalej przez Kościan do Poznania. To ma być pociąg bezpośredni. Jak uważa radny Marek Sowa, jest szansa na to, aby pociąg z Gostynia do Poznania dojechał w około godzinę.
Z programu Kolej Plus ma być modernizowana infrastruktura na nieczynnych obecnie liniach, a więc mają powstać nowe tory, perony, dworce. Rząd daje na to zadanie 85 procent jego wartości, a 15 procent mają dołożyć samorządy wojewódzkie.
W sprawie przywrócenia kursów na linii Gostyń-Leszno radny Marek Sowa, jeszcze pod koniec ubiegłego roku, napisał interpelację do marszałka województwa Marka Wożniaka. Póki co samorząd nie wyraził zainteresowania odnowieniem tego połączenia. Na przeszkodzie stoją koszty. Ruch pasażerski na tym odcinku został zawieszony w roku 2012. Ruch towarowy się odbywa, ale stan infrastruktury i prędkość pociągów pozostawia wiele do życzenia. Na elektryfikację linii i zwiększenie prędkości składów do 100-120 km na godzinę potrzeba 106 mln zł. Samorząd musiałby zatem wyłożyć około 20 mln zł.
Minister Dziedziczak podkreśla, że liczy iż marszałek województwa skorzysta z rządowych pieniędzy i zdecyduje się na dofinansowanie modernizacji linii. Program Kolej Plus zakłada, że nieczynne trasy będą zmodernizowane i uruchomione do roku 2028. Polityk nie ma też wątpliwości, że zainteresowanie pociągami będzie, bo będą one szybkie, kursów będzie dużo i będą się odbywać regularnie.
Marek Sowa podkreślał, że przykład połączeń z Poznania do Murowanej Gośliny i z Poznania do Wolsztyna jest dowodem na to, że kolej może się odrodzić na takich właśnie liniach. Obie trasy mają pasażerów, a - co ciekawe - odnotowano nawet wzrost cen działek pod budowę domów w obu miejscowościach.
Dwa lata temu, przed wyborami samorządowymi, o możliwości wznowienia połączeń kolejowych z programu Kolej Plus informował w rozmowie z burmistrzem Gostynia ówczesny radny sejmiku wojewódzkiego, a dziś poseł RP Wiesław Szczepański, który uważał to za bardzo dobry pomysł - Moim zdaniem warto byłoby w ramach środków unijnych, jakimi dysponuje Sejmik Województwa Wielkopolskiego, włączyć się do tego programu i wspólnie zająć się przywracaniem połączeń kolejowych, które mogłyby nadal funkcjonować, w tym także połączenia Leszno - Jarocin - mówił w październiku 2028 r. Wiesław Szczepański
Do sprawy przychylnie odnosił się wówczas także burmistrz Gostynia - Gdyby pojawiła się taka szansa, to już dziś zgłaszam chęć partycypacji w tym przedsięwzięciu, bo nie ukrywam, że obecna linia kolejowa, jak również budynki po PKP, są dziś dla gminy pewnym problemem - przekonywał w rozmowie z Gostyn24 Jerzy Kulak
[ZT]44828[/ZT]
Ja07:56, 02.06.2020
Zlikwidować PKS pozostawić mpk okolomiejskie +- 10km plus pociąg do dużego miasta 07:56, 02.06.2020
Co tam 08:03, 02.06.2020
Czy to będzie opłacalne? Każdy jeździ samochodem. Dzieci do szkół rodzice im autobus opłacają pod samą szkołę przez to nie tułają się po Lesznie i ok. Emeryci jeżdżą autobusem albo sami samochodem? 08:03, 02.06.2020
Ryszard08:04, 02.06.2020
To jak Leszno jest takie biedne to może zrobić linie Jarocin Gostyń Poznań. Moim zdaniem dużo ludzi by korzystało na tych trasach. 08:04, 02.06.2020
Jasiu08:06, 02.06.2020
Bardzo dobry pomysl,na dolnym Śląsku kolej regularnie kursuje miedzy malymi miejscowościami a Wroclawiem.Pociagi pełne a ludzie zadowoleni. 08:06, 02.06.2020
M... 08:37, 02.06.2020
A Gostyń - Wrocław kiedy? 08:37, 02.06.2020
hm22:17, 02.06.2020
Idz o krok dalej..Gostyń -Warszawa 22:17, 02.06.2020
koko03:41, 03.06.2020
A Gostyń - Licheń ??? 03:41, 03.06.2020
Dezyderiusz09:06, 02.06.2020
Ja już dawno tramwajem jeżdżę po polsce. 09:06, 02.06.2020
ja09:21, 02.06.2020
Znów pan Dziedziczak się uaktywnił. Budynki na wielu stacjach popadły w ruinę, tory pozarastane, przejazdy poniszczone,o braku dróżników nie wspomnę. Resztę dopowiedzcie sobie sami. Pozdrawiam 09:21, 02.06.2020
opti16:45, 02.06.2020
Dziedziczak to niech się zajmie spalarnią śmieci na Otówku. Może wreszcie by zrobił coś dobrego, ale jakoś w to nie wierzę 16:45, 02.06.2020
SA09:33, 02.06.2020
Kolejne mięso wyborcze.
primaaprylis był 1go kwietnia.
Najpierw niech skończą zaczętą obwodnicę. 09:33, 02.06.2020
Homza09:39, 02.06.2020
Do Poznania w godzinę, ale ktoś się rozpędził😮 09:39, 02.06.2020
Anna13:17, 05.06.2020
na zachodzie Europy większość pociągów jest szybsza, niż podróż autem - jeśli będzie odpowiednia infrastruktura i pociągi, myślę, że nie byłoby problemu z osiągnięciem takiego czasu 13:17, 05.06.2020
Dr Aleksander Łaszek09:58, 02.06.2020
Ministerstwo Finansów bez podania do publicznej wiadomości wyemitowało obligacje warte 78 mld zł. Oznacza to tyle, że zaciągnęliśmy właśnie niemały, bo sięgający prawie 3 proc. PKB dług, który będą jeszcze spłacać przyszłe pokolenia. Obligacje to po prostu pożyczka dla rządu przeznaczona na sfinansowanie deficytu budżetowego, czyli wydatków budżetowych przewyższających wpływy. 09:58, 02.06.2020
Killer debili12:46, 02.06.2020
W chwili obecnej nie ma już znaczenia ten dług. To są tylko zapisy na kontach. I nikt niczego nie będzie spłacał...
Jak dotychczas to Ja i mnie podobni pracujemy na rozdawnictwo....
TEN kraj istnieje przecież TEORETYCZNIE 12:46, 02.06.2020
Do powyżej09:59, 02.06.2020
Gmina też zaciąga kredyty. No i co z tego! 09:59, 02.06.2020
Skw10:04, 02.06.2020
Z czystej ciekawości dlaczego ma płacić 15% sejmik wojewódzki a nie powiat gostyński albo gmina Gostyń skoro raczej mniejszej miejscowości powinno zależeć aby dojechać do Poznania do szkół i pracy 10:04, 02.06.2020
Były gostyniak 12:24, 02.06.2020
Po co Poznań? Jak już to od razu Gdańsk, Gdynia, Szczecin a co tam Berlin to jest odpowiednia stacja na bezpośrednie połączenie z dziury zwanej Gostyń! Śmiechu warte. Gostyń. - Poznań przez Leszno. 12:24, 02.06.2020
Wiocha.pl12:28, 02.06.2020
Gostyń 20 tysięczne miasteczko, gmina 25 tysięczna, aspiracje jak metropolia :) 12:28, 02.06.2020
kl12:31, 02.06.2020
Ten pociąg jest potrzebny jak świni siodło, chyba tylko po to, żeby wozić powietrze. Większość ma samochody, można również dojechać PKSem. 12:31, 02.06.2020
ola16:03, 02.06.2020
możesz sobie jeżdzić i na świni , jeśli masz ochotę...ale nie znasz realiów w ogóle,pks jeździ bardzo rzadko, zwłaszcza w dni wolne od szkoły...nie ma nic...leszczyńska milla to firma na skraju bankructwa, pojazdy mają z czasów komuny chyba, a poznań też wycofał wiele kursów, biedny student w weekend nie ma czym dojechać, brak logiki zupełny 16:03, 02.06.2020
kl17:21, 02.06.2020
Z Gostynia do Poznania w dni powszednie jest SIEDEM kursów PKS. W sobotę i niedzielę odpowiednio CZTERY i PIĘĆ. Rzeczywiście, biedny ten student. 17:21, 02.06.2020
Studentka12:44, 02.06.2020
W końcu! Kiedy przeprowadziłam się do Gostynia byłam zszokowana tym, że w mieście powiatowym nie ma połączenia PKP do Poznania. Mieszkałam wcześniej na wsi, gdzie połączenie do Poznania było co godzinę. Ktoś tutaj pisze, że to się nie opłaca, bo każdy ma samochód. Jeśli w rodzinie jest 1 samochód to nie zawsze można pojechać sobie nim na studia, gdy inni w tym czasie też go pilnie potrzebują. Jeżdżę często PKS-em, ale ceny nie są najniższe. PKP zawsze jest tańsze, więcej miejsca i szybsze (autobusem jedzie się ok. 1h 40 min. co jest śmieszne na tak krótką trasę). Szynobus da radę tę trasę pokonać w 1h. Jeśli ktoś ma zniżki studenckie to jadąc pociągiem ma taniej niż autem. Chętnych będzie wielu. Wreszcie coś się zmienia w tym mieście. 12:44, 02.06.2020
Były gostyniak 12:54, 02.06.2020
Studentka nie wiem co studiujesz ale po Twojej wypowiedzi widzę że nic mądrego . Przejedź się z Gostynia do Leszna i dalej do Poznania autobusem i zobacz ile Ci to zajmie czasu. 🤣 12:54, 02.06.2020
pola15:58, 02.06.2020
zdecydowanie powinny jeździć pospieszne do Poznania i z Poznania również, bo zwykły autobus objeżdza cały Śrem, można oszaleć wprost tyle tych przystanków... 15:58, 02.06.2020
hm22:27, 02.06.2020
Dziecko zmien kierunek studiów z krzakoterapii czy z resocjalizacji na jakis ekonomiczny.Nauczysz się liczyć i bzdur nie bedziesz pisac,Kto ma dokładac kasę do tych biletów, kto ma to zbudowac, ile biedzie kosztowała? Wyjdzie na swoje za 50 lat , tylko czy przetrwa?Autem jedziesz godzinkę za 15 zł, to ten pociąg ma byc za 12? 22:27, 02.06.2020
Student13:16, 02.06.2020
Do Wrocławia jest gorsze połączenie komunikacyjne niż do Poznania. A dużo osób tam studiuje, uczy się i nie każdy ma możliwość dojazdu autem. 13:16, 02.06.2020
julka15:55, 02.06.2020
zdecydowanie popieram, kiedyś codziennie jeździł autobus pośpieszny do Wrocławia ok. 9 i można było wrócić wieczorem ok. 23....teraz nie ma nic 15:55, 02.06.2020
Pociągi w Gostyniu 13:20, 02.06.2020
Mógłby wrócić szynobus do Leszna lub Rawicza, a to w dużej mierze ułatwiłoby przesiadkę na pociąg Poznań/Wrocław. 13:20, 02.06.2020
Długi+13:41, 02.06.2020
Małe porównanie, PiS rządzi 7 lat, pierwszy razy w latach 2005-2007, i ponownie od 2015, łącznie 7 lat, to tylko rok krócej niż rządziła PO z PSL, zgadnijcie za kogo rządów zadłużenie rośnie zdecydowanie bardziej. 13:41, 02.06.2020
paw 16:27, 02.06.2020
idiot 16:27, 02.06.2020
Steve20:01, 02.06.2020
Długi ty masz sklerozę czy za młody jesteś ? KLD UW UD a nawet AWS to partie z których politycy dziś wystepuja pod nazwa PO to sobie policz ile lat rządzili nie udacznicy i w krótkich spodenkach za piłką biegali po boisku bo tylko to w miarę im wychodziło 20:01, 02.06.2020
Tak tak14:54, 02.06.2020
A świstak (dzieziczak) zawija te cókierki w papierki. Ciemny lud na prowincji i tak wszysko łyknie. Jak juz szybka kolej z G-nia do P-nia to bezposrednio przez Koscian (tory jeszcze są). A tak w ogóle to sie prosi eska z Krotoszyna przez Gostyń/Śrem do P-nia...... 14:54, 02.06.2020
Robi17:02, 02.06.2020
Tak tory na Koscian są :) :) :) ty jechałes kiedys Kościanką,(trasa zycia chyba 3h)wiesz po co są szyny pół metra od torów na łuku w lesie ? Bo jak Koscianka sie rozpedziła za bardzo ,pewnie do 20km/h to sie wykoleiła zawsze ,i nie chcieli zeby za daleko pojechała w las.W trakcie jazdy mozna było wsiasc,wysiaść,jagody czy jerzyny sie z maszynista zbierało,Tak że expres do Poznania
17:02, 02.06.2020
Ala15:25, 02.06.2020
Super pomysł, zwłaszcza dla młodzieży uczących się w Poznaniu. 15:25, 02.06.2020
pola15:52, 02.06.2020
Przede wszystkim ogromny syf ( bo inaczej się tego nie da nazwać) wokół tzw. dworca, na torach, wzdłuż ulicy Starogostyńskiej zdjęto płot, a na tym terenie po prostu śmietnik.... wstyd i żenada 15:52, 02.06.2020
paw16:26, 02.06.2020
Dlugi ty nie dojedziesz do Poznania bo Cie w Koscianie zatrzymaja ty taki *%#)!& jak dlugi 16:26, 02.06.2020
Lolo17:14, 02.06.2020
Janku! Lepiej obiecaj połączenie z Watykanem! (do 2065 r.) 17:14, 02.06.2020
Xd.18:15, 02.06.2020
Lepiej przywrócić połączenie Leszno-Jarocin.A z Jarocina pociągi do Poznania jeżdżą co pół godziny. 18:15, 02.06.2020
Wiesław21:10, 02.06.2020
i kto niby i po co by tym pociągiem jeździł. trochę powagi panowie 21:10, 02.06.2020
Xd.21:22, 02.06.2020
Może lepiej przywrócić połączenie Leszno-Jarocin.Z Jarocina co pół godziny jadą pociągi do Poznania. 21:22, 02.06.2020
bezpaństwowiec21:29, 02.06.2020
30 lat zaniedbań, demolki i likwidacji. Żeby linia była rentowna, podróż powinna trwać nie dłużej niż 120% czasu jazdy autem. A jak znam życie, to tak nie będzie. To także ogromna zmiana mentalności. Mieszkam w kraju, w którym niemal każdy jeździ pociągiem lub autobusem i sam kiedy mam gdzieś jechać autem, to mi się wszystkiego odechciewa, chociaż drogi są piękne i gładkie. Od robotnika, przez ministra po prezesa dużej korporacji, w pociągu można spotkać każdego. Ale to styl życia i mentalność nie do przyjęcia w Polsce. 21:29, 02.06.2020
f22:36, 03.06.2020
Może Gostyń -> kościan, tory chyba jeszcze istnieją.. 22:36, 03.06.2020
asder21:32, 08.06.2020
no tak ale przed stacją w Kościanie sie kończą 21:32, 08.06.2020
Halina16:04, 04.06.2020
Jak czytam te wypowiedzi to zdaje mi się,że żyję 100 lat temuMoże chcecie połączenia z Watykanem,a możę metro by się przydało,jeszcze szybciej by się jechało ,a co za frajda.Tak k,tak metro pod każdą ulicą i meta Głogówko i Fara.Dziedziczak nam to załatwi.jeszcze przed wyborami pierwszego OBYWATELA RP. 16:04, 04.06.2020
aswer21:33, 08.06.2020
Proponuje lotnisko na golskim polu jak we wojne 21:33, 08.06.2020
Qwerty 18:15, 02.06.2020
2 0
Pogadaj z tymi rodzicami jakie to uciążliwe. To 3 lata wycięte z życiorysu. Wielu cieszyłoby to rozwiązanie. 18:15, 02.06.2020