Zamknij

Sprawa dotyczy operatora sieci "Plus" który bezprawnie pobierać miał od swoich klientów abonament za dziewięć automatycznie aktywowanych usł

14:48, 30.05.2019 J.J Aktualizacja: 19:53, 30.05.2019
Skomentuj

Taką decyzje podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w stosunku do Polkomtela, operatora sieci „Plus”, który bezprawnie pobierać miał od swoich klientów abonament za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, na które klienci nie wyrazili osobnej zgody.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus, w której stwierdził, że firma stosowała praktyki naruszające zbiorowy interes konsumentów - Dotyczyły one dziewięciu usług (patrz tabelka) niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług – czytamy na stronie UOKiK

Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem. – Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych  usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Spółka ma zapłacić karę w wysokości 39 457 264 zł., a dodatkowo, po uprawomocnieniu się decyzji zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie treści na swojej stronie internetowej, dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług - To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu). – Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Decyzja nie jest prawomocna, Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia.

(J.J)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(6)

KonsumentkaKonsumentka

8 1

I bardzo dobrze, wreszcie się za nich biorą. Tylko trochę późno, bo ile ludzi naciągnęli. Ale chytry dwa razy traci. 16:18, 30.05.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

........

5 1

Więcej powinni zapłacić i koncesję zabrać. Dziady *%#)!& 16:48, 30.05.2019


reo

StasiuStasiu

4 0

A kiedy za księgowych, tych? 17:28, 30.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Paulina Paulina

4 1

mam abonamet i internet w plusie też miałam przez pierwszy miesiąc rózne dodatkowe usługi za darmo potem płacić ale wyłaczyłam (można je samodzielnie wyłaczyć) i nie płaciłam. Trzeba umieć czytać umowy bo w umowie wszystko było jakie usługi jak płatność itp 18:00, 30.05.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

StasiuStasiu

5 1

To fakt, nawet pójść do księgowego to samemu należy posiadać wiedzę księgowa i nasuwa się pytanie po co komu taka szuja do brania kasy i utrzymywania pasozyta insekta. 18:12, 30.05.2019


Mateek311Mateek311

1 0

Plus największe złodzieje 15:51, 02.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%